Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

datorn har lite ledigt minne

Hej har kollat runt lite men har inte hittat ngn lösning på mitt problem.. Och problemet är att när jag spelar lite mer krävande spel som tex rome2 bf4 m.m.
så får jag meddelande om att jag har för lite ledigt minne.. Jag antar att då att det är ramen som inte räcker till men det borde det göra eftersom jag har 8gig..
min dator är en acer v3-771g med win 8.1 64bit
skall också tillägga att jag precis slängde i en ssd disk i datorn då den hade två hårddisk platser samt uppgraderade från win8 till win8.1 och det var då problemet uppstod.

IMG]

[/IMG]

Permalänk

8gb kan vara för lite, eller så har du nått som du inte vill ha som ligger och tar upp minnet.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk

har kollat flera gånger och hittar inget som tar upp minne samt att det inte går över ca 55% användning av minne. Och som sagt problemet uppkom vid uppgraderingen av datorn... kanske skall nergradera till win8 igen.

Permalänk
Medlem

Du har inte prova att köra spelet i kompatibelt läge?
Fräscha drivrutiner?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Testa att göra cachfilen/virtuellt minne filen större [i windows], skulle tro att det är där skon klämmer! kör på typ 6-8GB storlek.

Permalänk

japp gjorde ingen större skillnad.. Fräscha drivrutiner har jag gick igenom hela dator igår. va inne och ändrade det viirituella minnet igår också men ingen skillnad där heller (drog upp till 8-16gig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Testa att göra cachfilen/virtuellt minne filen större [i windows], skulle tro att det är där skon klämmer! kör på typ 6-8GB storlek.

Detta är korrekt. Rekommenderar att låta Windows hantera pagefilen.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snellman91:

japp gjorde ingen större skillnad.. Fräscha drivrutiner har jag gick igenom hela dator igår. va inne och ändrade det viirituella minnet igår också men ingen skillnad där heller (drog upp till 8-16gig)

Lite dum fråga kanske, men du startade väl om efter din ändring?
Kika lite i inställningarna för spelet, du kanske hittar något om dess hantering av minne där.
Lite off topic, i ditt fall skulle jag låta växlingsminnet husera på den mekaniska disken, men slå av det på SSD:n.
Och låta Windows bestämma dess storlek som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |