Permalänk

Superlaglig Malwarebytes Pro* använder jag. Det bästa virusskyddet jag någonsin haft. Gratisversionen är det också, Pro är egentligen inte värt det

*Vet inte om det heter Pro, fixade det när jag köpte Win8. Glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Aldrig någonsin haft virusskydd förutom en gång i tiden när just det om något segade ner datorn nå så in åt. Aldrig fått bankkonton etc kapade eller spelkonton.

Om jag nu haft virus etc ändå så skiter jag bleka fan i det då jag ändå alltid uppnått samma FPS som tester visar, vid spelande och surfande har alltid gått smärtfritt och snabbt.

Gött, då vet du att du sluppit sånna där virus som tar sig in i din dator och stjäl alla dina FPS

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Gött, då vet du att du sluppit sånna där virus som tar sig in i din dator och stjäl alla dina FPS

Ha, ha, dagens skratt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett drömmål för alla virus-, malware- och adware-skapare alltså

Kan mycket väl hända, kunde dock inte bry mig mindre.
Har jag lyckats undanhålla mig virus-, malware- och adawares tills nu klarar jag mig nog ett tag till. Till skillnad från morsan som gick in på en rysk sida för att ladda ner google chrome det första hon gör med en ny burk jag satte ihop åt henne...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft nått virus program dom senaste 7 åren och känner ingen som har det och har aldrig varit några som helst problem med nått, förutom att datorn vart 100 ggr snabbare av att inte ha skiten.
Alla bankärenden osv. gör jag iof på en Mac eller iphone/ipad vilket är smidigare än att krångla via en dator och skit.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBu:

Gött, då vet du att du sluppit sånna där virus som tar sig in i din dator och stjäl alla dina FPS

Skrivet av Bascule666:

Ha, ha, dagens skratt!

Tror inte jag greppade skämtet nu, utveckla gärna så jag kan ta del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Alla bankärenden osv. gör jag iof på en Mac eller iphone/ipad vilket är smidigare än att krångla via en dator och skit.

Den här kommentaren har jag hört så många gånger för från andra som har mac. Du vet att Apple är lika sårbara. Nej tänker inte starta något kring om PC/MAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Varför inte använda något gratis dÅ? Avast, AVG, Avira osv? Så kan du vara snål och ha skydd

Finns det något smidigt sätt att stänga av real-time skydd och bara köra daily/weekly scans? Real-time skyddet är störande och mer än ofta buggigt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Finns det något smidigt sätt att stänga av real-time skydd och bara köra daily/weekly scans? Real-time skyddet är störande och mer än ofta buggigt.

Avira är det väldigt lätt att stänga av det på. Det jag använder
Men vadå störande o buggigt? Har ALDRIG haft problem med Avira i form av bugg eller störande moment

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oouhdawg:

Aldrig någonsin haft virusskydd förutom en gång i tiden när just det om något segade ner datorn nå så in åt. Aldrig fått bankkonton etc kapade eller spelkonton.

Om jag nu haft virus etc ändå så skiter jag bleka fan i det då jag ändå alltid uppnått samma FPS som tester visar, vid spelande och surfande har alltid gått smärtfritt och snabbt.

Ja, att FPS:en sjunker i spel är ju det man brukar oroa sig för när det gäller skadlig mjukvara........

Skrivet av solomon:

Kan mycket väl hända, kunde dock inte bry mig mindre.
Har jag lyckats undanhålla mig virus-, malware- och adawares tills nu klarar jag mig nog ett tag till. Till skillnad från morsan som gick in på en rysk sida för att ladda ner google chrome det första hon gör med en ny burk jag satte ihop åt henne...

Fast du vet inte om du har virus, malware eller adware eftersom du inte har antivirusprogram installerat... Att bara installera det ibland för att söka igenom datorn tror jag inte hjälper nämnvärt, de hittar troligen inte allt.

Skrivet av lol1337:

Har inte heller haft nått virus program dom senaste 7 åren och känner ingen som har det och har aldrig varit några som helst problem med nått, förutom att datorn vart 100 ggr snabbare av att inte ha skiten.
Alla bankärenden osv. gör jag iof på en Mac eller iphone/ipad vilket är smidigare än att krångla via en dator och skit.

100 gånger snabbare när programmen knappt tar någon prestanda överhuvudtaget?

Det låter nog snarare som att du fått in något virus... Inte särskilt konstigt med den attityden

Skrivet av Gauz:

Finns det något smidigt sätt att stänga av real-time skydd och bara köra daily/weekly scans? Real-time skyddet är störande och mer än ofta buggigt.

Det vill du nog inte göra... Vad menar du med buggigt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hejsan!

Använder någon nu för tiden antivirus. Tex Norton eller F secure.
P surfar inte och laddar inte ner något olagligt, behöver man verkligen
slänga ut pengar på virusskydd eller räcker det med telias brandvägg?

Tackar för svar
Nicklas

Samma sak om, behövs kondom ??

Visa signatur

$$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja, att FPS:en sjunker i spel är ju det man brukar oroa sig för när det gäller skadlig mjukvara........

Så mjukvara kan tex inte göra så att ett visst program utnyttjar grafikkort, ramminnen och processorns beräkningskraft och på så sätt sänker din FPS i spel eller ger delay vid tex surfande i form av upptaget rammine eller dyl? Det är väl *ävligt självklart och nu skrattar vi väl åt andra hållet antar jag, ha, ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Alla bankärenden osv. gör jag iof på en Mac eller iphone/ipad vilket är smidigare än att krångla via en dator och skit.

Mmm... För en dator från Appel är inte en dator, och en iPhone är inte skit... Eller hur tänkte du nu?

Skrivet av buddaz:

Den här kommentaren har jag hört så många gånger för från andra som har mac. Du vet att Apple är lika sårbara. Nej tänker inte starta något kring om PC/MAC.

Fast jag har aldrig hört att MAC'ar inte är datorer förut, den var lite ny. Jag förutsatte även att "skit" skulle tolkas som "andra typer av hårdvara än dator" och inte som avföring. Fast jag har faktiskt en dator som inte behöver något antivirus för att man ska slippa bli av med bankuppgifter om det kommer ett virus. Jag har en Amiga 1200, och även med de bästa webläsarna, så fungerar inte bankens sidor på den, så det är helt tryggt...
Kanske skulle sälja den som "virus säker dator"?

Skrivet av Gauz:

Finns det något smidigt sätt att stänga av real-time skydd och bara köra daily/weekly scans? Real-time skyddet är störande och mer än ofta buggigt.

en gång i halvåret eller så poppar AVG upp en dialog som frågar om man vill uppgradera till den senaste gratisversionen, eller om man vill "provköra" köp-versionen en månad. Utöver det har inte AVG varit ett problem för mig under de senaste 5 åren. Innan dess hade det en period när stöder för 64'a bitars XP var bristfälligt, och man fick hämta virus definitionerna manuellt... Det var lite trist. Men visst. Det finns en knapp att stänga av real-tids-skyddet på.

Skrivet av DunderKlumpen:

Fast du vet inte om du har virus, malware eller adware eftersom du inte har antivirusprogram installerat... Att bara installera det ibland för att söka igenom datorn tror jag inte hjälper nämnvärt, de hittar troligen inte allt.

Nja, det är värre än så. De flesta malwares känner igen, och dödar antiviruset's funktioner för att känna igen, och åtgärda infektionen. Har man tur gör de det genom den aggressiva metoden att helt blockera möjligheten att installera antiviruset, då får man åtminstone en indikation på att något är fel. Vanligare är att allt ser ut att fungera, men egentligen körs antiviruset i en egen liten sandlåda, där det varken ser, eller kan åtgärda något.

Jag förstår spelare som skulle spela det senaste och häftigaste på datorer som inte var det senaste och häftigaste för 10-15 år sedan, eftersom antivirusprogrammen under en period var extremt resurskrävande, och det var verkligen så, körde man antiviruset stannade allt annat. Men det är längesedan det problemet försvann. Det är viktigare att ha ett bra antivirus, än en brandvägg, med fördel har man både och, själv har jag hängslen och livrem i byxorna. Alltså, extern brandvägg, samt antivirus & brandvägg i datorn.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Så mjukvara kan tex inte göra så att ett visst program utnyttjar grafikkort, ramminnen och processorns beräkningskraft och på så sätt sänker din FPS i spel eller ger delay vid tex surfande i form av upptaget rammine eller dyl?

Visst kan de. Men varken antivirus, eller virusen själva kommer göra det utom i extremfall. Som vid manuellt påkallad scan av diskar efter virus, eller i motsatt fall om din dator blivit en del av ett zombie nätverk, och det gör något. Hela vitsen är att du inte ska märka att det är där, och både antivirus, och virusmakarna har blivit jäkligt bra på det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft funkar 9/10 gånger. Men den tionde gången kan det vara bra att ha ett antivirus program. Men att betala känns lite överskattat.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Entusiast

Så vilket program ska man köra. Jag använde länge AVG men tröttnade för det blev mer och mer bloated och svårjobbat. Har kört Microsoft Security Essentials ett tag för att det är smidigt och lätt att hantera men vet att det fått en del kritik. Men vad ska man byta till? Har de fixat AVG så det inte är skit längre?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst kan de. Men varken antivirus, eller virusen själva kommer göra det utom i extremfall. Som vid manuellt påkallad scan av diskar efter virus, eller i motsatt fall om din dator blivit en del av ett zombie nätverk, och det gör något. Hela vitsen är att du inte ska märka att det är där, och både antivirus, och virusmakarna har blivit jäkligt bra på det.

Jo absolut jag förstår att vitsen är att hålla det dolt men han försökte dumförklara mig genom kiss och bajsnivå. Det är väl numera en standard att person X tror att det malwares gör är att krasha hårddisk eller sega ner datorn och därför placerade han mig under den kategorin. Det han i själva verket gjorde var att dumförklara sig själv.

Äsch äsch, huvudsaken är att jag klarat mig undan problem med datorn utan diverse skydd och hoppas kunna göra det i framtiden också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicjor:

Hejsan!

Använder någon nu för tiden antivirus. Tex Norton eller F secure.
P surfar inte och laddar inte ner något olagligt, behöver man verkligen
slänga ut pengar på virusskydd eller räcker det med telias brandvägg?

Tackar för svar
Nicklas

ditt modem/router har brandvägg, så nej det behövs inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

ditt modem/router har brandvägg, så nej det behövs inte

Det tror jag inte de har.
En del routrar har det i dagsläget, men flertalet är inte brandväggsutrustade. NAT, är inte detsamma som brandvägg. Brandväggar vidtar aktiva åtgärder mot hot de detekterar, skannar innehållet i den trafik som passerar osv, en NAT gör inget av det där. Möjligen slutar den svara när någon pingar x antal portar i jakten på en öppen, men vid det laget väntar verktyget i andra ändan i 5 minuter, och börjar om på senaste svaret...
Poängen här är att en brandvägg åtminstone aktivt försöker hindra någon från att ta sig in, en NAT hindrar enbart saker som sprider sig automatiskt, någon som faktiskt försöker ta sig in, har goda möjligheter att göra det. Om det är speciellt troligt att man lägger ner den tiden och besväret på en privatperson? Knappast. Så visst sitter man hyfsat säkert bakom en NAT. Men det är fortfarande ingen brandvägg.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jo absolut jag förstår att vitsen är att hålla det dolt men han försökte dumförklara mig genom kiss och bajsnivå. Det är väl numera en standard att person X tror att det malwares gör är att krasha hårddisk eller sega ner datorn och därför placerade han mig under den kategorin. Det han i själva verket gjorde var att dumförklara sig själv.

Äsch äsch, huvudsaken är att jag klarat mig undan problem med datorn utan diverse skydd och hoppas kunna göra det i framtiden också

Med nedanstående kommentar, var det väl faktiskt du själv som placerade dig i den kategorin.

Skrivet av oouhdawg:

Om jag nu haft virus etc ändå så skiter jag bleka fan i det då jag ändå alltid uppnått samma FPS som tester visar, vid spelande och surfande har alltid gått smärtfritt och snabbt.

Fo3

"dumförklara sig själv"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Med nedanstående kommentar, var det väl faktiskt du själv som placerade dig i den kategorin.

Fo3

"dumförklara sig själv"

Jag förstår fortfarande inte vad som är fel med det jag säger? "virus och skit (virus etc)", ordmärker du så får du läsa hela meningen.

EDIT: Jag katagoriseras inte som standarden bara för att jag använder ett av argumenten. Det är vad människor tror att det gör, men det är mycket mer. Dock så har dom delvis rätt. Men katagorisera inte mig som aftonbladet-henke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Tror inte jag greppade skämtet nu, utveckla gärna så jag kan ta del!

Jag fattar vad du menar och man kan precis som du säger säkerligen märka av att man har virus genom försämrad prestanda i spel etc. Tyckte bara det var lite roligt att du skrev att du struntade i ifall du hade virus bara du hade kvar dina pengar och dina FPS

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Virusskydd är väldigt viktigt som skydd emot DDoS attacker.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oouhdawg:

Så mjukvara kan tex inte göra så att ett visst program utnyttjar grafikkort, ramminnen och processorns beräkningskraft och på så sätt sänker din FPS i spel eller ger delay vid tex surfande i form av upptaget rammine eller dyl? Det är väl *ävligt självklart och nu skrattar vi väl åt andra hållet antar jag, ha, ha.

Umm, nej..?

Det är inte mjukvara i allmänhet som diskuteras här, det är skadlig mjukvara i form av virus och liknande. Märker du av det så har det direkt misslyckats och därmed utvecklas dem så att de inte märks vid vanligt användande.

Så du har fel där, helt enkelt.

Skrivet av oouhdawg:

Jo absolut jag förstår att vitsen är att hålla det dolt men han försökte dumförklara mig genom kiss och bajsnivå.

Jisses, någon tar åt sig på tok för lätt. Det var ingen "kiss och bajsnivå". Om någon skriver som du gör i en tråd där någon frågar efter hjälp så får du också förvänta dig att folk felförklarar det du skriver.

Skrivet av oouhdawg:

Det är väl numera en standard att person X tror att det malwares gör är att krasha hårddisk eller sega ner datorn och därför placerade han mig under den kategorin. Det han i själva verket gjorde var att dumförklara sig själv.

Äsch äsch, huvudsaken är att jag klarat mig undan problem med datorn utan diverse skydd och hoppas kunna göra det i framtiden också

Jag placerade dig under "den kategorin" för att det var det du skrev, det är svårt att kategorisera efter vad folk inte skriver.

Att du inte märker av infektionerna betyder inte att de inte finns.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Att du inte märker av infektionerna betyder inte att de inte finns.

Och det man aldrig märker av tar man heller ingen skada av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Och det man aldrig märker av tar man heller ingen skada av.

Man kanske skall sluta kolla efter cancerknölar också. Jag menar, om man inte märker av de så skadar de ju inte.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oouhdawg:

Och det man aldrig märker av tar man heller ingen skada av.

Nej, naivitet är väl bästa försvaret enligt vissa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort länkar till tvivelaktig hemsida.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teh Daniel:

Man kanske skall sluta kolla efter cancerknölar också. Jag menar, om man inte märker av de så skadar de ju inte.

Men om det börjar skada så märker man ju det. Jag sa det man inte märker.

Skrivet av DunderKlumpen:

Nej, naivitet är väl bästa försvaret enligt vissa.

Du är bara ledsen pga dina kunskaper från examen får sig en törn.

Permalänk
Medlem

Klart det behövs, men som tidigare nämnts behöver det inte nödvändigtvis kosta skjortan Kör själv Microsoft Security Essentials, älskar det då det är gratis, diskret, fantastiskt lättdrivet (särskilt gentemot t.ex. Norton 360) och välintegrerat med Windows Update. Har kombinerat MSE med SpyHunter för att få bra skydd mot trojaner, webbläsarreklam och liknande, vilket är helt outstanding om man bara ser upp med vad man låter Spyhunter ta bort. Låter man det löpa fritt kan OS'et vägra starta efteråt...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år