Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

sockethysterin

Varför dumpar intel sina sockets så fort? 775 (den var med länge), 1366, 1156, 1155, 1150, 2011. Vad är vitsen liksom? Jag tänker just på den fysiska socketen. Alltså hade det varit svårt att få gjort en 4770 i socket 1156 eller 1366?? Jag anar ugglor i mossen.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trivial1ty:

.................... Vad är vitsen liksom? Jag tänker just på den fysiska socketen. Alltså hade det varit svårt att få gjort en 4770 i socket 1156 eller 1366?? Jag anar ugglor i mossen.

Pengar. Allt handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

För att det tvingar dig att köpa nytt moderkort. Intel är giriga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

För att en ny processorarkitektur kräver fler eller färre anslutningspunkter på andra ställen? En processor är oerhört komplicerad och att hålla sig till ett visst mått och med signaler, spänningsmatning, jord m.m. på fasta ställen begränsar designen rejält.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

För att det tvingar dig att köpa nytt moderkort. Intel är giriga.

Jag har börjat inse det. Kollade igenom nåt cpu test för nån dag sen och den gamla 3770k verkar vara nästan exakt lika bra som en 4770k, det händer liksom ingenting intressant.

Jävla lustigt att grafikkort har lyckat hålla sig (ja de flesta iaf) till en enda standard i minst 10 år nu. Och där rör det ju på sig mer vill jag tro.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden