Sony: "Fortsatt brist på Playstation 4 fram till sommaren"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Fortsatt brist på Playstation 4 fram till sommaren"

Japanska Sonys senaste spelkonsol fortsätter sälja bra och är en bristvara i stora delar av världen, någonting bolaget hoppas råda bot på framåt sommarmånaderna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nyheten syns på RSSen före framsidan. Hur kommer det sig?

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av peterthegreat:

Nyheten syns på RSSen före framsidan. Hur kommer det sig?

Vår kära redaktör Jacob har druckit för lite kaffe och missade en knapptryckning. Det är åtgärdat nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevligt att PS4:an säljer bra, så den går att få tag på utan problem här i Sverige nu?
Jag är fortfarande nöjdt att jag förbokade min PS4 och fick den vid release.

Omformulering.
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag har gått ifrån konsol men det är kul att PS4 säljer så bra då Sony har haft det tufft på sistone

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Master of Overkill

Otroligt nöjd med Xbox One testat PS4 och är otroligt bra maskin det med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Men det finns fortfarande inte så mycket spel till den än. Vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Men det finns fortfarande inte så mycket spel till den än. Vad jag hört.

Nä, så är det ju. Var samma sak med PS3 (men då fick ju vi i Sverige inte konsolen direkt vid release så det var inte fullt så tydligt).

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jonasies:

Men det finns fortfarande inte så mycket spel till den än. Vad jag hört.

Det finns inte så mycket spel till varken PS4 eller Xbone. Det är inte så konstigt. Det finns galet många fler Xbox 360 och PS3or ute i världen så det kommer ta ett tag innan de nya konsolerna får lika mycket nya spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kul för Sony.

Jag väntar på Naughty Dogs kommande spel och lite andra spel innan jag ens kommer fundera på att köpa den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Trevligt att PS4:an säljer bra, så den går att få tag på utan problem här i Sverige nu?
Jag ångrar fortfarande inte att jag förbokade min utan är väldigt nöjd

De är fortfarande lite jobbigt att få tag på men det går att få tag på en idag om du så ville, dock du kommer inte hitta dom i butiker vidare lätt o.s.v.

De butiker som dock har den inne tar tyvärr betydligt mer en vad den ska gå för, billigast just nu är 4300 när egentliga priset är 3890 ( det jag köpte min dag 1 för ). Men vill man ha en och betala priset så går det.

Dock skulle jag personligen rekommendera att vänta lite, de bra spelen börjar trilla in nu. ( inFamous idag T.ex. ) men kommer dröja ungefär ett år innan spel biblioteket är bra nog. Om det är något jag rekommenderar är det PS3 just nu, finns förbaskat många bra spel, och det finns massvis som kommer ut i år samt stor del av nästa år. Föra veckan hade vi också T.ex. Dark Souls 2 som är helt underbart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

De är fortfarande lite jobbigt att få tag på men det går att få tag på en idag om du så ville, dock du kommer inte hitta dom i butiker vidare lätt o.s.v.

De butiker som dock har den inne tar tyvärr betydligt mer en vad den ska gå för, billigast just nu är 4300 när egentliga priset är 3890 ( det jag köpte min dag 1 för ). Men vill man ha en och betala priset så går det.

Dock skulle jag personligen rekommendera att vänta lite, de bra spelen börjar trilla in nu. ( inFamous idag T.ex. ) men kommer dröja ungefär ett år innan spel biblioteket är bra nog. Om det är något jag rekommenderar är det PS3 just nu, finns förbaskat många bra spel, och det finns massvis som kommer ut i år samt stor del av nästa år. Föra veckan hade vi också T.ex. Dark Souls 2 som är helt underbart.

Tack för svar men tror du missförtog mig lite, jar hag en PS4 som jag fick på release dagen då jag förbokat väldigt tidigt. Kan editera min post så det blir tydligare

Jag frågar mest för att jag överväger att köpa en till som jag kan ha på jobbet (jobbar borta varannan vecka) så slipper jag släpa på den jag har då risken är att min PS4:a går åt skogen, har väldigt långt att köra så risken att något händer är rätt stor, endast ett par veckorsedan en sopbil backade rätt ut framför mig så jag fick välja att köra i diket i närmare 100km/h och sånt är inte trevligt för en konsol att vara med om (gick dock bra med mig och bilen klarade sig hyfsat, mest kosmetiska skador som får vara kvar då bilen bara används till att köra till/från jobbet).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid vara få spel när nya konsoler släpps. Tar ett tag innan dom bästa titlarna kommer också.
En av anledningarna att jag väntar ganska länge innan man köper. Man får ju även hoppas att Naughty Dog
släpper nya grymma spel till ps4 som dom alltid gjort

Permalänk
Avstängd

Det enda bra med detta är att AMD får sälja komponenter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Bra för Sony att de får sälja sina konsoler. Själv har jag lagt konsoltiden bakom mig och kör nu enbart PC. Jag kan dock inte förstå varför man ska hacka ner på det. Konsolerna är perfekta för den som inte kan bygga sin egen setup och som annars skulle bli blåst på en överprisad OEM-dator. Konsolerna är inte tänkta för oss entusiaster, de är för de övriga 95% av spelare
Visst spel portas till konsol så att det blir fel på PC, men många gånger är det konsolerna som gör att spelet över huvud taget är lönt att släppa rent ekonomiskt.
Jag är ändå imponerad, det är inte många maskiner som säljs i denna omfattningen under så kort tid. Det är i princip inget som kan möta sig med det så även om man får vänta så gör Sony ett bra jobb. Hoppas på en vändning för dem. De gör bra grejer och har alltid gjort

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag kan dock inte förstå varför man ska hacka ner på det. Konsolerna är perfekta för den som inte kan bygga sin egen setup och som annars skulle bli blåst på en överprisad OEM-dator. Konsolerna är inte tänkta för oss entusiaster, de är för de övriga 95% av spelare

Dummaste jag hört, jag har hållt på med hårdvara i väldigt många år, gör stora modifikationer och bygger egna lösningar på allt från äldre spel konsoler från mitten av 80-talet och hemdatorer till moderna system, har ett flertal servers med olika ändamål, ett helt rum med datorer och konsoler från många generationer och har ett stort samlar intresse av retro maskiner.

Håller för närvarande på med ett rätt avancerat FPGA projekt...

Sen kräver det fruktansvärt lite kunskap för att sätta ihop datorer idag så vilket spån som kan lösa det om de läser lite först.

Du menar att jag är en inkompetent OEM användare efterssom jag har konsoler, är det verkligen så svårt att se att det finns folk som har användning av spelkonsoler även om de har mycket kunskap... Dumheter.

Edit: Och jag har många bekanta som mig med likvärdiga kunskaper som även dem har konsoler fasten de har high-end linux/windows maskiner efterssom en konsol har sina fördelar i olika situationer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Är det bara jag som stör mig på att Sony, trots 8 år sedan PS3 releasen fortfarande inte kan tillverkade tillräckligt med konsoler? Lite bättre planering tack. Förra generation var sjukt lång, och ändå ska vi vänta och vänta?

Permalänk
Medlem

DDR5-chippen som drar ner på takten kanske?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av som99:

Dummaste jag hört, jag har hållt på med hårdvara i väldigt många år, gör stora modifikationer och bygger egna lösningar på allt från äldre spel konsoler från mitten av 80-talet och hemdatorer till moderna system, har ett flertal servers med olika ändamål, ett helt rum med datorer och konsoler från många generationer och har ett stort samlar intresse av retro maskiner.

Håller för närvarande på med ett rätt avancerat FPGA projekt..
Sen kräver det fruktansvärt lite kunskap för att sätta ihop datorer idag så vilket spån som kan lösa det om de läser lite först.

Du menar att jag är en inkompetent OEM användare efterssom jag har konsoler, är det verkligen så svårt att se att det finns folk som har användning av spelkonsoler även om de har mycket kunskap... Dumheter.

Edit: Och jag har många bekanta som mig med likvärdiga kunskaper som även dem har konsoler fasten de har high-end linux/windows maskiner efterssom en konsol har sina fördelar i olika situationer.

Wow killen! Ta en lektion i Svenska gällande läsa mellan raderna. Jag skrev ingen stans att en entusiast inte kan köpa en konsol. Jag skrev enbart vad den var lämpad för. Min poäng är att en konsol är plug-in-and-play och är då perfekt för de som inte är så insatt i PC-byggande.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Är det bara jag som stör mig på att Sony, trots 8 år sedan PS3 releasen fortfarande inte kan tillverkade tillräckligt med konsoler? Lite bättre planering tack. Förra generation var sjukt lång, och ändå ska vi vänta och vänta?

Problemet är att dom har en viss mängd konsoler som dom kan tillverka per månad, tror det är 1,6 miljoner, och dom började tillverka dessa i september.
Det ligger i företagets ekonomiska intresse att så länge som möjligt hålla den siffran, då en dynamisk produktionskurva är extremt mycket mer kostsam.

Sen så vågar dom inte att producera ett allt för stort lager om det skulle bli något produktionsfel.
Så är inte så konstigt att det ser ut som det gör.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det finns inte så mycket spel till varken PS4 eller Xbone. Det är inte så konstigt. Det finns galet många fler Xbox 360 och PS3or ute i världen så det kommer ta ett tag innan de nya konsolerna får lika mycket nya spel.

No shit?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Wow killen! Ta en lektion i Svenska gällande läsa mellan raderna. Jag skrev ingen stans att en entusiast inte kan köpa en konsol. Jag skrev enbart vad den var lämpad för. Min poäng är att en konsol är plug-in-and-play och är då perfekt för de som inte är så insatt i PC-byggande.

Då får jag be om ursäkt, men är så fruktansvärt trött på att det är sån jäklar "pc master race" mentalitet som skrivs på så många trådar om konsoler konstant här på Swec helt utan att bidra med något till trådarna där folk har absolut noll förståelse eller vill förstå varför någon skulle vilja ha en spelkonsol.

Sen har jag inte stött på en enda person som enbart har en spelkonsol utan även en stationär dator, dock så vet jag inte vad ungdomar under 20-25 har men låter osanolikt att folk köper konsol och inte har en dator som orkar några spel. Fast kanske är många som endast sitter på laptop av de yngre användarna?

Men kan tänka mig att folk som inte är intresserade köper en konsol för att lira lite fifa etc.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Då får jag be om ursäkt, men är så fruktansvärt trött på att det är sån jäklar "pc master race" mentalitet som skrivs på så många trådar om konsoler konstant här på Swec helt utan att bidra med något till trådarna där folk har absolut noll förståelse eller vill förstå varför någon skulle vilja ha en spelkonsol.

Sen har jag inte stött på en enda person som enbart har en spelkonsol utan även en stationär dator, dock så vet jag inte vad ungdomar under 20-25 har men låter osanolikt att folk köper konsol och inte har en dator som orkar några spel. Fast kanske är många som endast sitter på laptop av de yngre användarna?

Men kan tänka mig att folk som inte är intresserade köper en konsol för att lira lite fifa etc.

många självutnämnda experter på Swec!

Skrivet av Hyperträd:

Är det bara jag som stör mig på att Sony, trots 8 år sedan PS3 releasen fortfarande inte kan tillverkade tillräckligt med konsoler? Lite bättre planering tack. Förra generation var sjukt lång, och ändå ska vi vänta och vänta?

tycker alltid det är så. Amd, nvidia, ja alla

Permalänk
Medlem

Kollade två butiker (mediamarket o gamestop) för ett par veckor sen. Ingen av dem hade ps4 inne; båda hade dock xbox one...trots att den inte ens är släppt här ännu (lite komiskt). Fick boka en (ps4) på gamestop o fick den redan nästa dag, så det gick rätt smidigt ändå.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fieskmask:

Yes shit. Det är därför det inte finns så mycket spel till konsolen. Det var trots allt det han var lite tveksam över.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köpte en PS4 för knappt en månad sen, fick den 3 dagar efter lagd beställning så inga direkta problem att få tag på en om man vill just nu. Köpte min hos CDON.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en ny konsol så hade det utan tvekan blivit en PS4. Bra att köpkraften på PS4 är så hög som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Dummaste jag hört, jag har hållt på med hårdvara i väldigt många år, gör stora modifikationer och bygger egna lösningar på allt från äldre spel konsoler från mitten av 80-talet och hemdatorer till moderna system, har ett flertal servers med olika ändamål, ett helt rum med datorer och konsoler från många generationer och har ett stort samlar intresse av retro maskiner.

Håller för närvarande på med ett rätt avancerat FPGA projekt...

Sen kräver det fruktansvärt lite kunskap för att sätta ihop datorer idag så vilket spån som kan lösa det om de läser lite först.

Du menar att jag är en inkompetent OEM användare efterssom jag har konsoler, är det verkligen så svårt att se att det finns folk som har användning av spelkonsoler även om de har mycket kunskap... Dumheter.

Edit: Och jag har många bekanta som mig med likvärdiga kunskaper som även dem har konsoler fasten de har high-end linux/windows maskiner efterssom en konsol har sina fördelar i olika situationer.

Håller med, har pillat med datorer sedan 1982 då jag köpte min första en Spectrum 48. Ser mig själv som hyfsat kunnig när det gäller datorer men det hindrar inte att jag gillar konsoller. Har ett xbox 360, ett Wii och en PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Då får jag be om ursäkt, men är så fruktansvärt trött på att det är sån jäklar "pc master race" mentalitet som skrivs på så många trådar om konsoler konstant här på Swec helt utan att bidra med något till trådarna där folk har absolut noll förståelse eller vill förstå varför någon skulle vilja ha en spelkonsol.

Sen har jag inte stött på en enda person som enbart har en spelkonsol utan även en stationär dator, dock så vet jag inte vad ungdomar under 20-25 har men låter osanolikt att folk köper konsol och inte har en dator som orkar några spel. Fast kanske är många som endast sitter på laptop av de yngre användarna?

Men kan tänka mig att folk som inte är intresserade köper en konsol för att lira lite fifa etc.

Håller med. Är ett välda snack om hur konsoller inte är "riktiga" spelmaskiner för att hårdvaran inte är lika kraftig som datorer för dubbla pengen. För det första handlar allt inte om hårdvara när det gäller grafik, och för det andra anser jag att en riktig spelentusiast har fokus på spelen och inte på hårdvaran de drivs på. Vill inte ha något nonsens, och jag vill inte behöva uppgradera datorn vartannat år för att verkligen kunna leva upp till att ha en "äkta" speldator. Vill kunna trycka igång TV:n och rycka handkontrollen och börja spela.

Om jag sedan missar litegrann i grafiken gentemot om jag hade lagt 10000 på att uppgradera min dator så kan jag ta den smällen om jag istället för tillgång till bättre spel. På vilket sätt skulle det vara fel tänk för en spelentusiast? Man kanske har en plånbok också.

Vore dessutom mer estetiskt tilltalande att skippa den enorma klumpen till dator och ha någon Mini-ITX-lösning bortgömd och som knappt drar någon ström alls. Täcker definitivt surf/film-behoven, och sen kan en PS4:a sköta spelandet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av matte70:

Håller med, har pillat med datorer sedan 1982 då jag köpte min första en Spectrum 48. Ser mig själv som hyfsat kunnig när det gäller datorer men det hindrar inte att jag gillar konsoller. Har ett xbox 360, ett Wii och en PS4

Exakt. ZX Spectrum 48 var också den första dator jag köpte även om jag hyrde(!) en VIC20 året innan (var ingen annan som hyrde den så betalade för 1 mån i stöten men fick ha den 2-3 månader). Överklockade datorer när man fortfarande fick flytta runt små fyrkantiga byglar för att sätta frekvens och spänning, tog man i för mycket så hade man inte längre någon CPU då det inte fanns temperatursensorer i prylarna.

Har inte haft/byggt en stationär dator sedan den Athlon64 med Radeon 9800 Pro som nu står någonstans i källaren. Tycker helt enkelt det är roligare att spela på konsol och spelar man inte på datorn finns det heller inte någon större anledning att ha en stationär PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer