Kaspersky varnar för lavinartad ökning av mobilvirus – Android värst utsatt

Permalänk
Melding Plague

Kaspersky varnar för lavinartad ökning av mobilvirus – Android värst utsatt

Säkerhetsföretaget Kaspersky rapporterar om att angrepp mot mobila enheter blir allt vanligare. Den största måltavlan är operativsystemet Android och olika former av betaltjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Öppna system har sina för och nackdelar, men håller man sig borta från piratkopiering så är man 99% säker.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ser man. Kör WP8 så de känns ganska lungt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Inte visste jag att det var så omfattande, tur att Sverige ligger så lågt iaf

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Öppna system har sina för och nackdelar, men håller man sig borta från piratkopiering så är man 99% säker.

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Shysh med dig, du använder logik här

ONT: Handlar nog mer om att android har en helt öppen play store utan kvalites kontroll.

Permalänk
Sötast

Kaspersky hoppas på en lavinartad inkomstökning genom deras antivirus i android appstore - läste jag ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

iOS ligger just nu tvåa i användare om jag inte missminner mig, varför är inte iOS med på listan överhuvudtaget? Är det inte till och med så att iOS användare köper mer saker (Appar, shoppar på nätet och så vidare) än vad en Android användare gör. (Har ingen säker källa på det, något jag har plockat upp bara.)

Ontopic: Det är lite konstigt att det är så mycket intrång på Android telefoner, jag tycker det är speciellt intressant att varje personer i snitt har 3 intrångsförsök. Jag har sett att det har dykt upp en hel del antivirusskydd till Android, det kanske är dags att skaffa sig det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Discokungen

Det här känns ungefär lika trovärdigt som antivirusprogram och task killers till Android....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Öppna system har sina för och nackdelar, men håller man sig borta från piratkopiering så är man 99% säker.

Nej, man är inte "99%" säker om man håller sig borta från piratkopiering? Läste du artikeln? Många infektioner handlar om appar eller bara att besöka en hemsida. Varför tror du att det skulle vara radikalt annorlunda att få virus/trojaner på mobiler än på stationära PC-datorer? Tror du att man är "99% säker" från virus om man inte piratkopierar på en PC?

Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Nej det är inte dumheter. Dessutom är det inte obscruity utan försiktighet. Revolutionerande!
Visst är det sant att Android är särskilt utsatt just för att så många använder det, men var fanns alla virus när iOS dominerade för några år sedan? Inte tror du väl att alla hackers gav Apple en smekmånad på flera år? Stängda system är generellt mycket säkrare från en systematisk synpunkt, däremot så finns många andra nackdelar associerade med dem som gör att många, inklusive jag själv, undviker dem så mycket som möjligt.

Vem litar du på, oberoende experter i säkerhet eller företaget som säljer produkten?
Visst, Kaspersky har en häst i loppet också. Om de skapar inflation i virushysteri så är det bra för deras business.
Men att ta det Google säger som sanning rakt av skulle vara som att lita på M$ för flera år sedan när de blånekade att deras Internet Explorer var fylld av säkerhetshål som en schweizerost tills det till slut inte gick längre att förneka det uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

iOS ligger just nu tvåa i användare om jag inte missminner mig, varför är inte iOS med på listan överhuvudtaget? Är det inte till och med så att iOS användare köper mer saker (Appar, shoppar på nätet och så vidare) än vad en Android användare gör. (Har ingen säker källa på det, något jag har plockat upp bara.)

Ontopic: Det är lite konstigt att det är så mycket intrång på Android telefoner, jag tycker det är speciellt intressant att varje personer i snitt har 3 intrångsförsök. Jag har sett att det har dykt upp en hel del antivirusskydd till Android, det kanske är dags att skaffa sig det.

Varför IOS inte är med får man väl fråga kaspersky. Android är bra större än IOS så att det förklarar att det är mer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Överallt där man använder sitt kort bör man ha någon form av skydd. Gäller även i verkliga livet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför IOS inte är med får man väl fråga kaspersky. Android är bra större än IOS så att det förklarar att det är mer.

Jag säger inte att det inte borde vara mer till Android, det är ganska självklart när det är så mycket mer användare. Känns ju som att iOS borde komma tvåa när det kommer till virus och dylikt eftersom att det är det andra största mobila operativsystemet, eller gäller bara testet vissa OS?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Har man lite vett i skallen och inte klickar runt på random sidor eller laddar ner en massa random appar på playstore så är det ingen fara.
Och jag kommer inte lita på företag som säljer antivirus, inte fören de backar upp sina påståenden med fakta från en källa som inte tjänar pengar på att det finns virus.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem

Så länge som man inte laddar ner .apk-filer från skumma hemsidor så behöver man inte oroa sig för virus på sin androidlur.

Permalänk

Glatt att man sitter på WP.
Kom inte över, vill inte ha virus hit också ;D

Permalänk
Medlem

Jahapp
/Bekymmerslös iOS användare

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

iOS ligger just nu tvåa i användare om jag inte missminner mig, varför är inte iOS med på listan överhuvudtaget? Är det inte till och med så att iOS användare köper mer saker (Appar, shoppar på nätet och så vidare) än vad en Android användare gör. (Har ingen säker källa på det, något jag har plockat upp bara.)

Apples AppStore har kvalitets kontroll, vad jag förstått så saknas den delen helt på Android sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Haha, förklara då varför ios inte alls utsätts för skadlig kod i lika stor utsträckning i förhållande till hur populärt det är då!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Om du inte jailbreakar din iPhone så är du ju tvingad till Apples AppStore där de har total kontroll på allting som läggs upp. Slinker nåt genom och det upptäcks så tas det bort.

iOS buggar är väl ända sätter för hackare att komma åt nåt. Hoppas bara de tätar det där hålet med push notiser som kom upp för iOS för nån vecka sen, lite störigt om det kommer ut.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

iOS ligger just nu tvåa i användare om jag inte missminner mig, varför är inte iOS med på listan överhuvudtaget?

Exagt hur ska de samla in statistik? De kan inte göra en Malware scanner på iOS - och Apple ger inte ut publik information om varför appar tas bort från App Store. De har inte tillgång till någon källkod heller.

Det finns ju just nu en bugg i iOS som gör det möjligt att skapa en Keylogger. Men hur ska Kasperskys veta vilka som använder metoden?

Permalänk
Skrivet av Commander:

Security by obscurity är bara dumheter. Att just Android utsätts har inte med att det är öppet utan att den har bra mer användare.

Dock inte tillräckligt många för att stödja det där argumentet med tanke på att iOS och Windows Phone tillsammans ligger på eller under 0,13%.

Permalänk
Medlem

Alla som diskuterar det. Säger väl sig själv att Apple har mindre problem när de kontrollerar allt som finns att ladda ner medans Android har minimala kontroller. (Båda har för och nackdelar)

Dom som skapar Malware har väl insett att vi lagar allt om oss själva i våran mobil. Därför det ökar så mycket som det gör. Men de det sin tid så tror jag mycket försvinner igen.

Permalänk
Avstängd

Litar man inte på Kaspersky's undersökning så hittade jag denna artikel från Augusti 2013 där FBI gjorde en studie och de har väl inget vinstintresse i att sälja Antivirus vad jag vet, där står det "Huvudorsaken är att många använder gamla versioner av mjukvaran, enligt en studie som bland andra FBI gjort." och det är ju ganska rimligt då det oftast bara är den senaste modellen som får den senaste uppdateringen (efter vad jag sett folk runtom gnällt för att inte de kommer till deras lurar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdigkaka:

Har man lite vett i skallen och inte klickar runt på random sidor eller laddar ner en massa random appar på playstore så är det ingen fara.
Och jag kommer inte lita på företag som säljer antivirus, inte fören de backar upp sina påståenden med fakta från en källa som inte tjänar pengar på att det finns virus.

Att köra utan är lite strutslikt, stoppa huvudet i sanden så händer inget :-)�nget
Handen på hjärtat, det stora hotet är reklamfinansierade appar = gratis apparna.
Har själv kört med antivirus sedan dag ett med android och ja, under 3år har jag haft 6~7 intrång via reklamen i gratis apparna. Och det är inte att playstore har dålig koll, utan snarare att det inte är något krav på reklam utgivarna.
Troligen den svagaste punkten i andriod!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Exagt hur ska de samla in statistik? De kan inte göra en Malware scanner på iOS - och Apple ger inte ut publik information om varför appar tas bort från App Store. De har inte tillgång till någon källkod heller.

Det finns ju just nu en bugg i iOS som gör det möjligt att skapa en Keylogger. Men hur ska Kasperskys veta vilka som använder metoden?

Den fanns fram till iOS 7.0.6 kom i fredags som täppte till det

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad?
Ett operativsystem framtaget av ett reklamföretag?
Tror någon att de tänkte på säkerhet eller att man valde att optimera OSet för hantering av reklam och mikrotransaktioner?

Just av denna orsaken använder jag min mobil till att ringa med, som väckarklocka och för casual gaming.
Finansiella tjänster gör jag på min PC, för där vet jag att man prioriterar säkerhet över reklam
(men från och med Win8 verkar även MS skifta fokus....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Litar man inte på Kaspersky's undersökning så hittade jag denna artikel från Augusti 2013 där FBI gjorde en studie och de har väl inget vinstintresse i att sälja Antivirus vad jag vet, där står det "Huvudorsaken är att många använder gamla versioner av mjukvaran, enligt en studie som bland andra FBI gjort." och det är ju ganska rimligt då det oftast bara är den senaste modellen som får den senaste uppdateringen (efter vad jag sett folk runtom gnällt för att inte de kommer till deras lurar)

Detta vill jag att MS gör 😃
Tar järna W8 till min XP...

Uppdateringar har trillat in till gällande os på både lurar och surfplattor som jag haft, däremot kan det vara att man får innitiera en manuell sökning på en del.
Och apparna på playstore updateras om använaren själv väljer så.

M.a.o. så faller ansvaret på användaren, precis som vanligt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är 99% sannolikt att få trojan om man installerar någon "Gratis" program på datorn eller mobilen.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Så länge som man inte laddar ner .apk-filer från skumma hemsidor så behöver man inte oroa sig för virus på sin androidlur.

Så enkelt är det definitivt inte. Det finns väldigt många fler attackvektorer än en sådan uppenbar sak. Det räcker t.ex. med att traska in på någon sida som nyttjar ett fint litet säkerhetshål i browsern, så får man in skit utan att ha gjort något, och kommer sannolikt heller inte att märka det. De som tror att detta bara gäller s.k. "dåliga" sidor vet inte vad de pratar om. Vilken legitim sida som helst, inlkusive Sweclockers, kan hackas och få illvilligt skit planterat.

Att köra utan antivirusprogramvara är inte rekommenderat, i något fall, någonsin. Det gäller alla plattformar. Tyvärr hjälper förstås inte det mot 0-day-attacker, men mycket bättre än inget.

Visa signatur

5950X, 3090