Trasigt Moderkort och ett RAM? Hjälp till att identifiera felen.

Permalänk
Medlem

Trasigt Moderkort och ett RAM? Hjälp till att identifiera felen.

Hej!

Har en dator som valde att inte leka mer (massa BSOD) och jag börjar få kläm på vad som funkar och vad som inte funkar. Jag har två datorer utöver den drabbade som jag har till hjälp vid testandet. Listar upp alla här, kommer även tilldela dem nummer för lättare skrivning.

DATOR #1
Moderkort #1: MSI Z68A-G45
CPU #1: Intel i5 2500k
RAM #1A: Corsair Vengence 1600MHz CL9 4GB
RAM #1B: Corsair Vengence 1600MHz CL9 4GB
PSU: Antec Earthwatts 500W (Tror den är sen 2007)

DATOR #2
Moderkort #2: GIGABYTE GA-P67A-UD3P-B3
CPU #2: Intel i5 2500k
RAM #2A: Corsair Vengence 1600MHz CL9 4GB
RAM #2B: Corsair Vengence 1600MHz CL9 4GB
PSU: Corsair TX 650 (Sen 2010-2011 tror jag)

DATOR #3
Den jag har i sign, användes bara för att testa RAM moduler.

Dold text

Jag började med att köra memtest86 på dator #1 som bara slutade i massa error's, i alla test så testa jag såklart olika slots, spänningar, timmings etc. innan jag gick vidare. Dator 1 antingen frös eller krascha helt med original komponenter.

Testa sedan RAM 1A och 1B i Dator #3 där 1A funka utan problem medans 1B gav massa error's. Jag testar samma sak i Dator #2 för att bekräfta, fick samma resultat där.

RAM 1B antagligen trasigt. Mitt moderkort (#1) funkade inte med någon av modulerna, så jag testar alla 4 (en åt gången) i den. RAM 1A, 2A och 2B slutar i frysning efter ca 6 sekunder. RAM 1B vill bara ge error's och krascha helt

Jag övergår till att köra alla moduler (en åt gången) i Moderkort #2, alla förutom RAM 1B funkar prima.

Så RAM 1B och Moderkort #1 är antagligen redo för återvinning. Jag testar även båda CPUerna ihop med fungerande ram i båda modekorten(#1 och #2).
Resultat: CPU #1 och #2 fungerar perfekt med moderkort #2 och ett av de 3 RAM som jag ansåg hela. I Moderkort #1 så blir det fortfarande frysning med både CPU #1 och #2 efter ca 6 sek in i testet.

Är det något annat jag bör tänka på eller har missat? PSU strul möjligen? Ska även tilläggas att den RAM sticka som gick söder har jag redan ersatt en gång innan, den moderkort sloten verkar inte vilja ha några RAM moduler i sig

Permalänk
Medlem

Växla PSU och prova det då ?

Låter onekligen annars som kortet har gett sig.

Du använder ESD-skydd när du mekar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.