Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem

Jaha då var det dags igen, det är spelens fel...

Vad spelar det för roll vad ungar gör på fritiden, sitter och spelar några timmar eller står ute hänger med polare samma tid?

Permalänk
Medlem

Uhm... för ett antal (10-20) år sedan klagade politiker på att skolan var för inriktad/designad för pojkar, så tokfeministerna fick igenom att den skulle inriktas mer på sätt som tjejers inlärning fungerar (mer diskussion, eget arbete, flum). Medan den gamla hederliga som funkade bättre för pojkar (direkt attack på fakta, läraren sa "si och så fungerar saker") logiskt, direkt, konkret mer inriktat på matte/fysik o dylikt som har ett svar. Där eleverna fick lära sig hur man räknade, hur man gjorde. I dagens samhälle ska de ofta ta reda på detta själva i alldeles för låg ålder.

Datorspelande bland unga är ofta väldigt bra, då de lär sig väldigt mycket engelska och taktik, hur man jobbar tillsammans på bästa sätt för att uppnå ett mål, där man ser folks starka sidor och svagheter och drar nytta av dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hund:

Det heter datorspel! Inte dataspel.

"Dataspel är alltså det ord vi använder för alla typer av digital spel som inte främst handlar om att vinna eller förlora pengar. Därunder finns grupper som TV-spel (konsolspel för de initierade), mobilspel och datorspel – vilket i sin tur kan delas in i Windows-spel, Mac-spel, Linux-spel, hybrider och så vidare. Det är dock att betrakta som överkurs!"

http://www.dataspelsbranschen.se/blogg/2008/4/16/dataspel-ell...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur får vi så många förstagångsväljare som möjligt att inte rösta borgligt?
Jo, vi börjar med ett förslag om att sänka studiebidraget med 300 kr för att sedan avsluta veckan med att skylla på skolresultat.

Moderaterna har tydligen brist på valstrateger

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd

de kanske ska göra en studie hur mycket tjejer spenderar på facebook och farmville då, det är nog mycket mer än 3 timmar per dag.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det är den politiska korrektheten att inte få säga det man tycker som gör att hela detta jävla landet är på väg åt hilvete.
Det tror sjutton det att spel är en stor orsak varför just småkillar halkar efter.
Personligen vet jag vad jag pratar om, jag sysslade med spel medan många av er fortfarande kittlade farsan i kallingarna, jag har haft det mesta som går att köpa då det gäller spel och datorer, det säger jag inte som något skryt utan att faktiskt kunna befästa det jag säger.

För mkt spel är definitivt inte bra, det ser vi redan på den nya generationen "ipadungar" runt 3-6 år, många blir ursinniga om man säger åt dem att inte spela.

Att skolan inte får några resurser är vårt egna fel som låter kvacksalvare spela eller snarare supa bort vår framtid dels som nation och folk. men jag antar att det blir så när man naivt försöker intala folk att det är bättre att skänka 1/3 av BMP till flyktingar istället för att få ordning på vårt egna trasiga maskineri. Varför skall skolungar, åldringar, sjuka och arbetslösa ha något stöd överhuvudtaget ?

Nej med moderaterna i spetsen så är vi snart i botten, precis likadant med Sossarna,

Sträck på er, inte nog med att ni är med att nedrusta och bidra till detta sönderfall, svensken kan numera även titulera sig som terrorist och det har vi våra utländska vänner och politiker att tacka för.

Ni som gillar FPS, kanske bör överväga en tjänst i ett utlandsförband så ni får uppleva riktiga strider, efter egen erfarenhet så är man inte så kaxxig, finns ju risk att någon skjuter tillbaka.

Nej skolan är upp och ned på, och jag ser heller ingen bättring, de nya generationerna är för bekväma, kommer inte vilja arbeta med "vanliga" arbeten, allt skall kretsa kring datorer och media. likaså med utbildningar, vem sjutton skulle vilja bli lärare i ett klimat som detta, med våld, hot, misär, och skoltrötta elever.

Ni som är lite äldre, glöm lugn och ro vid pension, snart kommer en deklaration att vi skall ta hand om våra barn tills de uppfyllt åldern 30!

Schweden ist FUCKED!

Inte alls konstigt att företag skär ned eller sparkar oproduktiva personer, jag har upplevt två företag som mer eller mindre gått omkull p.g.a för mkt surfande, facebook, torrents och musikladdande, och det är stora bolag vi pratar om inte, peppes pizza

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Visst, elever som lägger för mycket tid på sina fritidsintressen får mindre tid över till skolan. Inget snack om saken. Men det Moderaterna försöker göra är friskriva sig allt ansvar för att deras skolpolitik och skolreform inte fungerat och menar att det är föräldrarnas fel, deras politik hade fungerat om föräldrarna såg till att deras barn inte spelade så mycket datorspel. Känns som ett ganska desperat försök från deras sida, jag är övertygad om att problemet med fallande studieresultat finns i skolan, inte i hemmet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Så det faktum att vår skola inte har råd med vikarier och att vi har lärare som är borta var tredje lektion bidrar ingenting? Sen att vi har otillräckligt skolmaterial ska vi ju inte ens börja tala om...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Moderaterna behöver fan hjälp. Det är så lätt att skyla på andra saker en på själva kärnan på problemet. Och att säga att där finns visa personer som tar spelandet över vardagslivet och andra saker is beside the point. För att där kommer altid vara en % som fastnar i ett beroende precis som allting annat här i livet. "Men datorn är ju något negativt så". Och betyg är så jäkla overrated.

Vad skulle du hävda är anledningen till att du skriver som en treåring? Kanske har Reinfeldt rätt ändå? Du förespråkar väl dagens spelande ungar antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Men samtidigt hade inte den personen som sitter 3 timmar och spelar bf4 börjat plugga bara för att bf4 eller datorn försvinner... de skulle hitta på något nytt att undvika plugget för.

det är inte datorernas fel att studierna går dåligt.. det är skolan och föräldrarna som är grymt dåliga på att motivera och engagera elever.. att vi på kort tid bytte betygsystem två gånger hjälper ju inte heller (jag var den sista årskullen som gick ut med "vanliga" betygsystemet)

Självklart, precis som jag skrivit i mina senare inlägg så har även föräldrarna ett ansvar att motivera sina barn till att göra läxorna. Lärarna har också ett ansvar, men det största ansvaret har föräldrarna, enligt min åsikt. Dock är det väldigt svårt att konkurrera med just datorspel, oavsett hur rolig man än gör en läxa. Särskilt när vissa inte klarar av att balansera livet utan att man har blivit helt beroende av datorspel. I de fallen så datorspelandet en direkt orsak till problemet.

Permalänk
Medlem

Var det inte samma skitsnack kring TV/video-tittandet för 20/30 år sedan?

Kul att utvecklingen har gått framåt (i fabricerade undanflykter menar jag då)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av €lysian:

Eller så är det er skitpolitik som skapar otrygghet i hemmen och alla nedskärningar i skolorna får negativa effekter.

Jag förväntar mig spydiga kommentarer från moderater och folkpartister i vanlig ordning.

Rent ideologiskt är jag mycket mer höger än vänster men jag tycker inte någon gör rätt när det kommer till skolpolitik. Det som gör mig rätt irriterad är att folk smutskastar Alliansens politik när det inte finns något bättre alternativ. Visst, det är skit men det är också mindre skit än det varit innan. Allt är relativt.

När det kommer till helhetsbilden så suger skolan fortfarande. Folk ser det som något man måste göra med högsta betyg istället för något man kan utvecklas genom. Skolan fokuserar inte tillräckligt mycket på individerna och pojkar tas faktiskt inte på allvar lika mycket som flickor. Det är inte så konstruktivt i längden.

Det jag verkligen inte gillar med dagens skola är dock att ingen lär sig hur man kritiserar saker. Man får inte ens kritisera läroböckerna eller lärarna. Hur ska det kunna bli bättre om kritik inte tillåts? Hur ska människor kunna vara välfungerande i samhället om de inte vet att man kan och bör kritisera saker? Källkritik i all ära men de viktigaste källorna får aldrig kritiseras.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Det är när man läser kommentarer som dessa man inser att det inte är värt att bo i Sverige. Om man har en halv hjärna borde man inse att datorspel försämrar ens resultat i skolan. Argumenten om alla de positiva effekterna är ju också befängda. Visst, jag har lärt mig väldigt mycket engelska på datorspel men om jag hade läst kanske fyra böcker på engelska så hade det gjort lika mycket. Till er som säger " jag fick jättebra betyg fast jag spelade dator spel" ni tror inte ni hade lärt er ännu mer om ni inte hade spelat så mycket datorspel?

Kan någon tipsa om ett land där majoriteten av människorna kan tänka? Just nu känns det som om Sverige inte förtjänar demokrati.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Problemet är väl snarare att det är ett fritidsintresse som hämmar koncentrationsförmågan, samt att det är väldigt lätt att bli beroende utav det för gemene man. Att bli beroende utav exempelvis träning är inte lika enkelt men det hämmar även inte koncentrationsförmågan i skolan.
(För JA, det finns åtskilliga studier som visar på att träning gör dig mer fokuserad på grund utav olika faktorer. Man sover bättre exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Det är när man läser kommentarer som dessa man inser att det inte är värt att bo i Sverige. Om man har en halv hjärna borde man inse att datorspel försämrar ens resultat i skolan. Argumenten om alla de positiva effekterna är ju också befängda. Visst, jag har lärt mig väldigt mycket engelska på datorspel men om jag hade läst kanske fyra böcker på engelska så hade det gjort lika mycket. Till er som säger " jag fick jättebra betyg fast jag spelade dator spel" ni tror inte ni hade lärt er ännu mer om ni inte hade spelat så mycket datorspel?

Kan någon tipsa om ett land där majoriteten av människorna kan tänka? Just nu känns det som om Sverige inte förtjänar demokrati.

Tror nog det blir svårt att hitta ett land där majoriteten kan tänka. Men det finns ju planer på att kolonisera Mars, så kanske kan bli ett alternativ i framtiden?

Permalänk
Medlem

Tror att något parti inte kommer vara speciellt hyllat vid valet...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag ser detta på följande sätt:

Det är ju lättare att skylla på att ungdomar spelar för mycket istället för att göra någon konstruktivt för att förbättra skolan.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Som en 17 åring som går på gymnasiet kan jag bekräfta att problemet med låga betyg ligger mycket i skolans ansvar, då jag går i en klass med 32 elever, med 1 lärare i matten som är relativt oerfaren och aldrig får tyst på klassen. Detta är den riktiga anledningen enligt mig och många andra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Medlem

Maskarone, prova Finland

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så forskning har visat att det inte finns någon korrelation mellan mängden läxor och studieresultat. Moderaterna säger, ge barnen mer läxor och se till att de spelar mindre av de där hemska TV-spelen. För säkerhetsskull stjäl de socialdemokraternas idé med att göra nollan obligatoriskt vilket den i praktiken redan är då typ 90 % av alla barn går den. Stolpskottet Major Björklund inte bara missar målet, han är inte ens med i matchen. Har irrar runt utanför på parkeringsplatsen.

Kan de inte se den uppenbara lösningen att se till att göra läraryrket attraktivt igen? Det gör man inte genom att ge lärare en legitimation. Det enda den satsningen gjorde var att skapa episka mängder byråkrati. Den faktiska nyttan var noll eller till och med negativ. Bra jobbat. En av de bästa lärarna jag hade under gymnasietiden hade inte fått jobba där idag vilket hade varit en stor förlust.

Och jag fick lärare som inte borde fått vara lärare, som i slutändan ledde till min avgång på gymnasiet. Jag gick på friskolan John Bauer, den skolan jag gick på startades de året jag började där. Efter första året fick flera av våra lärare sparken för de var helt inkompetenta. Jag och de andra eleverna fick bilder och namn på olika personer, sen skulle vi bestämma vilka som fick jobben. Bra tillvägagångssätt va? Vi var bara killar så vi valde de snyggaste "kvinnorna" (de var typ 5 år äldre än oss), som vilka tonårskillar som helst skulle gjort. Ingen av lärarna vi fick var kvalificerade att göra jobbet, de hade ingen licens, man fick aldrig hjälp, vid flera tillfällen kände jag att jag kunde mer om ämnet än läraren som lärde ut. Vi bytte lärare i tredje året också, och rektorn byttes alla år med.

I andra året skulle vi få praktikplatser, när vi sa vart vi var ifrån la de på luren, alla i samhället visste hur värdelös skolan var. Så jag hoppade av, och det var INTE på grund av datorspelande. Nu har jag tagit A och/eller MVG i alla ämnen jag fick IG i (och fler) sen innan, och jag spelar precis lika mycket datorspel i dag som jag gjorde då.

Permalänk
Medlem

TomDaMuffin, varför skulle det ligga i lärarens ansvar att ni håller käften på lektionerna? Om ni ska sitta och jiddra på lektionstid gå inte dit då?

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att datorspel konkurrerar om ungdomars tid och att skolarbetet därför blir lidande, men det säger minst lika mycket om hur skolorna misslyckas att engagera sina elever i undervisningen som det gör om farorna med datorspelande. Man kan inte kräva av en 15-åring att fördela sina intressen med framtiden i åtanke, det är helt och hållet lärarnas och skolsystemets ansvar att se till att eleverna trivs i skolan. Detta påstående från moderaterna bekräftar bara än en gång vad som gått snett med deras skolpolitik och är ett patetiskt försök till bortförklaring. Väldigt många intressanta historer i den här tråden, och de bekräftar det vi alla redan vet nämligen att svenska skolan idag är ett sanslöst spektakel.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SueCia:

Vad skulle du hävda är anledningen till att du skriver som en treåring? Kanske har Reinfeldt rätt ändå? Du förespråkar väl dagens spelande ungar antar jag?

http://www.dataspelsbranschen.se/nyheter/2007/12/13/unga-som-...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artik...
http://feber.se/spel/tag/positiva+effekter+av+tv-spel
http://www.dn.se/nyheter/sverige/datorspel-kan-skapa-battre-c...
http://www.hjarnfonden.se/nyheter/dataspel-foryngrar-hjarnan_...
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//T...
http://www.psykologibloggen.se/2010/06/11/wemind/datorspel-fa...

Jag vill väldigt gärna se vad Moderaterna bygger sitt uttalande på för det låter väldigt likt det klassiska populistiska slagträt att skylla på det ungdomarna håller på med för tillfället. Våldsam actionfilm skulle leda till samhällets förfall. Hårdrock skulle leda till samhällets förfall. Jazzen skulle leda till samhällets förfall.

Så fram tills de faktiskt presenterar någon som helst underlag för sitt påstående så låter det som trams och skitsnack.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det var det ÖVERLÄGSET dummaste jag läst.

Tyckte det var en ganska smart idé om man kör mellan 8-17 ser till att alla får den näringen som krävs så hinner man definitivt få igenom allt som krävs... dvs man har en tid på eftermiddagen där man kör läxor och då har man dessutom lärare på plats som ser till att alla förstått vad som gåtts igenom under dagen.

Sen när alla kommer hem så är de istortsett fria från skolan och kan göra det som de vill!

Det lär ju vara sjukt mycket roligare och stimulerande att studera tillsammans med sina kompisar i skolan än att sitta ensam hemma och försöka förstå sig på allt.

ex på en skoldag.

Börjar klockan 8.

8.00-9.00 lugnt tempo där man går igenom med en lärare gårdagens lektioner och ifall det är något som är oklart kan läraren försöka hjälpa till. Under denna tid ska det också finnas mackor, juice och frukt för att få igång allas hjärnor.
9.15-10.15 Svenska
10.15-11.45 matematik (detta är tiden då hjärnan är mest mottaglig för information, så här bör det ämnet som är "störts läggas)
11.45-12.45 lunch
12.45- 13.45 Samhällskunskap
14.00 - 15.00 Historia
15.15- 15.45 Religion
16.00 - 17.00 Läxläsning, sammanfattning

Dagar bör planeras så att ämnen som är knutna till samma "slags" typer bör ligga på samma dagar, så man kan se skillander och likheter mellan ämnen.
T.ex. fysik, Kemi och matematik bör ligga ihop, där matematik lektionerna består utav Kemi, Fysik beräkningar som är relevanta.
matematik svenska och engelska kommer alltid finnas mer av än någon annat ämne.

Med denna metod tror jag nog till och med att onsdagar kan vara ledig tid.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Nu blir det blåsväder allt.

Jösses vad efterblivet. Det ska vara mindre läxor, inte mer. Skoljobb ska göras på skoltid, inte hemma. På fritiden gör man vad man behagar som är lagligt, skolan ska inte lägga sig i det. Speciellt inte om dom inte har en susning om vad dom säger.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tror detta är helt sant, min sambos lillebror spelar 8 timmar om dagen och skiter fullständigt i skolan.... när man var mindre spelade man mycket men såg ändå alltid till att fixa skolan, men många klarar inte av att hålla ihop det... också helt övertygad om att jag hade haft mycket bättre resultat om jag inte LANat hela helgerna och förstört dygnsrytmen etc..

Permalänk
Medlem

Känner att det är något individuellt, spelade själv en större mängd datorspel under både högstadiet och min gymnasietid men jag tog examen utan ett enda underkänt ifrån någon av skolorna och gick sedan vidare till studier på högre nivå efter ett tekniskt basår.

Dock hade jag personer i min klass som också spelade en större mängd men faktiskt hade problem med sin skolgång, både med betyg och närvaro.

Permalänk
Medlem

Det som är fel att man tagit från skolan rollen att faktiskt kunna fostra barnen, precis som med föräldrar, lite aga har fan aldrig skadat, där har utlänningarna helt rätt, säg något dumt åt farsgubben och du åker på en propp, vad dou gora, dou ringa poliset, gor det, se vat som henter. helt rätt.

Svennar är för bleka och då menar jag inte i skinnet, hade varit lite stake i svenske mannen så hade vår utveckling inte sett ut såhär, vi går inte uppåt utan nedför med stormsteg.

Men det kan vi också tacka vår vänster / högervridna politik, där man inte har vett på att satsa resurser på rätt sätt, utan det är viktigare att åka på studie eller snyltresor på skattebetalarnas bekostnad i utbildningens tecken. Dagens politiker är inte ett dugg bättre än de politiker som styrde rom, samma skrot, samma skit, Politik handlar om två saker, 1 skaffa sig så mkt förmåner och likvida medel på kortast möjliga tid, 2 skylla allting på någon annan när det går åt helvete.

Det vi ser nu är bara början på en lavin som kommer bli mkt svår att ändra riktning på, jag skall bara se till att roffa åt mig så mkt jag kan, jobba svart mm och sen lämnar vi det här dårhuset och flyttar till island eller finland, har flera bekanta som bor där, för här i Sverige utvecklas man inte längre, det inger inget hopp för framtiden, då Sverige som nation snart är ett minne blott.

Så frågan är vad mina och kanske era förfäder slogs och arbetade för att senare se hela klabbet gå i fördärvet.

Skulle varit intressant och sett var vi hade befunnit oss om historien tagit en annan riktning.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prra:

Föräldrar bör inte ta ansvar, föräldrar SKA ta ansvar. Utan den fundamentala grunden är det när omöjligt att komma åt problemet överhuvudtaget.
Dock på forum som detta och andra sociala medier har det blivit kutym och faktiskt tom politiskt korrekt om man ska använda ett trött uttryck att genast gasta om gamla lama politiker som inte fattar ngt. Detta ofta till glada tillrop och uppmuntran. Individens egna ansvar verkar helt ointressant.

Ja, jag håller med. Men en förälder som inte lär sitt barn att ta ansvar för sitt eget liv är inte en bra förälder tycker jag, så grundproblemet börjar där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju faktiskt så att om skolan skall fungera så är det en kombination av insatser som behövs. Från föräldrarnas håll behövs ansvar, från samhällets håll behövs mer resurser och från skolans håll ett uppvaknande från 1800-talet då mer pedagogiska insatser behövvs, till skillnad från den katederundervisning som nu förs framåt.

Vi behöver system och människor som kan lära ut, inte militärer som står vid katedern och "lär ut" på ett sätt som inte passar alla. Ska samhället tjäna på de investeringar som görs i utbildningen av våra barn och unga måste vi också ligga i framkant och tillämpa utlärningssätt som är individanpassade istället för djupt generaliserande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti