Sli GTX 780 eller köpa gtx 780Ti?

Permalänk

Sli GTX 780 eller köpa gtx 780Ti?

Hej, har funderat lite på detta och skulle gärna vilja ha lite svar om det inte är för mycket problem. Jag har köpt ett GTX 780 MSI med stockkylare och funderar på att göra sli av detta eller sälja av mitt 780. Har även satt i ett gt 630(2gig) vilket jag använder till att se serier på min tv på. Ifall jag gör sli med 780 finns det inte plats för det.

Grafikkortet är inhandlat september 2013 och har fungerat utan några problem whatsoever.

Då vill jag veta vad jag skulle kunna få för mitt MSI GTX 780 och även om det är värt det att uppgradera sedan till GTX 780Ti? Eller fixa ett till GTX 780 (vanligt) från vilken tillverkare som helst och göra sli av detta.

Tack på förhand
MVH Marcus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musslanmarcus:

Hej, har funderat lite på detta och skulle gärna vilja ha lite svar om det inte är för mycket problem. Jag har köpt ett GTX 780 MSI med stockkylare och funderar på att göra sli av detta eller sälja av mitt 780. Har även satt i ett gt 630(2gig) vilket jag använder till att se serier på min tv på. Ifall jag gör sli med 780 finns det inte plats för det.

Grafikkortet är inhandlat september 2013 och har fungerat utan några problem whatsoever.

Då vill jag veta vad jag skulle kunna få för mitt MSI GTX 780 och även om det är värt det att uppgradera sedan till GTX 780Ti? Eller fixa ett till GTX 780 (vanligt) från vilken tillverkare som helst och göra sli av detta.

Tack på förhand
MVH Marcus

Vad du skulle få för ditt GTX 780? Kring 2500:- kanske? Sedan om det är värt det eller inte beror helt på din ekonomi. Och ja.. du kan blanda friskt mellan olika tredjepartstillverkare så länge som GPUn är densamma. I värsta fall klockar bara korten ner sig till det lite långsammare kortet (om du blandar fabriköverklockade och standardklock med varandra).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte värt. Kör i så fall sli.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Sli, solklart.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Ok tack för svaren allesammans. Lite mera kött på benen nu. Men har faktiskt aldrig hållt på med sli förut. Klart kan jag sätta ihop så men funderar då bara ifall gaming experiencen kommer bli bättre? Kommer jag behöva ändra inställningar o massor typ 100 år frammåt innan det blir bättre?

Som sagt är jag mycket dålig på det här med sli. Uppdate på den frågan skulle vara guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av musslanmarcus:

Ok tack för svaren allesammans. Lite mera kött på benen nu. Men har faktiskt aldrig hållt på med sli förut. Klart kan jag sätta ihop så men funderar då bara ifall gaming experiencen kommer bli bättre? Kommer jag behöva ändra inställningar o massor typ 100 år frammåt innan det blir bättre?

Som sagt är jag mycket dålig på det här med sli. Uppdate på den frågan skulle vara guld

Har du bara ett moderkort som har stöd för SLI och ett nätagg som klarar av belastningen så är det inga problem, bara att stoppa i ett till grafikkort och aktivera SLI, inga andra inställningar behöver göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musslanmarcus:

Ok tack för svaren allesammans. Lite mera kött på benen nu. Men har faktiskt aldrig hållt på med sli förut. Klart kan jag sätta ihop så men funderar då bara ifall gaming experiencen kommer bli bättre? Kommer jag behöva ändra inställningar o massor typ 100 år frammåt innan det blir bättre?

Som sagt är jag mycket dålig på det här med sli. Uppdate på den frågan skulle vara guld

Först måste du ha ett bra nätagg, vad har du nu?

SLI är overlag problemfritt, men kan i vissa spel med vissa Beta drivrutiner strula, men då stänger man av SLI för stunden så är det löst eller letar bättre drivrutin, det blir så klart varmare, 2st 780 alstrar en del värme,likaså drar dom en del ström.
Ett kort är alltid bäst men då skillnaden mellan GTX780 SLI och ett GTX780Ti är så stor när det gäller prestanda, du kan jämföra GTX Titan Z mot ett GTX780Ti.

Jag kör själv med Sli dock med 2st GTX760 och 2st GTX660 för stunden och det är inte mycket strul alls.

För att få igång sli stoppar du bara in korten monterar sli bryggan på korten, installerar senaste WHQL drivrutinen och aktiverar Sli i kontrollpanelen, klart.

Permalänk

Du bör även vara medveten om att det finns ett flertal problem med sli som inte finns med singelkort.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Du bör även vara medveten om att det finns ett flertal problem med sli som inte finns med singelkort.

Och dom är enligt din egen erfarenhet?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puttefnasket:

Och dom är enligt din egen erfarenhet?

Det finns ett par spel som har så sjukt dåligt stöd för flera grafikkort att det ger sämre prestanda än att köra med ett kort. Det är alltid att föredra att köra med ett kort men att köpa ett till 780 är klart vettigare än att köpa ett 780 Ti och sälja sitt 780.

Jag trodde det gällde helt nyköp först men 780 6GB känns vettigare än 780 Ti.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det finns ett par spel som har så sjukt dåligt stöd för flera grafikkort att det ger sämre prestanda än att köra med ett kort. Det är alltid att föredra att köra med ett kort men att köpa ett till 780 är klart vettigare än att köpa ett 780 Ti och sälja sitt 780.

Jag trodde det gällde helt nyköp först men 780 6GB känns vettigare än 780 Ti.

Alltid lika kul att få svar av någon annan än den man ställer frågan till, NOT... Men vilka spel är det då Flamso och varför rekommenderar du TS att köpa 6GB versionen av 780, vet du vilken upplösning spelar i?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puttefnasket:

Alltid lika kul att få svar av någon annan än den man ställer frågan till, NOT... Men vilka spel är det då Flamso och varför rekommenderar du TS att köpa 6GB versionen av 780, vet du vilken upplösning spelar i?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har sårat dig. Jag ville mest svara på varför SLI inte är att föredra.

Och jag kanske skulle skrivit ut det lite mer men om man inte har ett 780 så är 780 6GB ett vettigare alternativ. För TS så är det bättre att köpa ett 780 3GB och köra SLI om han verkligen behöver det, annars vänta på nästa generation.

Anledningen till att 6GB är vettigare är för att spel tar en otroligt stor mängd grafikminne sen de började utvecklas för de nya Konsolerna. Detta eftersom åtminstone en av dem har unified memory vilket innebär att man i princip kan använda alla 8GB till grafikkortet. Jag går nästan alltid över 3GB när jag kör ett kort, speciellt i Skyrim hade det varit trevligt med mer VRAM. Men jag kör I 2560x1440 också.

Ledsen om det blev väldigt mycket off topic!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Alltid lika kul att få svar av någon annan än den man ställer frågan till, NOT... Men vilka spel är det då Flamso och varför rekommenderar du TS att köpa 6GB versionen av 780, vet du vilken upplösning spelar i?

Någon som vaknat på fel sida av sängen idag?
Flamso svarade delvis på din fråga.. Finns vissa spel där multigpu lösningar har så dåligt stöd att det förstör spelkänslan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någon som vaknat på fel sida av sängen idag?
Flamso svarade delvis på din fråga.. Finns vissa spel där multigpu lösningar har så dåligt stöd att det förstör spelkänslan.

Ett tips till er försöka vara konkret när ni argumenterar någons inlägg. Vilka spel syftar ni på? Jag tyckte inte han svarade på den frågan.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Superlight:

Ett tips till er försöka vara konkret när ni argumenterar någons inlägg. Vilka spel syftar ni på? Jag tyckte inte han svarade på den frågan.

Vi är ju konkreta. Skyrim är väl det bästa exemplet, Fallout 3 och New Vegas annars. På grund av dåliga grafikmotorer.

När det kommer till nyare spel så är det mycket mer ovanligt, som tur är. Men problemen dyker upp ibland!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Ett tips till er försöka vara konkret när ni argumenterar någons inlägg. Vilka spel syftar ni på? Jag tyckte inte han svarade på den frågan.

Sa delvis.. Inte fullt ut. Ett tips själv.. Läs och förstå ens kommentar innan du kommenterar den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vi är ju konkreta. Skyrim är väl det bästa exemplet, Fallout 3 och New Vegas annars. På grund av dåliga grafikmotorer.

När det kommer till nyare spel så är det mycket mer ovanligt, som tur är. Men problemen dyker upp ibland!

Mycket tveksamt och dessa släpptes redan 2010 för GTX 400-serien. Finns ju en SLI-profil för New Vegas. Även om det är dåliga grafikmotorer så finns stödet alla fall.
http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-260.99-whql-...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Superlight:

Mycket tveksamt och dessa släpptes redan 2010 för GTX 400-serien. Finns ju en SLI-profil för New Vegas. Även om det är dåliga grafikmotorer så finns stödet alla fall.
http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-260.99-whql-...

Självklart. Det behöver inte fungera vettigt för det! Med Nvidia så kan man i alla fall göra egna profiler för SLI, det går inte med AMD längre, vad jag vet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Mycket tveksamt och dessa släpptes redan 2010 för GTX 400-serien. Finns ju en SLI-profil för New Vegas. Även om det är dåliga grafikmotorer så finns stödet alla fall.
http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-260.99-whql-...

Stöd finns ev. Däremot vet jag själv vilka problem New Vegas har med SLI där stutter är enorm med GPUer från både Nvidia och AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av musslanmarcus:

Har även satt i ett gt 630(2gig) vilket jag använder till att se serier på min tv på.

Varför har du ett sådant till TVn? Varför inte bara koppla in den i ditt 780?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har sårat dig. Jag ville mest svara på varför SLI inte är att föredra.

Och jag kanske skulle skrivit ut det lite mer men om man inte har ett 780 så är 780 6GB ett vettigare alternativ. För TS så är det bättre att köpa ett 780 3GB och köra SLI om han verkligen behöver det, annars vänta på nästa generation.

Anledningen till att 6GB är vettigare är för att spel tar en otroligt stor mängd grafikminne sen de började utvecklas för de nya Konsolerna. Detta eftersom åtminstone en av dem har unified memory vilket innebär att man i princip kan använda alla 8GB till grafikkortet. Jag går nästan alltid över 3GB när jag kör ett kort, speciellt i Skyrim hade det varit trevligt med mer VRAM. Men jag kör I 2560x1440 också.

Ledsen om det blev väldigt mycket off topic!

6gb vram ger inte högre prestanda än 3gb vram, oavsett upplösning idag. Ett 780ti är snabbare än 780 med 6gb. 780Ti presterar också likvärdigt med TITAN Black, trots att black har 6gb mot Ti:s 3gb.

Till TS. Kör 780 SLI eller vänta på nästa generation.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Krisskross:

6gb vram ger inte högre prestanda än 3gb vram, oavsett upplösning idag. Ett 780ti är snabbare än 780 med 6gb. 780Ti presterar också likvärdigt med TITAN Black, trots att black har 6gb mot Ti:s 3gb.

Till TS. Kör 780 SLI eller vänta på nästa generation.

Absolut, så länge man inte får slut på VRAM så är det snabbare. Nu kör jag som sagt i 2560x1440 men jag går ganska ofta över 3GB använt VRAM, även med crossfire avstängt. Men ja, mitt användningsområde är kanske lite ovanligt. Skyrim är nästan begränsat av 4GB VRAM för mig för att jag kör med okomprimerade texturer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någon som vaknat på fel sida av sängen idag?
Flamso svarade delvis på din fråga.. Finns vissa spel där multigpu lösningar har så dåligt stöd att det förstör spelkänslan.

Varför svara så vagt då och inte skriva exakt vilka spel det rör sig om... Spelar inte ts dom spelen finns det ju inga problem eller hur? Flamso kommer med ett påstående som han uppenbarligen inte kan backa upp och då tycker jag det är bra onödigt att påstå att det finns spel som presterar dåligt och mer specifikt fungerar sämre i SLI... Men det är uppenbarligen helt ok att påpeka brister utan att för den skull kunna backa upp dessa med egna erfarenheter enligt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Anledningen till att 6GB är vettigare är för att spel tar en otroligt stor mängd grafikminne sen de började utvecklas för de nya Konsolerna. Detta eftersom åtminstone en av dem har unified memory vilket innebär att man i princip kan använda alla 8GB till grafikkortet.

Xbox å PS ser ut att köra pretty much samma texturupplösning i bland annat Watch Dogs, som jag antar att du menar då du nämner mycket minne? Jag kollade precis på ett antal comparisons och det ser just i detta spel ut som att pc kör bra mycket högre upplösning än konsolerna. Jag tror inte att konsolerna i något fall kommer att använda/kräva mer minne än pc-versionen. Unified memory spelar inte direkt någon roll, konsolerna har redan som nya för lite minne och en del är reserverad till operativsystemet, det finns inte en chans att detta skulle räcka till ultra settings.

Dock, jag skulle inte rekommendera någon som köper ett eller två nya kort med endast 3GB. PC kommer alltid att ligga föra konsolerna, speciellt på ultra settings, och gillar man att modda så har man ytterligare en anledning. Sitter man på flera skärmar och kanske dessutom på hög upplösning så är det ett måste. Har man ett kort och tänker skaffa ett till så går det väll bra, men i mina ögon låter det som man vill få sin nuvarande rigg att hänga med till den riktiga uppgraderingen, exempelvis nästa år då det förmodligen gäller 6GB och DX12.

Utöver det så känns det som om vi äntligen kan utnyttja lite mer minne på våra kort, iaf mer än de futtiga 256/512MB som gällde för de gamla konsolerna. Dock nästa år blir det samma visa igen, då de flesta spelutvecklare kommer att sikta på konsolerna och sedan mer eller mindre porta till pc.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puttefnasket:

Varför svara så vagt då och inte skriva exakt vilka spel det rör sig om... Spelar inte ts dom spelen finns det ju inga problem eller hur? Flamso kommer med ett påstående som han uppenbarligen inte kan backa upp och då tycker jag det är bra onödigt att påstå att det finns spel som presterar dåligt och mer specifikt fungerar sämre i SLI... Men det är uppenbarligen helt ok att påpeka brister utan att för den skull kunna backa upp dessa med egna erfarenheter enligt dig.

Ehm. Det får du absolut tycka.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Xbox å PS ser ut att köra pretty much samma texturupplösning i bland annat Watch Dogs, som jag antar att du menar då du nämner mycket minne? Jag kollade precis på ett antal comparisons och det ser just i detta spel ut som att pc kör bra mycket högre upplösning än konsolerna. Jag tror inte att konsolerna i något fall kommer att använda/kräva mer minne än pc-versionen. Unified memory spelar inte direkt någon roll, konsolerna har redan som nya för lite minne och en del är reserverad till operativsystemet, det finns inte en chans att detta skulle räcka till ultra settings.

Dock, jag skulle inte rekommendera någon som köper ett eller två nya kort med endast 3GB. PC kommer alltid att ligga föra konsolerna, speciellt på ultra settings, och gillar man att modda så har man ytterligare en anledning. Sitter man på flera skärmar och kanske dessutom på hög upplösning så är det ett måste. Har man ett kort och tänker skaffa ett till så går det väll bra, men i mina ögon låter det som man vill få sin nuvarande rigg att hänga med till den riktiga uppgraderingen, exempelvis nästa år då det förmodligen gäller 6GB och DX12.

Utöver det så känns det som om vi äntligen kan utnyttja lite mer minne på våra kort, iaf mer än de futtiga 256/512MB som gällde för de gamla konsolerna. Dock nästa år blir det samma visa igen, då de flesta spelutvecklare kommer att sikta på konsolerna och sedan mer eller mindre porta till pc.

Intressant, spelet ligger på 3,3-3,8 GB VRAM för mig hela tiden. Med ett kort eftersom crossfire inte riktigt vill göra som jag vill. Men jag kör 2560x1440, som sagt.

Jag tror inte det kommer bli mindre illa heller. Spel drog inte så mycket mer än 2GB VRAM alldeles nyligen, nu använder spel över 3GB utan större problem och utan moddar. Det kommer garanterat ta fart. Men visst, man behöver inte köra max AA och högsta på texturer heller.

Jag håller helt med dig! Det är en trevlig utveckling!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Tillbaka till topic tack, bra med svar läst allas kommentarer och det uppskattas. Kanske var dumt att inte visa mera vad jag hade i min dator, men här ar specifikationer. Kan det vara så att jag måste byta nätagg? bara sli lär kanske dra 400-500 watt? Även kanske för lite ram att backa upp? Eller vad ni snackade om.

Hör av er med era tankar så jag kan ta hjälp av det. BTW spelar jag en del BF4 och bla. det jag syftar på om jag får en mer och varierande och mer stadig FPS med antingen SLI eller med ett nytt starkt GTX 780Ti. Även rimliga andra uppdateringar man skulle kunna göra.

Tack på förhand

Intel Core i7-4770K Processor
ASUS Z87-PLUS, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Cooler Master Hyper 412S CPU Kylare
Corsair HX 850W PSU
Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM
Seagate Barracuda® 1TB
MSI GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
MSI GeForce GT 630 2GB PhysX CUDA (just nu till min tv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av musslanmarcus:

Tillbaka till topic tack, bra med svar läst allas kommentarer och det uppskattas. Kanske var dumt att inte visa mera vad jag hade i min dator, men här ar specifikationer. Kan det vara så att jag måste byta nätagg? bara sli lär kanske dra 400-500 watt? Även kanske för lite ram att backa upp? Eller vad ni snackade om.

Hör av er med era tankar så jag kan ta hjälp av det. BTW spelar jag en del BF4 och bla. det jag syftar på om jag får en mer och varierande och mer stadig FPS med antingen SLI eller med ett nytt starkt GTX 780Ti. Även rimliga andra uppdateringar man skulle kunna göra.

Tack på förhand

Intel Core i7-4770K Processor
ASUS Z87-PLUS, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Cooler Master Hyper 412S CPU Kylare
Corsair HX 850W PSU
Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM
Seagate Barracuda® 1TB
MSI GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
MSI GeForce GT 630 2GB PhysX CUDA (just nu till min tv)

Med 850W så har du inga som helst problem med att köpa ett till 780 och jag kan inte se några andra svagheter med din nuvarande setup för den delen, i vilken upplösning spelar du i?

Permalänk

Kör full hd bara 1920x 1080