Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av linusberg:

Kommer själv ihåg när jag byggde min, tänkte hela tiden att jag håll i tusentals kronor och tappade jag de så förstördes det. Satt nog fan o skakade av nervositet haha!

förståeligt samma sak för mig! När man har ansvaret och vet att det kan gå åt helvete så blir det så! Trodde jag hade bra koll på hur man byggde datorer men det visade sig att jag hade mer att lära som jag lärde mig under tiden jag byggde ihop datorn!

Nästa byggde jag gjorde gick "för snabbt", efter att jag kopplade in allt så blev jag orolig eftersom allt gick så snabbt och smidigt

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Även fast jag har byggt många datorer, på mitten av 90talet yrkesmässigt, så är det fortfarande en aning spännande när man ska starta en dator för första gången.

Numera när jag bara bygger enbart till mig själv, familjen eller en del vänner så det mest kabeldragningen som tar tid, vilken ska vara så bra som möjligt.

Spännande absolut! Speciellt ifall det är något som krånglade som man åtgärdade

Permalänk
Medlem

Att fläkten inte syns beror på samplingsintervall. Med konstant belysnings undviks problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

va rörd jag blir av denna tråd <3. minns mitt första egna bygge, de slutade med böjda pinnar på cpun och ett gäng sålda tv spel för att ersätta cpun. men sen dess har de gått bättre .

Permalänk
Skrivet av menlivet:

va rörd jag blir av denna tråd <3. minns mitt första egna bygge, de slutade med böjda pinnar på cpun och ett gäng sålda tv spel för att ersätta cpun. men sen dess har de gått bättre .

haha härliga människor som kommenterar här! Precis såna svar jag var ute efter!

Det gick inte att böja tillbaka pinnarna då? Läst om folk som har böjt tillbaka dem med ett kreditkort så fungerar dem igen. Hade varit illa för din del ifall det inte har gått bättre sedan det bygget haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

haha härliga människor som kommenterar här! Precis såna svar jag var ute efter!

Det gick inte att böja tillbaka pinnarna då? Läst om folk som har böjt tillbaka dem med ett kreditkort så fungerar dem igen. Hade varit illa för din del ifall det inte har gått bättre sedan det bygget haha

Försökte gjorde jag iaf. av pinnarna gick, kan tillläggas att problemen började när jag och broshan skulle kolla. så han skulle ta dän cpu fläkten. hela cpun följde med. sen stog han där å sa de här ska inte hända typ. sen vart någon månad utan dator. inte så jävla lätt å köpa nytt på studiebidraget för en gymnasieelev

Permalänk
Skrivet av menlivet:

Försökte gjorde jag iaf. av pinnarna gick, kan tillläggas att problemen började när jag och broshan skulle kolla. så han skulle ta dän cpu fläkten. hela cpun följde med. sen stog han där å sa de här ska inte hända typ. sen vart någon månad utan dator. inte så jävla lätt å köpa nytt på studiebidraget för en gymnasieelev

Skulle det hända igen så har jag hört att det bästa sättet är att blöta ner lite tandtråd i "thermal paste remover" (av eget val) och försiktigt "fila" bort CPU ifrån HTS. I normala fall ska ju givetvis inte kylaren följa med men det händer även dem bästa ibland!

Hahaha det fick mig att tänka på en tråd jag läste på någon random sida där det hände samma sak för en snubbe, han hade letat efter CPU:n i över 5 minuter och trodde att han helt enkelt inte hade någon CPU i sin dator, tills han hittade den på sin heatsink!

Permalänk
Medlem

Jag började bygga datorer i tidiga tonåren, då till mig själv. Jag var aldrig närvös (Kan ju bero på att min mor på den tiden studerade något inom IT och var redigt haj på datorer och hon sa att det var rätt) Dock nu över 12 år senare så kan jag bli nervös när jag byggt åt andra men aldrig om jag byggt till mig själv.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Jag började bygga datorer i tidiga tonåren, då till mig själv. Jag var aldrig närvös (Kan ju bero på att min mor på den tiden studerade något inom IT och var redigt haj på datorer och hon sa att det var rätt) Dock nu över 12 år senare så kan jag bli nervös när jag byggt åt andra men aldrig om jag byggt till mig själv.

Det är ju just byggen till andra som är jobbiga. Minns ett bygge jag gjorde åt en kollega i ett HAF chassi (rätt mysigt chassi f.ö.) för några år sedan. Allt gick i rätt och klickade och verkade funka som det skulle så man satt och nojade över att man fuckat upp för det gick för lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

När jag byggde min första dator var jag extremt skraj. Pulsen gick högt och jag trippel kollade allt innan jag rörde något. Jag blir dock fortfarande ofta riktigt stressad när saker går fel, men det känns jäkla bra då man lyckas fixa allt i slutändan.

Jag kan få en personlig relation till de datorer jag har byggt; ibland så kan jag sätta mig ner och bara känna på chassits metall medan jag tänker på allt jag har fixat med i dem.

http://www.youtube.com/watch?v=OwoSt5gtOsM han känns väldigt mycket som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Skulle det hända igen så har jag hört att det bästa sättet är att blöta ner lite tandtråd i "thermal paste remover" (av eget val) och försiktigt "fila" bort CPU ifrån HTS. I normala fall ska ju givetvis inte kylaren följa med men det händer även dem bästa ibland!

Hahaha det fick mig att tänka på en tråd jag läste på någon random sida där det hände samma sak för en snubbe, han hade letat efter CPU:n i över 5 minuter och trodde att han helt enkelt inte hade någon CPU i sin dator, tills han hittade den på sin heatsink!

nja vi hittade den på en gång kan ju på peka att detta är ju iaf 10 år sen. sen kommer jag ihåg när jag skulle hjälpa min kompis med att bygga ihop hans dator. jag hade inte byggt en intel dator förut. så när vi var klara så hade jag glömt kvar den svarta skyddsplatsen. tog en natt innan vi kom på vad fan som var fel. men löste de sig och den funkade tills vi byggde en ny

Permalänk

jag byggde min första dator med morbror när jag var 12-13 år (16 nu) och man kan väll säga att jag lärt mig otroligt mycket bara igenom att testa och hoppats på att garantierna skulle gälla! men till störst hjälp var nog att snälla entusiaster här på forumet!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Entusiast

Nog var man nervös första gången men efter väldigt noga koll i manualer och diverse guider så tog jag mig igenom det steg efter steg och snacka om att jag var stolt när det var över!

Då jag byggde den så var endast spel på agendan men efter bygget så har jag blivit förälskad i hårdvara och byggandet av datorer och har byggt en hel del datorer åt bekanta. Drömjobbet vore nog att bygga datorer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈