Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kinnarps kontorsstol, vilken model är det?

Permalänk
Medlem

Kinnarps kontorsstol, vilken model är det?

Kommer få en Kinnarps stol av morsan som hon fått från sitt jobb. Hon fick välja mellan 3st nästan likadana och tog den som såg minst sliten ut.
Tyget är kanske inte det snyggaste och så är det en fläck fram på sitsen men den är ju gratis.
Är det någon som vet vilken model det är?
Är det en bra stol?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som något från 8000-serien.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Modellnamnet bör stå på en lapp under stolen.

Permalänk
Medlem

Japp, ser definitivt ut som 8000-serien. Jag sitter i en sådan på jobbet, med extra nackstöd.

Det är robusta, hållbara stolar, med bra inställning av lutning på sits och så. De håller i många år

Precis nedanför ryggstödet, bakom sitsen finns det ett fack, där det ofta ligger kvar instruktionsbok för övrigt, där det står modellnamn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Är en gammal 6000/8000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHax:

Modellnamnet bör stå på en lapp under stolen.

Skrivet av blackeagle:

Precis nedanför ryggstödet, bakom sitsen finns det ett fack, där det ofta ligger kvar instruktionsbok för övrigt, där det står modellnamn.

Ska be henne titta lite noggrannare då

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Har en likadan jag köpte på blocket för en tusing i nyskick, bästa köpet jag nånsin gjort.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Har själv en Kinnarps 6000 free float, omklädd i skin. Har helt blivit av med mina ryggproblem. Så om du har chansen att köpa en sånn stol så slå till direkt. Fruktansvärt sköna även om det behövs oljas ibland för att undvika gnissel.

Den där ser precis ut ut som min, förutom att jag inte har nackstöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shortleif:

Har själv en Kinnarps 6000 free float, omklädd i skin. Har helt blivit av med mina ryggproblem. Så om du har chansen att köpa en sånn stol så slå till direkt. Fruktansvärt sköna även om det behövs oljas ibland för att undvika gnissel.

Den där ser precis ut ut som min, förutom att jag inte har nackstöd.

Bara ett sånt nackstöd kostar en tusenlapp att välja till när man köper en ny, fick jag erfara när jag köpte två stolar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Har själv en Kinnarps 6000 free float, omklädd i skin. Har helt blivit av med mina ryggproblem. Så om du har chansen att köpa en sånn stol så slå till direkt. Fruktansvärt sköna även om det behövs oljas ibland för att undvika gnissel.

Den där ser precis ut ut som min, förutom att jag inte har nackstöd.

Har också en 6000 Free float. Vad använder du för olja? provat silikon?
Undrar det då jag ska smörja min för första gången inom kort.

Permalänk
Medlem

Skulle köra på silikon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StenTuff:

Kommer få en Kinnarps stol av morsan som hon fått från sitt jobb. Hon fick välja mellan 3st nästan likadana och tog den som såg minst sliten ut.
Tyget är kanske inte det snyggaste och så är det en fläck fram på sitsen men den är ju gratis.
Är det någon som vet vilken model det är?
Är det en bra stol?

http://i59.tinypic.com/n52bdk.jpg

Du har ju redan fått svar på modell men tänkte mer på fläcken. Testat flera olika rengöringsmedel men denna har funkar alldeles utmärkt:

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=99&referer=prisja...
Även denna är helt ok:
http://www.jula.se/textiltvatt-extreme-nano-tech-400ml-629083

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har liknande stol jag också. Samma sak här, dvs gratis men sliten. Köpte en ny dyna i svart läder för 1000kr Bara snacka med Kinnarps så fixar dom det. Otroligt bra Kundsupport.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk

Det är en 6000/8000 stol som så många säger, beror på om du kan tilta sitsen framåt (6000) eller om sitsen är still (8000).

Det jag skulle rekommendera är att byta ut armstöden till deras nya modell (Grymt bra som gör att du kan justera dom bakåt=du kan sitta nära skrivbordet och ända ha armstöden i samma höjd som bordet, vilket ger bättre stöd för axlar om man får inte skrivbordskantmärken på undersidan av armen) dom kostar ca 1000kr om ni inte kan få tag på dom på blocket.
Kolla bara så dom nya fästena passar din stol, finns en äldre mekanism som dom inte passar på nämligen

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk

Skulle nog våga säga att Kinnarps kontorsstolar är de bästa som finns. Köpte en nästan direkt när jag började jobba. Kostade ju en arm o ett ben men det är grejer som håller. Min är 7 år gammal nu och har nog ett gäng år kvar i sig
Kan du få tag på nyare armstöd med sån där gel i så är det en trevlig uppgradering. Har sådana själv och kan rekommendera det.
Rätt säker på att det är samma modell vi har fast min har aluminiumkryss och är helsvart.

Den kommer du sitta bra på

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Kommer få en Kinnarps stol av morsan som hon fått från sitt jobb. Hon fick välja mellan 3st nästan likadana och tog den som såg minst sliten ut.
Tyget är kanske inte det snyggaste och så är det en fläck fram på sitsen men den är ju gratis.
Är det någon som vet vilken model det är?
Är det en bra stol?

http://i59.tinypic.com/n52bdk.jpg

Vänd stolen upp-och-ned, står där.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Det är en 6000/8000 stol som så många säger, beror på om du kan tilta sitsen framåt (6000) eller om sitsen är still (8000).

Det jag skulle rekommendera är att byta ut armstöden till deras nya modell (Grymt bra som gör att du kan justera dom bakåt=du kan sitta nära skrivbordet och ända ha armstöden i samma höjd som bordet, vilket ger bättre stöd för axlar om man får inte skrivbordskantmärken på undersidan av armen) dom kostar ca 1000kr om ni inte kan få tag på dom på blocket.
Kolla bara så dom nya fästena passar din stol, finns en äldre mekanism som dom inte passar på nämligen

Jag har en begagnad Kinnarps 8000 och sittdynan kan jag tilta framåt och låsa i valfritt läge.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag har en begagnad Kinnarps 8000 och sittdynan kan jag tilta framåt och låsa i valfritt läge.

Då är det en 6000 modell, om den går att tilta framåt utan att luta bakåt.

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Då är det en 6000 modell, om den går att tilta framåt utan att luta bakåt.

Jag kan både tilta den framåt och luta den bakåt och på lappen undertill så står det att det är en 8000 modell men som jag förstår enligt dig så skall man inte kunna det eller?

Permalänk

I princip är alla kinnaps stolar bra, o om den är gratis är det bara en win win situation:)

Permalänk
Medlem

Här har ni en länk,så ni kan se på skillnaden på mekanismen på stolarna freeFlot (6000 ) synchrome (8000)

http://www.kinnarps.com/Documents/UserGuides/UserGuide6-8000....

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Har själv en Kinnarps 6000 free float, omklädd i skin. Har helt blivit av med mina ryggproblem. Så om du har chansen att köpa en sånn stol så slå till direkt. Fruktansvärt sköna även om det behövs oljas ibland för att undvika gnissel.

Den där ser precis ut ut som min, förutom att jag inte har nackstöd.

Skrivet av Krafo:

Har också en 6000 Free float. Vad använder du för olja? provat silikon?
Undrar det då jag ska smörja min för första gången inom kort.

Skrivet av zlirion:

Skulle köra på silikon

Först och främst ber jag om ursäkt för necrobumpen men jag tycker att denna frågan passar bra i denna tråden.

Jag sitter för nuvarande på en Free Float 6000 (utan nackstöd), grejen är att min stol inte riktigt vill vara still i låst läge och tänkte att det kanske kunde åtgärdas genom att smörja upp den. Kan någon av er ge mig en enkel beskrivning hur man kommer åt dem delarna som behöver smörjas? För jag vände stolen upp och ner och kunde inte se några direkt sätt hur man monterar isär den.

Sen undrar jag om det är möjligt att sätta dit ett nackstöd, jag kan inte se några hål men om jag känner ungefär där hålen skulle kunna tänkas sitta så känner jag några under tyget.

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Först och främst ber jag om ursäkt för necrobumpen men jag tycker att denna frågan passar bra i denna tråden.

Jag sitter för nuvarande på en Free Float 6000 (utan nackstöd), grejen är att min stol inte riktigt vill vara still i låst läge och tänkte att det kanske kunde åtgärdas genom att smörja upp den. Kan någon av er ge mig en enkel beskrivning hur man kommer åt dem delarna som behöver smörjas? För jag vände stolen upp och ner och kunde inte se några direkt sätt hur man monterar isär den.

Sen undrar jag om det är möjligt att sätta dit ett nackstöd, jag kan inte se några hål men om jag känner ungefär där hålen skulle kunna tänkas sitta så känner jag några under tyget.

Tack så mycket på förhand!

Nu har jag själv visserligen en lite äldre Synchrone 8000, men har själv haft problem med att stolen inte riktigt ville låsa sig ordentligt i gungningen.

Sprang in på Kinnarps här i stan när jag ändå hade ett ärende i närheten, och fick rådet att ta av sitsen och dra åt en mutter. Det löste mitt problem och jag skulle tänka mig att det fungerar även på din.

Tog en bild för att visa vilken mutter jag menar:

Dold text

Muttern är lite krånglig att komma åt, men behöver inte dras åt speciellt mycket. Se till att spaken på sidan inte är i låst läge innan du börjar dra åt muttern. Kan även notera att muttern på min släppte igen efter ett tag, så jag drog dit ett buntband precis bakom muttern och det har hittills hållit den på plats i drygt ett år utan problem.

Jag har dock inte smort upp min och kan därför inte svara på om det även kan vara bra att smörja här.

Att montera bort sitsen kan dock skilja sig lite mellan olika modeller och ålder. Vet att på nyare 8000 finns det en liten knapp på undersidan som gör att man bara kan dra sitsen rakt framåt när man håller in den så lossnar det. På äldre 8000 så finns det en liten metallflärp längst bak på sitsen som man "böjer" upp lite försiktigt på båda sidor med en skruvmejsel eller ett finger och samtidigt försiktigt lirka sitsen framåt. Ska inte behöva tas i med våld.

Kan tänka mig att det fungerar ungefär på samma sätt med en 6000.

Flärpen på en 8000 ser ut så här:

Dold text

Hoppas detta kan lösa även ditt problem.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Tack så jävla mycket! Hade ingen aning om att man skulle ta bort sitsen för att komma åt maskineriet. Efter att nu ha tagit bort ett ton med damm samt smörjt lite så måste jag leta reda på skiftnyckel eller dylikt för att kunna dra åt muttern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Tack så jävla mycket! Hade ingen aning om att man skulle ta bort sitsen för att komma åt maskineriet. Efter att nu ha tagit bort ett ton med damm samt smörjt lite så måste jag leta reda på skiftnyckel eller dylikt för att kunna dra åt muttern.

Vad bra att det löser sig för dig. Hade själv ingen aning om vad som skulle dras åt eller hur man tog bort sitsen innan jag gick till Kinnarps och frågade. De var mycket hjälpsamma och visade precis hur det gick till.

Kan även tillägga att det kan bli svårt att hitta en nyckel som går ner i hålet för att dra åt muttern, om din 6000 ser ut som min 8000 under sitsen. Jag hade i alla fall ingen som fungerade. Använde istället en vanlig platt skruvmejsel som jag tryckte med i kanterna på muttern. Gick ganska lätt då muttern inte är spänd när spaken inte är i låst läge, och muttern lär inte behöva dras åt mycket mer än ett varv.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Vad bra att det löser sig för dig. Hade själv ingen aning om vad som skulle dras åt eller hur man tog bort sitsen innan jag gick till Kinnarps och frågade. De var mycket hjälpsamma och visade precis hur det gick till.

Kan även tillägga att det kan bli svårt att hitta en nyckel som går ner i hålet för att dra åt muttern, om din 6000 ser ut som min 8000 under sitsen. Jag hade i alla fall ingen som fungerade. Använde istället en vanlig platt skruvmejsel som jag tryckte med i kanterna på muttern. Gick ganska lätt då muttern inte är spänd när spaken inte är i låst läge, och muttern lär inte behöva dras åt mycket mer än ett varv.

Bra tips, ska prova det där med skruvmejseln! Annars får jag ta med mig ett gäng nycklar från farsan och testa med.

Permalänk
Medlem

Borde gå att komma åt med en ring/u-nyckel. Skiftnyckel är alla gånger för klumpigt att arbeta med i trånga utrymmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Borde gå att komma åt med en ring/u-nyckel. Skiftnyckel är alla gånger för klumpigt att arbeta med i trånga utrymmen.

Jo jag ska dra med mig ett gäng ringnycklar från farsan nästa gång jag är där. Gick fan inte att rubba muttern med skruvmejseln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Vad bra att det löser sig för dig. Hade själv ingen aning om vad som skulle dras åt eller hur man tog bort sitsen innan jag gick till Kinnarps och frågade. De var mycket hjälpsamma och visade precis hur det gick till.

Kan även tillägga att det kan bli svårt att hitta en nyckel som går ner i hålet för att dra åt muttern, om din 6000 ser ut som min 8000 under sitsen. Jag hade i alla fall ingen som fungerade. Använde istället en vanlig platt skruvmejsel som jag tryckte med i kanterna på muttern. Gick ganska lätt då muttern inte är spänd när spaken inte är i låst läge, och muttern lär inte behöva dras åt mycket mer än ett varv.

Köpte ett gäng ringnycklar, går fan inte att komma åt för att det är så trångt, och varken tång eller skruvmejsel hjälper heller.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Slysor:

Nu har jag själv visserligen en lite äldre Synchrone 8000, men har själv haft problem med att stolen inte riktigt ville låsa sig ordentligt i gungningen.

Sprang in på Kinnarps här i stan när jag ändå hade ett ärende i närheten, och fick rådet att ta av sitsen och dra åt en mutter. Det löste mitt problem och jag skulle tänka mig att det fungerar även på din.

Tog en bild för att visa vilken mutter jag menar:

Muttern är lite krånglig att komma åt, men behöver inte dras åt speciellt mycket. Se till att spaken på sidan inte är i låst läge innan du börjar dra åt muttern. Kan även notera att muttern på min släppte igen efter ett tag, så jag drog dit ett buntband precis bakom muttern och det har hittills hållit den på plats i drygt ett år utan problem.

Jag har dock inte smort upp min och kan därför inte svara på om det även kan vara bra att smörja här.

Att montera bort sitsen kan dock skilja sig lite mellan olika modeller och ålder. Vet att på nyare 8000 finns det en liten knapp på undersidan som gör att man bara kan dra sitsen rakt framåt när man håller in den så lossnar det. På äldre 8000 så finns det en liten metallflärp längst bak på sitsen som man "böjer" upp lite försiktigt på båda sidor med en skruvmejsel eller ett finger och samtidigt försiktigt lirka sitsen framåt. Ska inte behöva tas i med våld.

Kan tänka mig att det fungerar ungefär på samma sätt med en 6000.

Flärpen på en 8000 ser ut så här:

Hoppas detta kan lösa även ditt problem.

Tack alla, för två saker.

1. Jag lärde mig ett nytt ord; "necrobumpar".
2. Och jag lyckades laga min Kinnarps-stol tack vare tipset ovan. Jag fick också använda en skruvmejsel. Jättestort tack, Slysor!