Permalänk
Medlem

WD red är väl i princip gjorda för NAS? Kostar under 1000-lappen för 4TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aluser:

Vad är "vanlig backup"?

Avsåg med den formuleringen alla vanliga former av backup (lagringsenhet i byrålåda/annat hus/bankfack; molntjänster osv), och valde att använda ordet "vanlig" samt att omge frasen med citationstecken för att understryka att RAID inte är inkluderat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Wd Red?
Tror nog att en Green vore lämpligare för en Nas, och lite billigare

Dock kanske det inte spelar någon roll egentligen men har för mig på att man brukar köra med gröna till NAS som oftast.

Visst det kan fungera särskilt med så få diskar men då kan man även köpa en "hemmanas" komplett med disk och inte fundera.
För 50 kr/TB plus moms så känns det mer värt att köpa en disk som är garanterad för NAS drift men det är min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Är inte raid-z kombinerat med Snapshot relativt säkert?

Jo det skyddar mot några av problemen, som tex virus eller oavsiktlig borttagning av filer.

Själv kör jag Raidz3 med 8st 3TB diskar, så att 3st diskar kan krascha.
Sedan har jag backup på det viktigaste dsv bilder och dokument till google drive.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Jo det skyddar mot några av problemen, som tex virus eller oavsiktlig borttagning av filer.

Själv kör jag Raidz3 med 8st 3TB diskar, så att 3st diskar kan krascha.
Sedan har jag backup på det viktigaste dsv bilder och dokument till google drive.

tack för snabbt svar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

"Säkerhetskopia: kopia av fil eller andra data som sparas för att användas om originalet blir förstört" detta är väl vad alla anser att backup betyder? i RAID så skyddas inget speciellt bra, oavsett hur dåligt skydd det är så är det fortfarande en kopia utav innehållet och därav en backup. Eller har ordet fått ny mening enligt er? Predika gärna att det inte är ett bra alternativ för säkerhet men nog fan är det backup.

Skrivet av veijdar:

WD red är väl i princip gjorda för NAS? Kostar under 1000-lappen för 4TB

Vart då? jag ser då ingen för under 1200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Vart då? jag ser då ingen för under 1200kr.

Har du tillgång till Mecenat kostar en WD Green 4TB 878.40:- inkl. frakt och WD Red 4TB 961.60:- inkl. frakt om du beställer via Western Digitals hemsida.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Har du tillgång till Mecenat kostar en WD Green 4TB 878.40:- inkl. frakt och WD Red 4TB 961.60:- inkl. frakt om du beställer via Western Digitals hemsida.

Ahaaa, då förstår jag. Typiskt att det är ända året jag inte pluggar som de har något vettigt

Permalänk
Medlem

Det bästa TS kan göra är att googla NAS-stationens namn och se om tillverkaren har några krav på speciella diskar.
Min NAS klarar tex bara vissa sorters diskar.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det du säger är helt klart rätt, men för mig börjar jag kalla det backup redan vid att samma data ligger lagrad på en annan disk

Sant, den gränsen är hårfin

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

"Säkerhetskopia: kopia av fil eller andra data som sparas för att användas om originalet blir förstört" detta är väl vad alla anser att backup betyder? i RAID så skyddas inget speciellt bra, oavsett hur dåligt skydd det är så är det fortfarande en kopia utav innehållet och därav en backup. Eller har ordet fått ny mening enligt er? Predika gärna att det inte är ett bra alternativ för säkerhet men nog fan är det backup.

Vart då? jag ser då ingen för under 1200kr.

Jag skulle hävda att det inte är backup eftersom information lagras på samma geografiska plats. Min definition av backup är i alla fall att man lagrar information på två skilda geografiska platser i ett syfte att minska risken för att informationen försvinner p.g.a. saker som sker på en geografisk plats. T.ex. brand, stöld eller vad det nu må vara.

Man skulle ju såklart kunna hävda att det inte är tillräckligt att lagra informationen på 2, 3 eller fler geografiska platser. För mig är den frågan snarare en fråga om hur säker man vill vara på att man kan återställa informationen.

För mig är RAID, ZFS och BTRFS snarare ett sätt att förhindra dataförlust men inte en backup.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Hur kan raid INTE skydda data? Hur funkar logiken i det?

1: jag har 2 diskar i raid1
2: en disk går sönder
3: datan är kvar eftersom den andra disken lever.
4: jag köper en ny disk och ersätter den trasiga.

Slutsats: Datan är skyddad mot att en disk går sönder.

Ja helt rätt datat är skyddart. Men vilket data?
Om du t.ex raderar fel. Inget skydd. Då replikerar raiden det till den andra disken. Om Raidkontorlern börjar räkna fel så som jag blev drabbad av i en av de raid5 jag körde då. replikerades alla fel så slutdatat var korrupt.
Om du får diskskrivningsfel pga att strömmen går ner så får du hoppas på att algoritmen i din i detta fal NAS uppfattar att den ska glömma det senaste skrivna istället för att skriva om alt. Och då väljer den disk som har den korrekta informationen vid synkningen och inte den som har en trasig.

Raid 1 5 osv är bättre än inget als men det är inte en backup.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dopedog:

Jag skulle hävda att det inte är backup eftersom information lagras på samma geografiska plats. Min definition av backup är i alla fall att man lagrar information på två skilda geografiska platser i ett syfte att minska risken för att informationen försvinner p.g.a. saker som sker på en geografisk plats. T.ex. brand, stöld eller vad det nu må vara.

Man skulle ju såklart kunna hävda att det inte är tillräckligt att lagra informationen på 2, 3 eller fler geografiska platser. För mig är den frågan snarare en fråga om hur säker man vill vara på att man kan återställa informationen.

För mig är RAID, ZFS och BTRFS snarare ett sätt att förhindra dataförlust men inte en backup.

Min poäng var att man inte kan neka att det är backup då ordförklaringen tydligt säger att det är just som så. Jag har inget problem med att det inte är ett vettigt sätt att säkerhetskopiera men det är fortfarande en säkerhetskopia eftersom det i visst mån skyddar och är en kopia.
Skulle behövas ett nytt ord för detta egentligen då det är just som ni säger att det inte skyddar speciellt mycket och knappt förtjänar att bli kallat säkerhetskopia. Eller det värkar som att det kan behövas rättare sagt, jag tycker väl inte att det är så knepigt att förklara att det inte är en vettig säkerhetsåtgärd men uppenbarligen så håller inte alla med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Men det vore ju lite som att säga att det inte får kallas backup om det inte skyddar mot ALLT. Det är definitivt en backup, även om man bör tillägga att det endast skyddar mot X. Det är inte mer en backup bara för att du har fysiskt separerat hårddiskarna, det är en bättre backup-lösning, men det fråntar inte det första benämningen backup.

Jag säger inte att RAID 1 är en bra backup-lösning men den kan definitivt användas för att återskapa data, vilket borde ses som det viktigaste med en backup.

EDIT: Jag tycker dock att vi säger lite samma sak, fast med olika infallsvinklar :-).

Raid 1 återskapar aldrig data. den bara gör en ny kopia av det som redan finns. För att återskapa så måste du ha något som du vet är intakt och återställa ifrån det. Att kopiera information från en disk till en annan är att kopiera inte återskapa. Då ju den fysiska informationen inte gått förlorad.
Om den har gått förlorad behöver man ha en separat kopia. En som är orörd. Som du vet inte är skadad och sedan kopiera tillbaks den till det system som ska hantera datat. Det är en återställning. Raid1 re synk är inte en sådan.

Skrivet av Dallebull:

Wd Red?
Tror nog att en Green vore lämpligare för en Nas, och lite billigare

Dock kanske det inte spelar någon roll egentligen men har för mig på att man brukar köra med gröna till NAS som oftast.

Vet inte om problemet kvarstår men problemed med green är att de har en så hög timer ställd på att försöka läsa om ett område på disken vid eventuella fel att om du kör ett normalt raidkort kommer den anse att disken är onåbar och droppa disken från arrayen. Det löses visserligen med software raid. Som det visserligen troligtvis är fallet i detta scenario. Men de är inte byggda för att sitta i Raid arrayer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

"Säkerhetskopia: kopia av fil eller andra data som sparas för att användas om originalet blir förstört" detta är väl vad alla anser att backup betyder? i RAID så skyddas inget speciellt bra, oavsett hur dåligt skydd det är så är det fortfarande en kopia utav innehållet och därav en backup. Eller har ordet fått ny mening enligt er? Predika gärna att det inte är ett bra alternativ för säkerhet men nog fan är det backup.

Tvärtom, det är ett bra alternativ för ökad säkerhet, men det är inte backup.

Backupen tar du fram när originalet (dvs Raiden) är förstörd.(Helt enligt ditt citat ovan)
Raid är ett sätt att att ge originalet ökad tillgänglighet.

Fo3.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Tvärtom, det är ett bra alternativ för ökad säkerhet, men det är inte backup.

Backupen tar du fram när originalet (dvs Raiden) är förstörd.(Helt enligt ditt citat ovan)
Raid är ett sätt att att ge originalet ökad tillgänglighet.

Fo3.

Men meh.. det är en kopia, och den medför även en viss säkerhet, dvs det är en säkerhetskopia aka backup. Det är inte en bra sådan men det är en kopia som ger någon form utav säkerhet även om det egentligen inte är syftet med raiden. Syftet spelar mindre roll, har du samma data lagrad på en annan plats är det en säkerhetskopia och därav måste detta vara en sådan, förutsatt att inget gått snett med datan på diskarna i raiden.
Jag förstår din poäng men den fungerar som en säkerhetskopia även om den inte direkt är säker.

Edit: nu när jag tänker efter så kan jag ha blandat ihop något vad gäller raid.. om båda diskarna används så har du helt rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av veijdar:

Tjena!
Undrar lite om det är helt nödvändigt att köpa fler än 1 disk om jag skall bygga en NAS. Är det idiotisk att bara köpa en WD RED 4TB?
Tänkte jag skulle starta så och kanske komplettera med en likadan disk i ett senare skede.

Tack för svar PFH

Känner du att det inte är hela världen ifall hårddisken skulle gå sönder och datan går förlorad så behöver du inte fler hårddiskar. Fler hårddiskar skulle väl i så fall bara öka bekvämligheten vid ett diskhaveri.

Om du har data motsvarande max en disk så skulle RAID 1 räcka gott och väl ifall du nu vill ha någon typ av felsäkerhet (kräver totalt 2st diskar). Vill du ha felsäkerhet för mer än en hårddisk skulle jag personligen överge traditionell RAID helt och hållet eftersom det då enligt mig finns bättre och säkrare alternativ, t.ex. SnapRAID.

Skrivet av veijdar:

Måste hårddiskarna vara identiskt stora för att köra RAID 1, alt RAID 6? Är det möjligt att köpa 2TB nu för att senare komplettera med 4TB och köra dessa i RAID 1, för att se kanske komplettera med en 4TB till och köra RAID 6?

Diskarna måste inte vara av samma storlek, men du kommer bara kunna utnyttja lagringsutrymmet på varje disk motsvarande den minsta disken. Du måste även skapa en ny array varje gång du vill lägga till en extra hårddisk. Min föregående länk löser dock dessa problem.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske inte idiotiskt att bara köra med en disk i en NAS men jag skulle personligen undvika det. Själv löste jag mina "lagrings/ilandsproblem" på detta sätt:

Behov att lagra: 5-7TB (just nu 5.1TB)
Kritiska filer som helst aldrig får försvinna: 3-4TB (just nu 3TB)

Jag skaffade en LaCie 5big NAS Pro med 5st 2TB-diskar och kör dem i SimplyRAID (variant på RAID 5). Detta ger 8TB tillgängligt och bra hastighet på överföringarna. Alla diskar ligger som en volym så jag lassade över all data från min gamla server. Mina filer är nu skyddade mot 1st hårddiskkrasch (har 2st diskar liggande som spare).

Men så var det de 3-4TB som helst aldrig får försvinna. De är backuppade (finns det ordet?) med en 4TB extern USB-hårddisk mot NAS:en och denna uppdateras automatisk varje natt.

Så en kombination av RAID och backup är givetvis vägen att gå om man är rädd om sin data. Jag är fortfarande rökt om huset brinner upp men jag har en 4TB disk på ingång som kommer att lagras offsite.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Diskarna måste inte vara av samma storlek, men du kommer bara kunna utnyttja lagringsutrymmet på varje disk motsvarande den minsta disken. Du måste även skapa en ny array varje gång du vill lägga till en extra hårddisk. Min föregående länk löser dock dessa problem.

Förstår vad du menar men det är inte riktigt sant. Sedan jag började köra raid5 så fanns det möjligheter att i genom mjukvaran till kortet bygga om hela raiden så du slapp bygga en ny Array. men på samma Array var det fortfarande så att minsta disken bestämde vad som gick att använda. Därav gick jag över till MS soft raid5 sedan, nu någon snapshot. Mins inte namnet. men en MS fungerade.

Men i en miljö då man uptime skulle jag aldrig rekommendera snapshot. Då jag själv aldrig testat att läsa tillbaks datat efter.

Sen en annan sak för att gå tillbads till tråden.

TÄNK PÅ ATT:
Om du kör raid 1, 3, 5, 10, 50, 6 mmm, så om du inte har någon återkoppling ifall något går fel så kan t.ex raid 1 ena disken paja och du märker det inte fören den andra går sönder också. och då är det normalt sätt lite för sent.

Så som med alt annat. ATI/Nvidia AMD/Intel MS/öppensås.
Om du inte förstår dig på det köp det som polarna har OM de vet hur det fungerar. Då kan du få hjälp på lätta problem snabbt. Men som vi som (varför skriver jag detta råd på SweC?) ger råd kan ibland bli lite trötta på det så tänk på det också.

Vart en hel del off topic. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Wd Red?
Tror nog att en Green vore lämpligare för en Nas, och lite billigare

Dock kanske det inte spelar någon roll egentligen men har för mig på att man brukar köra med gröna till NAS som oftast.

RED är ju byggd för att köra 24/7 och sitta i just NAS, så hur kan den vara olämlig?
green är inte ens byggd för att vara igång hela tiden och kommer att gå sönder fortare.