Vass dator kraschar vid enkla spel eller benchmark? Hårdvarufel/mjukvarufel?

Permalänk

Vass dator kraschar vid enkla spel eller benchmark? Hårdvarufel/mjukvarufel?

Jag har uppgraderat min burk med nya komponenter som GTX670 4GB och extra ram och en ny SSD.

Jag köpte två äldre spel och laddade ner dem via Origin (BATTEFIELD 3, CRYSIS 2)
Men de krashar ständigt efter ca 10 sek - 2 min, det börjar synas polygoner utan färg och div flimmer och så krasch oavsett upplösning.
Enligt inställningarna skulle jag spela i Ultra High, men det krashar även i Low.

Två huvudsakliga popup skyltar kommer upp, den ena är att Direct X har slutat fungera och den andra är att Grafikrutinen återställdes eller liknande.
Jag har uppdaterat alla rutiner till senaste som jag vet. (win, Direct x, Nvidia, spel, origin)

Jag undrar, är det hårdvarufel eller mjukvarufel?

(Bänktestet var från Performance Test 8 från PassMark och krashar i testet, vid 3D test.)
Edit: Rating för lyckad Benchmark utan krasch är 2630,4

Dator:
i7 920 oklockad
24GB ram (alla nya, 6st)
GTX670 4GB (ny)
Asus P6T Deluxe V2
C: SSD Samsung 840 (ny)
D: 7200 rpm Samsung
850w nät agg (ny)

Permalänk

Finns det några tips?

Permalänk

Va hade du för gammalt grafikkort?
Funkar det bra i windows?
Ominstallerade datorn när du bytte komponenter?
Testat grafikkortet i annan dator?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Jag hade en GTX285 (Win7 ultimate)
Jag gjorde en fresh install när jag uppgraderade.

Jag har ingen annan dator som passar för GTX670

Permalänk

Tjena såg att du hade problem med din burk. Ett tips kolla vilkrn firmware du använder på ditt grafik kort
Hade själv liknande problem med spel som sluta o funka från dag 1 innan ja uppdatera firmware
På en dator ja byggde åt en kompis .alla problem försvann efter update
Hade något att göra med powerlimiten på hans kort vart bra efter firmware update
Lycka till

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios på moderkortet? finns fixar som Improve memory compatibility samt Improve system stability

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spett och slägga:

Jag har uppgraderat min burk med nya komponenter som GTX670 4GB och extra ram och en ny SSD.

Jag köpte två äldre spel och laddade ner dem via Origin (BATTEFIELD 3, CRYSIS 2)
Men de krashar ständigt efter ca 10 sek - 2 min, det börjar synas polygoner utan färg och div flimmer och så krasch oavsett upplösning.
Enligt inställningarna skulle jag spela i Ultra High, men det krashar även i Low.

Två huvudsakliga popup skyltar kommer upp, den ena är att Direct X har slutat fungera och den andra är att Grafikrutinen återställdes eller liknande.
Jag har uppdaterat alla rutiner till senaste som jag vet. (win, Direct x, Nvidia, spel, origin)

Jag undrar, är det hårdvarufel eller mjukvarufel?

(Bänktestet var från Performance Test 8 från PassMark och krashar i testet, vid 3D test.)
Edit: Rating för lyckad Benchmark utan krasch är 2630,4

Dator:
i7 920 oklockad
24GB ram (alla nya, 6st)
GTX670 4GB (ny)
Asus P6T Deluxe V2
C: SSD Samsung 840 (ny)
D: 7200 rpm Samsung
850w nät agg (ny)

Kontrollera så att grafikkortet verkligen sitter på plats i sin PCI-E port samt att strömkablarna sitter som de ska. Se även till att du har senaste BIOS installerat på moderkortet för att säkerställa kompatibiliteten med dina komponenter.

Kör även Memtest86 för att utesluta att det inte är RAM som spökar för dig, får du fel i Memtest86 är det knas med minnesinställningarna. Exakt vilket fabrikat och serienummer är det på dina RAM?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av mattias östlund:

Tjena såg att du hade problem med din burk. Ett tips kolla vilkrn firmware du använder på ditt grafik kort
Hade själv liknande problem med spel som sluta o funka från dag 1 innan ja uppdatera firmware
På en dator ja byggde åt en kompis .alla problem försvann efter update
Hade något att göra med powerlimiten på hans kort vart bra efter firmware update
Lycka till

Oj, jag visste inte att det fanns Firmware till grafikkortet
Jag installerade den senaste ok ska prova.

Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du senaste bios på moderkortet? finns fixar som Improve memory compatibility samt Improve system stability

Skrivet av KeyPakt:

Kontrollera så att grafikkortet verkligen sitter på plats i sin PCI-E port samt att strömkablarna sitter som de ska. Se även till att du har senaste BIOS installerat på moderkortet för att säkerställa kompatibiliteten med dina komponenter.

Kör även Memtest86 för att utesluta att det inte är RAM som spökar för dig, får du fel i Memtest86 är det knas med minnesinställningarna. Exakt vilket fabrikat och serienummer är det på dina RAM?

Jag tror jag har uppdaterat Bios nån gång för länge sedan (2011?) men det kanske behövs igen.
Måste kolla hur man gör, har för mig att man skulle "Flasha" på något sätt.

Jag ska prova att dra i och ur GTX:n igen.
Ram har jag för mig att det var Vengance, osäker på serie nr, måste bryta bort dem för att se.

Tack för svar

Permalänk

Finns det något diagnosprogram man kan köra som ringar in vart felet är, eller som testar Grafikkortet?