Program öppnas på "fel" skärm

Permalänk

Program öppnas på "fel" skärm

Jag har två skärmar och en TV anslutna till datorn, där den ena skärmen är inställd som primär. Problemet jag har är att när TVn startas så hoppar flera program över till den och när jag startar vissa nya program så hamnar dom också på TVn. Det är väldigt frustrerande då Tvn står i ett annat rum... ibland går det att flytta fönstret med högerklick i taskbar och välja move, men oftast måste jag inaktivera tvn för att få tillbaka programmen på rätt skärm.
Så min fråga är alltså, går det att ställa in vilken skärm programmen ska öppnas på?

Windows 8.1
Nvidia GTX 670

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma problem och har inte lyckats hitta någon bra lösning. Jag har löst det genom att markera det fönster jag vill flytta och klicka på <Win> + <höger/vänster Piltangent> tills jag får fönstret där jag vill ha det. Inte den smidigaste lösningen tyvärr, men bättre än inget.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahrimanes:

Jag har två skärmar och en TV anslutna till datorn, där den ena skärmen är inställd som primär. Problemet jag har är att när TVn startas så hoppar flera program över till den och när jag startar vissa nya program så hamnar dom också på TVn. Det är väldigt frustrerande då Tvn står i ett annat rum... ibland går det att flytta fönstret med högerklick i taskbar och välja move, men oftast måste jag inaktivera tvn för att få tillbaka programmen på rätt skärm.
Så min fråga är alltså, går det att ställa in vilken skärm programmen ska öppnas på?

Windows 8.1
Nvidia GTX 670

Som vanligt ska MS göra saker svårare än vad dem är....
Men jag googlade lite snabbt.. Hittade följande..

"Keyboard Shortcuts
The Windows (or Win) + arrow keys snap windows to one side or another.
Win + PageDn (or PageUp) swaps full-screen Windows 8 apps to different displays."

Och utöver shortcuts så hittade jag forumtrådar där folk hade samma problem, alla svar var key shortcuts eller köra 3e-partsprogram. Dem tipsade om dessa två:
Ultramon : https://www.realtimesoft.com/ultramon/
DisplayFusion : http://www.displayfusion.com/

Känns lite overkill imo, men kanske blir du nöjd.

Permalänk
Medlem

I ultramon kan man välja exakt vart ett fönster öppnas och hur stort det ska vara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för tipsen!
Kortkommandona fick jag inte att funka, men ultramon ska jag ta mig en titt på.
Tycket det är lite märkligt att windows inte har bättre inbyggt stöd för detta, men det är väl kanske inte riktigt main stream användande att köra med en skärm i annat rum.

Permalänk
Medlem

Nu har jag grävt djupt i gömmorna.

Finns det fortfarande ingen lösning på detta fruktansvärt irriterande problem?

Permalänk
Medlem

@SexMachine:
Jag kan ge ett litet tillägg till kortkommandona som nämndes ovan. Har man fönstret markerat så kan man trycka Win+shift+piltangent för att flytta hela fönstret till en annan skärm (tidigare nämnda win+pil flyttar positionen på samma skärm men kommer också flytta över till den andra skärmen till slut).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag bör skapa ny tråd eller så bumpar en existerande.

Problem:
Windows 11, två skärmar. Rätt skärm är "huvudskärm" i inställningar. Ändå jäklas massa fönster med att öppnas på fel skärm, den sekundära. Har provat hålla in shift när jag stänger ner fönstret på rätt skärm och andra småtricks men de öppnas ändå på fel skärm efter kort tid.

Är det någon självklart inställning jag missar någonstans??

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vet inte om jag bör skapa ny tråd eller så bumpar en existerande.

Problem:
Windows 11, två skärmar. Rätt skärm är "huvudskärm" i inställningar. Ändå jäklas massa fönster med att öppnas på fel skärm, den sekundära. Har provat hålla in shift när jag stänger ner fönstret på rätt skärm och andra småtricks men de öppnas ändå på fel skärm efter kort tid.

Är det någon självklart inställning jag missar någonstans??

Lite nekro har ingen tråd dött av

Men jag har en nyfiken fråga från någon som aldrig riktigt upplevt problemet som TS eller dig @frong : heter båda dina skärmar typ "Generic Monitor" i enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Lite nekro har ingen tråd dött av

Men jag har en nyfiken fråga från någon som aldrig riktigt upplevt problemet som TS eller dig @frong : heter båda dina skärmar typ "Generic Monitor" i enhetshanteraren?

De heter "Generic Monitor" följt av modellen inom paranteser.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA