GTX780 SLI konstigheter, svåra frågor?

Permalänk
Medlem

GTX780 SLI konstigheter, svåra frågor?

Hej,

Har 2 msi twin frozr 780 oc och dom visar lite olika core speed i msi afterburner och gpu-z.
Det översta visar 1032mhz och det undre visar 1019.

Konstigt? Borde det inte vara 1006 i boost läge? Jag har inte överklockat allt standard.
Sen visar det övre ca 3 grader lägre temp. Efter några varv i unigine heaven ligger korten på 79 resp 82 grader.

En sak till jag undrat över är varför det övre kortet tappar gpu load(80) efter nån minut i heaven medans det undre som är varmare ligger kvar på 98% load.

Permalänk

Det mest konstiga är att det som är varmt har högst core speed. GPU Boost 2.0 borde jo klocka core speed efter hur varm gpu'an är. Sen vill den hålla ca 80C, och clockar ner och upp för att ligga på detta. Tror man kan ändra detta i MSI, du kan också göra en custom fan profile (kommar nog var högra ljud från dem).

Vet inte varför kortet på toppen liggar på 80% och det i botten liggar på 98%, det verkar vara lite konstigt, mina liggar nästan alltid precist samma % och om inte då har det i toppen (psi bro 1) högst % använt.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk

Har du testat med andra drivrutiner?

Jag hade liknande problem för ett tag sen med mina 570 kort, bytte drivrutiner och problemet var borta.

Sen vad gäller temperaturen så ska du inte lita så mycke på det, +/- 5°C får du räkna med att kortet visar fel. Sen har det med luftflöde i chassit att göra, kankse får det övre kortet kallare luft än det undre beroende på hur fläktarna sitter.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

hej.
Tack för svar. Jag kör på senaste nvidia beta drivers. Skall testa andra.