Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur hanterar Du din ominstallations-ångest?

Permalänk

Hur hanterar Du din ominstallations-ångest?

Är jag ensam om att känna att ångesten kryper på, när man inser att man snart måste installera om Windows?

Blotta tanken på alla program som skall installeras om, alla drivrutiner som skall installeras, alla program man måste göra backup på och inte minst alla eviga timmar av Windows update innan man är back on track igen. Den där Outlook-backupen som alltid krånglar när den skall återställas, och vart har jag förresten gjort av serie-nyckeln till Outlook?

Vart har jag egentligen min nyckel till windows? (Detta kom jag på precis nu. Denna nyckeln har jag inte den blekaste ANING om vart den finns.)

Är Du en person som gärna installerar om windows ofta, och inte har några problem med det?
Eller är du som mig, en person som helst skjuter upp det så länge som möjligt?

Hur hanterar du din ominstallations-ångest?
Förbereder du din ominstallation in i minsta detalj? Eller bara kör du på, och tänker att allt löser sig?

När ominstallerade du senast?
Själv har jag kört med samma Windows-installation sedan jag köpte min nuvarande dator. Vilket torde vara 2 år sedan nu i apri.

Vore kul att höra andras tankar på detta.

Permalänk

var smart och gjorde en backup på c: när allat var nyinstallerat och uppdaterat.

så nu mer kör jag bara in min backup och på nån timme så är allt jag behöver klart komplett med alla program jag brukar använda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rutger Janåker:

Är jag ensam om att känna att ångesten kryper på, när man inser att man snart måste installera om Windows?

Blotta tanken på alla program som skall installeras om, alla drivrutiner som skall installeras, alla program man måste göra backup på och inte minst alla eviga timmar av Windows update innan man är back on track igen. Den där Outlook-backupen som alltid krånglar när den skall återställas, och vart har jag förresten gjort av serie-nyckeln till Outlook?

Vart har jag egentligen min nyckel till windows? (Detta kom jag på precis nu. Denna nyckeln har jag inte den blekaste ANING om vart den finns.)

Är Du en person som gärna installerar om windows ofta, och inte har några problem med det?
Eller är du som mig, en person som helst skjuter upp det så länge som möjligt?

Hur hanterar du din ominstallations-ångest?
Förbereder du din ominstallation in i minsta detalj? Eller bara kör du på, och tänker att allt löser sig?

När ominstallerade du senast?
Själv har jag kört med samma Windows-installation sedan jag köpte min nuvarande dator. Vilket torde vara 2 år sedan nu i apri.

Vore kul att höra andras tankar på detta.

Har noll problem med att installera om. Windows 8.1 Sparar alla personliga inställningar när det kommer till utseende och liknande. Alla drivrutiner ligger på Raiden, alla Windowsnycklar ligger i min KeePass 2 Databas. Ju oftare du gör det desto mindre problem blir det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ingen ångest, enbart skönt att rensa datorn. Updates går fort och de program man ska ha sitter i ryggmärgen

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Håller med jeager ovan, ominstallation sker först när det är i "oj vad skönt det skulle vara att bli av med alla rester som skräpar"-stadiet, sen spar jag alltid uppdaterade versionen av de flesta program i en backup-mapp på en annan disk + att jag har cdkeys i en textfil som skydrive (förlåt, onedrive) håller skyddad åt mig (fast, jag är paranoid och har fler kopior).

Ingen ångest, lättnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Vad gäller program är ju Ninite ett populärt alternativ.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Börjar faktiskt få en krypande ångest att nu är dags att installera om Win7 på min laptop - som kört problemfri nu i 2-3 år men "jag känner på mig att den behöver en refresh" men alla program? bank-id, inställningar, länkar, musikprogram...phew

Men har det mesta på min NAS så när jag väl blåst datorn och behöver ett "specifikt" program så laddar jag in det från NAS:en, typ Cooledit / Totalcommander och andra program jag inte kan leva med...

Däremot installera jag Win8.1 på min stationära och måste säga det var problemfritt med hänsyn till drivers etc. Funderar nästan på det på min laptop med..... ngn som har Win8-pro OEM nyckel att sälja?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar bara om det känns att det behövs, annars inte. Jag håller annars Windows i ganska fräscht tillstånd så prestandan inte blir märkbart sämre. Jag vet vilka drivrutiner och program jag använder. "Mina *"-mapparna ställer jag alltid i Windows automatiskt flytta till en annan partition, så någon aktiv (eller pre-emptive) backup behöver jag inte bry mig om.

Lösenord och liknande använder jag med KeePass på både dator och mobil, så jag är aldrig besvärad med att komma ihåg eller fara åt andras händer iom kryptering.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

var smart och gjorde en backup på c: när allat var nyinstallerat och uppdaterat.

så nu mer kör jag bara in min backup och på nån timme så är allt jag behöver klart komplett med alla program jag brukar använda.

Fan, att jag skulle vara så ensam om detta problemet! Haha!
Hur rekommenderar du att man gör en backup på allt, så man enkelt kan återställa den sedan? Det låter ju som något jag absolut måste göra efter att jag installerat om Windows nästa gång.

Det måste väl finnas något program som kan ta fram de nycklar jag använder just nu till windows och outlook?

Jag får nog inse att det är min förmåga att skjuta upp mina ominstallationer som gör att det blir jobbigare att göra dem, när det väl är dags.

Permalänk

En fantastisk bild som beskriver min ångest mycket bra!

Skrivet av Njure:

Vad gäller program är ju Ninite ett populärt alternativ.

Detta har jag inte hört talas om förr. Men det verkar ju vara ganska smidigt. Det skall jag ta och kolla upp. Tack för tipset!

Skrivet av candyraver:

Börjar faktiskt få en krypande ångest att nu är dags att installera om Win7 på min laptop - som kört problemfri nu i 2-3 år men "jag känner på mig att den behöver en refresh" men alla program? bank-id, inställningar, länkar, musikprogram...phew

Men har det mesta på min NAS så när jag väl blåst datorn och behöver ett "specifikt" program så laddar jag in det från NAS:en, typ Cooledit / Totalcommander och andra program jag inte kan leva med...

Däremot installera jag Win8.1 på min stationära och måste säga det var problemfritt med hänsyn till drivers etc. Funderar nästan på det på min laptop med..... ngn som har Win8-pro OEM nyckel att sälja?

Jag funderade själv på att installera Windows 8.1. Men efter att ha suttit vid en dator med Windows 8 i ca 10 minuter och känt mig som att det var första gången jag satt vid en dator. Så blev jag avskräckt. Fick ju googla på hur man stängde av windows t om. Haha!

Permalänk
Medlem

Tar det verkligen så mycket tid och kraft att installera om Windows? Jag tycker det är härligt att få in allting på nytt, få en ny och fräsch omstart så att säga. Det enda jag i princip brukar göra är att ta backup på det viktigaste, ladda ner alla program som ska installeras för att underlätta senare, det inkluderar även drivrutiner till mobo, grafik etc. Allting går ju på under en halvtimme, om inte snabbare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mozbackup kan jag reommendera er firefox-användare

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Batman:

Tar det verkligen så mycket tid och kraft att installera om Windows? Jag tycker det är härligt att få in allting på nytt, få en ny och fräsch omstart så att säga. Det enda jag i princip brukar göra är att ta backup på det viktigaste, ladda ner alla program som ska installeras för att underlätta senare, det inkluderar även drivrutiner till mobo, grafik etc. Allting går ju på under en halvtimme, om inte snabbare.

Ja, frågan är om det verkligen gör det. Eller om det är så att man inbillar sig att det blir mycket jobb.

Jag hittade ett program så jag fick fram mina nycklar till Windows samt Office. Så det känns redan bättre!
Frågan är om man inte skall skaffa sig ett program där man har alla sina lösenord och nycklar, med ett huvudlösenord, efter ominstallationen.

Hur bra Ninite än lät, så kan man ju tyvärr endast installera programmen där de installeras default. Vilket inte riktigt fungerar för min del. Då jag vill ha mina program på en annan disk än på min SSD där jag har windows.

Permalänk
Avstängd

Installerade min Windows 8 burk för förrförra hösten och min Windows 7 burk 2010. Har dagliga backuper som lagras i 28 dagar och avbilder från varje månad så behöver inte oroa mig. En stor anledning är just ominstallationsångesten

Själva ominstallationen i sig går rätt fort, men sen ska det patchas, program ska installeras. Bara en sån sak som att lägga tillbaka alla bokmärken i webbläsaren är avskräckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

En fantastisk bild som beskriver min ångest mycket bra!

Detta har jag inte hört talas om förr. Men det verkar ju vara ganska smidigt. Det skall jag ta och kolla upp. Tack för tipset!

Jag funderade själv på att installera Windows 8.1. Men efter att ha suttit vid en dator med Windows 8 i ca 10 minuter och känt mig som att det var första gången jag satt vid en dator. Så blev jag avskräckt. Fick ju googla på hur man stängde av windows t om. Haha!

Hehe, då kände jag också i början, men sen klistrar man ju webläsare till startmenyn och det är ändå där jag använder min tid till 90%.... Körde in lite registernycklar så man slapp pre-login skärmen och Go-to-Desktop finns ju i WIn8.1, så näää sååå hemkt är det inte och det är märkbart snabbare än Win7. Men att köpa det för 799kr när man redan har en Win7-licens tycker jag inte är värt det.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Windows 7 har ett inbyggt program som gör en systemavbildning.

Guide: Skapa en systemavbildning (system image) av hela din dator med det inbyggda verktyget i Windows 7 http://windowshjalp.se/?page_id=255

Steg-för-steg-guide som visar hur du återställer din dator med hjälp av en systemavbildning du skapat tidigare http://windowshjalp.se/?page_id=260

Edit: Du kan hitta licensnycklar och även göra en backup på aktiveringen som gör att du kan aktivera nyckeln offline med programmet Advanced Token Manager http://www.howtogeek.com/75496/how-to-reinstall-windows-witho...

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag känner alltid en ångest för detta numera. Men inte för att jag tycker att det är jobbigt, för jag älskar en ny formaterad och installerad systemdisk.

Utan får ångest för att morsan för typ ett år sen gjorde ett briljant val och satte upp oss på mobilt bredband med ett tak på 60 GB dataanvändning. Detta betyder att jag och brorsan i princip inte kan ladda ner något, eller titta på videoklipp.

Så det är snarare att vi ska behöva klara oss 1-5 dagar utan internet dom sista dagarna på månaden som ger mig ångest.

Permalänk
Medlem

Allt går lättare när man förbereder sig i förväg som andra nämnt. Då får man ordning på det mesta första dan.

Vänta med det som tar lång tid som tex Windows Uppdate mm. Börja med det som går snabbt och enkelt. Man får mer undanstökat och man har något att göra medan de långsamma sakerna installeras om man redan fått ordning på tex webbläsaren.

Windows Uppdate väljer jag hellre själv när saker ska uppdateras. Speciellt i det här läget när man vill få ordning på annat eller på en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Mja, jag har inte ångest men drar mig lite för det... Jag ska migrera från w7 till w8.1 och då är det ju bara nytt av allt nästan som gäller, men man får väl förbereda genom att tanka alla drivrutiner innan man ger sig på formateringen. Det som jag har mest ångest för är att krypa ned på knä, skruva ur alla jävla kablar, montera av båda sidorna på chassit och installera en till SSD... usch!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Intressant tråd måste jag verkligen säga

Jag brukar inte ha ångest över installationer på mina egna grejer, däremot så har jag den där ångesten när man endera ska laga eller på annat sätt "fixa" något man själv inte äger. Det kan vara någon i släkten som behöver hjälp eller någon kompis - kompis som vill ha hjälp med något. Sådant tycker jag är lite jobbigt, men kan hantera bättre idag än för några år sedan. Kallas erfarenhet antar jag?

Lite mer OT så hör jag till den extrema sorten som till och börja med ominstallerar runt en gång i halvåret just för att hålla allt i trim. Då och då checkar jag senaste versionen på allt ifrån program till drivrutiner till BIOS. Kör även regelbundna optimeringar i form av registerstädning och ser som många andra till att endast ha de allra nödvändigaste programmen installerade på datorn. Resten hör inte hemma i min burk

För dom som orkat läsa allt än så länge så vill jag passa på att rekommendera ett avinstallationsprogram som heter "Revo Uninstaller Pro". I ärlighetens namn så har jag sedan jag skaffade programmet inte använt Windows inbyggda avinstallationshanterare av den enkla anledningen att den LÄMNAR EFTER SIG MASSA REGISTERNYCKLAR OCH ANNAN SKIT! Vad jag har förstått det så är det registernycklar från program som installeras och avinstalleras som medför att en dator i längden blir långsam. I Praktiken innebär detta alltså att "Revo" förhindrar att datorn samlar på sig massa dolda filer och registernycklar, vilket i alla fall jag verkligen vill undvika. Programmet fungerar suveränt och finns att ladda hem som demo för den snåle som inte vill köpa

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag avskyr att installera om. Jag brukar köra maskinen tills det inte längre finns några alternativ :(.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Installerade min Windows 8 burk för förrförra hösten och min Windows 7 burk 2010. Har dagliga backuper som lagras i 28 dagar och avbilder från varje månad så behöver inte oroa mig. En stor anledning är just ominstallationsångesten

Själva ominstallationen i sig går rätt fort, men sen ska det patchas, program ska installeras. Bara en sån sak som att lägga tillbaka alla bokmärken i webbläsaren är avskräckande.

Jag har själv en backupdisk som gör en backup så fort något ändras i de mappar som är inställda. Dock inte gått så långt som dig.

När det gäller webbläsare så har jag fått för mig att Chrome sparar allt i molnet, om man är inloggad. För loggar jag in på andra datorer/mobila enheter så får jag exakt samma bokmärken där som jag har på min hemdator.

Skrivet av janee:

Windows 7 har ett inbyggt program som gör en systemavbildning.

Guide: Skapa en systemavbildning (system image) av hela din dator med det inbyggda verktyget i Windows 7 http://windowshjalp.se/?page_id=255

Steg-för-steg-guide som visar hur du återställer din dator med hjälp av en systemavbildning du skapat tidigare http://windowshjalp.se/?page_id=260

Edit: Du kan hitta licensnycklar och även göra en backup på aktiveringen som gör att du kan aktivera nyckeln offline med programmet Advanced Token Manager http://www.howtogeek.com/75496/how-to-reinstall-windows-witho...

Självklart! Tack för att du fräschade upp mitt minne.

Advanced Token Manager verkar vara något som kan spara in ytterligare några minuter. Kanske värt att prova.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Jag avskyr att installera om. Jag brukar köra maskinen tills det inte längre finns några alternativ :(.

Då är jag inte helt ensam i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag är tvärtom, brukar installera om 5-10 gånger om året och det känns skönt att ha en ny fräsch install.

Har en extra "beta" dator som jag kör ny mjukvara som jag aldrig testat förut så jag slipper prova på main datorn.

Permalänk
Medlem

Jag använder Universal USB Installer och ett snabbt USB 3 minne i en USB 2 port och en Windows 7 ISO som även har Service Pack 1, det gör att installationen går fort och utan problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag är tvärtom, brukar installera om 5-10 gånger om året och det känns skönt att ha en ny fräsch install.

Har en extra "beta" dator som jag kör ny mjukvara som jag aldrig testat förut så jag slipper prova på main datorn.

Hur motiverar man behovet av att installera om 5-10 gånger per år? Är det ett behov av känslan man får vid en nyinstallation? Eller är det något annat?
För det kan ju knappast vara så att du installerar om för att det behövs?

Skrivet av janee:

Jag använder ett snabbt USB 3 minne i en USB 2 port och en Windows 7 ISO som även har Service Pack 1 med programmet Universal USB Installer, det gör att installationen går fort och utan problem.

Det låter rätt så smidigt det där. Men jag antar att man då måste ladda ner Windows från någon annanstans än Microsoft för att få det med alla updateringar samt SP1?

Permalänk
Medlem

gör en ominstallation ungefär en gång om året. till hjälp har jag dessa .txt filer

Innan du installerar om datorn… Ska du kontrollera att allt detta är gjort: • Gör backup på allt viktigt som ligger på C:. • Gör backup på allt viktigt som ligger på samma HÅRDDISK/SSD som C: gör. • Kolla så att alla drivrutiner finns tillgängliga på nätet eller en annan HÅRDDISK än C:. • Om du inte har en annan dator med tillgång till internet och ett flyttbart media, se till så att åtminstone nätverks-drivrutiner ligger på ett tillgängligt ställe efter ominstallationen, annars hamnar du i den onda cirkeln av internet och drivrutiner. • Spara alla Save-Game filer. • Koppla ur alla övriga lagringsenheter innan du börjar installera om windows. • Exportera alla spellistor i Winamp/iTunes etc. • Kopiera bokmärken från webbläsare. Kanske även cookies? • Backup på skrivbord ffs, du vet hur många gånger du glömt det! • Notera grafikkortsklock. • Spara "viewed" i XBMC. • Kopiera alla ”Fästisar” • För att fortsätta på aktiva torrents i uTorrent efter en ominstallation, kopiera mappen uTorrent som ligger i C:\Users\xxx\AppData\Roaming\. • Memorera Equalizer settings för ljudkort. Efter du installerat om datorn… Ska du göra detta: • Installera alla drivrutiner, t ex grafik eller ljud. • Tips! Använd Ninite på ninite.com för att installera en sjuhelvetes massa småprogram väldigt enkelt, snabbt och reklamfritt. • För att återställa de torrents som du nyss sparade, kopiera bara tillbaka mappen uTorrent till C:\Users\xxx\AppData\Roaming\.

EDIT: tack vare denna lilla guide jag skrivit till mig själv går det som en dröm att installera om windows. tar i genomsnitt 2-2,5h från att jag börjar ta backup på allt tills att nytt os och alla program är installerat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Hur motiverar man behovet av att installera om 5-10 gånger per år? Är det ett behov av känslan man får vid en nyinstallation? Eller är det något annat?
För det kan ju knappast vara så att du installerar om för att det behövs?

Det låter rätt så smidigt det där. Men jag antar att man då måste ladda ner Windows från någon annanstans än Microsoft för att få det med alla updateringar samt SP1?

För annars blir jag tokig.
Säg du installerar massa program sen avinstallerar dom igen. Känns inte "rätt" tills man installerat om Windows.

Därför jag har en till dator som jag dumpar allt på och testar, är det värdigt en installation så installerar jag det på min main dator.

Men som sagt, installerar inte ens ett program om namnet stör mig, tex VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För annars blir jag tokig.
Säg du installerar massa program sen avinstallerar dom igen. Känns inte "rätt" tills man installerat om Windows.

Därför jag har en till dator som jag dumpar allt på och testar, är det värdigt en installation så installerar jag det på min main dator.

Men som sagt, installerar inte ens ett program om namnet stör mig, tex VLC.

OCD much?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |