Permalänk

Ny TV, plasma?

Hej!

Jag ska hjälpa min kompis att välja en ny TV. Den får max kosta 6000 men gärna mindre. Vad gäller storlek så någonstans mellan 40 och 50 tum men det är också något jag tänkte fråga er om. TV:n kommer stå på tre meters avstånd, funkar 40 tum då eller blir det förlitet?

Jag har läst en del här på forumet att plasma är mycket bättre än LCD, stämmer det fortfarande. Den ska mest användas till TV- och filmtittande men och lite till spel. Jag har kollat lite på den här och undrar vad ni tycker om den. Har förstått att det egentligen är Panasonic som gäller när det kommer till plasma men hittade inga bra modeller billigt med vettig upplösning.

Tar gärna emot förslag på andra TV-apparater och lite tankar kring LCD jämfört med plasma.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Hej!

Jag ska hjälpa min kompis att välja en ny TV. Den får max kosta 6000 men gärna mindre. Vad gäller storlek så någonstans mellan 40 och 50 tum men det är också något jag tänkte fråga er om. TV:n kommer stå på tre meters avstånd, funkar 40 tum då eller blir det förlitet?

Jag har läst en del här på forumet att plasma är mycket bättre än LCD, stämmer det fortfarande. Den ska mest användas till TV- och filmtittande men och lite till spel. Jag har kollat lite på den här och undrar vad ni tycker om den. Har förstått att det egentligen är Panasonic som gäller när det kommer till plasma men hittade inga bra modeller billigt med vettig upplösning.

Tar gärna emot förslag på andra TV-apparater och lite tankar kring LCD jämfört med plasma.

Vad som är en bra storlek i förhållande till tittaravståndet är väldigt subjektiv. Här har du lite rekommendationer. Personligen så har jag en 55" på ca 2,7m avstånd och tycker det fungerar väldigt bra, men jag skulle inte ha något emot en ännu större skärm. Hade tidigare en 46" och en anledning till att jag uppgraderade var just för att jag tyckte att bilden var lite för liten.

I den prisklassen spelar det nog inte så jättestor roll om du tar LCD eller Plasma. Jag kan däremot inte rekommendera LGs billigare plasma-apparater. Väldigt blaskig bild, faktiskt sämre än de flesta LCD-apparater jag tittat på.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."