Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det någonsin värt att byta från ett vettigt chassi för att spara några centimeters utrymme på höjden? Har du vääldigt lågt i tak?!

Haha nä men är väl mest sugen på något nytt i chassiväg och känner för en modell mindre, tyckte även den nya air verkar sjukt cool så blev sugen på en sån

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem

Har idag själv liknande setup. Begränsar det för dig idag så skulle jag uppgradera, annars inte. Rekommenderar även beg moderkort. Jag köpte mitt mATX moderkort begagnat för 400kr för ett år sen. Eller så var det 300kr. Oavsett så är det en minimal kostnad.

Största fienden för dig med matx är ju ljudnivå och kylning för grafik då det ofta blir tajt i matx chassin. Men det löser sig alltid, själv så skippade jag det då det var för mycket ljud när de sitter nära. Vill du byta till singelkort så skulle jag sikta in mig på ett beg 7970 då det är mycket prestanda för ett kort och hyfsat lite pengar. Med vettig kylare såklart.

Edit: Mitt största problem i bytet till matx var iofs min enorma kylare, men du har ju en mindre så det ska nog vara lugnt. Tajt var det oavsett.

Edit2: TLDR: Onödigt att uppgradera om du inte behöver prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag trodde att 2500k var ungefär på samma nivå som en 4670K tex. Menar du att man måste upp i runt 4.7 för att den ska vara på samma nivå som en stock Haswell? I så fall krävs nog en uppdatering för då känns det som en hel del prestanda genom att bara klocka upp en sån till 4.2 t.ex. Det vore väl som en 2500k i 5.2 typ.

Denna test visar ganska bra att det inte är någon skillnad mellan 2500K och 4670K i spel, det skiljer endast någon/några fps... http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Har man en 2500K/2600K idag så finns det inte mycket som motiverar en uppgradering om du bara spelar. Möjligen kan det bewhövas om man kör SLI/CF med high end kort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hejsan nifled,

Skrivet av nifled:

Rör väl sig mest om World of tanks, League of legends och Bf4 när man får lust

Okej, kör på 1080p-skärm så det bör väl klara sig då kan jag tänka

Sitter själv med en i2500K i ett Asus P8Z68-V Pro GEN3 och ett 7970GHz och är helnöjd.
"Gamla" saker kan tyckas, men med tanke på att spelmarknaden styrs av konsollerna och "cineastisk grafik" är det GPUn som är viktigare är CPUn i en spelrigg
Jag ligger på stadigt på 100+ FPS i BF4, med customiserade inställningar iofs då jag prioriterar FPS över "cineastisk grafik"

Som de flesta skriver, du behöver inte uppgradera på ett tag.
Spara pengarna eller om det klirar i fingrarna investera i något annat som kan förhöja spelupplevelsen.
Själv funderar jag på att köpa ett ljudkort, ett Asus Xonar Essence STX.
Hur ser det ut med din kringutrustning?
Dags för en ny mus, tangentbord?

Kliar det inte i fingrarna sätt in pengarna på banken/köp aktier eller åk på en resa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har idag själv liknande setup. Begränsar det för dig idag så skulle jag uppgradera, annars inte. Rekommenderar även beg moderkort. Jag köpte mitt mATX moderkort begagnat för 400kr för ett år sen. Eller så var det 300kr. Oavsett så är det en minimal kostnad.

Största fienden för dig med matx är ju ljudnivå och kylning för grafik då det ofta blir tajt i matx chassin. Men det löser sig alltid, själv så skippade jag det då det var för mycket ljud när de sitter nära. Vill du byta till singelkort så skulle jag sikta in mig på ett beg 7970 då det är mycket prestanda för ett kort och hyfsat lite pengar. Med vettig kylare såklart.

Edit: Mitt största problem i bytet till matx var iofs min enorma kylare, men du har ju en mindre så det ska nog vara lugnt. Tajt var det oavsett.

Edit2: TLDR: Onödigt att uppgradera om du inte behöver prestandan.

Nej idag känner jag inga begränsningar rent prestandamässigt, låter som man kan få något bra beg. trots allt, får ta och kolla upp det lite noggrannare.
Anledningen till byte av chassi är mer att jag vill ha lite "ombyte" eller hur man vill benämna det, tror det chassit jag tänkt skaffa har 5 expansionsplatser så det förhoppningsvis blir lite avstånd mellan grafikkorten som det är nu.
Hade antagligen blivit att skaffa någon vattenkylare av något slag till kylaren kan jag tänka mig

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan nifled,

Sitter själv med en i2500K i ett Asus P8Z68-V Pro GEN3 och ett 7970GHz och är helnöjd.
"Gamla" saker kan tyckas, men med tanke på att spelmarknaden styrs av konsollerna och "cineastisk grafik" är det GPUn som är viktigare är CPUn i en spelrigg
Jag ligger på stadigt på 100+ FPS i BF4, med customiserade inställningar iofs då jag prioriterar FPS över "cineastisk grafik"

Som de flesta skriver, du behöver inte uppgradera på ett tag.
Spara pengarna eller om det klirar i fingrarna investera i något annat som kan förhöja spelupplevelsen.
Själv funderar jag på att köpa ett ljudkort, ett Asus Xonar Essence STX.
Hur ser det ut med din kringutrustning?
Dags för en ny mus, tangentbord?

Kliar det inte i fingrarna sätt in pengarna på banken/köp aktier eller åk på en resa

Är helt och hållet kli i fingrarna egentligen
Sitter på logitech G400 som datormus och ett G15 till tangentbord och kunde inte varit mer nöjd! Datorlådan var det jag mest kände att jag ville byta ut men samtidigt kunna behålla min gamla processor utan att behöva ha slängt massa pengar i sjön på ett moderkort till en processor som ändå inte kommer hålla länge, dock känns det ju mer värt nu då den håller ett bra tag till som de andra här har sagt

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |