Permalänk
Medlem

Synpunkter på denna kombination?

Hej!
Jag behöver lite råd av er experter. Jag ska bygga en dator som ska fungera som spelserver för ett spel som är dåligt på att använda fler processer men behöver hög klockfrekvens. Jag har valt följande komponenter:

1 st
ASUS Z87-A + Intel Core i5-4670K
1 st
Corsair PowerSupply (PSU) CX 500M 500W
1 st
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB)
1 st
Fractal Design Define R4 Pearl Black (Ej PSU)
1 st
Kingston 60GB SSDNow V300 SATA3 2.5"
1 st
Noctua NH-U14S CPU Kylare

i5 4670k för att den ska vara lämplig för överklockning. Något grafikkort kommer jag inte behöva. Vad säger ni om 500W på nätagget? Räcker det? Är det onödigt mycket?
Det är två inbyggda fläktar i chassit. Behöver jag fler?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en AMD processor då? Eftersom spelets server är 'dålig på att använda fler processer'. Du skulle kunna inaktivera en eller två kärnor och så kan du klocka på de resterande istället?

Känns som en hög summa pengar för en server som ska serva för ett spel.

Räcker det inte med ett mATX/mITX-kort?
Räcker det inte med ett litet billigt chassi?
Nätagget räcker gott och väl så att det blir över, utan problem.

Om inte den datorn du beskrev, i framtiden ska bli en spel-pc för någon så känns det som väldigt mycket pengar för en server.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6458677/server

+ valbart OS...

Permalänk
Medlem

Du kan ju berätta vilket spel det är också..
Vilket som så spelar inte klockfrekvensen någon roll alls. En processor med lägre klockhastighet kan fortfarande vara snabbare än en med högre.

F.ö körde jag en Minecraft server(bukkit med en jävla massa mods) med 8gb 1333Mhz ram, ett random grafikkort + en AMD Athlon ii x2 250 med 50 spelare utan några som helst problem.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Spelet det gäller är Natural Selection 2 och jag tänkte inte på att nämna det då det inte är så välkänt (men väldigt bra). Det använder upp till två kärnor så jag tänkte eventuellt köra två instanser på datorn. Spelet är ökänt för att kräva mycket av serverns processor och kräver, enligt andra som byggt servrar, en överklockad processor för att orka med 24 spelare.

Chassit får gärna vara litet. Jag vet inte varför jag fastnade i tänket kring en stor låda men jag är glad för tipset om en mindre. mATX kanske rymmer en kraftfull och tyst processorfläkt utan problem?