Permalänk
Medlem

Blåskärmar vid avstängning

Hej

Jag har fått ett irriterande problem på halsen som jag hoppas någon här har en lösning på. Datorn blåskärmar nämligen ibland när jag stänger av datorn. Jag stänger av genom att först stänga alla program (oftast bara chrome) sen stänger jag av på windows ikonen. Så man ska göra med andra ord. Det händer inte varje gång men det har har blivit mer frekvent den senaste veckan.
Jag har märkt att det är de gånger då datorn varit på en längre tid då den blåskärmar vid avstängning. Jag har inte överklockat och temperaturerna är okej. Jag byggde ihop datorn själv med nya delar från inet januari 2013

Rapport från WhoCrashed:

On Fri 2014-05-30 22:45:20 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\053114-15709-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32k.sys (0xFFFFF960003416DD)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF900C24F46B0, 0x0, 0xFFFFF960003416DD, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\win32k.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Win32-drivrutin för flera användare
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Alla rapporter ser likadana ut

Komponenter:

OS Windows 7 ultimate
processor Intel i3-2100@3,1GHz med stock kylare
Moderkort AsRock Z77M
RAM 1x4GB Gb Corsair CL9 1600MHz XMS3
Grafikkort Gigabyte Nvidia Geforce GTX 550TI
Hårddiskar Seagate 500GB 7200rpm + Seagate 2B 7200rpm
Nätagg Bequiet 430w bronze
övriga Nån DVD brännare, ett nätverkskort

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios att din minne kör rätt volt och se till den är inte på auto. Felsök din minne med Memtest86 också.

En annan hade liknade problem här och det löste sig var minnes problem:
#14626763

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Kolla i Bios att din minne kör rätt volt och se till den är inte på auto. Felsök din minne med Memtest86 också.

En annan hade liknade problem här och det löste sig var minnes problem:
#14626763

De är på auto, 1,65V. Men de har de alltid varit på, jag har inte varit in i bios och pillat. Vad ska de stå på?
Memtest86 verkar lite för avancerat för mig..

Permalänk
Medlem

Rätt Spänning V hittar du på ett klistermärke på minnet. Om det är rätt volt då du behöver du inte ändra bara låta auto göra jobbet.

Om du inte kan memtest86 då kan du använda windows 7 minnes felsökning som är inte bra starta datorn tryck F8 och i felsökning under reparera hittar du annan mem test. eller kan du starta den på annat sätt kolla: Länk MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Rätt Spänning V hittar du på ett klistermärke på minnet. Om det är rätt volt då du behöver du inte ändra bara låta auto göra jobbet.

Om du inte kan memtest86 då kan du använda windows 7 minnes felsökning som är inte bra starta datorn tryck F8 och i felsökning under reparera hittar du annan mem test. eller kan du starta den på annat sätt kolla: Länk MS

Det stod 1,65 på stickan. Windows hitta inget fel med den heller. Men jag har klarat mig från blåskärm sen i fredags

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Grafikkort Gigabyte Nvidia Geforce GTX 550TI

Kör du GeForce experience?

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar, men jag hade problem liknande dina, och det visade sig vara nåt strul med uppdateringen av GeForce experience. Jag avinstallerade skiten, drog ner en ny version och installerade på nytt, och nu flyter allt igen.

Hoppas att ditt problem löser sig!

Visa signatur

i7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Strix Z270E Gaming | 2x8 GB Corsair Vengeance LPX | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce RTX 2070 8GB Advanced Edition | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevICes:

Kör du GeForce experience?

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar, men jag hade problem liknande dina, och det visade sig vara nåt strul med uppdateringen av GeForce experience. Jag avinstallerade skiten, drog ner en ny version och installerade på nytt, och nu flyter allt igen.

Hoppas att ditt problem löser sig!

Jag använder GeForce Experience. Jag har klarat mig från blåskärm sedan 30/5 men samtidigt har jag inte använt datorn så mycket. Om det händer igen så provar jag ominstallera