Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med drivrutiner(?)

Hej.

Det är så att jag har haft problem med min stationära dator den senaste tiden, och det började antingen efter att jag installerade om datorn på en nyinköpt SSD eller efter att jag startat och kört in Minecraft-server på den en kortare tid (knappt en månad, och avstängd på nätterna). Problemen är svåra att förklara, då jag inte specifikt kan svara på vad det är, men jag tror att det rör sig om något sort fel med drivrutinerna. Jag ska försöka att förklara det så bra som möjligt, men vill bara klargöra att jag inte trollar er nu utan det är faktiskt så här konstigt. För det första så har vissa saker jag använder datorn till saktas ner rejält, till exempel så tar det flera sekunder att ansluta till League of Legends-loading screen och att ansluta till varje enskilt game. Detta är inget som har funnits innan, och det är inte pågrund av att min dators prestanda är för dålig. Min dator laddar också långsammare än mina kompisars sämre datorer i loading screenen, vilket också har uppstått på senare tid då jag varje gång laddade snabbare än dom förut. Sen finns det riktigt konstiga problemet; när jag sitter i Skype med kompisar och ska kolla på någon video på internet går det utan problem, oavsett vilken sorts videospelare det är, men så fort jag stänger ner Skype (eller bara avslutar samtalet) så går det inte längre. Videon går i ungefär tre sekunder, sedan stannar den och går inte att spela upp mer. MEN, om jag klickar två gånger på min "Stäng av ljudet" knapp på mitt tangentbord (alltså stänger av och sätter på ljudet) så återupptas först ljudet utan att byta bild på videon i cirka 2-3 sekunder och sedan återupptas videon också och jag kan kolla utan problem. Väljer jag sedan att klicka på någon annan video på t.ex. Youtube så måste jag upprepa samma procedur för att få kolla på den. Och när jag startar upp datorn efter att den varit helt avstängd funkar inte musen eller tangentbordet. Däremot om jag upprepar samma process som ovan så funkar det efter ett par sekunder. Detta är kanske det absolut konstigaste jag varit med om när det gäller datorer, och jag har absolut ingen aning om varför det sker. Min teori är att det är drivrutinerna som spökar, och att när jag klickar på tangentbordet tvingas tangentbordets drivrutiner igång och detta tillåter alla andra drivrutiner att kommunicera med datorn som de ska.

Men jag har som sagt ingen som helst aning, och ifall någon annan här varit med om samma sak eller något liknande skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp!
Tack på förhand, Jonatan.