Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

F*n kunde man inte ha varit smart och skapat det här programmet själv för sanslösa summor verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jaha då får man se sig om efter en annan chattapp då. Kul för Facebook däremot. Snacka om att det handlar om massiva summor pengar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Använder Hangouts, aldrig testat whatsapp faktiskt och lär inte göra det heller nu när FB är i farten.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tycker det är för barn. När vuxna människor börjar använda sånt här ja då har det gått för långt

Känns ganska oväsentligt vilka det riktar sig åt när det kommer till den frågan om det behövs eller inte. Att behovet finns är ju ett faktum. Dessutom så om det nu stämmer att det "är för barn" är det inte alls konstigt eftersom telefoner i allmänt användande börjar i tidigare och tidigare ålder. För den delen känner jag vuxna som använder whatsapp också.
Tycker man ska välkomna all teknik och inte vara för konservativ

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att USA's regering vill ha kolla på alla människor och tvingar därför Facebook att köpa upp dom mest populära kommunikationsprogrammen.

Permalänk
Medlem

Nooooo!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

en riktigt bra app är det ju! lätt att skicka meddelande till grupper, dela bilder och ljud! Man måste ju testa innan man klankar ner :). Hur många gratis sms man än har så är det ändå smidigare att använda tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad ligger vinsten på i ett köp som det här? Varför köper man något för så här mycket pengar. Hade man köpt te.x facebook för denna mängd så man en hemsida man kan sätta upp reklam i och så, men whatsapp finns det inte reklam i?

Jag vet att det var snack om att börja betala för whatsapp, men jag har inte betalat för något, så förutom varumärke och en helt sinnessjuk mängd användare, vad köper man?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

SKOJAR DUUU!? Nu kan man inte ha en enda chatt-app som inte har reklam! Facebook är roten ur allt ont! WhatsApp är till skillnad från många lätt smidigt och snabbt. En bild skickas på sekunden medan det inte kommer fram alls på mms så fördelarna är (var) många

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Skrämmande utveckling.
Många gnäller om NSA, FRA osv..
Men Facebook är minst lika integritetskränkande, skillnaden är att varje enskild individ accepterar användarvilkor och öppnar sitt privatliv till dom..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Gillar inte att Facebook skall stå bakom varenda en platform som används för kommunikation.

Håller med. Sen är jag orolig för att dom ska förstöra WhatsApp. De har ju misslyckats totalt med sina IOS appar gång på gång. Fattar inte hur de kan va så sjukt dåliga på mobilappar. Det är helt otroligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Skrämmande utveckling.
Många gnäller om NSA, FRA osv..
Men Facebook är minst lika integritetskränkande, skillnaden är att varje enskild individ accepterar användarvilkor och öppnar sitt privatliv till dom..

Fast är det integritetskränkande om varje indvid accepterar det? Känns som det är skillnaden..

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Om man är ute och reser är Whatsapp GULD värt. På många hotell ingår fri WiFi. Då kan man komunicera med folket här hemma utan att det kostar skjortan. Tro mig, jag har gjort misstaget att använda min mobil utomlands till Sverige, även svarade på samtal. fick en mobilräkning på 7000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkiv1:

Och nu blev det dags att hitta en ny chat app.

Japp. Jävligt surt.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Jag tänker som flera andra här, det är en H****ES massa pengar och någonstans kan en bubbla vara i görningen.

Rent praktiskt så oroar jag mig för hur det här kommer påverka appen som sådan? Man kanske behöver kolla efter en ny chatapp om de kör storföretagsmanér på den och försämrar/reklambesmittar allt. Risken finns.

bara att invänta alla reklamborders, popups osv........... detta lär ju bli graven för whatsapp för mig iaf=)

Permalänk
Avstängd

124 miljarder kronor!
Wow, det är mycket pengar!

WhatsApp har säkert en mer lovande framtid än Facebook.
Facebook suger, byter gärna ut det mot något annat.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

antagligen du som är föråldrad då......
sanslöst fantastisk app om man har mycket vänner utomlands eller är ute och reser o har ledsnat på fb-chatten.. plus att de är mkt lättare att skicka bilder etc än att skicka mms, du kan skicka dem i bättre upplösning .. samt att ha grupper är ofta mkt smidigare. o att du skrev att den är för barn för dig att låta som gammelmorfar jag har haft gratis sms senaste 4 åren minst och sen jag kom över whatsapp har jag alltid haft användning för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vad ligger vinsten på i ett köp som det här? Varför köper man något för så här mycket pengar. Hade man köpt te.x facebook för denna mängd så man en hemsida man kan sätta upp reklam i och så, men whatsapp finns det inte reklam i?

Jag vet att det var snack om att börja betala för whatsapp, men jag har inte betalat för något, så förutom varumärke och en helt sinnessjuk mängd användare, vad köper man?

Whatsapp kostar redan. Man får dock första året gratis, sedan kostar det $1 per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tycker det är för barn. När vuxna människor börjar använda sånt här ja då har det gått för långt

Begreppet "Barn" och "Vuxen" finns nästan inte idag. Folk pluggar tills de är 35 och pratar om "Vuxenpoäng", och infantiseras därmed på olika sätt.

Själv rider jag bara på vågen och försöker ha kul under tiden. Ingen lär tacka mig för att jag "stått emot systemet" när jag dör ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Whatsapp kostar redan. Man får dock första året gratis, sedan kostar det $1 per år.

Men jag har inte betalat något och jag är ganska säker på att jag har haft det i mer än ett år? Kanske bara jag som inte har haft koll på vad det är som faktiskt har kostat pengar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Gillar inte att Facebook skall stå bakom varenda en platform som används för kommunikation.

Jo, men det blir ju lättare för NSA då.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Begreppet "Barn" och "Vuxen" finns nästan inte idag. Folk pluggar tills de är 35 och pratar om "Vuxenpoäng", och infantiseras därmed på olika sätt.

Själv rider jag bara på vågen och försöker ha kul under tiden. Ingen lär tacka mig för att jag "stått emot systemet" när jag dör ändå.

Sant det du säger. Att folk pluggar som galningar kan jag inte förstå, Själv gick jag inte ens gymnasium.

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vad ligger vinsten på i ett köp som det här? Varför köper man något för så här mycket pengar. Hade man köpt te.x facebook för denna mängd så man en hemsida man kan sätta upp reklam i och så, men whatsapp finns det inte reklam i?

Jag vet att det var snack om att börja betala för whatsapp, men jag har inte betalat för något, så förutom varumärke och en helt sinnessjuk mängd användare, vad köper man?

Skrivet av _SpaxX_:

SKOJAR DUUU!? Nu kan man inte ha en enda chatt-app som inte har reklam! Facebook är roten ur allt ont! WhatsApp är till skillnad från många lätt smidigt och snabbt. En bild skickas på sekunden medan det inte kommer fram alls på mms så fördelarna är (var) många

Facebook får ju tillgång till en himla stor mängd användare vid köpet av WhatsApp. Men till skillnad från många andra här på forumet är jag inte säker på om dem kommer införa reklam i Whatsapp (möjligtvis någon enstaka banner isåfall, men inte mer. Kolla på instagram till exempel, dem införde ingen reklam i appen efter det uppköpet. Tror snarare det handlar om att facebook vill skaffa monopol på sociala medier (därav även de tidigare buden på snapchat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Sant det du säger. Att folk pluggar som galningar kan jag inte förstå, Själv gick jag inte ens gymnasium.

Ja, vad gör man. Om man inte vill fastna i fysiskt arbete som knäcker ryggen någonstans vid 45-50 årsåldern till en pisslön så måste man plugga. Har man studiestöd+studielån så har man dessutom inkomsterna fixade under studietiden, samt att studenter kan fixa bostad på studentboende.

Alternativet är väl att man varken pluggar eller jobbar och bor hos mamma så länge det går, men då snackar vi infantisering deluxe och väldigt liten chans till personlig utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Begreppet "Barn" och "Vuxen" finns nästan inte idag. Folk pluggar tills de är 35 och pratar om "Vuxenpoäng", och infantiseras därmed på olika sätt.

Själv rider jag bara på vågen och försöker ha kul under tiden. Ingen lär tacka mig för att jag "stått emot systemet" när jag dör ändå.

+1

Detta är det bästa jag läst på länge, en mycken bra analys av människorna i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Sinnessjuka pengar. Hur fungerar förhandlingarna när det gäller sånt? "Nä, vi kan inte tacka ja till 120 miljarder, men kanske för 124".

Permalänk
Medlem

Bubbla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Sinnessjuka pengar. Hur fungerar förhandlingarna när det gäller sånt? "Nä, vi kan inte tacka ja till 120 miljarder, men kanske för 124".

Pengar är lite som insulin. Ju mer man har desto okännsligare blir man för det.

EN miljard är sjukt mycket pengar bara det...

Jag läste någonstans att människan saknar kapacitet att ta in hur mycket allt över 100 av något är.. Så egentligen är allt över det bara en lek med siffror som ingen begriper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte testat whatsapp, kanske man borde göra innan facebook hinner förstöra det.

Annars lite intressant att flesta flesta stora tjänster/sociala media börjar hamna bland ett fåtal stora företag, snart kommer nog dessa börja ta betalt för mycket som ännu är fritt, inte många öre kanske, men tex facebook kommer tjäna enorma mängder pengar på det.

Som tur är använder jag facebook endast minimalt, och gör aldrig några inlägg eller statusuppdateringar eller delar länkar eller någonting annat.
Kontot finns nog bara för att en del nättidningar tyvärr kräver det för tex kommentarer, annars skulle jag avaktiverat Facebookkontot för länge sen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har inte testat whatsapp, kanske man borde göra innan facebook hinner förstöra det.

Annars lite intressant att flesta flesta stora tjänster/sociala media börjar hamna bland ett fåtal stora företag, snart kommer nog dessa börja ta betalt för mycket som ännu är fritt, inte många öre kanske, men tex facebook kommer tjäna enorma mängder pengar på det.

Som tur är använder jag facebook endast minimalt, och gör aldrig några inlägg eller statusuppdateringar eller delar länkar eller någonting annat.
Kontot finns nog bara för att en del nättidningar tyvärr kräver det för tex kommentarer, annars skulle jag avaktiverat Facebookkontot för länge sen.

Jag använder inte heller main-feed så mycket sedan det blivit standard att man har chefer och föräldrar i sin vänlista. Däremot har väl kanske "secret groups" för mig ersatt de flesta knäppa forum jag hängde på i början av 2000-talet. Där kan jag apa mig ordentligt utan att någon behöver bli kränkt av det, så det tycker jag är smidigt

Sedan så är min fru från USA, vilket resulterar i att en hel del vänner och familj befinner sig där, så då blir facebook ett smidigt sätt att holla kontakten. Reklamen ser jag inte då jag har adblock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.