Är det värt att roota och byta rom på en galaxy s3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

rätta mig om jag har fel men försvinner inte garantin om man rommar om en telefon?

Jo, det ska den göra, men om jag minns rätt räcker det med en USB-jigg (resetar väl flash counter?) och stock-firmware genom odin på en samsungtelefon så är det omöjligt för någon att veta att telefonen har varit omrommad. Om den har knox är det dock inte lika enkelt, men det går säkert att gå runt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

rätta mig om jag har fel men försvinner inte garantin om man rommar om en telefon?

Vet inte hur det är med samsung men med sony kan man byta rom, roota och köra in cwm eller twrp utan att bryta garantin.
Däremot om man låser upp bootloadern (för att flasha custom kernels) så försvinner garantin.
Om man inte tar en backup på ta-partionen med drm nycklarna förstås

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jo, det ska den göra, men om jag minns rätt räcker det med en USB-jigg (resetar väl flash counter?) och stock-firmware genom odin på en samsungtelefon så är det omöjligt för någon att veta att telefonen har varit omrommad. Om den har knox är det dock inte lika enkelt, men det går säkert att gå runt.

Hur vet man om den har KNOX då?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur vet man om den har KNOX då?

Tror det följer med android 4.3 på S3. Har du 4.3 har du knox.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jo jag har 4.3, så då är det rätt kört?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CRHASH:

Vet inte hur det är med samsung men med sony kan man byta rom, roota och köra in cwm eller twrp utan att bryta garantin.
Däremot om man låser upp bootloadern (för att flasha custom kernels) så försvinner garantin.
Om man inte tar en backup på ta-partionen med drm nycklarna förstås

Samsung har inte låsta bootloaders.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Samsung har inte låsta bootloaders.

Skrev jag det eller ?
Läs första meningen igen !

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CRHASH:

Skrev jag det eller ?
Läs första meningen igen !

Du skrev ju att du inte visste, så jag talade om hur det ligger till. Vad är problemet?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hoski:

Du skrev ju att du inte visste, så jag talade om hur det ligger till. Vad är problemet?

Nej det skrev han inte..
Han vet inte hur det är med garantin för Samsung.
Sedan skrev han det om bootloadern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du skrev ju att du inte visste, så jag talade om hur det ligger till. Vad är problemet?

aa missförstod det där

Så man kan alltså bara flasha kernels direkt då ? Har inte Samsung valt att använda KNOX istället för nån bootloader.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CRHASH:

aa missförstod det där

Så man kan alltså bara flasha kernels direkt då ? Har inte Samsung valt att använda KNOX istället för nån bootloader.

KNOX är implenterat i nyare bootloaders, alltså för en säkrare boot/koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

VIlken launcher kör du?

Min telefon blev stulen, så jag kan inte kolla vilken det var. Men jag provade två stycken, Nova Launcher och Buzz Launcher så det var en av dom. Ganska säker på att det var Nova.

Permalänk

Det jag kommit fram till är att det tyvärr inte verkar finnas någon AKTUELL guide för rootning och rom byte på Galaxy S3 med 4.3 knox! Trist, blev som sugen. Tycker den börjar kännas seg. Har gjort en återställning och då kändes lite snabbare ett tag men blir laggig och seg efter ett tag igen.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB