Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns dom som använder det sällan och som knappt skickar nåt vanligt SMS heller för den delen heller.
Men även om man räknar mer aktiva användare så är det ändå långt ifrån dom summorna du nämner utan hamnar då på 58:- per AKTIV användare. Resten är ju som sagt ingen kostnad för FB utan mer aktieägarna då det blir utspädning men det återhämtar väl sig så småningom.

Vilket ändå är väldigt väldigt mycket per användare.

Och jo det är en kostnad för de, aktierna är ju värda pengar (men inte riktigt så mkt som de skriver om de skulle sälja alla på en gång, då droppas säkert aktiepriset).

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Sa aldrig att Sverige har någon betydelse. Grejen är att i Sverige så får du minst 3000 gratis SMS i månaden för det billigaste 99kr/mån abonnemanget och då även utrikes SMS. Finns ingen mening att ladda ner WhatsApp.

Jag skickar konstant gratis SMS mellan Sverige och England och använder vanliga SMS appen eller Hangouts.

Om man skickar ett par hundra mess per dag så tar 3000 SMS slut snabbt och fortfarande är Whatsapp mycket bättre och smidigare än SMS/MMS. Hangouts är annat exempel på alternativ som fungerar bra med som jag nämnde tidigare och funkar även på dator då med och fördelen att du kan ha det som standard SMS app så går det över nätet till en annan med hangouts annars som vanligt SMS.
Själv betalar jag 75:-/mån med fri surf så nej 99:- är inte billigast.
Efter 10000 meddelande har jag fortfarande bara betalat 75:-/mån hur mycket kostar dom ytterligare 7000 messen dig som vanliga SMS?
Då har jag inte heller räknat med alla dom bilder bla som jag skickar med.
Sen förutsätter ju SMS också att den man messar med också har fria SMS vilket långt ifrån alla har.
Väldigt många som sitter med kontantkort siom betalar för varje SMS.
Jag antar dessutom du pratar om Comviq/Tele2 eller liknande som fungerar dåligt i Norrland och utan täckning blir det svårt skicka vanligt SMS också. Dom fria SMS gäller också enbart inom samma nät.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Fast är det integritetskränkande om varje indvid accepterar det? Känns som det är skillnaden..

Därför skrev jag att skillnaden är att på Facebooks så accepterar folk vilkor, som kränker deras liv..
Sen sitter och gnäller på FRA/NSA osv osv att dom är kränkande

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om man skickar ett par hundra mess per dag så tar 3000 SMS slut snabbt och fortfarande är Whatsapp mycket bättre och smidigare än SMS/MMS. Hangouts är annat exempel på alternativ som fungerar bra med som jag nämnde tidigare och funkar även på dator då med och fördelen att du kan ha det som standard SMS app så går det över nätet till en annan med hangouts annars som vanligt SMS.
Själv betalar jag 75:-/mån med fri surf så nej 99:- är inte billigast.
Efter 10000 meddelande har jag fortfarande bara betalat 75:-/mån hur mycket kostar dom ytterligare 7000 messen dig som vanliga SMS?
Då har jag inte heller räknat med alla dom bilder bla som jag skickar med.
Sen förutsätter ju SMS också att den man messar med också har fria SMS vilket långt ifrån alla har.
Väldigt många som sitter med kontantkort siom betalar för varje SMS.
Jag antar dessutom du pratar om Comviq/Tele2 eller liknande som fungerar dåligt i Norrland och utan täckning blir det svårt skicka vanligt SMS också. Dom fria SMS gäller också enbart inom samma nät.

Telia/Halebop. Abonnemang+Telefon så är 99kr det billigaste abonnemanget jag hittade. Jag utgår fortfarande från min vänskapskrets och ingen jag känner har haft kontantkort sen de fyllt 18, användes bara när ni var små och inte fick ha abonnemang.

Om du seriöst skickar 300+ SMS om dagen så vet jag inte vad jag ska säga. Grattis?
Jag klarar mig på 1000 SMS och vissa månader räcker 500. Sen beror det på operatör, vissa har 3000, 5000, 10000 SMS etc.

Kanske börjar bli gammal, får skicka mer "k" SMS så det fyller ut lite.

Permalänk
Medlem

USH! Dom jävlarna har försökt få mitt telefonnr länge (facebook vill att man ska registrera sin telefon dit), nu har dom tillgång till det ändå via Whatsapp! Snart dax att plocka fram papper, penna och kuvert...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det är "bara" 4 miljarder som betalas kontant, resterande betalas ut i Facebook-aktier. Du menar alltså att USA:s regering skulle ha hjälpt Facebook växa endast för att kunna övervaka sitt folk? Det har jag extremt svårt att tro på, har du ens något bevis som skulle peka för detta?

Skulle det bara vara en slump att Vita Huset skapade sin Facebook-sida för över 200år sedan? https://www.facebook.com/WhiteHouse

Klart att det inte finns något bevis för det, men det vore ju det perfekta sättet för USA att hålla koll på över en miljard människor över hela världen. Ryktet om Facebook spreds lite väl fort. Jämför man med Myspace som förmodligen var det största sociala nätverket på den tiden så är antalet användare inte ens i närheten. Google klarar inte ens av att nå hälften så många användare, och då har dom trots allt det mest använda mobila operativsystemet där man lockas till att skapa ett Google Plus-konto.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Grapparna med https://heml.is/ få fö böfvelen få tummen ur om vi ska ha någonstans att prata utan att bli övervakade.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Jag hade verkligen ingen aning om att det var så stort!
Men man blir väl lite blind för omvärlden. Har inte betalat en mobilfaktura på flera år och då missar man nog lätt sånt här

Permalänk
Medlem

Kommer det bli krav på facebook konto kommer den snabbt gå i graven, iaf på min telefon! Har ingenting emot facebook, men hatar att koppla samman saker och ting och inte minst att koppla saker till mitt facebook konto.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Pengar smengar.
Asså galet hur världen funkar

Istället för nya datordelar så kan du väl köpa whatsapp av facebook?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av arkiv1:

Och nu blev det dags att hitta en ny chat app.

E-post master race ^^

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Telia/Halebop. Abonnemang+Telefon så är 99kr det billigaste abonnemanget jag hittade. Jag utgår fortfarande från min vänskapskrets och ingen jag känner har haft kontantkort sen de fyllt 18, användes bara när ni var små och inte fick ha abonnemang.

Om du seriöst skickar 300+ SMS om dagen så vet jag inte vad jag ska säga. Grattis?
Jag klarar mig på 1000 SMS och vissa månader räcker 500. Sen beror det på operatör, vissa har 3000, 5000, 10000 SMS etc.

Kanske börjar bli gammal, får skicka mer "k" SMS så det fyller ut lite.

Nej skulle inte skicka 300+ SMS om det kostade och sen dom här gratischatapparna kom så har det väl blivit att man mer sitter och chattar på telefon/surfplatta istället för dator men iaf.
Och nej du får inget Halebop abb för 99:-/mån om man bara vill ha abbonemanget. Måste man köpa en ny telefon för att få billigt abb så är det ju inte så billigt iaf så jag skulle inte påstå att det kostar 99:-/mån utan ligger ju på 299-399:-/mån ungefär med telefon och det är många som inte har råd med det. Sen vet jag inte i vilken värld du lever i. Många har kontantkort så det är långt ifrån alla som har abbonemang. Sen är det inte alla som kan få det heller pga dålig ekonomi/skulder. Känner många som jobbar för 3500-4000:-/mån och det räcker inte ens till hyra.
Men fortfarande varför ska jag betala mer för nåt som jag tycker är sämre? Spelar ingen roll om man får ett gratis abbonemang kastat på mig så tycker jag fortfarande alternativen är bättre än vanlig SMS/MMS.
Sen handlar det ju inte bara om SMS/MMS. Fri surf är viktigt med för jag gör mycket saker som jag behöver surf till och enbart radiolyssnande och liknande förbrukar all surf som ingår i dom vanliga abbonemangen snabbt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Nej skulle inte skicka 300+ SMS om det kostade och sen dom här gratischatapparna kom så har det väl blivit att man mer sitter och chattar på telefon/surfplatta istället för dator men iaf.
Och nej du får inget Halebop abb för 99:-/mån om man bara vill ha abbonemanget. Måste man köpa en ny telefon för att få billigt abb så är det ju inte så billigt iaf så jag skulle inte påstå att det kostar 99:-/mån utan ligger ju på 299-399:-/mån ungefär med telefon och det är många som inte har råd med det. Sen vet jag inte i vilken värld du lever i. Många har kontantkort så det är långt ifrån alla som har abbonemang. Sen är det inte alla som kan få det heller pga dålig ekonomi/skulder. Känner många som jobbar för 3500-4000:-/mån och det räcker inte ens till hyra.
Men fortfarande varför ska jag betala mer för nåt som jag tycker är sämre? Spelar ingen roll om man får ett gratis abbonemang kastat på mig så tycker jag fortfarande alternativen är bättre än vanlig SMS/MMS.
Sen handlar det ju inte bara om SMS/MMS. Fri surf är viktigt med för jag gör mycket saker som jag behöver surf till och enbart radiolyssnande och liknande förbrukar all surf som ingår i dom vanliga abbonemangen snabbt.

https://shop.halebop.se/mobilabonnemang 99kr 5000 SMS 0.5GB surf.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

0.5GB surf räcler inte. Jag måste ha fri surf och det har jag redan nu för 75:-/mån.
Billigaste med fri surf och 1000 SMS + 10 timmar samtal är 149:-/mån men känner inget behov av det så nöjer mig med 75:-/mån varianten.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

0.5GB surf räcler inte. Jag måste ha fri surf och det har jag redan nu för 75:-/mån.

Vad har du då för abonnemang? Finns ingen som ens har i närheten av "frisurf" för 75kr. Telia Max 25 har 3GB för 119kr.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Vad har du då för abonnemang? Måste vara 3 för finns ingen som ens har i närheten av "frisurf" för 75kr. Telia Max 25 har 3GB för 119kr.

http://www.alltele.se/mobiltelefoni
Alltele Prat för 18:-/mån + fri surf för 57:-/mån = 75:-/mån. Går i Telias nät precis som Halebop.
Begränsat till 1mbit visst men det kommer jag knappt över iaf här oavsett begränsning eller inte och hellre de än 32kbit eller vad det är efter 0.5GB surf vilket inträffar efter typ några timmar eller max 1 dag.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

http://www.alltele.se/mobiltelefoni
Alltele Prat för 18:-/mån + fri surf för 57:-/mån = 75:-/mån. Går i Telias nät precis som Halebop.
Begränsat till 1mbit visst men det kommer jag knappt över iaf här oavsett begränsning eller inte och hellre de än 32kbit eller vad det är efter 0.5GB surf vilket inträffar efter typ några timmar eller max 1 dag.

Telia/Halebop får du ju vanlig obegränsad surf när din "bra" surf är slut.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

snålhet och snålhet.. som student/arbetslös (som mig själv just nu) så räknas varje krona, sitter redan och betalar 299:- för 10gb surf abonnemang (4G), har ingen lust att betala 0.69kr per mess/minut/uppringning då. Så alternativ som Kik, WhatsApp, Viber & Skype är ytterst välkommet!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Telia/Halebop får du ju vanlig obegränsad surf när din "bra" surf är slut.

Ja begränsat till 32kbit eller liknande och det funkar inte. 1mbit är lagomt för att kunna vara användbart.
Och fortfarande så får jag betala mer för det.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

wifi

Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Man skickar via wifi dumbass!

Permalänk

Ja eller hur!
Nu kan man inte ens skicka sms längre utan att hela världen får reda på det

Permalänk
Medlem

Kan alla som pratar om sms-kostnader i Sverige bara resonera lite längre innan ni skriver... Vi i Sverige lär ha en av de mest utvecklade mobiltelefonin i hela världen, sett till täckning, 3/4G, fasta kostnader etc men vi är knappast huvudmarknaden för WhatsApp. I övriga världen kan det vara svindyrt med SMS/MMS, speciellt om man skickar över riksgränserna.

450 miljoner aktiva användare, ska vi dra till och säga att kanske 1 miljon max använder WhatsApp i Sverige, vi är bara en fis i rymden. Det häftiga med WhatsApp är att det är otroligt vanligt utomlands. Träffar man någon utomlands tar man numret för att kunna kommunicera via WhatsApp, inte för att smsa. Jag använder WhatsApp dagligen för att prata med folk utomlands, dock inte med folk hemma.

Vidare förstår jag inte oron över reklam. FB har väl ägt Instagram över 1 år nu och ingenting har förändrats, sett till reklam. Tvivlar på att det lär ske med WhatsApp heller.

Men att set kostar $1/år, är det en myt? Har haft appen i 2 år, minst, men har inte betalat något. Osäker på om jag köpte appen för 7kr eller om den var gratis från början. Använder iOS.

Permalänk
Skrivet av arkiv1:

Och nu blev det dags att hitta en ny chat app.

LINE kanske är nått för dig. Grymt bra om man vill vara många i en chat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium Svart PSU: Corsair AX 850W 80+ GOLD MOBO: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX CPU: Intel i7 4770K CPU-kylning: Corsair Hydro H90 RAM: Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast Series 16GB GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked SLI HDD: 2xIntel SSD 510 120GB + 1TB Western Digital Caviar Green Skärm: BenQ 24'' XL2411T 144Hz Keyboard: QPAD MK-85 Mus: Qpad 5K L.E

Permalänk

Du e ett barn

Skrivet av anon142735:

Som sagt tycker det är för barn! Och Inte för vuxna människor..

Och hur gammal e du om jag får lov att fråga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leatherface75:

Ja begränsat till 32kbit eller liknande och det funkar inte. 1mbit är lagomt för att kunna vara användbart.
Och fortfarande så får jag betala mer för det.

Senast jag frågade sa Telia 128 kb/s.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Senast jag frågade sa Telia 128 kb/s.

Inte hos Halebop och fortfarande för lite. Har 1mbit hela månaden till billigare pris än 99:-/mån oavsett hur mycket jag surfar så varför byta då. SMS och samtal är också betydligt billigare än halebop ifall man inte har abbonemang.
Visst brukar snika in mig hos kompisars wifi för att kunna surfa snabbare hos andra men vill ha användbar surf då jag inte har wifi i närheten. 1mbit är inte snabbt det heller men det funkar iaf.
Finns ju ett till alternativ om man står ut med reklam och det är ju www.wifog.se förstås.

Det här gäller iaf hos Halebop:

3
Hastigheterna avser surf i 4G-nätet, i 3G-nätet gäller hastigheter upp till 32 Mbit/s. Möjlig surfhastighet är även
beroende av vilken telefon som används. Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni
ingår och fildelning ingår inte. Surf utomlands är ej inkluderat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det är väl mer än en sjundedel av Sveriges statsbudgets intäkter??!

You are correct sir.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

illuminati doing some busisnes lol

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Eftersom jag låtsas va en internet rebell så tänker jag gå över till Telegram efter den här nyheten. Nu ska man bara försöka övertyga resten av umgängeskretsen.

Permalänk
Medlem

124 miljarder kronor är en helt ofattbart sjuk summa. Man får väl gratulera grundarna till en lyckad affär helt enkelt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro