Dags att testa android igen.

Permalänk

Dags att testa android igen.

Hejsan!

Har hoppat fram och tillbaka mellan iOS och android och ska ha nytt abonnemang nu denna månad. Så tänkte varför inte ge android en chans igen. Krav jag har:

Bra batteritid (ska klara en hel dag med bluetooth osv aktiverat som min iphone)
Vill inte ha en nexus telefon för jag tycker dom är så tråkiga/anspråkslösa
Bättre eller lika bra kamera som en iphone 5.

Senaste android telen jag hade var en HTC one m7 vilken jag gillade skarpt. Kameran var dock värdelös. Är sugen på den nya ändå men vill helst inte ha så mycket dödyta under skärmen..

Den som ger mig mest köpkliande just nu är sonys z2.

För diskussion: Vilken Android telefon skulle du rekommendera till en vän som går över från iOS just nu?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Lg g2 utan tvekan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Har hoppat fram och tillbaka mellan iOS och android och ska ha nytt abonnemang nu denna månad. Så tänkte varför inte ge android en chans igen. Krav jag har:

Bra batteritid (ska klara en hel dag med bluetooth osv aktiverat som min iphone)
Vill inte ha en nexus telefon för jag tycker dom är så tråkiga/anspråkslösa
Bättre eller lika bra kamera som en iphone 5.

Senaste android telen jag hade var en HTC one m7 vilken jag gillade skarpt. Kameran var dock värdelös. Är sugen på den nya ändå men vill helst inte ha så mycket dödyta under skärmen..

Den som ger mig mest köpkliande just nu är sonys z2.

För diskussion: Vilken Android telefon skulle du rekommendera till en vän som går över från iOS just nu?

Dödyta lider både Z2 och One (M8) av. Det är nog inte värt att dkippa en telefon för det.

Jag vill slå ett slag för HTC One (M8). Tror att det är den mest innovativa modellen i år. Testa den i butik, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Har hoppat fram och tillbaka mellan iOS och android och ska ha nytt abonnemang nu denna månad. Så tänkte varför inte ge android en chans igen. Krav jag har:

Bra batteritid (ska klara en hel dag med bluetooth osv aktiverat som min iphone)
Vill inte ha en nexus telefon för jag tycker dom är så tråkiga/anspråkslösa
Bättre eller lika bra kamera som en iphone 5.

Senaste android telen jag hade var en HTC one m7 vilken jag gillade skarpt. Kameran var dock värdelös. Är sugen på den nya ändå men vill helst inte ha så mycket dödyta under skärmen..

Den som ger mig mest köpkliande just nu är sonys z2.

För diskussion: Vilken Android telefon skulle du rekommendera till en vän som går över från iOS just nu?

Z2 som du själv nämner är ju ett bra alternativ enligt de spec du vill ha.
Ett alternativ om du vill ha lite mindre telefon men fortfarande bra HW är ju Z1compact, samma HW som Z1 men 4,5" ips skärm och kanon batteritid.

Permalänk

LG G2 16gb såg jag för 3190kr någonstans, har den själv och rekommenderar den varmt. Se dock upp för den nya 4.4 kitkat uppdateringen till LG G2, vissa (inklusive jag) har fått problem med hörlurar efter den.

Permalänk

priset kvittar angående döytan verkar z2an bättre på det enligt mig. framförallt på sidorna. Sjukt svårt val detta.

Ett till krav är absolut inte plast, kvittar hur bra fanboys säger plasten är jag tar inte i skiten

LG g2 ser fruktansvärt fin ut ser ut som en enda stor skärm nästan! Men jag är så rädd för plast. Känns den det minsta plastig i handen? Knakar den tex om du bryter i den?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

priset kvittar angående döytan verkar z2an bättre på det enligt mig. framförallt på sidorna. Sjukt svårt val detta.

Ett till krav är absolut inte plast, kvittar hur bra fanboys säger plasten är jag tar inte i skiten

Är plast en big no no så är det M8 som gäller. En brutalt bra telefon med en lite miss så hade den varit perfekt. Den lilla döytan HTC envisas med.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

priset kvittar angående döytan verkar z2an bättre på det enligt mig. framförallt på sidorna. Sjukt svårt val detta.

Ett till krav är absolut inte plast, kvittar hur bra fanboys säger plasten är jag tar inte i skiten

Angående döyta kan du se här vilken telefon som har mest skärm i förhållande till hur stor telefonen är.

Edit: Oj, såg nu att några av de nyaste telefonerna inte är med där. Ber om ursäkt.
Edit 2: https://pbs.twimg.com/media/BjkF174CQAAR-z9.png Här har du med HTC One M8 också.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Skrivet av mackemong:

LG G2 16gb såg jag för 3190kr någonstans, har den själv och rekommenderar den varmt. Se dock upp för den nya 4.4 kitkat uppdateringen till LG G2, vissa (inklusive jag) har fått problem med hörlurar efter den.

Hur kommer det sig att LG G2 är så billig? Vad jag sett har ju den bättre kamera än de flesta telefoner och likande hårdvara. Det låga priset gör mig tveksam. Känns den plastig i handen?

Om man jämför z2 och Lg G2 prestanda mässig tär det likadant? Gör optisk bildstabilisering stor skillnad?

Priset är som sagt irrelevant.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hur kommer det sig att LG G2 är så billig? Vad jag sett har ju den bättre kamera än de flesta telefoner och likande hårdvara. Det låga priset gör mig tveksam. Känns den plastig i handen?

Kameran är verkligen inget vidare i G2 dock.

Den är billigare eftersom LG helt enkelt inte är ett premiummärke och kan inte ta de priser som Samsung, HTC och Sony kan.

Om priset inte spelar någon roll så ta Z2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hur kommer det sig att LG G2 är så billig? Vad jag sett har ju den bättre kamera än de flesta telefoner och likande hårdvara. Det låga priset gör mig tveksam. Känns den plastig i handen?

Om man jämför z2 och Lg G2 prestanda mässig tär det likadant? Gör optisk bildstabilisering stor skillnad?

Priset är som sagt irrelevant.

G2 hör till förra generationen telefoner, samma som Galaxy S4 och Z1 samt M7, därför är den billigare än de nya toppmodellerna. LG förväntas släppa sin LG G3 inom nån månad.

Jag är också inne på en uppgradering från min Nexus 4, lutar nog mot Z2an eftersom jag inte diggar kameran på HTC ONE samt inte trivs med plasten eller touchwiz på Galaxy S5.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny (jepp de är ej de senaste) Android telefon, spelar ej på den så behöver inte vara något maxat.
Hittade dessa 2 som verkar riktigt prisvärda. LG:n vore perfekt om den uppdateras till nyare Android, undrastro hur den möjliga officiella update versionen är.
Batteritiden som talar mot den annars.
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/...

Eller lite mer av wildcard
http://cdon.se/mobiltelefoni/alcatel/alcatel-onetouch-ultra-1...

Permalänk
Testpilot

Telefoner värt att kolla på;

Galaxy S5
HTC ONE m8
xperia Z2
LG G3 - kommer senare i år (alt. G2 som redan finns ute)
Oppo Find 7(a)
(Nexus 5)

Personligen så skulle jag skaffa en Find 7, den verkar vara årets telefon om inte G3.an kan ta hem det senare under året
Kommer dock i 2st modeller;
Find 7a och Find 7
7(a) är lite nedskalad - har "endast" en 5.5" 1080p skärm med 3gb RAM och 2800mh batteri, medan 7.an utan "a" kommer med en 1440p display och 3000mh batteri i sommar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Telefoner värt att kolla på;

Galaxy S5
HTC ONE m8
xperia Z2
LG G3 - kommer senare i år (alt. G2 som redan finns ute)
Oppo Find 7(a)
(Nexus 5)

Personligen så skulle jag skaffa en Find 7, den verkar vara årets telefon om inte G3.an kan ta hem det senare under året
Kommer dock i 2st modeller;
Find 7a och Find 7
7(a) är lite nedskalad - har "endast" en 5.5" 1080p skärm med 3gb RAM och 2800mh batteri, medan 7.an utan "a" kommer med en 1440p display och 3000mh batteri i sommar

Blir nog en z2 den verkar ha bra premiumkänsla och mycket bra kamera. Allt i plast är som sagt icke på kartan jag är för infekterad av apples kvalite

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SimpanDirr:

Blir nog en z2 den verkar ha bra premiumkänsla och mycket bra kamera. Allt i plast är som sagt icke på kartan jag är för infekterad av apples kvalite

Plastighets saken kan diskuteras, för mig är kamera & skärm A-O iaf, allt annat är egentligen skitsamma

Men tur är det att alla har olika preferenser, annars vore världen en tråkig plats ^^

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Plastighets saken kan diskuteras, för mig är kamera & skärm A-O iaf, allt annat är egentligen skitsamma

Men tur är det att alla har olika preferenser, annars vore världen en tråkig plats ^^

Hade en samsung S4 och led varje gång jag tog i den, då jag är van vid min Macbook och iPad. Samsungen kändes riktigt billig. Htc One var väldigt bra på den fronten men kameran är helt otroligt dålig enligt mig pinsamt på en i övrigt grym lur.

Får se hur lång tid en z2 klarar sig tills jag skaffar iphone igen haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Jag föreslår lg optimus g som är i glas precis som gamla iphones och jag tycker denna mobil är riktigt bra

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SimpanDirr:

Hade en samsung S4 och led varje gång jag tog i den, då jag är van vid min Macbook och iPad. Samsungen kändes riktigt billig. Htc One var väldigt bra på den fronten men kameran är helt otroligt dålig enligt mig pinsamt på en i övrigt grym lur.

Får se hur lång tid en z2 klarar sig tills jag skaffar iphone igen haha.

Vill inte starta ett flame war eller så, utan se det som en fundersam fråga bara;

Men vad ser folk i iPhone/mac osv? Själv ser jag bara en tråkig interface (allt är grått/vitt), låsta operativ system som inte tillåter någon "user modding" och en prislapp som inte kan rättfärdigas av hårdvaran under huven.

Har använt mig av touch telefon sedan HTC Pro Touch kom (innan iPhone ens lanserats) och kan för mitt liv knappt låna någons iPhone när man varit mellan abonnemang i inväntan på nästa Android lur. Förstår inte den här "premium" charmen folk är ute efter, tycker peronsligen bara det varit jobbigt med iPhone då man hela tiden fick gå med hjärtat i halsen av rädsla at tappa luren och pröjsa 1500kr för byte av glas eller dylikt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för M8, den enda konkurrenten till Iphone när det kommer till byggkvalitet.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Har hoppat fram och tillbaka mellan iOS och android och ska ha nytt abonnemang nu denna månad. Så tänkte varför inte ge android en chans igen. Krav jag har:

Bra batteritid (ska klara en hel dag med bluetooth osv aktiverat som min iphone)
Vill inte ha en nexus telefon för jag tycker dom är så tråkiga/anspråkslösa
Bättre eller lika bra kamera som en iphone 5.

Senaste android telen jag hade var en HTC one m7 vilken jag gillade skarpt. Kameran var dock värdelös. Är sugen på den nya ändå men vill helst inte ha så mycket dödyta under skärmen..

Den som ger mig mest köpkliande just nu är sonys z2.

För diskussion: Vilken Android telefon skulle du rekommendera till en vän som går över från iOS just nu?

Z1 och Z2 är underbara telefoner, min mor fick en Z1 i julklapp av mig och den är hur klockren som helst.
Dock bör du överväga om Z2 är värd det högre priset. Telefonerna är relativt lika.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om man vill testa Android specifikt så är det väl Nexus 5 som gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Vill inte starta ett flame war eller så, utan se det som en fundersam fråga bara;

Men vad ser folk i iPhone/mac osv? Själv ser jag bara en tråkig interface (allt är grått/vitt), låsta operativ system som inte tillåter någon "user modding" och en prislapp som inte kan rättfärdigas av hårdvaran under huven.

Har använt mig av touch telefon sedan HTC Pro Touch kom (innan iPhone ens lanserats) och kan för mitt liv knappt låna någons iPhone när man varit mellan abonnemang i inväntan på nästa Android lur. Förstår inte den här "premium" charmen folk är ute efter, tycker peronsligen bara det varit jobbigt med iPhone då man hela tiden fick gå med hjärtat i halsen av rädsla at tappa luren och pröjsa 1500kr för byte av glas eller dylikt

Iphone är en väldigt enkel telefon som funkar direkt utan problem till det den är till för, spela, surfa osv och allt bara flyter på vet inte hur det är nu men förut brukade väll dessutom de flesta apparna släppas till ios först och de brukade dessutom vara bättre optomerade för ios. Dock så börjar jah tröttna på min iphone 5 och planerar att skaffa mig en nexus 5 nästa månad.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hephox:

Iphone är en väldigt enkel telefon som funkar direkt utan problem till det den är till för, spela, surfa osv och allt bara flyter på vet inte hur det är nu men förut brukade väll dessutom de flesta apparna släppas till ios först och de brukade dessutom vara bättre optomerade för ios. Dock så börjar jah tröttna på min iphone 5 och planerar att skaffa mig en nexus 5 nästa månad.

Okej, kan förstå lite.

Men idag släpps de flesta appar cross-platform, så det privileget finns inte riktigt längre. Sedan vad gäller, spel, film & surf mm. lär väl ännu en gång Android vara bättre? Inte OS specifikt, men tänkte med större skärmar och högre PPi/Res som Samsung/Oppo/LG erbjuder, eller är jag ute o cyklar där?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z2 röstar jag på. Det självklara valet av årets flaggskepp hittills imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Vill inte starta ett flame war eller så, utan se det som en fundersam fråga bara;

Men vad ser folk i iPhone/mac osv? Själv ser jag bara en tråkig interface (allt är grått/vitt), låsta operativ system som inte tillåter någon "user modding" och en prislapp som inte kan rättfärdigas av hårdvaran under huven.

Har använt mig av touch telefon sedan HTC Pro Touch kom (innan iPhone ens lanserats) och kan för mitt liv knappt låna någons iPhone när man varit mellan abonnemang i inväntan på nästa Android lur. Förstår inte den här "premium" charmen folk är ute efter, tycker peronsligen bara det varit jobbigt med iPhone då man hela tiden fick gå med hjärtat i halsen av rädsla at tappa luren och pröjsa 1500kr för byte av glas eller dylikt

Har själv aldrig ägt en apple pryl och är tveksam till att jag kommer göra det, men eftersom sonen har 2 macbook (från skolan) och iphone kan jag faktiskt förstå varför många vill ha det.

Dom funkar oftast direkt ur lådan.
Deras OS har ett enormt flyt.
Även deras återställningsfunktioner för såväl iphone som macbook är faktiskt kanon.
Finns kanske någon anledning till som jag inte kommer på nu.

Att jag själv inte vill ha deras saker beror på helt andra saker som att dom är fruktansvärt instängda i sitt eget ekosystem och att dom har överpriser.
När det gäller datorer vill jag själv kunna "pilla" i såväl hårdvara som mjukvara vilket är nästan omöjligt med en apple produkt, samma sak gällande mjukvaran i en telefon.
Sen kan man ju i princip också glömma att spela de senaste spelen på en apple.

Men surf och filmtittande är dom perfekta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Okej, kan förstå lite.

Men idag släpps de flesta appar cross-platform, så det privileget finns inte riktigt längre. Sedan vad gäller, spel, film & surf mm. lär väl ännu en gång Android vara bättre? Inte OS specifikt, men tänkte med större skärmar och högre PPi/Res som Samsung/Oppo/LG erbjuder, eller är jag ute o cyklar där?

nja det beror väll på, i början när jag köpte min iphone så ville jag ha en smidig telefon som man kan använda med endast en hand.
Dock så vill jag ha en större skärm nu.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Hade en samsung S4 och led varje gång jag tog i den, då jag är van vid min Macbook och iPad. Samsungen kändes riktigt billig. Htc One var väldigt bra på den fronten men kameran är helt otroligt dålig enligt mig pinsamt på en i övrigt grym lur.

Får se hur lång tid en z2 klarar sig tills jag skaffar iphone igen haha.

Ja för S4:an är så jävla dålig. Den känns så jävla billig också uscha mejjna! </ironi>
Även om S4:an är gjord av plast så är jag ganska säker på att det gör den mer slitstark och tåligare än iPhone.
Aldrig några problem med min S4:a efter otaliga tapp på/i grusgång/asfalt/parkett/betong -golv.
Men nej, du har rätt. Bara det känns som en riktigt grym lur i handen så kan det vara en hög hundbajs som någon format som en telefon.

Permalänk
Medlem

Allt utom samsung, det är Androids cancer

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BJORLING:

Allt utom samsung, det är Androids cancer

Vad du tycker.

Jag tycker raka motsatsen.

PS. Det är inte så vist att bara kasta ut sig hat och inte skriva varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Allt utom samsung, det är Androids cancer

Precis, för det är ju inte Samsung som satt Android på kartan. Måste vara riktigt värdelöst. Säljer som smör.