Vad är poängen med gigantiska musmattor ?

Permalänk
Skrivet av psiko:

En annan sak är väl att om man har högre dpi settings så innebär det normalt sett lägre sens i spel, men det kanske bara är något jag inbillat mig?

kör 800/900 dpi på musen (SS Rival, SS QCK+ matta) och 0.85 sens i CSGO. Har jag musen i mitten av mattan och drar ut i kanten så gör jag ca 180 grader, har högre dpi på musen för att jag har 3 skärmar på min dator och behöver den lite högre dpi'n i windows. Min 900 dpi inställning använder jag bara i spel så som SC2 och C&C3, ibland även WoW

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Quake spelare använder oftast inte hela så stor del av musmattan, dom flesta vilar dock armen på den.
Och dom flesta quakespelare använder acceleration dessutom. (Dom flesta har faktiskt låg sens men acceleration för snabba vändningar)

Det är annorlunda med CS, där många sitter på 50-70cm/360 vilket kräver en stor musmatta.

Det handlar om vad man föredrar, och lite vilken typ at spel man använder.

Jag själv har 35cm/360 vilket är relativt hög sens.

Jag själv har en stor musmatta för jag gillar att kunna lägga armen osv där ibland, ser ingen mening att ha en liten plutt när jag har plats på skrivbordet. Totalt meningslöst. Har jag hellre bra yta om jag vill ratta runder med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

i fps spel kör jag med låg sens men är aldrig ens nära att komma utanför min musmatta

Vad menar du är låg sens? Jag har medium musmatta och kör med 2.5 i sens och 6 i windows. Tycker min är lite liten och funderar på att köpa en ny mus, har min trotjänare Microsoft Optical Intellimouse 3.0 så inga andra fuffens-program som man ska ha egna inställningar i.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Jag satt först på en Steelseries Qck, men störde mig på att den behövde ligga liite under tangentbordet. Tröttnade även på att behöva flytta den när jag ändrade min sitt-ställning. Därför slog jag till på en Qpad FX XXL. Då kan den ligga under hela tangentbordet och jag behöver inte bry mig om den. Det känns nu istället som att musmattan är en del av skrivbordet, istället för en liten gummiruta man behöver hålla musen på.

Det är riktigt skönt med en så stor musmatta, därför har jag en.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Inaktiv

Det finns många spelare som spelar med låg sensitivity. Jag är en utav de och min matta är bland större. Trots det så lyfter jag fortfarande musen mycket i Tribes Ascend. Spelet har ett mycket högre skill cap jämfört med vanliga skjutspel. Ska du träffa fienden på långa distanser medans du surfar, så är pixel preccision livsviktigt. Man kan lätt vänta 50ms för att se till att man träffar. Då det krävs mer än "Spray n Pray" för att vara bra i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

hehe btw själv kör jag med tidningar och kataloger som musmattor, när det blir skitigt/dåligt så river jag bara av en sida eller 2

Seriös?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lizzard8:

Ja, du lär inte se nå grymma quake-spelare röra bara handleden. Kör du med så snabb sens så är changserna att du aimar dåligt också.

Kan utan problem lista en massa grymma quakespelare som spelar med antingen hög sens eller medium sens med acceleration.

Quake 3:
Toxic
Cooller
Zero4
Rapha
CZM
Stermy
Cypher

Bara för att nämna några.

Aim handlar om så mycket mer att bara klistra sitt crosshair på motståndaren. Det handlar nästan mer om positionering och timing än bara kunna aima med hit scan-vapen.

On topic:

Allt handlar egentligen bara om att lira med det man känner sig mest bekväm med. Jag kan också tycka att det är ganska fånigt att ha en musmatta som är stor som en jävla dörrmatta på skrivbordet och sedan använda hälften av musmattan när man verkligen spelar, då fyller inte musmattan något större syfte.

Jag har alltid spelat med relativt hög sens, antingen en kombination med medium sens och acceleration eller bara hög sens och har för det mesta hållit en väldigt hög lägsta nivå i spelen som jag spelat. Som ny eller halvdålig spelare i ett FPS-spel så brukar jag däremot alltid ge tipset om att börja spela med lägre sens, mest för att det gör att man slipper missa kritiska skott pga dåliga nerver. Många stannar däremot på låg sens för alltid och vissa väljer sedan att höja den allt eftersom.

Det bästa av allt är att bara spela med det som känns bäst och hålla fast vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Undrar bara för personligen räcker en medium matta gott och väl, spelar bf4, csgo (LE rank) och även wow lite till och från ... i fps spel kör jag med låg sens men är aldrig ens nära att komma utanför min musmatta, även när jag lyfter musen och gör STORA drag. Dessa stora musmattor verkar bara klumpiga och tar upp väldigt mycket plats samt att de kostar mer

har en razer goliathus control (medium) är ca 35cm bred och 25cm på höjden

så varför envisas folk med att ha gigantiska musmattor ? även sånna som är över 100cm breda :S

Som så många andra skriver och som är väldigt lågiskt:
Låg sensitivity för 3rd person-shooter-spel!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kör låg sens i alla spel,så endast därför jag har stor musmatta. Hatar få slut på matta mitt i en rörelse ^^
använder endast Steelseries Qck Heavy numera. Passar perfekt till Microsoft intelli 3.0.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reko85:

Det är väl mycket vanligare med hög sens i quake? Trodde jag iaf.

Rapha - https://www.youtube.com/watch?v=0QRZ5wzh1DE

Mycket vanligare. I alla fall bland de bästa spelarna.

Kan faktiskt inte komma på någon så här på rak arm som kör med låg sens och som gör det bra.

Permalänk
Medlem

Älskar hög sens, ligger runt DMG, använder bara handleden. Perfekt med plats
Det är också ofta som jag ser spelare försöka vända på sig, går riktigt trögt och då har jag redan aimat in mig och skjutit dem. Typ en motståndare som kör awp, han hinner inte snurra runt och aima in sig på mig. Ne det är snabbt och då ska man köra snabbt, snabbt söka av ytor och hörn, säg att det tar en 2 sek för mig att söka av en yta medans det tar typ en 3-4 sek för en med låg sens att söka av samma ytor med hårkorset...
(lite dammigt jag vet, men har fönstret öppet på heltid och bor litet så :/ )

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Nu överdriver du väl ändå något?
~81cm för att komma 180 grader? En 24" skärm är ca ~55cm bred, han flyttar alltså musen nästan 1.5cm per cm på skärmen (dvs ifall han har en 24") ?

Önskar jag gjorde det, varje person som provat dessa personers datorer har frågat hur fan de kan spela så =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Samma pixelprecision finns inte i csgo men förr var det nästan ett måste med låg sens+stor matta, ett huvud på lången var sällan mer än någon pixel i 640 / 800 och då gick det inte vela fram och tillbaka

Permalänk
Medlem

Kör med en QCK+ musmatta som är 45cmx40cm, den är ganska stor men inte överdrivet, jag antar att de som är 100cm breda används inte bara för musen utan man har även tangentbord mm på den. Jag har en till liten musmatta under tangentbordet där jag vanligtvis har handen när jag spelar för att inte bli nött av bordet eller för den delen nöta bordet så bordet blir fult. Spelar mest CS:GO där jag har 1 i sens och jag har 1300 DPI på musen. Med det ett drag över hela musmattan så snurrar jag ganska exakt 1 varv i csgo.

Har just nu väldigt litet skrivbord så tangentbordet står snett över vänstra halvan av musmattan och jag drar musen ovanför(eller bakom, vad man nu ska kalla det) tangentbordet för att kunna vrida mig iaf 180 grader när jag spelar csgo. Det är inte optimalt, skulle behövt större yta, hela musmattan om jag kunnat ändra på det. Slår då och då i tangentbordet med musen/handen om jag behöver vända mig om snabbt.

Jag använder alltså en kombination av handled/fingrar och röra hela underarmen för att kunna sikta bra samt kunna vända mig om snabbt. Fingrarna används mycket för upp och ned rörelser.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det helt beror på hur du håller musen. När jag var yngre körde jag väldigt mycket med claw grip, men så fort jag flyttade hemifrån och köpte en större matta blev det någon slags hybrid istället, och nu varierar det, just beroende på hur stor yta jag har att röra mig på.

På ihopträngda Lan, eller vid en bärbar blir det oftast claw på grund av den begränsade ytan, men när jag sitter vid stordatorn blir det nästan enbart palm. Även fast vissa "pro" gamers säger att den ena är överlägsen den andra så förstår jag inte varför folk följer någon annans preferenser. Då kan man väl lika gärna börja spela med vänsterhanden

Sedan skulle jag också vilja säga att det beror väldigt mycket på vilken hållning man har, och hur ens stol/bord sett ut när man växt upp, eftersom att man då troligtvis "lärt sig" hur man ska vara framför en dator. På en arbetsplats där man t.ex CADar dagarna i ända och är mån om sina leder och tänker mycket på ergonomi så är det väldigt vanligt att man har en stor matta mellan sig själv och tangentbordet. Kombinera detta med en bra trådlös mus, fin stol, hörnbord och armbågsstöd så kan man sitta mer eller mindre hur långa sessioner som helst. Om man däremot sitter hemma i kallingar med en avslagen Dr. Pepper kl. 03:00 så halvligger man nog snarare i stolen, och då blir det en lite annorlunda vinkel till bordet och musen.

Kort svar - En del har lärt sig att gilla det ena, en del det andra, och några kör båda delarna. Ungefär som med allt annat här i världen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Folk är olika och hanterar musen på olika sätt helt enkelt.

Själv kör jag ganska hög känslighet, att flytta muspekaren kant till kant på skärmen i Windows t ex är för mig en rörelse på mindre än 3 cm. Och då har jag ändå inga problem med precisionen vid bildbehandling etc.
Jag spelar dock inte så mycket FPS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Kan utan problem lista en massa grymma quakespelare som spelar med antingen hög sens eller medium sens med acceleration.

Quake 3:
Toxic
Cooller
Zero4
Rapha
CZM
Stermy
Cypher

Bara för att nämna några.

Aim handlar om så mycket mer att bara klistra sitt crosshair på motståndaren. Det handlar nästan mer om positionering och timing än bara kunna aima med hit scan-vapen.

On topic:

Allt handlar egentligen bara om att lira med det man känner sig mest bekväm med. Jag kan också tycka att det är ganska fånigt att ha en musmatta som är stor som en jävla dörrmatta på skrivbordet och sedan använda hälften av musmattan när man verkligen spelar, då fyller inte musmattan något större syfte.

Jag har alltid spelat med relativt hög sens, antingen en kombination med medium sens och acceleration eller bara hög sens och har för det mesta hållit en väldigt hög lägsta nivå i spelen som jag spelat. Som ny eller halvdålig spelare i ett FPS-spel så brukar jag däremot alltid ge tipset om att börja spela med lägre sens, mest för att det gör att man slipper missa kritiska skott pga dåliga nerver. Många stannar däremot på låg sens för alltid och vissa väljer sedan att höja den allt eftersom.

Det bästa av allt är att bara spela med det som känns bäst och hålla fast vid det.

En som vart emot mouse aceleration sen innan windows 3.11 har jag svårt att tro på ditt påstående. Men att det handlar om egna preferencer kan jag inte säga emot. Sen at q1 q2 och q3 samt gamla cs spelare över klockade ps2 porten till 200hz och tog bort mouse aceleration på alla ställen de kunde. t.ex windows exhanted presitionn och mång av os inte gick över till windwos 2000 pga det problemet och stannade på w98se tills xp sp1 kan vara en anann sak. jag vet inte men jag kommer förifrån. Men mouse aceleration vara eller inte vara handlade inte denna tråd om. Men det spelar roll på hur stor eller liten musmatta man har.

Edit:
Och jag tillhör dem som fortfarande kör ps2 tangetbord

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

En som vart emot mouse aceleration sen innan windows 3.11 har jag svårt att tro på ditt påstående. Men att det handlar om egna preferencer kan jag inte säga emot. Sen at q1 q2 och q3 samt gamla cs spelare över klockade ps2 porten till 200hz och tog bort mouse aceleration på alla ställen de kunde. t.ex windows exhanted presitionn och mång av os inte gick över till windwos 2000 pga det problemet och stannade på w98se tills xp sp1 kan vara en anann sak. jag vet inte men jag kommer förifrån. Men mouse aceleration vara eller inte vara handlade inte denna tråd om. Men det spelar roll på hur stor eller liten musmatta man har.

Edit:
Och jag tillhör dem som fortfarande kör ps2 tangetbord

Dom flesta gamla Q1-Q3 progamersen använde acceleration.
Skilj på konstant acceleration och slumpmässigt.

Ex lasermöss har ojämnt acceleration, den är inte konstant, därför är det betydligt svårare att öva in.
Acceleration i ex quake är alltid konstant, något du kan öva in.

EHP osv kör såklart alla utan.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 34x27 matta och jag tycker att den är lite för liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Dom flesta gamla Q1-Q3 progamersen använde acceleration.
Skilj på konstant acceleration och slumpmässigt.

Ex lasermöss har ojämnt acceleration, den är inte konstant, därför är det betydligt svårare att öva in.
Acceleration i ex quake är alltid konstant, något du kan öva in.

EHP osv kör såklart alla utan.

OK
låter som något jag inte har total kännedom om. Jag stänger av acceleration sen konfigurerar så att handled vänster är 180 sen handled höger 180. det är min grund konfiguration alla FPS.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saintae:

Jag slår er alla!

Vart har du köpt den?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

OK
låter som något jag inte har total kännedom om. Jag stänger av acceleration sen konfigurerar så att handled vänster är 180 sen handled höger 180. det är min grund konfiguration alla FPS.

Det handlar nog mest om att vi old school-spelare från Q1/QW-tiden gjorde, som du skrev i ditt svar till mig, allt för att bli av med accelerationen eftersom att den var väldigt slumpmässig och gick inte att vänja sig vid. Däremot började många använda sig av acceleration i Q3 eftersom att det gjorde det möjligt att spela med låg sensitivity men ändå hänga med i 180 graders vändningar. Sen har en del QW-klienter implementerat samma form av konstant acceleration så att det även går att använda sig av acceleration i det.

Permalänk
Medlem

Har du sett professionella quake 3/live spelare som kör med väldigt låg sense och utan musacceleration? För att kunna göra snabba vändningar, kunna göra rocketjumps mm, så finns de dom som använder hela mattan i XL-format.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Tycker det är skönt att få plats med laptop, mus och diverse mobil osv på musmattan. Beställde min XXXXL från kina för 50kr med frakt, som ny efter ett år och lite tvätt.

kan man få en länk tro?:)

Permalänk

Vem blir först med 1x1m musmatta??

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Vem blir först med 1x1m musmatta??

Det kallas skrivbord.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

redigt knasig fråga, jag har en Steelseries Qck+ och har cp lågsens i cs, så den räcker knappast till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

coolt tangentbord, vad är det för nåt? Och finns det utan numpad?

Lite sent svar kanske, tangentbordet är ett Ducky Shin2 MX tror jag, fanns i rosa när jag köpte det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Vart har du köpt den?

Köpte från en ebayhandlare i USA, musmattan heter Ripper XXL av Xtracpads.com