Permalänk
Avstängd

Linksys WRT1900AC Open Source

Tjena tjena,

Kan detta vara något tro? Gillar att den har e-sata port.

Blir skojj att se vad för sköna firmwares som kommer ploppa upp till den så fort Tomato osv har börjat programmera.

http://www.dustinhome.se/page/9609/linksys-wrt1900ac-dual-band/?ssel=false#intcmp=Topbanner-natverk_Linksys_140324

Stöd för öppen källkod

• 1x Gigabit WAN port

• 4x Gigabit LAN portar

• 1x USB 3.0 port

• 1x eSATA/USB 2.0 port

• 1.2GHz dual-core ARM-baserad processor

• 128MB Flash

• 256MB DDR3 RAM

• 2.4GHz and 5GHz simultan dual-band

• 64/128-bit WEP

• WPA/WPA2-konsument och företag

• 4 externa antenner som är juster- och löstagbara

• FAT, NTFS, and HFS+ Filsystemsstöd

• Smart Wi-Fi

• Nätverksmappning

• 3 spatiella strömmar

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Lite maffigare hårdvara men helt sjukt dyr, var väl det som var intressant med den gamla att man fick en schysst router som man kunde köra opensource på och få ut bra prestanda och funktioner till ett grymt pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PMJ:

Lite maffigare hårdvara men helt sjukt dyr, var väl det som var intressant med den gamla att man fick en schysst router som man kunde köra opensource på och få ut bra prestanda och funktioner till ett grymt pris.

Borde inte det innebära att man kan få ut ännu mer av routern nu när du har betydligt vassare grejer att leka med?
Visst, priset är mycket högre men å andra sidan får du det värsta på marknaden. Speciellt nu när man har 15+ grejer igång via nätet samtidigt i hemmet....Vill man ha det senaste så får man alltid pröjsa skjortan

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Intressant! Men som sagt, galet dyr. För samma pris kan jag ju slänga ihop en m-itx-burk och köra PfSense på (visst, är inte riktigt samma sak men).

Ska bli intressant att se hur säkerheten på Smart Wi-Fi är, remote access till hemmaroutrar visar sig ofta vara en dålig idé.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd

WRT54 goes spaceship

kan bli en värdig efterföljare men behövs lite reviews.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

WRT54 goes spaceship

kan bli en värdig efterföljare men behövs lite reviews.

Haha Instämmer på den

Lär ju komma snart. Dock tveksamt om det kommer så mycket med customized firmware....Och det är ju halva grejen.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd

"Ytterligare en nyhet är att Linksys har arbetat med OpenWRT för att ta fram en nedladdningsbar programvara med
öppen källkod. "

Borde båda gott.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt sugen på den här. Är det gråimport eller "riktigt" import som Dustin gör?

Blir med fiber inom några veckor. Bra tajming..?! Eller är det en massa barnsjukdomar på burken..?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magda136:

Jag blev väldigt sugen på den här. Är det gråimport eller "riktigt" import som Dustin gör?

Blir med fiber inom några veckor. Bra tajming..?! Eller är det en massa barnsjukdomar på burken..?

Ser ju onekligen ut som att det är "riktig" import eftersom det står Exklusivt hos Dustin samt att de annonserar om routern på Prisjakt.

Angående barnsjukdomar så lär mjukvaran så klart tweakas allt eftersom Tomato, DD-WRT osv släpper nya mjukvaror.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Trodde inte det fanns nagot intresse for denna routern. Skapade en trad i januari och det var ingen som skrev i den.

Jag tycker priset ar lite val saftigt, ligger pa ungefar dubbla det av en vanlig dualband ac router.

Skulle vara kul att testa en.

Angande firmwaren den skickas med. Ar det firmwaren som OpenWRT varit med pa? Tycker det ser ut som en Minimal modifierad version av Linksys vanliga Smart WiFi.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chiftin:

Trodde inte det fanns nagot intresse for denna routern. Skapade en trad i januari och det var ingen som skrev i den.

Jag tycker priset ar lite val saftigt, ligger pa ungefar dubbla det av en vanlig dualband ac router.

Skulle vara kul att testa en.

Angande firmwaren den skickas med. Ar det firmwaren som OpenWRT varit med pa? Tycker det ser ut som en Minimal modifierad version av Linksys vanliga Smart WiFi.

Å andra sidan är det svårt att jämföra en Open Source AC router mot en standard, samtidigt som inte många har e-sata port samt 4 antenner. Men absolut, den kostar en del det kan jag hålla med om. Men så är det väl med allt, kostar mer i början och sedan sjunker priset allt eftersom.

Verkar vara en standard Linksys firmware som ingår och att du sedan får flasha om den. Tror OpenWRT kommer med en firmware tätt efter lansering.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Rekordmedlem

Den verkar spännande och inte särskilt dyr för vad man verkar få, den verkar snarare konkurrera med Fritzbox ock liknande bättre hemmaroutrar än instegsklassen. Den bör ju dessutom kunna klara diverse serverfunktioner på ett vettigt sätt utan att gå på knäna.
Och 4 yttre antenner är ju väldigt välkommet och man tänker ju snarare att det handlar om en förbilligad Cisco AP även om de numera inte äger Linksys längre så ser den ju ut som nått som Cisco kan ligga bakom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sojid:

Ser ju onekligen ut som att det är "riktig" import eftersom det står Exklusivt hos Dustin samt att de annonserar om routern på Prisjakt.

Det går itne att göra pre-order till Sverige från Linksys sida, det står däremot att de samarbetar med Dustin (http://www.linksys.com/en-eu/products/routers/WRT1900AC). Så nog är det riktig import Dock kostar pre-order via Linksys sida $250 vilket blir ca 1700kr. Skapligt mycket bättre pris än vad Dustin och Webhallen erbjuder...

http://store.linksys.com/Linksys-WRT1900AC-App-Enabled-AC1900...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magda136:

Det går itne att göra pre-order till Sverige från Linksys sida, det står däremot att de samarbetar med Dustin (http://www.linksys.com/en-eu/products/routers/WRT1900AC). Så nog är det riktig import Dock kostar pre-order via Linksys sida $250 vilket blir ca 1700kr. Skapligt mycket bättre pris än vad Dustin och Webhallen erbjuder...

http://store.linksys.com/Linksys-WRT1900AC-App-Enabled-AC1900...

Skeppar inte till Svedala dock...Och sen ska tull osv på så det hade nog kostat skjortan även om de skeppat till Sverige. Blir Dustin för mig. Tack

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Permalänk
Medlem

Rätt konstigt att dom slår sig så hårt för bröstet o säger att dom har stöd för openwrt, nått sånt finns inte och inte alls säkert det kommer heller
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=50115
https://forum.openwrt.org/search.php?search_id=1094186680

Man tappar desseutom garantin om man flashar med alternativ programvara.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ditx:

Rätt konstigt att dom slår sig så hårt för bröstet o säger att dom har stöd för openwrt, nått sånt finns inte och inte alls säkert det kommer heller
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=50115
https://forum.openwrt.org/search.php?search_id=1094186680

Man tappar desseutom garantin om man flashar med alternativ programvara.

/d

För min egen del så kommer jag inte använda OpenWRT mjukvara men förstår förvirringen för dem som vill det. Men eftersom det har snackats om att de samarbetat med Open WRT så BORDE det dyka upp mjukvara rätt snart.

Sedan angående garantin så har jag ingen koll på hur det brukar vara med andra märken? Har du?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sojid:

För min egen del så kommer jag inte använda OpenWRT mjukvara men förstår förvirringen för dem som vill det. Men eftersom det har snackats om att de samarbetat med Open WRT så BORDE det dyka upp mjukvara rätt snart.

Sedan angående garantin så har jag ingen koll på hur det brukar vara med andra märken? Har du?

Byte av programvara (openwrt,ddwrt osv) brukar aldrig stödjas, dock kan man ju tycka att det borde göra det eftersom dom har det som ett säljargument att dom stödjer openwrt

Det där kan mycke väl bli min nästa router, dock måste ju openwrt fungera fullt ut först.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå opensourcroutrar och 802.11ac är det någon som vet vilka 802.11ac nätverkskort som presterar bra? Man måste ju ha nått i andra änden eller om man tex skulle bygga nån egen enhet nu när det finn relativt många smådatorer för x86.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Apropå opensourcroutrar och 802.11ac är det någon som vet vilka 802.11ac nätverkskort som presterar bra? Man måste ju ha nått i andra änden eller om man tex skulle bygga nån egen enhet nu när det finn relativt många smådatorer för x86.

http://www.linksys.com/en-eu/products/bridges/WUMC710

http://www.linksys.com/en-eu/products/adapters/WUSB6300

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkte mer på bra nätverkskort kanske med antennerna anslutna externt via en kort kabel så man kan separera dem ½ våglängd än bryggor och donglar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte mer på bra nätverkskort kanske med antennerna anslutna externt via en kort kabel så man kan separera dem ½ våglängd än bryggor och donglar.

Asus PCE-AC68 har jag hört gott om. Finns säkert bra tredje parts antenner du kan köpa till den. Inget jag kollat på själv dock.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

lite info från
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=50115

Just a quick update. I was contacted by a representative from Belkin to say that the original support rep misspoke and that installing openWRT will not void your warranty. I asked him about why there is no image available despite support for openWRT being advertised, he cited the recent patch release and saying that support would be forthcoming. I noticed that as of today the model is listed as supported on the openWRT device support list albeit without referencing any supporting firmware. I asked the Belkin guy why their developers did not simply update the trunk themselves to support their product instead of leaving it to the community to support a feature they advertise. Needless to say he didn't really have an answer for me.

Has anyone tried to compile the trunk with their patch? Any updates on this?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ditx:

lite info från
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=50115

Just a quick update. I was contacted by a representative from Belkin to say that the original support rep misspoke and that installing openWRT will not void your warranty. I asked him about why there is no image available despite support for openWRT being advertised, he cited the recent patch release and saying that support would be forthcoming. I noticed that as of today the model is listed as supported on the openWRT device support list albeit without referencing any supporting firmware. I asked the Belkin guy why their developers did not simply update the trunk themselves to support their product instead of leaving it to the community to support a feature they advertise. Needless to say he didn't really have an answer for me.

Has anyone tried to compile the trunk with their patch? Any updates on this?

Så då verkar det som att det snart kommer då med andra ord men att OpenWRT inte hunnit klart med allt innan lansering. Låter spännande, dock inte riktigt koll på varför det skulle hjälpa mig, gör mest basic saker ändå.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sojid:

Så då verkar det som att det snart kommer då med andra ord men att OpenWRT inte hunnit klart med allt innan lansering. Låter spännande, dock inte riktigt koll på varför det skulle hjälpa mig, gör mest basic saker ändå.

Hade varit grymt om någon kunde förklara 2-3 funktioner med OpenWRT som en novis/normalanvändare inte känner till men som är grymt bra att veta om? Någon som kan förklara?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sojid:

Hade varit grymt om någon kunde förklara 2-3 funktioner med OpenWRT som en novis/normalanvändare inte känner till men som är grymt bra att veta om? Någon som kan förklara?

Man får tillgång till alla inställningar via deras korrekta namn i stället för via konstiga "lätta interface" som man inte känner igen sig i dessutom når man alla funktioner hårdvaran stödjer vilket man sällan gör med tillverkarnas egna mjukvara eftersom den ska vara "enkel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man får tillgång till alla inställningar via deras korrekta namn i stället för via konstiga "lätta interface" som man inte känner igen sig i dessutom når man alla funktioner hårdvaran stödjer vilket man sällan gör med tillverkarnas egna mjukvara eftersom den ska vara "enkel"

Okej det första förstår jag, men specificera gärna 2-3 funktioner som gemene man kan ha nytta av isf? Kan man "trimma" den så att den slipper följa europeisk standard för den trådlösa sändningen och man kan då få bättre räckvidd?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sojid:

Okej det första förstår jag, men specificera gärna 2-3 funktioner som gemene man kan ha nytta av isf? Kan man "trimma" den så att den slipper följa europeisk standard för den trådlösa sändningen och man kan då få bättre räckvidd?

Kanske, men det är för det mesta bara dumt att öka sändareffekten även om det går, det genererar bara mer störningar och man bör sträva efter så låg effekt och kortast möjliga räckvidd om man ska få bra hastighet, har man behov av räckvidd bör man byta antenn istället för att generera kollisioner med alla angränsande nät, något som i praktiken sänker farten och ökar latensen för alla inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, men det är för det mesta bara dumt att öka sändareffekten även om det går, det genererar bara mer störningar och man bör sträva efter så låg effekt och kortast möjliga räckvidd om man ska få bra hastighet, har man behov av räckvidd bör man byta antenn istället för att generera kollisioner med alla angränsande nät, något som i praktiken sänker farten och ökar latensen för alla inom radioräckvidd.

Okej förstår.

Vad är det då för funktioner som gemene man dra nytta av med öppen mjukvara?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sojid:

Okej förstår.

Vad är det då för funktioner som gemene man dra nytta av med öppen mjukvara?

Man brukar framförallt komma åt alla inställningar via korrekta namn, funktioner i sig bestäms av hårdvaran men hur man manövrerar dem kan påverkas mycket av interfacet.
Man kan alltså få bättre prestanda om man vet vad man gör manuellt än med de "grova förval" tillverkarna brukar ha i sina interface.
Jag har tex kort green field preamble på 2,4GHz wifi hemma, det är tex 2 saker du sällan kan styra på en konsumentenhet med tillverkarna egen mjukvara eftersom de inställningarna gör accesspunkten mindre kompatibel med äldre enheter.
Det går även att begränsa den tillåtna tiden ack får ta så att man minskar avståndet som klienter kan ansluta från, dvs även om radiosignalerna räcker utanför huset så kan man inte ansluta om man är för långt borta tidsmässigt, det ökar säkerheten lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.