Konsumentspar byter elbolag utan godkännande

Permalänk
Medlem

Blev uppringd idag där dom frågade varför jag inte ville vara medlem längre. Svarade att ja för att jag inte ens valt att vara medlem. Fick flera frågor och tillslut sa jag bara att jag är inte intresserad. Ok då tar jag bort dig nu sade han och hej då.

Har nu fått skriftligt via mejl där det står att jag är uppsagd. I mejlet står det även hur bra dem är och alla saker de sysslar med samt att medlemmar i genomsnitt sparar 30% haha tack och hej säger jag bara

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Blev uppringd idag där dom frågade varför jag inte ville vara medlem längre. Svarade att ja för att jag inte ens valt att vara medlem. Fick flera frågor och tillslut sa jag bara att jag är inte intresserad. Ok då tar jag bort dig nu sade han och hej då.

Har nu fått skriftligt via mejl där det står att jag är uppsagd. I mejlet står det även hur bra dem är och alla saker de sysslar med samt att medlemmar i genomsnitt sparar 30% haha tack och hej säger jag bara

Jag har också fått skriftligt men fick inte ut någon ljudfil som jag begärde. Har skrivit till dom om den igen och förklarat att får jag inte ljudfilen där jag ger KonsumentSpar min fullmakt så kommer jag att anmäla dom för bedrägeri.

Mig har dom inte orkat ringa upp, dom tyckte nog att jag inte var så trevlig andra gången.

Har du någonsin varit i kontakt med Min El? Det var i alla fall dom de nämnde till mig, att det var Min El som "eventuellt" gett min fullmakt. Jag ringde ´Min El 2 gånger igår, andra gången spelade jag in och jag frågade flera gånger om de kan ge vidare en fullmakt vilket de säger att man absolut inte kan.

Kan inte du ringa dom igen och fråga hur de kom över en fullmakt från dig? Jag skulle vilja ha lite kött på benen när jag går vidare med det här.
Får fan ont i magen när jag tänker på att jag tänkte slänga brevet utan att ha öppnat det, ända anledningen till att jag ens öppnade det var för att jag hade fått två likadana. Kul om jag inte gjort det, då hade jag varit fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.andreas:

Rätta mig om jag har fel. Men är det inte olagligt att skicka ett avtal och om man inte svarar inom xx antal dagar så är man bunden? annars skulle man bara kasta ut ett par fakturor och de som inte avböjer blir skyldig en pengar. För att teckna ett avtal så behöver de antigen ett påskrivet avtal eller muntlig inspelning. Men som sagt, jag är ingen expert inom området.

jag har hamnat på någon telefonlista sjäv, blir uppringd varannan vecka och de försöker trycka på mig kalsonger (de säger att det är gratis, men tvivlar starkt), sen var det Boxer som ringde till mig och försökte sälja mig ett nytt avtal, började med att han försökte övertala mig att jag hade ett avtal med ComHem (vilket jag inte har) sen när han insåg att jag inte kommer köpa något så la han bara på.

//Andreas

Det borde i allra högsta grad vara olagligt att skicka ut avtal utan att det finns ett muntligt eller skriftligt godkännande. Det är precis det som hänt mig och mSebbe. Vi har inte ens pratat med KonsumentSpar och ändå fått hem avtal som vi måste tacka nej till. Helt vansinnigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Jag har också fått skriftligt men fick inte ut någon ljudfil som jag begärde. Har skrivit till dom om den igen och förklarat att får jag inte ljudfilen där jag ger KonsumentSpar min fullmakt så kommer jag att anmäla dom för bedrägeri.

Mig har dom inte orkat ringa upp, dom tyckte nog att jag inte var så trevlig andra gången.

Har du någonsin varit i kontakt med Min El? Det var i alla fall dom de nämnde till mig, att det var Min El som "eventuellt" gett min fullmakt. Jag ringde ´Min El 2 gånger igår, andra gången spelade jag in och jag frågade flera gånger om de kan ge vidare en fullmakt vilket de säger att man absolut inte kan.

Kan inte du ringa dom igen och fråga hur de kom över en fullmakt från dig? Jag skulle vilja ha lite kött på benen när jag går vidare med det här.
Får fan ont i magen när jag tänker på att jag tänkte slänga brevet utan att ha öppnat det, ända anledningen till att jag ens öppnade det var för att jag hade fått två likadana. Kul om jag inte gjort det, då hade jag varit fast.

Du hade INTE varit fast. Om du betalar något hade de dock plötsligt fått makt och DÅ hade du kanske blivit "fast". Så betala aldrig något som e fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Du hade INTE varit fast. Om du betalar något hade de dock plötsligt fått makt och DÅ hade du kanske blivit "fast". Så betala aldrig något som e fel.

Nä det är sant, hade bara blivit ännu rörigare att lösa.

Permalänk
Medlem

Roligaste säljaren jag varit med om ringde mig på mobilen.. kommer inte ihåg vart han ringde ifrån..

Telefonen ringde på eftermiddagen och var ett vanligt mobilnummer, inget jag kände igen, men jag svarade ändå.
En kille med en viss brytning börjar prata om att han har massa bra erbjudanden och det kostar ingenting, bara en liten årlig avgift.

-"Du kommer tjäna massor på detta, vi har rabatter på allt från toapapper, kontorsgrejer till bensin. Vad har du för bil? Du kommer tjäna otroligt mycket! Bensin/Diesel? Fatta vad mycket du kommer tjäna!!!"
-Du, jag är nöjd som jag har det..
-VA? Fattar du vad jag säger? Vi har massor av bra erbjudanden! Du vill väl ha billigare grejer?!? Vad säger du? Ska du vara med?
-Jag är nöjd som det är, men tack ändå.
Det blir några rundor om samma grejer om och om igen..

När någon är så desperat, kan det aldrig vara bra tänkte jag och lägger på, medans han fortfarande försöker.
Efter någon minut ringer samma säljare upp igen och är än mer påträngande samt att han har någon annan jämte sig som säger något och då blir jag både förvånad och rätt arg.
Klickar bort honom nästan direkt och efter någon halvminut kommer ett SMS, där han säger att jag kan få prata med hans chef med en gång här.

Hörde dock aldrig av dem mer.. men någon mer påträngande säljare har jag aldrig varit med om.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

jag brukar köra på tekniken att jag säger "detta låter intressant, kan du inte berätta mer om det" sen lägger jag ifrån mig luren i 1-3 minuter.. plockar upp den och säger "ursäkta jag var tvungen att lägga ifrån mig luren, ta det en gång till är du snäll" och lägger återigen ifrån mig luren

osv osv tills de får ett psykbryt och lägger på.

men som tidigare sagt...säg ALDRIG "ja" eller liknande i samtalet.
det är lätt att klippa och klistra i en ljudfil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag brukar köra på tekniken att jag säger "detta låter intressant, kan du inte berätta mer om det" sen lägger jag ifrån mig luren i 1-3 minuter.. plockar upp den och säger "ursäkta jag var tvungen att lägga ifrån mig luren, ta det en gång till är du snäll" och lägger återigen ifrån mig luren

osv osv tills de får ett psykbryt och lägger på.

men som tidigare sagt...säg ALDRIG "ja" eller liknande i samtalet.
det är lätt att klippa och klistra i en ljudfil.

Det är nästan så att de kan klippa ut ditt "jag" till ett "ja"
Bättre att inte svara, eller lägg på luren så fort du hör att det är en telefonförsäljare.

Permalänk

På deras hemsida, där man fyller i uppgifter, vill de ge sken av att man ska få förslag på elavtal men det står "tydligt" i den finstilta texten som man godkänner genom att bocka i kryssrutan att:

" Jag godkänner också att Konsumentspar säger upp gällande avtal samt tecknar nytt avtal med leverantörer"

fult fult fult...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Det är nästan så att de kan klippa ut ditt "jag" till ett "ja"
Bättre att inte svara, eller lägg på luren så fort du hör att det är en telefonförsäljare.

förvisso sant, men det är istort sett lönlöst att bara lägga på, då flyttas du bara om i listan och de ringer upp dig igen.

jag har problemet nu att någon "polare" hjar gjort en online undersökning med mitt mobilnummer, det ringer folk konstant och vill sälja eller skicka hem gratis produkter till mig -.-

Permalänk
Konsumentspar

Svar från konsumentspar

Hej mSebbe,

Jag förstår din frustration och detta låter inte alls bra, det får absolut inte gå till på detta sätt. Kan du maila in till vår support (support@konsumentspar.se) och skriva när detta inträffade, datum, tid och vilket nummer du har så ska vi lyssna på samtalet. Stämmer det du säger så har vår medarbetare helt klart misskött sitt uppdrag och detta är inte något som organisationen står för.

Konsumentspar var från början ett aktiebolag som togs över av sina medlemmar och är nu en ideell förening som hjälper sina medlemmar och privatpersoner med konsumentfrågor och bättre avtal. Konsumentspar har som uppgift att förhandla fram avtal i grupp och har över 250 000 medlemmar. Vi förhandlar fram avtal hos olika leverantörer i grupp och kan då press priserna.

Vill du bli borttagen ur våra system eller har frågor hur du hamnat där skicka ett mail till oss eller ring vår support så ska de förklara det för dig. Du får gärna höra av dig till oss så vi kan reda ut eller bekräfta att du är borttagen.

Återigen är jag mycket ledsen över att du upplevt vår support på detta sätt och jag kan inte kommentera enskilda fall på ett forum eller publicera någon information om dig som kund, men vi vill gärna komma i kontakt med dig och reda ut ditt ärende. Jag är mycket ledsen att höra att en av våra representanter har misskött sig så grovt.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Permalänk
Konsumentspar

Svar från konsumentspar

Skrivet av mSebbe:

Hej!

Utan att ha varit i kontakt med företaget tidigare så fick jag ett brev hem där det stod bland annat "Tack för att du blivit kund hos oss" och "Vi har hittat ett nytt elavtal åt dig" "Om du inte hör av dig inom 14 dagar så kommer ett byte genomföras" Konsumentspar sysslar med att leta nya elavtal som ska vara billigare o sånt skit. http://www.konsumentspar.se/

Ringde nyss upp 2 gånger, den första som svarade möttes jag av ett gapskratt innan den sa "välkommen till konsumentspar" La på direkt utan att säga något och ringde upp igen. Denna gången svarade en person som lät enormt dryg. Började med att han tog mitt personnummer så att han kunde se vem han talade med. Förklarade att jag fått ett brev utan kontakt och att jag inte ville vara medlem längre. Han sa ok vill du att jag plockar bort dig ur våra listor? -Ja. Ok då ska jag göra det. Ha en fortsatt trevlig dag bla bla hej då.

Eftersom min mobils "samtalshögtalare" är trasig så använder jag mig utav högtalarfunktionen så jag brukar alltid låta den i andra änden lägga på istället för att jag gör det men i det här fallet så la dem aldrig på och då hörde jag vad dem sa i bakgrunden.

Den jag talade med är "E" och den okända kvinnan jag hörde han tala med är "K"

K: Du måste ju argumentera emot
E: (hörde ej vad han sa)
K: (hör ej riktigt)
E: Men han var en 92a! (jag är en 92a)
K: (Hör ej riktigt)
E: Men han hade EON (jag har eon och vill inte byta)

Nu slutar dem prata och samtidigt som jag lägger på hör jag en ny person som sitter där inne säga något med "Dom kan dra åt helvete"

Tolkar att eftersom han sa att jag var en 92a på det där sättet så menade han att jag inte var en gamling som var enkel att prata bort och lura? Att han sa att jag hade EON kan man tolka som att det är inte är ett litet skitbolag som dem kan bråka med?

Frågan är: Hur kan jag lita på att jag är borttagen därifrån? Jävla skitföretag!!!

Hej mSebbe,

Jag förstår din frustration och detta låter inte alls bra, det får absolut inte gå till på detta sätt. Kan du maila in till vår support (support@konsumentspar.se) och skriva när detta inträffade, datum, tid och vilket nummer du har så ska vi lyssna på samtalet. Stämmer det du säger så har vår medarbetare helt klart misskött sitt uppdrag och detta är inte något som organisationen står för.

Konsumentspar var från början ett aktiebolag som togs över av sina medlemmar och är nu en ideell förening som hjälper sina medlemmar och privatpersoner med konsumentfrågor och bättre avtal. Konsumentspar har som uppgift att förhandla fram avtal i grupp och har över 250 000 medlemmar. Vi förhandlar fram avtal hos olika leverantörer i grupp och kan då press priserna.

Vill du bli borttagen ur våra system eller har frågor hur du hamnat där skicka ett mail till oss eller ring vår support så ska de förklara det för dig. Du får gärna höra av dig till oss så vi kan reda ut eller bekräfta att du är borttagen.

Återigen är jag mycket ledsen över att du upplevt vår support på detta sätt och jag kan inte kommentera enskilda fall på ett forum eller publicera någon information om dig som kund, men vi vill gärna komma i kontakt med dig och reda ut ditt ärende. Jag är mycket ledsen att höra att en av våra representanter har misskött sig så grovt.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Permalänk
Konsumentspar

Svar Jolante från Konsumentspar

Skrivet av Jolanta:

Jag har också fått skriftligt men fick inte ut någon ljudfil som jag begärde. Har skrivit till dom om den igen och förklarat att får jag inte ljudfilen där jag ger KonsumentSpar min fullmakt så kommer jag att anmäla dom för bedrägeri.

Mig har dom inte orkat ringa upp, dom tyckte nog att jag inte var så trevlig andra gången.

Har du någonsin varit i kontakt med Min El? Det var i alla fall dom de nämnde till mig, att det var Min El som "eventuellt" gett min fullmakt. Jag ringde ´Min El 2 gånger igår, andra gången spelade jag in och jag frågade flera gånger om de kan ge vidare en fullmakt vilket de säger att man absolut inte kan.

Kan inte du ringa dom igen och fråga hur de kom över en fullmakt från dig? Jag skulle vilja ha lite kött på benen när jag går vidare med det här.
Får fan ont i magen när jag tänker på att jag tänkte slänga brevet utan att ha öppnat det, ända anledningen till att jag ens öppnade det var för att jag hade fått två likadana. Kul om jag inte gjort det, då hade jag varit fast.

Hej Jolante,

Jag kan inte kommentera dina frågor på detta forum eller publicera information om dig som kund. Men har du ytterligare frågor som du inte fått svar på så kan du maila till vår support och fråga efter att få prata med Johan Andersson jag jobbar som kvalitetsansvarig och kan hjälpa dig med dina frågor. Är du missnöjd med något eller få bekräftat att du är borttagen från våra system så hjälper vi dig med det. När det gäller att få ut information så kan det ta upp till 2 veckor att ta fram informationen och skicka den till dig. Vi ber om ursäkt att det tar tid, men självklart ska du få denna information av oss som du eftersöker. Jag vet inte om du fått ett erbjudande av oss eller om du fått ett avtal och accepterat det via internet, telefon eller i någon av våra butiker. Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig be om att få svar av mig Johan Andersson så hjälper jag dig.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Permalänk
Konsumentspar

Ang uppsägning

Hos oss räcker det med att göra en uppsägning på telefon men det är alltid bra att maila in och få en konfirmation på sin uppsägning. Har du ej fått detta kan du skicka e-post till support@konsumentspar.se och få en bekräftelse på att du är borttagen och inget avtal kommer att träda i kraft.

Har du sagt upp ett avtal inom 14 dagar så är det inte giltigt längre, detta är lagstadgat och du kan läsa mer om ångerrätt på www.konsumentverket.se.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsumentspar:

Hej Jolante,

Jag kan inte kommentera dina frågor på detta forum eller publicera information om dig som kund. Men har du ytterligare frågor som du inte fått svar på så kan du maila till vår support och fråga efter att få prata med Johan Andersson jag jobbar som kvalitetsansvarig och kan hjälpa dig med dina frågor. Är du missnöjd med något eller få bekräftat att du är borttagen från våra system så hjälper vi dig med det. När det gäller att få ut information så kan det ta upp till 2 veckor att ta fram informationen och skicka den till dig. Vi ber om ursäkt att det tar tid, men självklart ska du få denna information av oss som du eftersöker. Jag vet inte om du fått ett erbjudande av oss eller om du fått ett avtal och accepterat det via internet, telefon eller i någon av våra butiker. Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig be om att få svar av mig Johan Andersson så hjälper jag dig.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Hej KonsumentSpar

Frågan jag har ställt flertalet gånger till dina kollegor är hur det är möjligt att jag, trots att jag aldrig har varit i kontakt med er (via telefon eller internet) ändå får hem ett brev med ett avtal? Ett brev som börjar med "För ett tag sen blev du uppringd utav en av våra representanter som fick i uppdrag att förhandla fram ett bättre avtal"
Dina kollegor bekräftar att jag aldrig har pratat med KonsumentSpar utan hävdar att det är någon av era samarbetspartners som gett en fullmakt, de trodde att det var Min El. Jag har ringt och pratat med Min El 2 gånger och de har båda gångerna förklarat att de inte kan ge vidare en fullmakt. Så hur är det då möjligt?
Vad har ni för samarbetspartners som kan ge vidare en fullmakt? (Detta bör du ju kunna svara på utan att mina uppgifter hängs ut)

Det är ju jättebra att man har 14 dagars ångerrätt om man nu har godkänt att ett avtal ska skickas hem till en men när man aldrig ens har varit i kontakt med er på KonsumentSpar så känns det väldigt underligt att ni kommit över en fullmakt från mig.

Permalänk

Konsumentspar vilken skitföretag, ser framemot att läsa notisen när inblandade häktats för bedrägeri. Vi ni diskutera era avtal med mig så kan vi ses i storskogen där jag bor.

https://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.2192348-gerhard-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsumentspar:

Hos oss räcker det med att göra en uppsägning på telefon men det är alltid bra att maila in och få en konfirmation på sin uppsägning. Har du ej fått detta kan du skicka e-post till support@konsumentspar.se och få en bekräftelse på att du är borttagen och inget avtal kommer att träda i kraft.

Har du sagt upp ett avtal inom 14 dagar så är det inte giltigt längre, detta är lagstadgat och du kan läsa mer om ångerrätt på www.konsumentverket.se.

MVH/
Johan Andersson
Kvalitetsansvarig
www.konsumentspar.se

Du är ett företag du får inte posta på forumet med ett vanligt användar konto. Jag har gjort en anmälan till moderatorerna om detta så vill du fortsätta skriva får du skaffa ett företags konto

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Typiskt parasit företag som lever på att erbjuda något som ingen behöver. Tjänar pengar kortsiktigt på kvantitet och lurendrejeri istället för långsiktiga kundrelationer. Tacka ALLTID nej direkt till telefonförsäljare, speciellt de som börjar konversationer med "Hej jag heter NN, hur mår du?". Du kan lika gärna tacka ja direkt om du tänkt svara "Ja mår bra, tack".

Var inte rädd för att anmäla, fler anmälningar betyder allt som oftast bättre/snabbare åtgärder så slipper flera att bli lurade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Systix:

Typiskt parasit företag som lever på att erbjuda något som ingen behöver. Tjänar pengar kortsiktigt på kvantitet och lurendrejeri istället för långsiktiga kundrelationer. Tacka ALLTID nej direkt till telefonförsäljare, speciellt de som börjar konversationer med "Hej jag heter NN, hur mår du?". Du kan lika gärna tacka ja direkt om du tänkt svara "Ja mår bra, tack".

Ännu bättre är att bara lägga på och lägga till numret i sin telefons blacklist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Hej!

Utan att ha varit i kontakt med företaget tidigare så fick jag ett brev hem där det stod bland annat "Tack för att du blivit kund hos oss" och "Vi har hittat ett nytt elavtal åt dig" "Om du inte hör av dig inom 14 dagar så kommer ett byte genomföras" Konsumentspar sysslar med att leta nya elavtal som ska vara billigare o sånt skit. http://www.konsumentspar.se/

Sitter med exakt samma brev i handen. Måste jag göra något eller är det bara ett bluffbrev och dom vill att jag ska ringa upp? eller har dom faktiskt tvingat in mig i ett avtal utan mitt godkännande?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Hm. Är inte omvänd avtalsbindning olaglig i Sverige? För då borde alla som har fått ett sådant brev och vet till 150% att ingen kontakt med konsumentspar har skett, kunna polisanmäla konsumentspar för bedrägeri. Enda sättet för konsumentspar att klara sig från misstankarna är att visa att ett avtal finns och hur ska det ske om ingen kontakt har skett.

Mina två ören
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Sitter med exakt samma brev i handen. Måste jag göra något eller är det bara ett bluffbrev och dom vill att jag ska ringa upp? eller har dom faktiskt tvingat in mig i ett avtal utan mitt godkännande?

Jag hade inte vågat chansa utan hade ringt och sagt att jag inte vill ha något avtal och inte vill vara medlem. Har du pratat med dem förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm. Är inte omvänd avtalsbindning olaglig i Sverige? För då borde alla som har fått ett sådant brev och vet till 150% att ingen kontakt med konsumentspar har skett, kunna polisanmäla konsumentspar för bedrägeri. Enda sättet för konsumentspar att klara sig från misstankarna är att visa att ett avtal finns och hur ska det ske om ingen kontakt har skett.

Mina två ören
//Freezer

Jag fick svar från deras kundtjänst idag att jag ska få en ljudfil inom några dagar då mitt ärende var av högsta prio. Jag är väldigt nyfiken på vad det är för ljudfil då jag aldrig pratat med KonsumentsSpar och den enda (vad jag kan komma ihåg) som jag pratat med senaste 6 månaderna var Min El och de förnekar att de skulle kunna ge vidare en fullmakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Jag hade inte vågat chansa utan hade ringt och sagt att jag inte vill ha något avtal och inte vill vara medlem. Har du pratat med dem förr?

Dom ringde mig men jag ljög och sa att det var inte jag som ägde lägenheten. Då bad hon få prata med personen som ägde lägenheten men personen var inte hemma (finns inte) så hon gav sig till slut och la på.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Fick ett sådant brev i brevlådan idag, 2 st t o m. I mitt fall var det så att jag faktiskt blev uppringd av de för några veckor sedan. En säljare ringde, jag var skeptiskt och han rådde mig att kolla upp konsumentspar på nätet. Bra råd faktiskt, efter att ha kollat på nätet bestämde jag mig för att tacka nej. De ringde igen (annan säljare dock) och förklarade sitt upplägg och jag tackade nej och vi lade på.
Men trots detta fick jag alltså breven om att jag blivit kund.
Så jag ringde numret till deras support som stod i breven och förklarade vad som hänt. Hon frågade om jag var säker på att det var Konsumentspar som ringt (ja) och sen sa hon att jag förmodligen fått ett utskick och att det var därför jag ringde (ja). Sedan sa hon att det "låter helt galet" och att hon kunde plocka bort mig nu direkt, men innan jag hinner öppna munnen och säga "ja gör det" så börjar hon babbla om något fantastiskt elavtal som hon vill erbjuda mig som "ersättning" där något som annars kostar 49 kr/mån nu ska kosta 29. Jag fick vänta några sekunder i luren medan hon - enligt egen utsago - skickade ett mail och fick tillbaka en bekfäftelse från någon att hon fick lov att erbjuda mig detta fantastiska erbjudande. "Hur låter det?" frågar hon sedan. Jag svarar att det låter helt jävla jag-vet-inte-vad att jag först blir kund mot min vilja och sen som "ersättning" blr erbjuden att elavtal som jag inte vill ha. Då blir hon sur och säger att hon bara jobbar i kundtjänst och att jag inte ska gå på henne personligen. Hon säger också att jag skulle ha avbrutit henne och sagt att jag vill plockas bort från Konsumentspar så att hon sluppit skicka mailet.
Det hela avslutas dock med att hon säger att jag aldrig kommer höra från de igen.

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg var det "Min El" som ringde mig och sa att jag hade en väldigt hög elräkning.. Konstigt att ni kan veta det sa jag.

Jag delar el med min granne i hyresfastigheten där jag bor och det är han som står för kontraktet. (En stor lägenhet som blivit två)

När jag konfronterade lite hårdare hur de kunde veta hur mycket jag betalade för min el och han inte ville svara, sa jag att det var min granne som stog för elen och då la säljaren på.

Tycker nog inte Min El är så seriösa heller.... så om de skickar vidare, skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag kommer ihåg var det "Min El" som ringde mig och sa att jag hade en väldigt hög elräkning.. Konstigt att ni kan veta det sa jag.

Jag delar el med min granne i hyresfastigheten där jag bor och det är han som står för kontraktet. (En stor lägenhet som blivit två)

När jag konfronterade lite hårdare hur de kunde veta hur mycket jag betalade för min el och han inte ville svara, sa jag att det var min granne som stog för elen och då la säljaren på.

Tycker nog inte Min El är så seriösa heller.... så om de skickar vidare, skulle inte förvåna mig.

Min El har massor med anmälningar på sig också! Min tanke är ju att det faktiskt är Min El som gett vidare fullmakten fast de säger nej. Jag har ju på inspelning att de säger att de inte kan göra så men det återstår ju att se när/om min ljudfil kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Sitter med exakt samma brev i handen. Måste jag göra något eller är det bara ett bluffbrev och dom vill att jag ska ringa upp? eller har dom faktiskt tvingat in mig i ett avtal utan mitt godkännande?

Ett avtal har oftast två parter Om du inte har avtalat något med dem kan de inte göra det på egen hand förstås. Du behöver inte ringa.

Det kan vara en nackdel att ringa tom. OM man får en faktura så är det säkraste att bestrida den skriftligt via mail (så att du har en kopia med tidsstämpel) eller via ett fysiskt brev (med datum) som du behåller en kopia på.

Om de bestämmer sig för att kräva dig på betalningen ändå kommer det gå via inkassobolag och sedan kronofogden. Vid alla dessa krav bestrider du kraven och bifogar kopior på tidigare bestridan.

Inget negativt kan hända utöver det extra jobbet!

Går de vidare ändå kommer de behöva lägga fram bevis för ert påhittade avtal i tingsrätten. Lycka till för dem att lyckas säger jag då.

Dessutom väger ett eventuellt muntligt avtal via telefon ganska lite så då skulle de nog få lägga fram hela samtalet där nog något annat skulle komma fram. Och i den osannolika situationen att de skulle ha "rätt" i avtalet så skulle det ändå gå lätt att yrka på att man blivit lurad på ett eller annat sätt.

Slutsatsen är
Att man inte behöver vara rädd för dem.
Att man absolut inte ska betala något.
Att man ska ha så lite telefonkontakt som möjligt med dem.

Det kan ju också vara en idé att kontakta sin nuvarande leverantör och meddela att man är utsatt för bluffen och de inte ska ändra något.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ett avtal har oftast två parter Om du inte har avtalat något med dem kan de inte göra det på egen hand förstås. Du behöver inte ringa.

Det kan vara en nackdel att ringa tom. OM man får en faktura så är det säkraste att bestrida den skriftligt via mail (så att du har en kopia med tidsstämpel) eller via ett fysiskt brev (med datum) som du behåller en kopia på.

Om de bestämmer sig för att kräva dig på betalningen ändå kommer det gå via inkassobolag och sedan kronofogden. Vid alla dessa krav bestrider du kraven och bifogar kopior på tidigare bestridan.

Inget negativt kan hända utöver det extra jobbet!

Går de vidare ändå kommer de behöva lägga fram bevis för ert påhittade avtal i tingsrätten. Lycka till för dem att lyckas säger jag då.

Dessutom väger ett eventuellt muntligt avtal via telefon ganska lite så då skulle de nog få lägga fram hela samtalet där nog något annat skulle komma fram. Och i den osannolika situationen att de skulle ha "rätt" i avtalet så skulle det ändå gå lätt att yrka på att man blivit lurad på ett eller annat sätt.

Slutsatsen är
Att man inte behöver vara rädd för dem.
Att man absolut inte ska betala något.
Att man ska ha så lite telefonkontakt som möjligt med dem.

Det kan ju också vara en idé att kontakta sin nuvarande leverantör och meddela att man är utsatt för bluffen och de inte ska ändra något.

Låter bra! Har fått 2 exakt likadana brev av dem idag. Mitt personnummer eller dylikt står inte med utan dem bara välkomnar mig som kund. Kan ändå inte hjälpa att bli förbannad på sånna skitföretag. Hur kan konsumentverket låta det fortgå?!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

.

.

Det kan ju också vara en idé att kontakta sin nuvarande leverantör och meddela att man är utsatt för bluffen och de inte ska ändra något.

Fast ditt nuvarande elbolag kan inte göra något om det kommer in en fullmakt från ett annat elbolag. Jag ringde mitt bolag för att säga att jag inte vill byta och de sa att de inte kan göra något så länge det fanns en fullmakt, hur falsk den än är.