Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Behöver lite råd om nätaggregat.

hej kära Sweclockare.

Nu är det så att jag funderar på att köpa 2x gtx 660 men vet inte direkt om mitt nätaggregat kommer orka med riktigt, sitter med 500 Watt för tillfället.

Så min fråga lyder. Kommer jag klara av att köra gtx 660 SLI med 500 Watt eller måste jag köpa en med mer kraft?

Specc:

Moderkort:ASRock Z77 Extreme4

Processor: intel core i7 2600k 3,4 ghz.

Grafikkort: Radeon HD 6870.

RAM:Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Minne: Samsung 840 EVO Series SSD 120GB. 2x Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 2TB.

Chassi:Aerocool X-Warrior Red Devil Edition.

Nätaggregat:Corsair PowerSupply (PSU) CX500 500W 80+ Bronze.

Tack och hej /Megaflamingo.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Avstängd

Du kommer att behöva köpa ett nytt nätagg för att kunna köra 660 sli.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simpztr:

Du kommer att behöva köpa ett nytt nätagg för att kunna köra 660 sli.

Tveksamt faktiskt, 2st GTX 660'n utan överklockning med en i7 3960X i 4.0GHz drar cirka 415W enligt Sweclockers test och TS sitter ju inte på en sådan strömtörstig CPU så strömförbrukningen skulle nog ligga nära 400W för TS.
Jag skulle prova med det nuvarande agget först faktiskt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simpztr:

Du kommer att behöva köpa ett nytt nätagg för att kunna köra 660 sli.

Och det baserar du på vad? GTX760 SLI drar 490W från väggen i SweC's testlabb. Det motsvarar <450W på insidan. Ett GTX660 drar ca 30W mindre än ett GTX760, så vi lär hamna på under 400W totalt.

Nu är inte Corsair CX världens bästa nätagg, men med 20% tillgodo skulle jag inte vara så orolig. Jag tror att det kommer att funka bra.

Edit: Såg att du fått ett ännu bättre svar. Hittade inget test av GTX660 SLI själv. SweC mäter dessutom ur väggen, så du får dra av minst 10% för att få en siffra som är jämförbar med effektangivelsen på nätagget. 415W i väggen blir då <375W i datorn. Lugna puckar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kan det vara värt att skaffa ett GTX 680 istället för att köra 660 SLI? Eller kanske ett annat grafikkort för att få ut mer prestanda än vad man kan få ut av 660 SLI?

Tack och hej /Megaflamingo.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shuffmeister:

Kan det vara värt att skaffa ett GTX 680 istället för att köra 660 SLI? Eller kanske ett annat grafikkort för att få ut mer prestanda än vad man kan få ut av 660 SLI?

Tack och hej /Megaflamingo.

Beror på.
Att köpa ett till och köra SLI ger ju helt klart mer prestanda än att bara köra ett GTX 680 i ren FPS men SLI medför ju bara nackdelar förutom det.

- En hel del spel stöder inte SLI/har halvdana profiler för SLI
- Korten blir varmare = Högre oljud
- Det kan ibland (men väldigt sällan för SLI) förekomma så kallad microstuttering i vissa spel.

Jag skulle helt klart välja ett starkt kort före 2st svagare när du ändå köper nytt, det blir alltid bäst i längden.
Köp inte GTX 680 utan GTX 770 förresten för de är i stort sett likadana bara att GTX 770 har lite högre klockfrekvenser samt utrustat med bättre minnesmoduler.
Vill du köra AMD så kör på R9 280X.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Beror på.
Att köpa ett till och köra SLI ger ju helt klart mer prestanda än att bara köra ett GTX 680 i ren FPS men SLI medför ju bara nackdelar förutom det.

- En hel del spel stöder inte SLI/har halvdana profiler för SLI
- Korten blir varmare = Högre oljud
- Det kan ibland (men väldigt sällan för SLI) förekomma så kallad microstuttering i vissa spel.

Jag skulle helt klart välja ett starkt kort före 2st svagare när du ändå köper nytt, det blir alltid bäst i längden.
Köp inte GTX 680 utan GTX 770 förresten för de är i stort sett likadana bara att GTX 770 har lite högre klockfrekvenser samt utrustat med bättre minnesmoduler.
Vill du köra AMD så kör på R9 280X.

Om det nu skulle bli en GTX 770 vilken eftermarknads kylare tycker du jag ska skaffa?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Är det ok om jag lånar tråden lite? Har två stycken Sapphire 7979 6GB på ingång och funderar lite på vad jag bör köra för nätaggregat för dem? I load har jag läst att de ligger på ca 314 watt styck. Räcker 750-850 Watt? Finns det några bra för under tusenlappen? Har tittat på XFX XXX Edition 850 Watt.

Resten av min burk finns nedan

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shuffmeister:

Om det nu skulle bli en GTX 770 vilken eftermarknads kylare tycker du jag ska skaffa?

Personligen så tycker jag att Asus gör bäst kylare men nackdelen är att deras kylare kostar därefter och just Asus GTX 770 är hiskeligt dyr ser jag på Prisjakt så jag skulle i 2:a hand ta EVGA då deras kylare också är bra men prisvärdare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942329#rparams=ss=r9%20...

Skrivet av LudvigLindell:

Är det ok om jag lånar tråden lite? Har två stycken Sapphire 7979 6GB på ingång och funderar lite på vad jag bör köra för nätaggregat för dem? I load har jag läst att de ligger på ca 314 watt styck. Räcker 750-850 Watt? Finns det några bra för under tusenlappen? Har tittat på XFX XXX Edition 850 Watt.

Resten av min burk finns nedan

750W skulle nog räcka men det är lika bra att köra på 850W tycker jag då nätaggregat alltid degraderas med tiden + att du blir mer "framtidssäkrad" i fall du i framtiden köper 2st high end-kort som drar mer ström.
XFX nätagg är av riktigt bra kvalitet så det är inget dåligt val!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Beror på.
Att köpa ett till och köra SLI ger ju helt klart mer prestanda än att bara köra ett GTX 680 i ren FPS men SLI medför ju bara nackdelar förutom det.

- En hel del spel stöder inte SLI/har halvdana profiler för SLI
- Korten blir varmare = Högre oljud
- Det kan ibland (men väldigt sällan för SLI) förekomma så kallad microstuttering i vissa spel.

Jag skulle helt klart välja ett starkt kort före 2st svagare när du ändå köper nytt, det blir alltid bäst i längden.
Köp inte GTX 680 utan GTX 770 förresten för de är i stort sett likadana bara att GTX 770 har lite högre klockfrekvenser samt utrustat med bättre minnesmoduler.
Vill du köra AMD så kör på R9 280X.

Det finns fördelar med ett kort, men ofta kan man ju komma över ett andra kort långt mycket billigare än att köpa ett bättre kort. Visst finns det titlar som funkar bättre och de som funkar sämre, men jag tycker att problemen är relativt få ändå. SLI/CF har funnits i många år och de allra flesta titlar stödjer det.

Skrivet av LudvigLindell:

Är det ok om jag lånar tråden lite? Har två stycken Sapphire 7979 6GB på ingång och funderar lite på vad jag bör köra för nätaggregat för dem? I load har jag läst att de ligger på ca 314 watt styck. Räcker 750-850 Watt? Finns det några bra för under tusenlappen? Har tittat på XFX XXX Edition 850 Watt.

Resten av min burk finns nedan

I SweC's test drar 7970GHz CF 700W från väggen, dvs 630W om man jämför med nätaggens märkning. Jag skulle nog också rekommendera 850W om du ska köpa nytt. Alla XFX nätagg är byggda av Seasonic och har väldigt bra kvalitet för sitt pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Personligen så tycker jag att Asus gör bäst kylare men nackdelen är att deras kylare kostar därefter och just Asus GTX 770 är hiskeligt dyr ser jag på Prisjakt så jag skulle i 2:a hand ta EVGA då deras kylare också är bra men prisvärdare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942329#rparams=ss=r9%20...

750W skulle nog räcka men det är lika bra att köra på 850W tycker jag då nätaggregat alltid degraderas med tiden + att du blir mer "framtidssäkrad" i fall du i framtiden köper 2st high end-kort som drar mer ström.
XFX nätagg är av riktigt bra kvalitet så det är inget dåligt val!

Skrivet av giplet:

Det finns fördelar med ett kort, men ofta kan man ju komma över ett andra kort långt mycket billigare än att köpa ett bättre kort. Visst finns det titlar som funkar bättre och de som funkar sämre, men jag tycker att problemen är relativt få ändå. SLI/CF har funnits i många år och de allra flesta titlar stödjer det.

I SweC's test drar 7970GHz CF 700W från väggen, dvs 630W om man jämför med nätaggens märkning. Jag skulle nog också rekommendera 850W om du ska köpa nytt. Alla XFX nätagg är byggda av Seasonic och har väldigt bra kvalitet för sitt pris.

Perfekt då slänger jag en tusenlapp i sjön då

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535