Hur hanterar Du din ominstallations-ångest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Hur motiverar man behovet av att installera om 5-10 gånger per år? Är det ett behov av känslan man får vid en nyinstallation? Eller är det något annat?
För det kan ju knappast vara så att du installerar om för att det behövs?

Det låter rätt så smidigt det där. Men jag antar att man då måste ladda ner Windows från någon annanstans än Microsoft för att få det med alla updateringar samt SP1?

Det finns bara Windows 7 ISO med SP1, dom övriga uppdateringarna måste du ladda hem via Windows Update.

I denna guide hittar du länkar till Windows 7 ISO med SP1 och om du vill Home Premium Svenska så ska du ladda hem Professioinal Svenska ISOn och lägga över den till USB minnet då kan du ta bort ei.cfg filen som gör att du kan välja Home Premium vid Windows 7 installationen http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Här ser du hur man tar bort ei.cfg filen i mappen suorces på USB minnet #12506016

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

För annars blir jag tokig.
Säg du installerar massa program sen avinstallerar dom igen. Känns inte "rätt" tills man installerat om Windows.

Därför jag har en till dator som jag dumpar allt på och testar, är det värdigt en installation så installerar jag det på min main dator.

Men som sagt, installerar inte ens ett program om namnet stör mig, tex VLC.

Haha det kanske inte är din installation det är galet med då
Men jag hoppas att du gör en avbild som du kan köra in istället för att gå igenom uppdateringshelvetet. Tar en kvart att installera om en 40gb backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant tråd måste jag verkligen säga

Jag brukar inte ha ångest över installationer på mina egna grejer, däremot så har jag den där ångesten när man endera ska laga eller på annat sätt "fixa" något man själv inte äger. Det kan vara någon i släkten som behöver hjälp eller någon kompis - kompis som vill ha hjälp med något. Sådant tycker jag är lite jobbigt, men kan hantera bättre idag än för några år sedan. Kallas erfarenhet antar jag?
...

Om du fortfarande menar fixa saker i Windows så bruka jag se till att personen jag hjälper är i närheten i början så att man kan peka och fråga om de använder X som jag pekar på. Du får en uppfattning vad de bruka använda. Är programmet X viktigt för dom men som du inte känner igen så kan dom förklara vad det är.

Permalänk
Avstängd

Blir alltid problem med spel och DRM när man ominstallerar om man inte avinstallerar alla spel först. Värst är GFWL-spel även om Microsoft lagt ner systemet. Annar är det bara att föra över spelmappen i Steam, lite krångligare med Origin och Uplay men som sagt, DRM kan ställa till det om man, som jag, gillar köpa sina spel ärligt.

Permalänk
Medlem

Säkert redan postat, men Ninite är ett bra program som har hand om rätt många program åt en. Rätt händigt om man installerar om sina grejer någorlunda ofta.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Ser det som att allt jag glömmer bort har jag inte användning av och om det sen visar sig att jag hade det, shit happens.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

För annars blir jag tokig.
Säg du installerar massa program sen avinstallerar dom igen. Känns inte "rätt" tills man installerat om Windows.

Därför jag har en till dator som jag dumpar allt på och testar, är det värdigt en installation så installerar jag det på min main dator.

Men som sagt, installerar inte ens ett program om namnet stör mig, tex VLC.

Skrivet av morxy49:

OCD much?

Ja, jag skulle nog säga samma sak som morxy här

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

• Spara "viewed" i XBMC.

Var finns den filen/filerna?

Permalänk

Saker som gett mig ångest/inte gått smärtfritt hittills inför min planering av min ominstallation:

Spara inställningar/appar/mobil backuper i iTunes. (Fick leta upp en katalog i Appdata. Den andra katalogen hade jag självklart flyttat och fick leta ett tag efter. Men hur fan får jag tillbaka allt sen?)
Spara inställningarna för Plex media server. (Fick leta guide på nätet, kopiera registergrejer och saker i AppData)

Seagate Dashboard (min backupdisk med programvara) har tydligen också en katalog i Appdata\Roaming som är 20-30gb stor. Nu har jag ingen aning om detta är något jag också behöver spara.

Vid det här laget börjar jag ångra mig att jag ens tänkt installera om! Varför kan det inte bara vara enkelt att spara ner inställningar etc. från program inför en ominstallation. Suck!

Permalänk
Medlem

Windows 7 har Windows Filöverföring inbyggt men jag vet ej hur bra detta program fungerar http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Var finns den filen/filerna?

System Settings > Video > Library > Export video library > Single file
sen tar du samma väg igen och importerar när du har installerat om.

nu kör jag med Aeon Nox som skin, så det kanske är lite annorlunda väg för andra, men det bör vara något snarlikt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Är jag ensam om att känna att ångesten kryper på, när man inser att man snart måste installera om Windows?

Blotta tanken på alla program som skall installeras om, alla drivrutiner som skall installeras, alla program man måste göra backup på och inte minst alla eviga timmar av Windows update innan man är back on track igen. Den där Outlook-backupen som alltid krånglar när den skall återställas, och vart har jag förresten gjort av serie-nyckeln till Outlook?

Vart har jag egentligen min nyckel till windows? (Detta kom jag på precis nu. Denna nyckeln har jag inte den blekaste ANING om vart den finns.)

Är Du en person som gärna installerar om windows ofta, och inte har några problem med det?
Eller är du som mig, en person som helst skjuter upp det så länge som möjligt?

Hur hanterar du din ominstallations-ångest?
Förbereder du din ominstallation in i minsta detalj? Eller bara kör du på, och tänker att allt löser sig?

När ominstallerade du senast?
Själv har jag kört med samma Windows-installation sedan jag köpte min nuvarande dator. Vilket torde vara 2 år sedan nu i apri.

Vore kul att höra andras tankar på detta.

Sätter upp en deployment server där allt uppdateras automagiskt vid deployment kolla sign för guide.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Sätter upp en deployment server där allt uppdateras automagiskt vid deployment kolla sign för guide.

Även om det där är lite väl hardcore för min del. Så måste jag säga att det var en sjuhelvetes guide du gjort. Mycket välgjord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Vid det här laget börjar jag ångra mig att jag ens tänkt installera om! Varför kan det inte bara vara enkelt att spara ner inställningar etc. från program inför en ominstallation. Suck!

Men det är ju det!
När du är klar med din installation inkl allt av program osv och du känner dig klar - då kör du en backup inkl imageavbildning med Windows inbygga backupfunktion och lägger den på en extern hårddisk eller vad du kan tänkas ha i din närhet. Nästa gång du installerar så bootar du med din Windows- skiva/usb och väljer att återställa en avbild (eller vad det nu heter, inte ny installation iaf). Tar lika lång tid som det tar att flytta själva backupen i stort sett.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min ångest slog till med kraft idag skulle installera om efter att jag köpt en ny ssd 80gb är lite lite nu!!!

så allt var installerat och klart från usb minne så det gick ju blixtsnabbt men eftersom nätverket inte var installerat så letade jag upp min nya fina slimmdvd, såklart hittade jag inte nätadaptern och fick leta tillsist hittade jag den, pluggade in allt och i med strömkabeln och ---------:----------- datorn dog..... blev en aning rädd kollade på adaptern stod 12v på den noooooo... så nu har jag ett kasst nätagg som verkar skicka ut lite ström på 5v linan då mina tempdisplayer lyser vid avstängd dator!!!!

kul onsdagskväll!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Damodred:

Men det är ju det!
När du är klar med din installation inkl allt av program osv och du känner dig klar - då kör du en backup inkl imageavbildning med Windows inbygga backupfunktion och lägger den på en extern hårddisk eller vad du kan tänkas ha i din närhet. Nästa gång du installerar så bootar du med din Windows- skiva/usb och väljer att återställa en avbild (eller vad det nu heter, inte ny installation iaf). Tar lika lång tid som det tar att flytta själva backupen i stort sett.

Ja, jag kommer helt klart göra detta denna gången. Är det då på hela hårddisken jag måste göra en image? Eller kan man göra det på endast utvalda kataloger såsom Windows och Program?
Jag har ett gäng 500gb diskar liggandes i en låda. Dessa hade kanske passat bra för att göra en backup på min windowsinstallation efter att man installerat de program man skall ha samt kört Windows Update
.

Skrivet av bjonss13:

Min ångest slog till med kraft idag skulle installera om efter att jag köpt en ny ssd 80gb är lite lite nu!!!

så allt var installerat och klart från usb minne så det gick ju blixtsnabbt men eftersom nätverket inte var installerat så letade jag upp min nya fina slimmdvd, såklart hittade jag inte nätadaptern och fick leta tillsist hittade jag den, pluggade in allt och i med strömkabeln och ---------:----------- datorn dog..... blev en aning rädd kollade på adaptern stod 12v på den noooooo... så nu har jag ett kasst nätagg som verkar skicka ut lite ström på 5v linan då mina tempdisplayer lyser vid avstängd dator!!!!

kul onsdagskväll!!

Jag lider med dig. Det måste ha varit lagomt ångestfyllt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Är jag ensam om att känna att ångesten kryper på, när man inser att man snart måste installera om Windows?

Blotta tanken på alla program som skall installeras om, alla drivrutiner som skall installeras, alla program man måste göra backup på och inte minst alla eviga timmar av Windows update innan man är back on track igen. Den där Outlook-backupen som alltid krånglar när den skall återställas, och vart har jag förresten gjort av serie-nyckeln till Outlook?

Vart har jag egentligen min nyckel till windows? (Detta kom jag på precis nu. Denna nyckeln har jag inte den blekaste ANING om vart den finns.)

Är Du en person som gärna installerar om windows ofta, och inte har några problem med det?
Eller är du som mig, en person som helst skjuter upp det så länge som möjligt?

Hur hanterar du din ominstallations-ångest?
Förbereder du din ominstallation in i minsta detalj? Eller bara kör du på, och tänker att allt löser sig?

När ominstallerade du senast?
Själv har jag kört med samma Windows-installation sedan jag köpte min nuvarande dator. Vilket torde vara 2 år sedan nu i apri.

Vore kul att höra andras tankar på detta.

Har gjort ett litet program som tar hand om alla druvrutiner och Windows Update åt mig, varje gång jag uppdaterar så spar jag drivrutinen i ett bibliotek. Så vid en ominstallation behöver jag bara vara med i början sedan sköter den allt själv. Funderar på att fixa så jag kan fjärrinstallera istället så blir det ännu mindre handpåläggning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har alltid stört mig på att mitt Windows 7 Pro är på Svenska. Kan jag använda min Svenska nyckel för att installera Windows 7 Pro på Engelska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Även om det där är lite väl hardcore för min del. Så måste jag säga att det var en sjuhelvetes guide du gjort. Mycket välgjord!

tackar! men du behöver bara sätta upp den en gång tänk på det sen funkar det!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Personligen så ominstallerar jag runt var 3:e månad elller när jag har riktigt tråkigt så här finns ingen ångest

Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har alltid stört mig på att mitt Windows 7 Pro är på Svenska. Kan jag använda min Svenska nyckel för att installera Windows 7 Pro på Engelska?

Ja det kan du nyckeln gör inte heller någon skillnad på 32 och 64 bitars windows

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

Personligen så ominstallerar jag runt var 3:e månad elller när jag har riktigt tråkigt så här finns ingen ångest

Ja det kan du nyckeln gör inte heller någon skillnad på 32 och 64 bitars windows

Okej! Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

du kan också välja ett annat språk paket kolla i windows update!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

du kan också välja ett annat språk paket kolla i windows update!

Måste man inte ha Windows Ultimate för att byta språk enkelt genom Windows Update?

Permalänk
Medlem

jag tycker det ärligt talat är "kul" att installera om windows.

Jag är en sån person som laddar ner åtskilliga onödiga program, och när det är helt ominstallerat så försvinner all den skiten som jag ändå aldrig använt. Då kan jag installera allt viktigt som spotify/vlc/steam och dyl och datorn fortfarande tuffar på som ett ånglok. Även updatera alla drivers till grafikkort och dyl då jag aldrig någonsin updaterar dessa.

Det enda jag gör backup på är mina bilder och min storage-disk.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Måste man inte ha Windows Ultimate för att byta språk enkelt genom Windows Update?

Exakt, iaf i Windows 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte så mycket jag behöver ha in på datorn efter en ominstallering, men brukar inte göra det särskilt ofta ändå, tar ju trots allt ett par timmar... Blir väl oftast när jag känner att datorn är "seg" eller när jag har gjort någon större uppgradering.
Använder även ninite då de flesta program jag använder finns där, och jag ändå har det mesta på C:\.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Det är ju inte som förr när man behövde installera om en gång varannan månad.. Nu kan man ju rulla på rätt länge.
Sen tycker jag bara det är skönt med en fräsch installation, så jag har inga problem med det. Lägger väl helt enkelt inte in så mycket saker att det är jobbigt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

finns i guider på nätet hur du gör!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör det likt andra en gång om året och är noga med att backa upp och lagra filerna men likt fan så är det alltid något man glömt samt någon fix man hade innan som ställer till det.
Hade en klon av en perfekt installation med minimal programmen etc på en disk men förlorade den när jag skulle använda den till annat.
Så nu kommer jag nog sitta med denna installationen ett bra tag! ^^

Undra hur det är med Win8 egentligen för Win7 segar ner sig ordentligt på ett år om man verkligen använder det.
Något jag alltid stört mig på att Windows själv inte kan "laga" sig själv utan att ändra på massa skit för att återställa sig till hur snabbt det går efter en ominstallation.