Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

För inget mindre än 19 miljarder dollar köper Facebook applikationen Whatsapp, en av världens snabbast växande meddelandetjänster med 450 miljoner månatliga aktiva användare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Galet, finns inte mycket annat att säga. Helt rubbat med pengar, nyfiken på vad Mark och gänget har för plan.

Skrivet av Tom Scott:

Just a hunch, but when a poorly secured IM client is sold for literally more than the GDP of Brunei, we might be back in a tech bubble.

https://twitter.com/tomscott/status/436277973063565313

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

bara sjukt

Permalänk
Master of Overkill

Pengar smengar.
Asså galet hur världen funkar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Och där fick de tillgång till 3x användare än vad de själva redan har.

Permalänk
Medlem

Man är i fel branch kan man ju lätt säga hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Och nu blev det dags att hitta en ny chat app.

Permalänk
Medlem

Fy fan det är en helt sinnessjuk summa pengar............

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Permalänk
Medlem

Gillar inte att Facebook skall stå bakom varenda en platform som används för kommunikation.

Permalänk
Medlem

Jag tänker som flera andra här, det är en H****ES massa pengar och någonstans kan en bubbla vara i görningen.

Rent praktiskt så oroar jag mig för hur det här kommer påverka appen som sådan? Man kanske behöver kolla efter en ny chatapp om de kör storföretagsmanér på den och försämrar/reklambesmittar allt. Risken finns.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Små pengar... Jag ska nog ta att checka in whatsapp, aldrig hört talas om det:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Alla länder har inte kommit så långt med mobilabonnemang som vi i Sverige har. Jag vet folk i Libanon som betalar runt 3 kr per SMS och nästan 40 kr för ett MMS. För dem är Whatsapp guld ärt då datatrafiken inte kostar så galet mycket av någon anledning.

Jag betalar fortfarande 5 kr för ett skicka en bild via MMS, medan om jag gör det över whatsapp och liknande tjänster kostar det inget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Det är väl mer än en sjundedel av Sveriges statsbudgets intäkter??!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Oj!
Flesta nya abonnemang har ju (väl?) fria samtal, sms och mms. Är datamängd som avgör nu.
Anledningen till att många använder WhatsApp är att det helt enkelt är bättre. Lättar att skicka meddelanden i grupper och mer möjligheter att bifoga saker.
Och såklart en massa små fina smileys och likande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Enligt mig är det snarare skandal att det ska kosta extra med samtal och sms (även om det i många fall faktiskt är gratis och det är på väg bort). Det är som att betala per hemsida man surfar in på med sitt bredband.

Jag ser denna affären som negativ. Om man tittar på whatsapp:s hemsida så bidrar de mycket till open source-projekt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Ska man förväntas få riktade annonser skickade i direktmeddelanden till sig framöver eller? Givetvis om produkter som relaterar till de senaste konversationerna man haft.

Permalänk
Medlem

Kan inte killarna på Heml.is skynda sig lite?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det vad Facebook hade i kaffekassan?

Permalänk
Medlem

"If you can't beat them, buy them."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser jag ett spår av Facebook i whatsapp byter jag direkt. (och när mitt nyköpta år av användande går ut kommer jag garanterat inte förlänga det)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Känner ingen i min vänskapskrets som använder Whatsapp. 90% av alla abonemang som finns så ingår 100000 gratis sms och 1GB. Sparar hellre surf än en av mina värdefulla 100000 sms som jag aldrig kommer hinna använda.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag som trodde att jag kunde hålla mig borta från fb..

Skrivet av LeVvE:

Känner ingen i min vänskapskrets som använder Whatsapp. 90% av alla abonemang som finns så ingår 100000 gratis sms och 1GB. Sparar hellre surf än en av mina värdefulla 100000 sms som jag aldrig kommer hinna använda.

Tvärtom i min haha. Alla vänner och hela tjocka släkten använder Whatsapp.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktiv

Saknar Lunarstorm..

Permalänk
Skäggig legend

Jag använder inte appen då hederliga sms duger för mig. MEN: med facebooks tankesätt kommer detta börja kosta pengar. Ungefär som med facebook "betala så ser fler" - kommer bli: "betala så kommer meddelandet fram snabbare eller så får du vänta 10 minuter" eller något.. + att de lär titta något extremt på konversationen och sälja annonser. (tror jag) Likt ehm.. en jätte som GOOGLE!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Varför skicka sms eller ringa när man kan skicka sms och ringa gratis? Varför skulle man inte behöva en telefon bara för att man prioriterar pengar? Känns som en konstig sak att säga, att behovet för kommunikation skulle försvinna bara för att man är "snål"

Personligen använder jag inte whatsapp men jag förstår varför efterfrågan finns, och att efterfrågan finns är ju artikeln ett fräscht bevis på. Att FB-ägarna vill äga utbudet är ju inte konstigt eftersom de vill uppdatera tjänster, utplåna konkurrenter och fortsätta utvecklas till människans fördel så de kan fortsätta väldigt viktiga i människans vardag

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

snål vet jag inte, har arbetstelefon och chattar (ej jämförbart tycker jag med att skicka ett sms) med en del kompisar över whatsapp. Föredrar hangout (då du kommer åt dina konversationer på datorn också och länkhantering är lite smidigare) själv men alla har inte gmail konto och den finns inte till min nokia nalle

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krutovs:

Varför skicka sms eller ringa när man kan skicka sms och ringa gratis? Varför skulle man inte behöva en telefon bara för att man prioriterar pengar? Känns som en konstig sak att säga, att behovet för kommunikation skulle försvinna bara för att man är "snål"

Personligen använder jag inte whatsapp men jag förstår varför efterfrågan finns, och att efterfrågan finns är ju artikeln ett fräscht bevis på. Att FB-ägarna vill äga utbudet är ju inte konstigt eftersom de vill uppdatera tjänster, utplåna konkurrenter och fortsätta utvecklas till människans fördel så de kan fortsätta väldigt viktiga i människans vardag

Tycker det är för barn. När vuxna människor börjar använda sånt här ja då har det gått för långt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huxflux:

snål vet jag inte, har arbetstelefon och chattar (ej jämförbart tycker jag med att skicka ett sms) med en del kompisar över whatsapp. Föredrar hangout (då du kommer åt dina konversationer på datorn också och länkhantering är lite smidigare) själv men alla har inte gmail konto och den finns inte till min nokia nalle

Som sagt tycker det är för barn! Och Inte för vuxna människor..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Säg att man råkar bo i ett annat land än Sverige eller till och med har kompisar utomlands. Det blir väldigt snabbt väldigt dyrt att skicka SMS.
Här i tyskland så kostar utlands SMS ca 8 kr styck (det är billigare att skicka med min svenska mobil som är i roaming än någon inhemskt bolag).

whatsapp och liknande löser problemet med att kommunicera med folk över hela världen.

Får hoppas att tox blir någorlunda användbar snart så man kan skippa allt vad heter whatsapp och facebook och tillhörande övervakning.

Sedan betalade inte facebook överdrivet mycket då det är mest aktier som är ändå uppblåsta i värde.