Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort med 8+6 kontakt på samma kabel.

Permalänk
Medlem

Grafikkort med 8+6 kontakt på samma kabel.

Hej!
En fråga kring kombokablar med 8 och 6 pins pcie kontakter på samma kabel som jag sett på flera nyare agg.
Förutsatt att dessa är satta så här för att man ska slippa köra 2 kablar men är det något man bör tänka på?

Som exempel detta agget http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026705, har denna lösning. Tål denna vilket graffe som helst som ej har mer än 8+6 kontakter (ex många 280x kort) eller man bör köra på dubbla kablar ändå?
Någon strömbegränsning?

Permalänk
99:e percentilen

Jag har nyss byggt en dator som kör just ett 280X på just en sådan kabel på just det agget. Den har mineat DOGE sedan juldagen utan problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Agget som du länkade är speccat till 630 Watt/60 Ampere (på 2st 12v Linor) som är det som är det som sätter begränsningarna för vilket/vilka kort eller rättare sagt hur mycket effekt grafikkortet/n belastar agget med och inte beroende på vilka kontakter som agg/kort har, även om man ju kan räkna ut belastningen genom att t.ex en 6pins PCI-E kontakt klarar av att dra 75W ifrån agget.

Hoppas att denna väldigt begränsade info i alla fall hjälper dig en bit på traven.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Nej alltså totalt sett ska strömförbrukningen vara lugn. Det jag funderade på är om det finns situationer (annat än kanske extrem överklockning etc) där man ej bör använda en kabel / lina utan använda båda kablar till ett grafikkort.

Men som jag fattat ska detta var ok så länge nätaggregatet kan leverera tillräckligt med ström totalt sett och inte är skräp i övrigt? Dvs begränsningen att skyffla tillräckligt mycket ström på en kabel med kombinerad 6+2 och 6 pin kontakt ska ej vara något problem oavsett grafikkort förutom i extremsituationer som ovan.

Permalänk

Man bör enligt mig själva alltid använda samtliga PCI-E kablar som det finns uttag för på korten/n. dock så vid felsökning så kan man dock använda färre, och kanske vid underklocking utav kortet/n antar jag?

Ja du har alldeles korrekt för dig. Dock så finnes ingen "begränsning" då kabeln ej kan dra mer än den är speccad till (iaf. i min värld)

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7