Asus T100, några frågor

Permalänk
Medlem

Asus T100, några frågor

Är lite sugen på att införskaffa en Asus T100, eftersom jag gillar kombinationen dator/surfplatta. Men jag har några frågor till er som har den:

Hur är byggkvaliteten? Jag kan stå ut med att saker är av plast, men hatar när det knirrar och knakar så fort man använder grejen.

Hur är fästet mellan tangentbord och platta? Är det lätt att ta bort/sätta dit tangentbordet? Känns det som fästet kommer slitas ut snabbt?

Hur är prestanda? Är det segt att använda t.ex. Office-programmen? Flyter Modern UI på bra? Jag vill inte ha en enhet som känns trött redan när den är ny.

Permalänk
Medlem

Jag har testat den lite (har dock inte köpt en ännu, funderar just nu på om jag skall köpa den i Sverige nu eller i USA om en månad).

Jag tycker byggkvalitén är helt okej, känns plastig och långt från min iPad Air osv men tycker inte den flexar/knarrar direkt. Jag är väldigt kinkig med byggkvalité och jag kan tänka mig att köpa den.

Fästet är riktigt stabilt, väldigt förvånad över hur bra det funkar faktiskt.

Den känns lika snabb som min iPad Air i Modern UI, även desktop program känns väldigt bra. Jag är förvånad över hur snabb den kan vara i desktopläge faktiskt. Inte testat Officepaketet i den dock. Det som känns segast på den är att installera updateringar.

Permalänk
Medlem

Jag har den, tycker den är riktigt fantastisk för det priset. Speciellt med tanke på att man får med tangentbordsdocka och Office 2013. Kvalitén är bra trots plast, inte märkt av något knakande. Hade däremot föredragit att de hade använt samma ytskikt ("rubberized") som de har under tagentbordsdockan på själva baksidan av plattan. Samlar väldigt lätt på sig fingeravtryck. Fästet är förvånandsvärt bra det med, använder den mycket isatt i tangentbordsdockan även när jag inte använder det fysiska tangentborde då det är skönt att slippa hålla i plattan ibland.

Prestandan är fullgod och jag har kört lite gamla x86 spel och kört Visual Studio 2013 på den till och med. Modern UI laggar ingenting, office fungerar bra. Något som är dåligt är dock touchpaden, den är kanske den sämsta jag någonsin använt. Tangentbordet är helt okej men känns lite litet även för mig som suttit på en 12" laptop senaste 6 åren. Man vänjer sig emellertid snabbt.

Permalänk
Medlem

Man måste först och främst inse att man får med ett tangentbord, Windows 8 och Office i det redan låga priset så självklart måste de ta ett par genvägar.

Jag anser dock att byggkvalitén är okay, den knarrar inte och flexar inte häller. Plasten på baksidan är en riktig skit magnet och dessutom hal men det finns numera formpressade skydd.

Själva tangentbordet är ingen finare kvalité men det känns i de flesta fall tillräckligt bra. Det ända jag kände som inte fungerade helt var trackpaden, den missade ibland mina kommandon. Det är dock en surfplatta så oftast valde jag bara att navigera direkt på skärmen efter som det går snabbare.

Skärmen har ganska låg upplösning och inte häller särskilt stark men den är helt klart tillräcklig för enklare jobb.

Navigeringen i Windows 8 fungerar långt över förväntan, man förstår nu bättre hur det är tänkt med det nya gränssnittet. Det fungerar faktiskt bra även i desktop läget men man märker såklart snabbt att det inte är anpassat på samma vis som det nya gränssnittet.

Under tiden vi provade den så kraschade hårdvaran(2 gånger) som hanterar landskap och profil läge vilket gjorde att den blev stående i ett av lägena. Man fick gå in och starta om maskinvaran så fungerade det igen men det var inte självklart. Tydligen ett känt problem och förhoppningsvis något de har löst eller är på väg att lösa.

I det stora hela är jag imponerad av vad man får för pengarna och hur pass bra det fungerar. Prestandan räcker utan tvekan till så länge man inte slänger in något mer avancerat spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått möjlighet att testa den lite mer så skulle jag säga att det är en riktigt bra enhet. Jag kommer nog inte byta ut min iPad mot en T100 eftersom de båda är bra men på olika vis. Om jag inte redan haft en iPad skulle jag nog däremot köpt en T100 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Under tiden vi provade den så kraschade hårdvaran(2 gånger) som hanterar landskap och profil läge vilket gjorde att den blev stående i ett av lägena. Man fick gå in och starta om maskinvaran så fungerade det igen men det var inte självklart. Tydligen ett känt problem och förhoppningsvis något de har löst eller är på väg att lösa.

Jag körde en ominstallation av windows, sedan dess har den inte hängt sig.

Webbkameran har jag problem med, i skype under desktop blir den inzoomad. I skypes inställningar blir den bara ännu mer zoomad, så jag kör med ett tredjeparts program så jag får en virtuell kamera och då funkar det. Inga andra som har det problemet?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |