Har 8gb ram och haft 32bitars ett bra tag, vill nu skaffa 64 bitars.

Permalänk

Har 8gb ram och haft 32bitars ett bra tag, vill nu skaffa 64 bitars.

Som tråden säger, har haft 32 bitars ett ganska bra tag, har helt enkelt skjutit upp det ett bra tag och nu har jag ganska mycket saker på min dator, känns som det laggar lite oftare med tanke på att jag bara kan använda 4gb ram så jag villl nu skaffa 64 bitars. Läste kvickt om det på google och såg något om att man måste formatera/installera om hela datorn för att få 64 bitars, stämmer detta eller finns där några andra möjligheter? Skulle helst velat ha kvar sakerna på datorn och slippa formatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av toorandom:

Som tråden säger, har haft 32 bitars ett ganska bra tag, har helt enkelt skjutit upp det ett bra tag och nu har jag ganska mycket saker på min dator, känns som det laggar lite oftare med tanke på att jag bara kan använda 4gb ram så jag villl nu skaffa 64 bitars. Läste kvickt om det på google och såg något om att man måste formatera/installera om hela datorn för att få 64 bitars, stämmer detta eller finns där några andra möjligheter? Skulle helst velat ha kvar sakerna på datorn och slippa formatera

ja, du måste instalera om windows . jag har gjort en video som visar hur man gör om du inte vet hur man gör på min på min kanal.

http://www.youtube.com/watch?v=EZJ9SfPCfVw&list=PLhALMWnaJs2u...

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

Du måste formatera tyvärr. Om du har en till partition så skulle jag rekommendera att dra över allt du vill spara till den, har du tex steam med spel så dra över hela mappen då det funkar utan att man behöver installera om spelen sen, men funkar inte med alla spel eller program dock.
Sen att det är segt för att du bara kan använda 4Gb av dina 8Gb så är det väll bara ifall minnet skulle ta slut.

Skulle tro att det segar mer för att du inte har formaterat på ett bra tag, windows är skit på just den fronten. Filsystemet blir så fragmenterat efter ett tag, även om man defragmenterar emellanåt så blir det segt och jävligt bara att det håller sig bättre längre ifall man kommer ihåg att defragmentera.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Nope, du har gjort dig själv en rejäl björntjänst genom att skjuta upp det hela. Detta skulle du gjort från början

Det är alltså ominstallation som gäller. Med Windows måste man välja från början om man vill köra 32- eller 64-bitars, och det är dessutom skilda licenser för det. Alltså om du har en licens för säg Windows 7 ultimate nu i 32-bit, så måste du ha en ny licens för att kunna köra 64-bitsversionen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian