Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid spel

Hej ! jag har ett problem jag har ingen aning hur jag ska fixa.

När jag spelar cs:go och andra fps spel så fryser datorn efter 10 rundor till andra matchen(ungefär 15 min -> 1h 15min), och den "unfryser" aldrig, måste alltså döda datorn på knapp elr strömbrytare. Jag tänkte om ni kunde något tips vad man skulle kunna göra. Varit så sen jag installerade spelet. Alla fläktar går i datorn , cpu Temp är på 45 grader. Har testat att ta ut minnen o testa utan, har inte överklockat någonting hemma, bara grafikkortet som är klockat (fabrik orginal) . Den fryser inte om man spelar wow etc.. Har googlat och inte hittat något vettigt svar som funkat..

Windows 7 Ultimate x64
Nvidia Geforce Gtx 770 OC 2gb
AMD FX(tm)-6100 six core processor 3.30 GHz
Corsair HX620W Modular Power Supply
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9 ( x4 16 gb totalt)

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Rensa alla drivrutiner till grafikkortet och sedan ominstallation av nyaste drivare, skulle vara min första åtgärd.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Kan vara andra drivisar än grafikkortet som orsakar detta oxå. Kolla händelsloggarna för att ta reda på vad det är som händer innan frysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det jag ska leta efter i loggen ?

Permalänk
Medlem

Du har inte på gränsen till för klent nätaggregat? Ser att Swec:s tester visar att så inte är fallet. Kan du mäta vad datorn drar när du spelar?

Vad har du för låda/Ventilation i den? Jag hade problem med att tomb raider hängde sig ibland och visade sig att GPU sprang iväg i temp och plockade jag bort sidan på mitt R3 chassi så var det inga problem längre sen.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Kör utan ena chassi sidan så vet inte.
GPU 55 grader
CPU 50 grader
Tror inte de ska orsaka någon typ utav överhettning så datorn fryser.
Jag använder mig av GPU Tweak från asus hemsida, någon som är bekant med det och kanske kan hjälpa mig lite om de är någon fel clockning eller om man kan ändra något vettigt där ?

GPU Boost Clock (MHz) 1110
Max GPU Voltage (mV) 1200
Memory Clock(MHz) 7010
Power Target(%) 100
GPU Temp Target(C) 79
Fan1 Speed(%) 38 (auto så går hur den vill)
Frame Rate Target(FPS) 0
Display Refresh Rate(Hz) 60

Har updaterat senast bios på både GPU och Moderkortet.
Snälla vill gärna hitta en lösning på det här problemet.