Coil whine från PSU (EVGA Supernova G2) när datorn är avstängd

Permalänk
Medlem

Coil whine från PSU (EVGA Supernova G2) när datorn är avstängd

Hej!

Monterade igår in ett nytt EVGA Supernova G2 750W i datorn för att ersätta mitt Corsair TX650W som hängt med ett tag och som har en del coil whine i vissa spel.

Installationen gick bra men efter att ha strömsatt nätdelen uppstod coil whine tills dess jag starta upp datorn, då tystna det och är även så vid belastning i de spel jag än så länge har testat. Men så fort datorn stängs av så uppstår coil whine igen och låter som en irriterad mygga.

En annan sak jag lagt märke till som inte var på den gamla PSU:n är att det klickar till som en brytare sekunden efter jag tryckt på "powerknappen" för att starta datorn.

Är det någon annan råkat ut för detta coil whine med denna PSU och är dess klickljud normalt när man sätter igång datorn?

Vad jag felsökt hittills (när datorn varit avstängd):
* Dragit ur strömsladden / brutit strömmen på PSU knappen - ljudet tynar sakta bort i diverse frekvenstoner för att tillslut tystna helt.
* Dragit ur den längre moderkorts anslutningen från PSU - ljudet tynar sakta bort i diverse frekvenstoner för att tillslut tystna helt.
* Dragit ur alla USB kontakter från moderkortet - hjälpte inte alls.
* Bytt till ett jordat eluttag - hjälpte inte alls.

/Dennis

Permalänk
Medlem

Det kan vara galvaniska störningar. Har du ett PCI ljudkort i din dator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjutet i "vila" låter som om 5VSB delen i nätagget svänger nån stans inne i agget.. om det långsamt tynar bort när du dratt ut strömsladden så låter det om en konding som tappar sin laddning, sakta.. mao kan vara en spole som ligger i samma bana som svänger och "dör ut" när kondingen töms på laddning om det nu är klassiskt spoltjut.

Tickandet kan vara fläktstyrningen som går in efter att startat upp. Du kan prova ändra från semi-passiv (eco mode) styrning till fläkt påslagen alltid. Fläkten i agget ska vara såpass tyst att du inte ska märka den fastän den snurrar i låg belastning.

För spoltjutet så skicka in ett mail med beskrivning till EVGA support och be dom om råd vad du ska göra för att fixa problemet. Jag är säker på att dom kommer hjälpa dig. Vad jag vet har inte EVGA några missnöjda kunder, dom sägs har den bästa supporten av alla spelarna på marknaden!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Skrivet av Limpfittz:

Det kan vara galvaniska störningar. Har du ett PCI ljudkort i din dator?

Jag har ett PCI-express ljudkort vilket faktiskt är det som sitter närmast PSU:n, dock så lät det ju aldrig något från mitt förra PSU när datorn va avstängd?
Men jag kan ju testa att dra ut kortet för att säkerhetställa att det inte skulle vara så.

Skrivet av lacrits:

Tjutet i "vila" låter som om 5VSB delen i nätagget svänger nån stans inne i agget.. om det långsamt tynar bort när du dratt ut strömsladden så låter det om en konding som tappar sin laddning, sakta.. mao kan vara en spole som ligger i samma bana som svänger och "dör ut" när kondingen töms på laddning om det nu är klassiskt spoltjut.

Tickandet kan vara fläktstyrningen som går in efter att startat upp. Du kan prova ändra från semi-passiv (eco mode) styrning till fläkt påslagen alltid. Fläkten i agget ska vara såpass tyst att du inte ska märka den fastän den snurrar i låg belastning.

För spoltjutet så skicka in ett mail med beskrivning till EVGA support och be dom om råd vad du ska göra för att fixa problemet. Jag är säker på att dom kommer hjälpa dig. Vad jag vet har inte EVGA några missnöjda kunder, dom sägs har den bästa supporten av alla spelarna på marknaden!

Ja det du skriver låter ju som en rimlig förklaring faktiskt.
Jag får testa eco mode när jag kommer hem från jobbet och se om klickljudet försvinner, samt skicka ett mail till EVGA supporten om tjutet så får vi se vad de säger om det.

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Du kan prova ändra från semi-passiv (eco mode) styrning till fläkt påslagen alltid. Fläkten i agget ska vara såpass tyst att du inte ska märka den fastän den snurrar

Har samma nätdel, dock inget tjut i mitt. Däremot är fläkten långt ifrån tyst i Normal-läget.
Mitt förra CX600M var tystare. Har inte tänkt på något klickljud vid start, får kolla det nästa start.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Det är konstig att Coil whine uppkommer även när datorn är avstängd. Det måste finnas en bra anledning. Kanske har du fått et dåligt exemplar.
Hur som helst om du hittat en lösning posta det. Hade tänkt att skaffa en G2 med man blir oroligt med Coil whine.

Inte säker men kanske Coil whine kommer från strömförsörjningen. den tappar signalen kan indirekt tyda på instabil strömförsörjning och en förklaring till coil whine... Kan vara dåliga kondensatorer ochså en anledning till coilwhine

Permalänk
Medlem

Hej,

Att ta ur ljudkortet hjälpte inte och klickljudet försvann heller inte genom att ställa om till "eco mode".

Tog kontakt med EVGA och fick detta till svar:

Citat:

Hello Dennis,

this do sound like one of the VRMs in the PSU do have an issue/is faulty. I am sorry to hear there are issues with the brand new purchased power supply. At this point I would suggest to handle RMA with the power supply and get it exchanged. Generally you can handle RMA with the place of purchase or directly with EVGA. If you want to handle RMA with us we can also offer a UPS Pick Up for this that you will not have any further cost on this. Please confirm in the next mail an address where UPS can pick it up if you want to go for a RMA with us. Please do also register the PSU to your EVGA Account and let us knwo the S/N then we will open a RMA ticket in the system for this.

Regards,

Jag ska skicka ett ärende till Netonnet nu och hoppas på ett snabbt utbyte.
Återkommer med resultat när det nya agget har anlänt.

/Dennis

Permalänk
Medlem

Det var som jag sa du hade fått en dåligt defekt exemplar. Intressant att problemet var VRM (voltage regulator module)
Du kommer säkert få en ny och om problemet är löst posta det.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt exemplar igår och den lider utav exakt samma problem! Tjuter så fort man kopplar på strömmen till nätagget, dock helt knäpptyst så fort man startat datorn. Verkar som de snålat in på stand-by kretsen?

Har kontaktat Inet och hoppas smidig lösning med utbyte / retur. Har man tur kanske de låter en beställa ett utbytesagg på förhand så man slipper göra om kabeldragningen när agget ändå är helmodulärt, räcker att bara byta agget då.

Permalänk
Medlem

Det var för jävlig att en annan person har samma problem. Nu blir jag tveksamt att köpa en G2.

Det finns en recension på sweclockers: Undrar vem som gjorde testet här? förekom inga coilwhine ?
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Det var för jävlig att en annan person har samma problem. Nu blir jag tveksamt att köpa en G2.

Det finns en recension på sweclockers: Undrar vem som gjorde testet här? förekom inga coilwhine ?
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Bara för att två personer har fått ett dåligt exemplar innebär det inte att alla har det.

Swec testar med en konstbelastning som garanterat inte är speciellt tyst, så är det väldigt svårt att höra något från ett nätaggregat i det fallet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bara för att två personer har fått ett dåligt exemplar innebär det inte att alla har det.

Swec testar med en konstbelastning som garanterat inte är speciellt tyst, så är det väldigt svårt att höra något från ett nätaggregat i det fallet.

Fast i det här fallet pratar vi om tjut innan man ens hunnit starta igång datorn, svårt att inte lägga märke till då man t.ex. kopplar in strömsladden. EVGA själva säger att det absolut inte ska tjuta från nätaggen och godtar RMA enligt en annan tråd på deras supportforum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windblownsnow:

Fast i det här fallet pratar vi om tjut innan man ens hunnit starta igång datorn, svårt att inte lägga märke till då man t.ex. kopplar in strömsladden. EVGA själva säger att det absolut inte ska tjuta från nätaggen och godtar RMA enligt en annan tråd på deras supportforum.

Ja, fast nu snackade jag om testmöjligheter och varför nu Swec inte hade nämnt det om deras nätaggregat hade haft det upplevda ljudet.

Det är ganska givet att detta går på garanti. Varenda gång jag har fått ett nätaggregat med coilwhine så är det bara att byta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Spännande, har just införskaffat två G2 850W till en uppgradering och jag vet inte om det vore ett så hemskt problem då datorn nästan aldrig är avslagen

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jonas Redaktör hade svarat angående coilwhine när de testade Cooler Master V700 här

"Något nämnvärt coilwhine?
Inget märkbart. Det kan dock variera mellan olika exemplar, vilka komponenter som används i övrigt, samt belastningsgrad."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Jonas Redaktör hade svarat angående coilwhine när de testade Cooler Master V700 här

"Något nämnvärt coilwhine?
Inget märkbart. Det kan dock variera mellan olika exemplar, vilka komponenter som används i övrigt, samt belastningsgrad."

Det vill säga som alla nätagg på marknaden då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Köpte mig ett G2 750W och har inga konstiga ljud alls.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Jag har Evga 1000 p2 och har ett litet pip ljud när datorn är avstäng. Men det är så litet att jag måste ha örat helt mot agget för att höra det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Fick igår mitt utbytes aggregat och det är i princip samma tjut i detta vid vila. Men det har trots allt ett något dämpat tjut som endast hörs omkring chassit (som står på golvet) så det lutar åt att behålla detta då jag börjat ledsna på att riva i chassit och lägga tid på det hela.

Jag provade det förra aggregatet i en annan dator innan jag skickade tillbaka det och där framstod bara ett lågt summer ljud som man endast hörde när man la örat emot nätdelen.
Så det är ju möjligt att det är övriga komponenter som spökar, men konstigt att det bara kommer när datorn är avstängd ändå?!?

EDIT
Glömde skriva att även det nya agget har ett klickljud en halv sekund efter att man tryckt på "powerknappen" för att starta datorn.

Permalänk
Skrivet av G M R:

Fick igår mitt utbytes aggregat och det är i princip samma tjut i detta vid vila. Men det har trots allt ett något dämpat tjut som endast hörs omkring chassit (som står på golvet) så det lutar åt att behålla detta då jag börjat ledsna på att riva i chassit och lägga tid på det hela.

Jag provade det förra aggregatet i en annan dator innan jag skickade tillbaka det och där framstod bara ett lågt summer ljud som man endast hörde när man la örat emot nätdelen.
Så det är ju möjligt att det är övriga komponenter som spökar, men konstigt att det bara kommer när datorn är avstängd ändå?!?

EDIT
Glömde skriva att även det nya agget har ett klickljud en halv sekund efter att man tryckt på "powerknappen" för att starta datorn.

Synd med coilwhine i avstängt läge! Har själv beställt ett likadant nätagg som jag ska hämta upp efter jobbet idag.

Klickljudet som du hör är garranterat ett relä i nätagget som slår till, troligtvis för att koppla in 12V linan. Det är kvalitetsstämpel snarare än en indikation på att något kan vara fel

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mitt andra ex som jag köpt på Net-on-Net låter också lite i vila men inte i närheten av första exemplaret jag fick, den lät likt ett gammalt dial-up modem nästan :S

Dessutom tycks det även hjälpa att stänga av så mycket som möjligt som drar ström i stand-by, t.ex. nätverkskortet

Permalänk

Har nu installerat agget och det första jag gjorde var att testa om det var nåt coilwhine. Satte bara i 24-pin kabeln i moderkortet och strömsatte agget. Knäpptyst. Likaså med allting ikopplat och agget strömsatt så det känns bra.
Väldigt trevligt att fläkten står still så fort man inte spelar nåt spel också. Bidrar till en lite tystare dator även om nätagget inte brukar höra till det som låter mest.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Synd för er med coilwhine. Köpte själv ett 750g2 och är fantastiskt nöjd. Inte ett pip har jag hör från den. :-/

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

Hej!

Monterade igår in ett nytt EVGA Supernova G2 750W i datorn för att ersätta mitt Corsair TX650W som hängt med ett tag och som har en del coil whine i vissa spel.

Installationen gick bra men efter att ha strömsatt nätdelen uppstod coil whine tills dess jag starta upp datorn, då tystna det och är även så vid belastning i de spel jag än så länge har testat. Men så fort datorn stängs av så uppstår coil whine igen och låter som en irriterad mygga.

En annan sak jag lagt märke till som inte var på den gamla PSU:n är att det klickar till som en brytare sekunden efter jag tryckt på "powerknappen" för att starta datorn.

Är det någon annan råkat ut för detta coil whine med denna PSU och är dess klickljud normalt när man sätter igång datorn?

Vad jag felsökt hittills (när datorn varit avstängd):
* Dragit ur strömsladden / brutit strömmen på PSU knappen - ljudet tynar sakta bort i diverse frekvenstoner för att tillslut tystna helt.
* Dragit ur den längre moderkorts anslutningen från PSU - ljudet tynar sakta bort i diverse frekvenstoner för att tillslut tystna helt.
* Dragit ur alla USB kontakter från moderkortet - hjälpte inte alls.
* Bytt till ett jordat eluttag - hjälpte inte alls.

/Dennis

Jag lider av precis samma problem och undrar om det är riskabelt att ha den inkopplad i 1-2 veckor innan jag får min nya? Dessutom äger jag en Steelseries Rival som lyser trots att datorn är av, vilket började ske sedan jag bytte till detta agg. Vad tror ni?

Permalänk

Hade problem med pip från mitt första G2. Fick det utbytt men tyvärr samma problem med detta exemplar. Pipljudet är inte lika påtagligt men nog hörs det när datorn är avstängd och det i övrigt är tyst i rummet. Irriterande och ska jag orka plocka ut även detta ex för att få det utbytt blir det byte till någon annan modell.

Permalänk

Nu blev jag nojig. Tänkte köpa detta idag :/

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Hade också tänkt köpa men jag klarar absolut inte av coil whine. Varför lägger inte tillverkarna ned mer på att motverka detta? :/

Permalänk

Jag köpte ett 850w idag ändå. Får se hur det blir när jag kopplar in det.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt (1000W)

Permalänk
Medlem

Låter absolut ingenting från mitt g2 750w, ganska skumt det där :/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB