Där ser man, förutsatte att alla körde nån form av synkning och på så vis kunde blockera suspekta kort, känns som en ganska viktig del om man byter system. Östgötatrafiken använder också Mifare Classic så de kanske har samma problem här men om fuskandet vore stort borde man ha läst om det i lokaltidningen.
Jag tycker diskussionen håller sig på rätt sida reglerna, ingen uppmanar till att hacka sina kort utan vi diskuterar en säkerhetslösning och hur tekniken funkar. När det gäller dörrlås (har själv dessa blåa brickor för att komma in i min källare) så är det ju intressant att veta hur säkert systemet verkligen är. Har även sett dessa brickor användas även till lägenhetsdörrar och inte bara till gemensamma utrymmen, de som bor där borde ha intresse av att systemet är säkert
Laddar du kortet hos en återförsäljare så laddas det på en gång då de ju har fysisk tillgång till kortet men om du laddar det på nätet är det först när du använder en läsare som har informationen om att ditt kort ska laddas som kortet ändras, något annat vore ju fysiskt omöjligt
Hos Östgötatrafiken tar det flera timmar efter en internetladdning innan de kan garantera att laddningsinformationen finns i alla läsare.
Där ser man, tydligen kan man blockera och autoladda registrerade kort. Det fanns inte på min tid. Om jag fick gissa fritt tror jag dock att det fortfarande är möjligt att kopiera/återställa kort då det verkar vara mer en servicefunktion än att försöka hindra nyfikna passagerare.
Det enda jag har hört om svagheter i Aptussystemet är att:
"Vi hade problem med Aptussystemet och då vi inte själva har access och hade tid att vänta på Aptuspersonal så vi tog oss in i servern skrämmande snabbt och lagade". -- Drifttekniker
Mer än så vet jag inte. Fast det enkla vägen är att slå sönder låsen. Sett några inbrott med den tekniken mot just Aptuslås.
citera!