Problem med datorn, startar om vid uppstart...

Permalänk
Medlem

Problem med datorn, startar om vid uppstart...

Hej alla !
Jag har problem med riggen och jag håller på att bli vansinnig....

Problemet:
Jag kan i snitt starta upp datorn utan problem 2 till 3 gånger. Den 4:e gången så startar den upp, men precis när "välkommen till windows" ska komma upp så stängs datorn för att sedan starta upp av sig självt. Då kommer en helt annan "BIOS" bild upp och datorn vägrar att boota upp och efter en stund så blir skärmen svart och jag måste då återställa datorn via CMOS... Och hela processen med 2-3 gånger börjar om.

Detta har jag testat: Jag har uppdaterat BIOS, bytt batteri i moderkortet samt formaterat om datorn...

Hoppas någon kan hjälpa mig!
MVH Simon.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Låter som det skulle kunna vara fel på RAM-minnerna, om du har några andra liggandes hemma kan du prova byta ut och se om det blir bättre.

Visa signatur

|| Core i7 6700K /w NZXT Kraken x61 || GeForce GTX 970 || Corsair Vengeance 16GB DDR4 || MSI Z170A GAMING M7 || Samsung 850 Pro 512GB || EVGA Supernova G2 750W || NZXT H440 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNineHundred:

Låter som det skulle kunna vara fel på RAM-minnerna, om du har några andra liggandes hemma kan du prova byta ut och se om det blir bättre.

Tvärr har jag inte det.. Hur testar jag annars på enklaste sett ? Jag har satt i 2 nya så nu har jag 4 dvs 16Gb. Kan det vara dem gamla minnerna som håller på att ge upp ?

Mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Tvärr har jag inte det.. Hur testar jag annars på enklaste sett ? Jag har satt i 2 nya så nu har jag 4 dvs 16Gb. Kan det vara dem gamla minnerna som håller på att ge upp ?

Mvh

Testa att ta ur dom nya först, annars provar du med bara de nya. Om inte det funkar så vet jag tyvärr inte vad problemet är.

Visa signatur

|| Core i7 6700K /w NZXT Kraken x61 || GeForce GTX 970 || Corsair Vengeance 16GB DDR4 || MSI Z170A GAMING M7 || Samsung 850 Pro 512GB || EVGA Supernova G2 750W || NZXT H440 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNineHundred:

Testa att ta ur dom nya först, annars provar du med bara de nya. Om inte det funkar så vet jag tyvärr inte vad problemet är.

Är det rimligt att 2 ramminnen går sönder efter 5 månaders användning ?...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X