Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får inte bort windows 8 från min hårddisk.

Permalänk
Medlem

Får inte bort windows 8 från min hårddisk.

Hejsan har försökt att tagit bort mitt windows 8 från min hårddisk, asså att jag bara går in på den och raderar allt. Men när jag gör det så poppar det upp att jag har inte tilllåtelse från antagligen något företag eller något sånt (Trustedinstaller). Finns det något program som man kan köra så allt bara försvinner? eller får jag lov att gå in på BIOS och göra något?

Mvh!

Förvirrad kille

Permalänk
Medlem

Är du inloggad på datorn och försöker ta bort det operativsystem du använder just nu?
Vill du ha bort allt så får du formatera när du installerar det nya operativsystemet.

Permalänk

Du kan inte formatera disken i windows eller i bios. Du få använda dig av en t.ex installationsskiva med windows 7 eller 8 eller starta linux direkt ifrån skiva/USB minne.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Att försöka formatera systemdisken inifrån operativsystemet är som att försöka utföra hjärnkirurgi på sig själv, går inte. Och att försöka radera samtliga filer är även det fel väg, som lär stöta på problem.

Windows har i ett antal versioner skyddat viktiga filer från att raderas eller ersättas av annat än tillförlitliga program (via t.ex. Windows File Protection (WFP) i Windows XP och 2000). Tillförlitliga program inkluderade t.ex. Package Installer, Windows Installer etc. I Vista ersatte man WFP med Windows Resource Protection (WRP) och utökade skyddet.

Som nämnts kan du utföra en sådan "rensning", formatering, med hjälp av t.ex. lämpligt installationsmedia, DVD etc