Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Antal ram-minnen

Heej Jag undrar vad som är skillnaden mellan att ha två stycken 4GB ram-minnen eller ett 8GB ram-minne.
Det borde självklart vara lika mycket GB, men om man skulle vilja uppgradera till 16GB senare i framtiden så är det väl bäst att köpa ett 8GB ram-minne nu istället för 2 stycken 4GB? Så varför säljer man två stycken istället för ett som är lika stort? Kostar det mer?

Tacksam för svar

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Har du två minnen och dual channel får du dubbel bandbredd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du två minnen och dual channel får du dubbel bandbredd.

Antar att det är bra grejer Så det är bäst om jag köper 2st 4GB? Har inte precis råd med 2 8GB just nu, tack för svar

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Antar att det är bra grejer Så det är bäst om jag köper 2st 4GB? Har inte precis råd med 2 8GB just nu, tack för svar

Vad handlar det om för system? Om det är typ en HTPC kommer du inte få ut något av dual channel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vad handlar det om för system? Om det är typ en HTPC kommer du inte få ut något av dual channel.

Jag ska bygga en stationär speldator

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du två minnen och dual channel får du dubbel bandbredd.

Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Jag ska bygga en stationär speldator

Då är det bättre att satsa på dual channel (eller tri/quad beroende på minneskontroller). Om du inte bygger ITX kan du ju alltid välja moderkort med 4/8 minnesplatser.

Skrivet av PeanutPowerz:

Vad innebär det?

Att mer data kan skyfflas på kortare tid.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Vad innebär det?

Du har möjlighet att läsa från två minnesmoduler samtidigt och kan därför hämta dubbelt så mycket data på en gång.

Permalänk
Medlem

Personligen köper jag hellre på 1 stor sticka än 2 små.

Lite sämre rent prestandamässigt men åå så mycket enklare att uppgradera minnet i framtiden, slipper jag byta ut de gamla stickorna utan kan bara stoppa dit en till.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet att du specifikt behöver mycket minne så behöver du inte minne, 8GB ram räcker länge. Jag körde på 16GB för att jag höll på med 3D modeling/rendering osv.

Kör på 2 st 4GB skulle jag rekommendera.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Om du inte vet att du specifikt behöver mycket minne så behöver du inte minne 8GB ram räcker länge. Jag körde på 16GB för att jag höll på med 3D modeling/rendering osv.

Kör på 2 st 4GB skulle jag rekommendera.

Tack så mycket för ett bra svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du har möjlighet att läsa från två minnesmoduler samtidigt och kan därför hämta dubbelt så mycket data på en gång.

Går i tankarna att köpa en till 4gb sticka. Hur aktiverar man dual channel och hur vet jag om mitt moderkort stödjer det? Jag har 2 RAM platser.