AMD släpper Catalyst 14.2 Beta inför Thief

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 14.2 Beta inför Thief

Inför lanseringen av Thief släpper AMD en ny drivrutin med optimeringar för det nya spelet. Samtidigt tillkommer förbättringar för Mantle och en del nyheter på Linux-fronten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite nya optimeringar, hoppas det fungerar bra
Roligast är nog förbättrat stöd för Linux dock!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

"We fixed Minecraft! Sorry about that, builders." wohoo.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vad exakt hände med Minecraft?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Visst är det egentligen bra att de släpper en beta, synd bara att de inte har ballar mellan benen och kan släppa en färdig version.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad exakt hände med Minecraft?

Alla blocken var osynliga...

Permalänk
Medlem

Hoppas att minecraft funkar som vanligt igen nu då

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

Då kanske man äntligen kan få prova Mantle utan o bli Gråhårig på kuppen, 14.1 ville inte alls lira med min hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Alla blocken var osynliga...

Iofs var det löst på 2min med en enkel dll fil i javamappen:) men jo, klantigt av dom^^

Skall testa 14.2 när jag kommer hem:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Då kanske man äntligen kan få prova Mantle utan o bli Gråhårig på kuppen, 14.1 ville inte alls lira med min hårdvara.

Ja precis den lirade inte med min hårdvara heller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Hur kan de komma undan med att kalla varenda drivrutin de släpper för BETA? Det är ju bara för att avsäga sig ansvar! Förr släpptes det en uppdatering varje månad, sedan sades det genom ett uttalande från AMD att det var för ofta och de skulle göra färre men större uppdateringar, men det enda som har hänt är att de sätter BETA-stämpel på varenda uppdatering. Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur kan de komma undan med att kalla varenda drivrutin de släpper för BETA? Det är ju bara för att avsäga sig ansvar! Förr släpptes det en uppdatering varje månad, sedan sades det genom ett uttalande från AMD att det var för ofta och de skulle göra färre men större uppdateringar, men det enda som har hänt är att de sätter BETA-stämpel på varenda uppdatering. Suck

Det kommer WHQL drivers med, kör på dem om du inte gillar "Beta".
Hur ska dom kunna testa grejjer på stor skala om de inte skickar ut en beta? Hade du hellre väntat till i maj då Amd är 110% säkra att den är stabil, för det är typ alternativet...

Permalänk
Skrivet av The raT:

Hoppas att minecraft funkar som vanligt igen nu då

Jo, trodde det bara var jag eller amd,s kaffebrist när de släppte 14.1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon78208:

Hur kan de komma undan med att kalla varenda drivrutin de släpper för BETA? Det är ju bara för att avsäga sig ansvar! Förr släpptes det en uppdatering varje månad, sedan sades det genom ett uttalande från AMD att det var för ofta och de skulle göra färre men större uppdateringar, men det enda som har hänt är att de sätter BETA-stämpel på varenda uppdatering. Suck

Jag förstår inte varför detta upprör.
Nvida har gjort så här väldigt länge och passar det inte med beta, är det bara att invänta nästa WHQL-drivare, den senaste WHQL är från i December vilket inte är speciellt länge sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

Flopp? I mina ögon verkar det vara guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Flopp? I mina ögon verkar det vara guld.

Själv kommer jag ihåg att jag tyckte det efter att jag såg någon video för ett tag sedan men så kollade jag på en trailer igår och då blev det köp direkt istället. Vet verkligen inte vad jag ska förvänta mig dock.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

Knappast. Läst att folk lovprisar det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

enligt www.fz.se verkar det vara ett bra spel.
Fick nämligen 4/5 i betyg, vilket är ett bra sådant.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Alla blocken var osynliga...

Haha, ja det kan ju vara ett problem. Var det de föregående beta-drivrutinerna eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Står inget om 280x. Får väl testa sen med Crossfire om de gör någon nytta.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Får se om det går att starta BF4 ikväll då. Det var ett tag sedan det fungerade felfritt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

Och det baserar du på....?

Förbokade på GMG för några dagar sedan, var väldigt tveksam fram tills dess, men nu är jag riktigt förväntansfull istället.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag förstår inte varför detta upprör.
Nvida har gjort så här väldigt länge och passar det inte med beta, är det bara att invänta nästa WHQL-drivare, den senaste WHQL är från i December vilket inte är speciellt länge sedan.

Du förstår inte att man är missnöjd då den generation av grafikkort som släpptes och såldes i slutet av 2013 med lovord om fantastiska "MANTLE" ännu saknar fungerande drivrutiner?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Får se om det går att starta BF4 ikväll då. Det var ett tag sedan det fungerade felfritt

Att BF4 inte fungerar felfritt beror dock inte på drivrutinerna.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fisk:

Du förstår inte att man är missnöjd då den generation av grafikkort som släpptes och såldes i slutet av 2013 med lovord om fantastiska "MANTLE" ännu saknar fungerande drivrutiner?

Frågan gällde om det släpptes för många betaversioner och för få WHQL, inte hur bra eller dåligt Mantle fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Frågan gällde om det släpptes för många betaversioner och för få WHQL, inte hur bra eller dåligt Mantle fungerar.

Korrekt, och eftersom jag sitter på ett gammalt 6950 så är jag inte intresserad av Mantle
Blir lite förvånad över att ingen håller med om att det är fräckt av AMD att sätta BETA-stämpel på allt de släpper. De har ju inte ändrat något annars, de släpper fortfarande varje månad, precis som tidigare. Det känns bara som att de har satt dit BETA-stämpeln för att slippa ta kritik eller något :/

Eller är det så att ni som svarar här är så unga att ni inte var med på den tiden då man inte fick kalla vadsomhelst "BETA" eller "pre release" etc...
Jag stör mig på trenden. Snart kommer allt ha BETA-stämpel, och ingen kommer ta ansvar för sin mjukvara. Trist

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Synd att Thief spelet är sådan flopp.

Vet inte om Thief är en flopp.
Total Biscuit gillar spelet och portningen.
Han brukar vara kräsen:

Permalänk
Medlem

Hmmm.
Jag vet inte om jag gillar AMDs nya strategi med att bara släppa betor.
14.1 blev horribelt försenad och enbart en beta släptes, i Februari.
Ingen skarp 14.1 version finns att ladda ner till dags dato.
Och nu, i slutet av Feb säger de att de skall släppa en beta på 14.2?
Jag vill se skarpa släpp, oavsett om de släpps någon ny AAA titel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon78208:

Korrekt, och eftersom jag sitter på ett gammalt 6950 så är jag inte intresserad av Mantle
Blir lite förvånad över att ingen håller med om att det är fräckt av AMD att sätta BETA-stämpel på allt de släpper. De har ju inte ändrat något annars, de släpper fortfarande varje månad, precis som tidigare. Det känns bara som att de har satt dit BETA-stämpeln för att slippa ta kritik eller något :/

Eller är det så att ni som svarar här är så unga att ni inte var med på den tiden då man inte fick kalla vadsomhelst "BETA" eller "pre release" etc...
Jag stör mig på trenden. Snart kommer allt ha BETA-stämpel, och ingen kommer ta ansvar för sin mjukvara. Trist

Jag brukar undvika Beta om jag kan, typiskt är att jag kör med Beta om mitt kort är riktigt nytt och att det händer mycket mellan varje utgåva, men sedan övergår jag till att enbart köra WHQL.
Så eftersom det inte var så länge sedan AMD släppte r9 290, som jag har nu, kommer jag nog använda Beta ett tag till, men från Mars-April blir det nog WHQL som gäller.
Hade jag haft kvar mitt HD6950, hade jag hoppat över Beta-versionerna.

edit Ja det finns i alla fall en risk för en förslappning, Catalyst 14.1 Beta fungerade inte något vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |