Achieva Shimian QH2700 – andrasortering från Korea med AH-IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rawet:

Med tanke på att den överklockningsbara versionen inte verkar tillverkas längre och kostar $900 känns den tyvärr inte speciellt relevant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som har märkt att det blir smala, horisontella ränder i bilden när man överklockar?

Det är ett känt problem för IPS skärmar tydligen, inget jag har på min som tur är...

än

Dold text

Finns ett program för att fixa till det, men inget jag har provat själv: http://www.monitortests.com/forum/Thread-Deliner

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på proffs och amatörer. Vansinnigt bra skrivet av Thomas.
Själv gick jag på hypen förra sommaren och köpte en Korea-skärm, en Qnix som nämns i tråden. Min var trasig och fick tillbaka pengarna, ville inte chansa igen så det blev en Asus PB278Q istället. Det lilla jag kan jämföra dom emellan, direkt efter att jag packade ner Qnix´en och upp Asus´en var att det var en märkbart bättre skärm, upplevde bilden som lugnare. Med det sagt, så är jag medveten om att största fördelen med Korea-skärmar är möjligheten att överklocka skärmen, något som inte jag har behov av dock.

Om det låter lite för bra för att vara sant - så är det oftast så.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

Väldigt intressant med ett riktigt bra test på en Korea skärm! Ända negativa jag har att säga om det var att det var på fel modell då det är Qnix som är intressant som så många redan hintat här.

Sitter själv på en Qnix som rullar på fint i 96Hz (har inte testat högre) med fantastisk bild jämfört med min gamla skärm.

En sak jag funderat mycket på är det här med att tillverkarna inte släpper IPS paneler i 120 Hz för att det är mycket problem, men varför tar de inte mellanvägen och släpper skärmar i 96Hz istället? Väldigt liten skillnad mot 120Hz upplevelsemässigt men en enorm skillnad mot 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Jag köpte min "koreaskärm" för 1,5 år sedan och är mycket nöjd (även om transistorn gick sönder efter ett tag (de skickade en ny)).

Läs mer här och här.

Korea skärmar innehåller en enda transistor ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall någon vill låna ut sin QNIX med PLS-panel till oss i en vecka eller två, så testar vi gärna den också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Korea skärmar innehåller en enda transistor ?

Tror det ska stå "transformatorn", el-adaptern alltså.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maarlow:

Är inte alls insatt i detta men varför har inte "vanliga" tillverkare som gjort sånna här skärmar.. IPS/120Hz - 2560×1440/120Hz?

För att IPS är en så långsam teknik att den egentligen inte klarar av att vrida pixlarna tillräckligt snabbt. Det är en teknisk begränsning och vi lär aldrig få se en stor tillverkare sälja IPS på 120 Hz. Speciellt inte nu när tekniken sakta konkurreras ut av OLED som är väldigt mycket snabbare än LCD. Du har betydligt större möjligheter att köra en OLED-panel i 120 Hz eller ännu mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skön recension.

Överklockningsbar?
Sneglar lite på den själv nämligen.

nää 60hz är det som gäller

tror dock den klarar 75hz

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall någon vill låna ut sin QNIX med PLS-panel till oss i en vecka eller två, så testar vi gärna den också!

kanske det, två veckor? får man låneskärm? Hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kanske det, två veckor? får man låneskärm? Hehe

Du kan få låna en av mig medans ;p

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

haft min QNIX ca 10 månader nu, upplever verkligen inte bilden som ni beskriver den! MYCKET bättre färger än min SAMSUNG IPS som jag hade innan, och 144p med 96hz är fan underbart kul att ni tog den titt på dessa! hade vart kul om ni testat båda!

Nu är väl recensionen om Shimian QH2700 från Achieva.. Skillnaden mellan Korea skärmar är ganska stor.

Skrivet av HurMycket:

Har en Yamakasi Catleap Q270 2B Extreme. Den har en del backlight bleeding (som jag aldrig stört mig på) och inte jättebra svärta, men det finns ju inget alternativ om man vill ha hög(re än 1080p) upplösning, IPS och 100+ Hz. Finns ju inte ens TN med 2560x1440 @ 120 Hz.

Tråkigt nog gör den bara 110 Hz. Skulle inte förvåna mig om det är AMD:s fel, men kan såklart vara skärmen. Ska bli kul att testa den med en bra dator, förhoppningsvis senare i år. Då kanske man slipper köra allt på Low också.

Både skärmen och strömadaptern hade coilwhine från början. Det löste jag genom att skruva upp skärmen och sätta skumgummi på de vibrerande delarna, och köpa en ny strömadapter.

Är det bara jag som har märkt att det blir smala, horisontella ränder i bilden när man överklockar?

Är med absolut största sannolikhet skärmen.

Skrivet av lanbonden:

Väldigt intressant med ett riktigt bra test på en Korea skärm! Ända negativa jag har att säga om det var att det var på fel modell då det är Qnix som är intressant som så många redan hintat här.

Sitter själv på en Qnix som rullar på fint i 96Hz (har inte testat högre) med fantastisk bild jämfört med min gamla skärm.

En sak jag funderat mycket på är det här med att tillverkarna inte släpper IPS paneler i 120 Hz för att det är mycket problem, men varför tar de inte mellanvägen och släpper skärmar i 96Hz istället? Väldigt liten skillnad mot 120Hz upplevelsemässigt men en enorm skillnad mot 60.

För företag inte vill lansera en skärm som de inte kan garantera att du når en viss uppdateringsfrekvens på. Majoriteten når 90+ Hz men alla gör inte det. 60Hz är det närmaste man kommer som man kan garantera 100% av fallen. Sedan finns det inget som hindrar en att klocka sina Asus och Dell skärmar tex.

Skrivet av Tozzi:

Du kan få låna en av mig medans ;p

"Vänta.. ska bara kleta lite getost över hela skärmen".

Skrivet av Zotamedu:

För att IPS är en så långsam teknik att den egentligen inte klarar av att vrida pixlarna tillräckligt snabbt. Det är en teknisk begränsning och vi lär aldrig få se en stor tillverkare sälja IPS på 120 Hz. Speciellt inte nu när tekniken sakta konkurreras ut av OLED som är väldigt mycket snabbare än LCD. Du har betydligt större möjligheter att köra en OLED-panel i 120 Hz eller ännu mer.

Så det är så alltså? Har inte riktigt hängt med i svängarna när det gäller OLED.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Nu är väl recensionen om Shimian QH2700 från Achieva.. Skillnaden mellan Korea skärmar är ganska stor.

Är med absolut största sannolikhet skärmen.

För företag inte vill lansera en skärm som de inte kan garantera att du når en viss uppdateringsfrekvens på. Majoriteten når 90+ Hz men alla gör inte det. 60Hz är det närmaste man kommer som man kan garantera 100% av fallen. Sedan finns det inget som hindrar en att klocka sina Asus och Dell skärmar tex.

"Vänta.. ska bara kleta lite getost över hela skärmen".

Så det är så alltså? Har inte riktigt hängt med i svängarna när det gäller OLED.

Såg teoretiska siffror på tusentals hertz men återstår att se hur det blir i praktiken. Förutsättningarna för höga uppdateringsfrekvenser finns där i alla fall så det borde vara skärmgränsnittet som sätter gränsen snarare än panelen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Såg teoretiska siffror på tusentals hertz men återstår att se hur det blir i praktiken. Förutsättningarna för höga uppdateringsfrekvenser finns där i alla fall så det borde vara skärmgränsnittet som sätter gränsen snarare än panelen.

Får se vad HDMI 2.0 och DP 1.4 har för begränsningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Vänta.. ska bara kleta lite getost över hela skärmen".

What? Fatta nada nu Jag har iaf en skärm som bara står och inte används, så den kan jag vara utan en kortare period.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

funderade länge på att importera en sådan här skärm men efter att ha läst alla negativa saker om dom så la jag en tusenlapp extra och köpte en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

Fast man kan ju inte jämföra dom där med varandra, tycker jag

Permalänk

Mycket trevlig artikel. Underhållning på hög nivå , tack !

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

QNIX är en favorit verkar det som här på forumen. Har sett flera rekommendera det märket. Kanske något man ska titta på när man uppgraderar.

Jag vet inte om Qnix och X-star är vanligare på ebay än shimian och catleap nu. Dock, stativet på qnix är inte märkbart snett i mitt fall. Den ser rak ut åtminstone. Wobblig är den ju, men det vänjer man sig vid.

Om grådassighet vet jag inte vad Thomas menar. Qnix är ju inte precis premiumskärmar med kvalitéts paneler, men jag tror att de bräcker ändå både TN och e-ips på marknaden.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Jag saknar en 27" 2560x1440 med glas framför för vettiga pengar... 8-9k för apples känns sjukt dyrt idag.

Permalänk

Sitter sedan slutet av maj/början av juni på en X-Star DP2710, vilket verkar vara exakt samma skärm som QNIX-en (Samma hölje, samma panel etc). Bildkvaliteten jag har fått för pengarna är jag ytterst nöjd med. Skärmen överklockar fint till 96Hz, funkar även att köra i 120Hz men då får jag märkbara artefakter som gröna och röda linjer i bilden. Problemet med överklockingen jag har haft är att jag får såkallad "image retention", alltså att bilden bränns in i skärmen om den visar samma under en längre period, ex. webbläsarfönster. Detta är bara temporärt och om jag kör i 96Hz tar det 5-10 minuter för inbränningen att gå bort. Jag vet inte om detta är ett vanligt fenomen på QNIX och X-Star eller om det bara är min panel. Därför så har jag ställt in olika profiler så att jag i skrivbordsläge kör skärmen i 72Hz (inbränning så gott som obefintlig) och sedan kör den i 96Hz i spel där inbränning är ett mycket mindre problem.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att det är långt ifrån alla som är pixelfelfria eller faktiskt klarar av en hz på 96 och uppåt utan artefakter!
Väldigt vanligt med BLB också, har kommit fram till att många inte varit speciellt kritiska när de kört sina skärmar utan mer eller mindre höjt dom till skyarna ändå!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

What? Fatta nada nu Jag har iaf en skärm som bara står och inte används, så den kan jag vara utan en kortare period.

Och du sänder den till X efter att du kletat getost över hela skärmen. X får då ett illaluktande paket.

Skrivet av Luminous:

Jag vet inte om Qnix och X-star är vanligare på ebay än shimian och catleap nu. Dock, stativet på qnix är inte märkbart snett i mitt fall. Den ser rak ut åtminstone. Wobblig är den ju, men det vänjer man sig vid.

Om grådassighet vet jag inte vad Thomas menar. Qnix är ju inte precis premiumskärmar med kvalitéts paneler, men jag tror att de bräcker ändå både TN och e-ips på marknaden.

HÄR PÅ FORUMEN. Inte ebay. Grådassigheten är låg kontrast. Där svart blir grått.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har en Yamasaki och är fruktansvärt nöjd. Fick tag i min för 2600:-, och hade utan problem kunnat punga ut 6000-7000:-+ för den här skärmen.
Alla verkar dock inte ha samma tur.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Samsung s27b970d kan vara nått? Går loss på ~6500:-

Skrivet av twebbas:

Jag saknar en 27" 2560x1440 med glas framför för vettiga pengar... 8-9k för apples känns sjukt dyrt idag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och du sänder den till X efter att du kletat getost över hela skärmen. X får då ett illaluktande paket.

Varför skulle jag vilja göra något så taskigt för? :/ Förstår fortf inte.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av leo89:

Fast man kan ju inte jämföra dom där med varandra, tycker jag

nop, det är väl Qnix 27 PLS isåfall som är andrasorteringsversionen av denna skärmen och den kostar runt 2500kr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tror det ska stå "transformatorn", el-adaptern alltså.

Om han nu tragiskt fick en transistor som strömförsörjare så förklarar det både att den gick sönder och att han inte skrev fel alls........rofl !

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

intressant arti-SPARTAAAAAA

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jag rekommenderar iaf att köpa en Qnix 2710 PLS. Har en själv sedan ett halvår tillbaka. Jättefina färger, inga döda pixlar, ingen tråkig BLB på min skärm (även fast det kan förekomma). Överklockad till 96 Hz utan negativa effekter. Handlar man bara från en vettig försäljare på Ebay så verkar det som man nästan garanterat får en bra skärm.

Qnix:en verkar vara betydligt bättre än korea-skärmen i testet, billigare också. Skönt att höra.

Amen på qnix-generationen !
Minimal input-lag på modellen jag köpte, då den kom med så lite elektronik som möjligt.
Jag kan öka och sänka ljusstyrkan, samt koppla in den via DVI, thats it <3 (och AG-coatingen är 100 resor bättre än på DELL'en som står och skämms nu)

Sen har såklart plastskalet åkt, så det är ~10mm kanter runt om (mattsvarta), foten kastade jag bort och så åkte den upp på väggen !
100Hz utan "brus" i de mörka, nånstans mellan 110 & 120Hz får jag brus, så det undviker jag, svårt nog att hålla 100 fps med mitt 660Ti
Hade jag bott närmare hade

OnT: Kul med riktade recensioner, mycket snack om dessa skärmar !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Amen på qnix-generationen !
Minimal input-lag på modellen jag köpte, då den kom med så lite elektronik som möjligt.
Jag kan öka och sänka ljusstyrkan, samt koppla in den via DVI, thats it <3 (och AG-coatingen är 100 resor bättre än på DELL'en som står och skämms nu)

Sen har såklart plastskalet åkt, så det är ~10mm kanter runt om (mattsvarta), foten kastade jag bort och så åkte den upp på väggen !
100Hz utan "brus" i de mörka, nånstans mellan 110 & 120Hz får jag brus, så det undviker jag, svårt nog att hålla 100 fps med mitt 660Ti
Hade jag bott närmare hade

OnT: Kul med riktade recensioner, mycket snack om dessa skärmar !

Kan man inte få se lite bilder från ditt skrivbord där datorn och skärmen står :)?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233