Permalänk
Medlem

Sitter tyvärr också fast med dyr ADSL.

Parallellgatan har haft fiber i tio år och vi skulle få möjlighet att ansluta oss när vi fick fjärrvärme eftersom de då passar på att gräva ned till rör till fibern. Detta missades och nu vill naturligtvis inte kommunen gräva en andra gång eftersom det blir dyrt. Lagom kul att vänta massa år och sedan bli utan för att andra ej gör sitt jobb.

Känns dock positivt att läsa i tråden att en del ADSL-operatörer har bakat in avgiften för koppartråden i priset. Blir ganska mycket billigare än t.ex. Telia som väl tar betalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall man ej har någon typ av fast telefon så tar Skanova ut en avgift på 89kr. Gäller alla operatörer i skanovas nät.

Bredband 8 med BBT, inkl Telia Smart - ca 389kr
Bredband 8 med Telia bas + Telia smart - ca 500kr
Bredband 8 utan Telefon + Telia smart - ca 427kr ( Detta pga skanovas nätverksavgift.)

Detta är ungefär hur det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Känns dock positivt att läsa i tråden att en del ADSL-operatörer har bakat in avgiften för koppartråden i priset. Blir ganska mycket billigare än t.ex. Telia som väl tar betalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tycker om att betala en avgift du inte behöver betala?
Du är telebolagens bästa kund!

Se här när du inte har någon telefoni: om Telia tar t.ex. 300 kr + ledningsavgift (89 kr) blir det 389 kr
Medans om du kör Bredbandsbolaget så blir det ex 350 kr/mån inkl avgiften.

Men om du kör Telia faat telefoni ex 140 kr/mån och på det *DSL från bredbandsbolaget på 350 kr, vilket blir 500 kr totalt.

I det fallet betalar du både ledningsavgift till Telia (ingår i din fasta telefoni) och även en ren vinst till Bredbandsbolaget då dem även tar ut samma avgift av dig som du redan betalt till Telia för ledningen.

Dvs du betalar till 2 operatörer för samma ledning, o i det fallet ger Bredbandsbolaget en ren vinst då dem knte behöver betala avgiften till Skanova då du redan har betalt för fast telefoni till Telia.

Så det Bredbandsbolaget o andra operatörer slm bakar in ledningsavgiften direkt i priset har gjort är att dem tar ut avgiften av alla *DSL kunder oavsett om du har hel ledning eller knte, men avgiften är dock något lägre /kund i jämförelse då alla kunder hjälper till och betalar hel ledningsavgift för dem kjnderna som har hel ledniing.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

re

Kollade upp vad jag kunde få för ADSL ut på landet för någon sommar sedan var ju självklart bara telia som kunde levererar och det var 389:- då vi redan hade vanlig telefon och dom kunde bara garantera 6mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför Telia? finns många som är billigare än Telia, har själv BBB, 299 för 24/12 genom tele.

Har fått brev om att min 8/1 skall höjas till 389 kronor, trevligt. Försöker gå in i sidan bredbandsbolaget.se/info (som de hänvisar till i brevet) som resulterar i diverse nästintill tomma sidor (olika mysslyckade "sidor" vid olika tillfällen). Går sedan via huvudsidan och knappar in min adress. Jag får fram två val, varav det lägsta är det du har, till 389 kronor, samma avgift som de nu vill ta ut för min 8'a. Försöker de vara listiga eller har de misslyckats med att nämna att det inte endast är priset som ändras, utan även hastigheten ? Kan någon med kunskap utveckla ? Tack. Kommer kontakta de efter helgen, men vill gärna veta hur det ligger till redan nu.

Sen meddelar de en endast en månad innan den nya avgften börjar gälla. Är helt säker på att detta har bestämts i åtminstone flertalet månader.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

För att ingen annan levererar hit. Ringde Bahnhoff, BBB, Tele2, glocalnet, alla sa att de inte kunde. Det lämnade mig mellan Telia och alltele och något annat hittepå bolag. Ska (förhoppningsvis) inte bo här mer än max ett år, och då alla andra operatörer har sådär 2 års bindingstid blev det telia eftersom jag kan säga upp det när som.

Alltså visst jag är ju tvungen att betala telelinjen eftersom jag inte har en fast telefon, men denna kostade då 98kr, tog man bredband samtidigt blev det 8mbit för 300kr och linjen för 89kr=389kr. Har mailat telia angående det nu, verkar orimligt. Hoppade över telia smart router och allt trams också.

såhär ser specifikationen ut: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=es2nwz&s=8

Samma pris hos mig :/

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Nyss förhandlat fram nytt avtal hos comhem! Betalade 249kr/mån men nu 229kr/mån för 250/10 fiber. Plockar dock ut närmare 300 ner och allt mellan 20-50 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Avstängd

Fick brev från bredbandsbolaget dom höjer priset för mitt 24mbit adsl till 389kr /månad i januari (betalar 349 nu) lägg därtill deras för höga fakturaavgift på 40kr så blir det pricken över i'et, 10% av kostnaden i fakturaavgift är fan sjukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Fick brev från bredbandsbolaget dom höjer priset för mitt 24mbit adsl till 389kr /månad i januari (betalar 349 nu) lägg därtill deras för höga fakturaavgift på 40kr så blir det pricken över i'et, 10% av kostnaden i fakturaavgift är fan sjukt.

Fast det är ju ditt eget val att betala fakturaavgift, gå över till e-faktura så sparar du 480 kr/år.

Och det är inte konstigt att operatörerna förändrar prismodellerna, då andra har gjort det (ex Telia).
Så det är inget att klaga på att en operatör ändrar priset, accepterar man inte det så byt operatör, marknaden är fri

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Nu klagade jag väll inte direkt konstaterade bara att fakturavgiften är för hög.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Nu klagade jag väll inte direkt konstaterade bara att fakturavgiften är för hög.

Då är det ju ett klagomål? Och du kan ju själv göra något åt det om du går över till e-faktura, och i samband så hjälper du miljön med minskat papper osv med

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Haha ok då, jag får kika på det, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Älskar alla "betalar jättelite för jättesnabbt internet" - ja, det är inte speciellt svårt med fiber om man bor någorlunda centralt, jag tror alla vet det. Problemet är leverantörer för folk som bor utanför. Det ÄR svindyrt med riktigt dåligt utbud.

500kr/mån för 8mbit är dock patetiskt dyrt.

Så alla som borr i inlandet´s norrland bor centralt?

Till TS, 500 för 8mbit e skit. Finns inte annat så *otur*
Betalar själv 334 för 100/100 å ja bo f*n int centralt å kom å ha aldrig gjort he (storstan me gråsuga *urk*)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

Det låter svindyrt, måste finnas annat som är billigare.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Dåligt utbyggt fibernät på orten.. i mitt fall. Sitter med adsl.......................

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

Betalar 300 i månaden hos banhof för 100/100..

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Betalar 300 i månaden hos banhof för 100/100..

Men du verkar vara en till i mängden som inte lyckas förstår skillnaden mellan fiber och DSL.
Det går helt enkelt inte att jämföra priserna så som du gör.