AMD Radeon R9 295X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Inte illa må jag säga!

Jag hade en diskussion om AMD och dess dubbel gpu kort med andra i en annan tråd. Då påstådde jag att 7990 va bättre prestandamässigt än R9 serien som singelkort. Då fick jag höra att det va ett dubbelgpu kort och då räknades inte det. Vad jag kan läsa i den här recensionen så är det här världens snabbaste kort. Vilket omfattar ALLA kort så som enkel och med dubbla gpuer.

Då ställer jag frågan till er, vad är skillnaden mellan 7990 och detta kortet?

Ett kort med två gpuer renderar precis som crossfire/sli gör dvs var grafikprocessor gör varannan bildruta.

Snabbaste grafikprocessor för resp bolag är fortfarande hawaii (xtl?) och gk110, samma som sitter på 290x resp. 780Ti. Man skulle nog ändå kunna säga att 295x är snabbaste -kortet-. Likaså kunde man egentligen säga om 7990.

Detta 295x kör samma princip som 7990, "två grafikkort i ett". Enligt somliga så räknas det separat, för det är ju en sli/crossfirelösning och vissa vill ju inte ha sådana lösningar då det kan medföra problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kul att du erkänner att AMD tillverkar superkort..

Nej, det var en generell jämförelse. Men 295X2 är ett superkort/"High end".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förmodar att du syftar på kortet i recensionen, vilket jag kan upplysa dig om är utrustat med referenskylning. Stock om du vill ta det på svengelska.

Det är fortfarande vattenkylning eller missade du det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Samma anledning som Titan Z skulle jag säga? Det riktar sig åt en speciell målgrupp som du inte är en del av, med tanke på din kommentar.

Folk med ovanligt lite hjärnceller?
Skämt åsido, jag är nyfiken, för vem är detta kort ett vettigt alternativ? Som det står i artikeln, man kan få 3 290X för samma pris. Eller 2 780Ti och spara 2000kr.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Folk med ovanligt lite hjärnceller?
Skämt åsido, jag är nyfiken, för vem är detta kort ett vettigt alternativ? Som det står i artikeln, man kan få 3 290X för samma pris. Eller 2 780Ti och spara 2000kr.

Kan kanske vara intressant för de som tänker köra kompaktare system med t.ex mITX.
Längden på kortet kan dock orsaka en del problem i att passa in på vissa mITX chassi.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ParasiteX:

Kan kanske vara intressant för de som tänker köra kompaktare system med t.ex mITX.
Längden på kortet kan dock orsaka en del problem i att passa in på vissa mITX chassi.

Då kör man ett kort som inte kostar som en hel dator.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bra recension av SweClockers, men sak har jag länge undrat över. Varför är lägsta värdet i speltesterna, så mycket mindre värt/inget alls värt jämfört med medelvärdet? I Prestandaindex står det att 780Ti SLI skulle vara 12 poäng snabbare i 1920x1080 än 290X CF, och 4 poäng snabbare i 2560x1440 än 290X CF. Men om man räknar lägsta värdet lika mycket, och antalet vunna benchmarks mellan 780Ti SLI och 295X2, så blir det helt dött lopp. Och 290X CF vinner med antal 8 i benchmarks gentemot 780Ti SLI. (Och räknar man syntetiska benchmarks så är skillnaden ännu större.)
Så varför är inte lägsta värdet lika viktigt?

Och om man t.ex. kollar på Bioshock Infinite, 2560x1440, så står 780Ti SLI som vinnare, trots att man med både 295X2 och 290X CF får fler fps totalt. 780SLI har ynka 2 fps mer än t.ex. 290X i medelvärdet, men om man kollar på lägsta värdet så har 290X CF hela 16 fps mer än 780SLI, totalt vinst för 290X CF om man räknar sammanlagd fps.

Förstår inte hur ni tänker där, SweClockers. Annars, bra och grundlig recension på allt annat!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kanske om 10 år så är priset nere under 2000KR. Tills dess får oss dödliga klara oss med mindre kraftfulla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Folk med ovanligt lite hjärnceller?
Skämt åsido, jag är nyfiken, för vem är detta kort ett vettigt alternativ? Som det står i artikeln, man kan få 3 290X för samma pris. Eller 2 780Ti och spara 2000kr.

Antingen det, eller fet plånbok, men oftast en kombination av båda
Det är väl mest i Mitxlösningar, eller extremdatorer (e-penisförlängare).

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är fortfarande vattenkylning eller missade du det?

Alltså vad lider du utav? Är du helt oförmögen att erkänna att AMD har gjort ett väldigt bra dualgpukort? Eller är det bara nvidia nvidia nvidia i din värld?
Det är ju väldigt fult att kalla någon för fanboy idag och det går lixom inflation i ordet med tanke på så missbrukat det är. Men i ditt fall är det så passande som det bara går.

Som det ser ut på specifikationerna så ser det inte ut som att Titan Z kommer att hänga med R9 295X2 prestandamässigt, sen ser det ut att kosta sjukt mycket mer också, vi får väl se. Nvidia kanske måste justera priset innan släpp...rejält också som det ser ut.

Och jo, AMD "fuskar" med vattenkylning buäääähhh!!!! Vad är det för fjant att komma med sånt gnäll?! Är det fusk att komma med en bra kylare och dessutom till ett relativt billigt pris med tanke på vad Titan Z ryktas kosta? Vad är det jag missar? Att du förmodligen skulle få två R9 295X2 för ett Titan Z om det skulle släppas med vattenkylning som standard.

Släpp sargen och kom in i matchen nu!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schackmannen:

Tror jag fattar nu, så det går att sänka fläkthastigheten för att när GPU:erna blir varmare så blir kylflänsen varmare och när kylflänsen kyls ner av luften så behövs det mindre luft för att värmeskillnaden är större än innan?
Edit: Och hur vet du allt det här, allmänbildad eller har du studerat fysik?

Ja det ser ut som om du är med på noterna nu. Som sagt så är värme och termodynamik inte helt lätt att greppa då det känns så abstrakt. Det är inte helt lätt att få en intuitiv känsla för vad värme och temperatur faktiskt är. En tankeövning som jag tycker är rätt bra är att jämföra det med lägesenergi. Det har de flesta räknat med i skolan och det har en enkel och fin formel: E=mgh. Höjden är egentligen en höjdskillnad, alltså Δx så då får vi E=mgΔx. Det ser ju bekant ut, Q=mCpΔT hade vi ju nyss. Om vi tar bort tiden i värmebalansen så får vi energi i vänsterledet och massa istället för massflöde i högerledet. Så Et = mCpΔT där Et står för termisk energi, m är massa, Cp är värmekapacitet och ΔT är en temperaturskillnad. Det ser ju misstänkt likt ut ekvationen för lägesenergi. Båda är energi som beror av massa, alltså hur mycket material man har och på en skillnad. Sedan har vi en proportionalitetskonstant också i form av gravitationsaccelerationen respektive värmekapaciteten. Så värme är alltså en sorts potentiell energi precis som lägesenergi är en sorts potentiell energi. Hur mycket energi beror på höjd- respektive temperaturskillnad, massa och storleken på konstanten. Så ett kilo vatten vid 100 grader innehåller mer energi än ett kilo vatten på 20 grader på samma sätt som att samma kilo vatten har högre lägesenergi om man hissar upp det 100 meter i luften än om man hissar upp det 20 meter i luften. Här får vi också in termodynamikens andra huvudsats att värme inte spontant flödar från en låg till en hög temperatur. Det ter ju sig lika naturligt som att en boll inte spontant rullar uppför en backe utan att det krävs att någon sparkar på den.

Att jag har koll på termodynamik beror på att jag läst mycket termodynamik på Chalmers. Jag har en kandidatexamen i kemiteknik och en master i energi- och miljöteknik (tillsammans blir det en civilingenjörsexamen) så alla mina år av studier har innehållit just termodynamik i stora mängder tillsammans med lite transportprocesser så jag har räknat mycket på hur värme rör sig. Sen är jag teknikintresserad och har läst många artiklar på tekniksidor genom åren som gett mer praktisk information kring kylning av datorkomponenter. Tyvärr är det högst komplicerat att räkna mer ingående än jag gjort här i tråden för det blir snabbt väldigt komplicerade differentialekvationer som i praktiken kräver CFD-mjukvara och många timmars, om inte dagars, beräkningstid på en snabb dator för att lösa.

Skrivet av Orici:

Tycker att man ska jämför kort som har samma slags kylning, för det är som du säjer det är inte rätt att jämföra ett vattenkylt super kort mot ett stock kort.

Ja jag tycker också att man ska jämföra äpplen med äpplen varpå det vore lämpligt att använda sig av ett full cover block och en custom loop även för 295X2 om du tänkte göra det för Titan Z.

Skrivet av Nisse86:

Folk med ovanligt lite hjärnceller?
Skämt åsido, jag är nyfiken, för vem är detta kort ett vettigt alternativ? Som det står i artikeln, man kan få 3 290X för samma pris. Eller 2 780Ti och spara 2000kr.

Det är ett skrytobjekt för större e-penis för folk som ska ha det absolut häftigaste som går att få. Alternativt för kompakta system. Det går inte att köra SLI eller CF på mITX men det går att få in en 120-radiator i många små chassin. Så det är nog det snabbaste kortet man kan få in i ett kompakt system. Men i slutändan handlar det mycket om prestige. AMD har i många år haft som princip att kunna skryta med det absolut snabbaste kortet på marknaden och det har varit dubbelkort. Så prisvärdhet är inte en faktor här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tycker endå att AMD har lyckats rejält denna gång! Bra AMD!

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk
Medlem

Vi vill definitivt ha AA vid 1080p. Så ta inte den konversationen. Men behöver vi AA vid 4K upplösning?

Jag är intresserad av en subjektiv åsikt från någon är van vid båda upplösningarna.

Permalänk
Medlem

Kul kort bra jobbat AMD. Trist prislapp däremot.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

När lider det av spoltjut? Vid hög fps eller hela tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Alltså vad lider du utav? Är du helt oförmögen att erkänna att AMD har gjort ett väldigt bra dualgpukort? Eller är det bara nvidia nvidia nvidia i din värld?
Det är ju väldigt fult att kalla någon för fanboy idag och det går lixom inflation i ordet med tanke på så missbrukat det är. Men i ditt fall är det så passande som det bara går.

Som det ser ut på specifikationerna så ser det inte ut som att Titan Z kommer att hänga med R9 295X2 prestandamässigt, sen ser det ut att kosta sjukt mycket mer också, vi får väl se. Nvidia kanske måste justera priset innan släpp...rejält också som det ser ut.

Och jo, AMD "fuskar" med vattenkylning buäääähhh!!!! Vad är det för fjant att komma med sånt gnäll?! Är det fusk att komma med en bra kylare och dessutom till ett relativt billigt pris med tanke på vad Titan Z ryktas kosta? Vad är det jag missar? Att du förmodligen skulle få två R9 295X2 för ett Titan Z om det skulle släppas med vattenkylning som standard.

Släpp sargen och kom in i matchen nu!

Ska inte titan Z vara 2 st 780ti fast med dubbelt minne. då lär det ju vara snabbare än detta kortet.. eller?

Och jag tycker nog att vattenkylning är lite "B" om det kommer som originalkylare, det verkar som AMD bara slutat brytt sig om värmeutveckling och skickar med det på alla deras high-end produkter. Det blir att man betalar extra för något man tycker de borde gjort något åt.

Permalänk
Avstängd

Dom här korten handlar mer om att visa vad man kan göra än att göra ett kort för de breda folklagren.
Det är rena entusiastkort och för entusiaster med väldigt tjocka plånböcker.
Kanske det onödigaste och minst prisvärda kortet på marknaden men hade jag ägt en höna som värpte guldägg hade jag säkert köpt två ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Då kör man ett kort som inte kostar som en hel dator.

Jo, fast finns det nog en del nissar som vill ha en kompakt liten monster dator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men mer värme stannar inte i GPUerna, det är ett system i steady state men det handlar fortfarande om flöden. För att påverka hastigheten på fläktarna måste du också öka temperaturskillnaden på kylmediet.

Vi tittar på ett idealt system med luft en gång. Hela resonemanget kommer kretsa kring en värmebalans som kan skrivas Q = mCpdT där Q är värme [kw], m är massflöde [kg/s], Cp är specifik värmekapacitet [kJ/kg K] och dT [k] är en temperaturskillnad. Gör en enhetsanalys så ser du att det går ihop. Fouriers lag som jag nämnde tidigare är för övrigt q=-k∇T.

Så vi antar ett system här för att illustrera koncepten så effekt och luftflöde är tagna ur luften. Vi har en GPU på 100 W och en fläkt som ger ett luftflöde på 10 liter per sekund vilket lite grovt bli 12 g/s. Luft har en specifik värmekapacitet på ca 1 J/kg K. Så om vi har en lufttemperatur i rummet på 20 °C så kan vi enkelt med värmebalansen räkna ut att luften i utblåset kommer ha en temperatur på 28,3 °C. Om vi istället låter grafikkortet hålla en högre temperatur så kommer kylflänsen bli varmare varpå Fouriers lag säger att värmefluxet ökar. Så mer värme överförs på samma area varpå du får varmare luft. Blir luften varmare kan du överföra samma mängd värme med mindre luftflöde. Så om vi kan dubbla luftens temperaturökning till 16,6 grader så kan vi halvera luftflödet till 6 g/s, det vill säga 5 l/s. Det är där vinsten ligger i att hålla en högre temperatur. Du kan värma luften snabbare så det krävs mindre flöde.

Om vi istället tittar på ditt uttalande om att värmet skulle stanna i GPUn så tycker jag det är viktigt att reda ut det ordentligt för det är lite luddigt och öppet för missförstånd. Värme är energi som flödar. Det är analogt med electricitet som flödar eller vatten som flödar men ofta är det svårare att föreställa sig värme för det är så abstrakt. Så om vi ser kylningen i ett grafikkort som en spann med vatten. Det rinner in värme från ett håll, alltså vi lägger en vattenslang i spannen. Samtidigt rinner det ur vatten ur spannen när det rinner över kanten, alltså vi värmer upp luften som flödar genom grafikkortets kylare. Mängden vetten som rinner in från slangen är alltid samma som mängden som rinner över kanten när spannen är full. Värme är alltid ett flöde så att "låta värme stanna kvar" genom att öka temperaturen är samma sak som att byta ut spannen mot ett badkar. Det hjälper en liten stund men så fort slangen har fyllt badkaret är vi tillbaks på ruta ett igen. Exakt lika mycket vatten som rinner in kommer rinna över kanten. Om jag inte räknat helt fel har kisel en värmekapacitet på 0,7 J/g K och en GPU borde väga typ 1 g (baserat på Hawaii XT) om mina beräkningar stämmer. Så om vi tittar på en temperaturhöjning på 20 °C från 75 °C till 95 °C så tar det 0,14 sekunder om vi fortfarande antar 100 W. Så på en bråkdel av en sekund så har badkaret svämmat över och vi är tillbaks där vi började. Så det handlar inte om att på något sätt lagra energi i grafikkortet utan det landar i att man kan värma upp luften snabbare varpå man klarar sig med lägre flöde.

Hoppas det inte blev alltför rörigt nu. Säg till i så fall så ska jag se om jag kan räta ut det lite mer.

Du förtjänar en medalj för det inlägget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av JDM:

Ska inte titan Z vara 2 st 780ti fast med dubbelt minne. då lär det ju vara snabbare än detta kortet.. eller?

Och jag tycker nog att vattenkylning är lite "B" om det kommer som originalkylare, det verkar som AMD bara slutat brytt sig om värmeutveckling och skickar med det på alla deras high-end produkter. Det blir att man betalar extra för något man tycker de borde gjort något åt.

Mer minne betyder inte att något blir snabbare, bara fler/större texturer kan laddas(När 3GB minne resulterar kraftiga FPS drops skulle 6GB eliminera detta).
Fortfarande har 780ti och Titan Z lägre minnesbandbredd vilket spelar mer roll i högre upplösningar där 290x/295X2 kommer fortsatt behålla sin ledning.

Visa signatur

...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buddychrist:

Mer minne betyder inte att något blir snabbare, bara fler/större texturer kan laddas(När 3GB minne resulterar kraftiga FPS drops skulle 6GB eliminera detta).
Fortfarande har 780ti och Titan Z lägre minnesbandbredd vilket spelar mer roll i högre upplösningar där 290x/295X2 kommer fortsatt behålla sin ledning.

Titan Z klarar ju adressera 5.5GB men behöver ju minst 2x Titan Z för att adressera dessa mängder utan att få 20 FPS i dom spelen som du kan göra det i.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Titan Z klarar ju adressera 5.5GB men behöver ju minst 2x Titan Z för att adressera dessa mängder utan att få 20 FPS i dom spelen som du kan göra det i.

Har du överbelastat Skyrim där borta eller? Hur man ens kan komma upp till dessa nivåer för att kunna bekräfta det.

Visa signatur

...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buddychrist:

Har du överbelastat Skyrim där borta eller? Hur man ens kan komma upp till dessa nivåer för att kunna bekräfta det.

Crysis 3 med lite textures.
Titan fall

upscaling också

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JDM:

Ska inte titan Z vara 2 st 780ti fast med dubbelt minne. då lär det ju vara snabbare än detta kortet.. eller?

Och jag tycker nog att vattenkylning är lite "B" om det kommer som originalkylare, det verkar som AMD bara slutat brytt sig om värmeutveckling och skickar med det på alla deras high-end produkter. Det blir att man betalar extra för något man tycker de borde gjort något åt.

Har skrivit om det tidigare ett par gånger i tråden men kan ta det lite kort igen. Baserat på vad Nvidia har sagt om prestandan så kommer de klocka ner processorerna en del för att klara kylningen. Om man räknar baklänges på flyttalsprestandan som Nvidia nämnde i sin presentation så kommer Titan Z vara långsammare. Om de nu inte gömmer ett hemligt kort i rockärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur många R9 295X2 kan man sätta i Crossfire?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

sjukt att kort för 10-20 tusen knappt kommer upp i 120 fps på vissa spel i full hd med allt på de högsta i grafikinställningar. Total besvikelse ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Hur många R9 295X2 kan man sätta i Crossfire?

Så många du vill. Du kan koppla fler datorer också om du vill. Sen är det en annan sak om spelet stöder de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

sjukt att kort för 10-20 tusen knappt kommer upp i 120 fps på vissa spel i full hd med allt på de högsta i grafikinställningar. Total besvikelse ju.

Varför måste du spela på max då? Det är ju flytet man vill ha...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Varför måste du spela på max då? Det är ju flytet man vill ha...

Njä, jag vill att det skall vara snyggt och få lite "wow" när jag lirar. Smaken är som baken.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweMerlin:

Hur många R9 295X2 kan man sätta i Crossfire?

Skrivet av Alibaba123:

Så många du vill. Du kan koppla fler datorer också om du vill. Sen är det en annan sak om spelet stöder de.

Max fyra GPU:er är det väl som gäller, så två stycken 295X2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers