Samsung släpper 850 SSD Pro med minnestypen 3D V-NAND

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper 850 SSD Pro med minnestypen 3D V-NAND

Med löften om snabbare, tåligare, rymligare och billigare SSD-enheter släpper Samsung den första modellserien med den nya minnestypen 3D V-NAND.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

Lite häftigt att dom gått bak till 40nm (antagligen pga knepig ny process), write endurance verkar vara grym!
"In fact, Samsung said that they have a 128GB 850 Pro in their internal testing with over eight petabytes (that is 8,000TB) of writes and the drive still keeps going, so I tip my hat to the person who is able to wear out an 850 Pro in a client environment during my lifetime."

Permalänk
Medlem

Nice, blir kanske en sådan @ 256GB

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vilken flashig film på det hela

Skrivet av HMB:

http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

Lite häftigt att dom gått bak till 40nm (antagligen pga knepig ny process), write endurance verkar vara grym!
"In fact, Samsung said that they have a 128GB 850 Pro in their internal testing with over eight petabytes (that is 8,000TB) of writes and the drive still keeps going, so I tip my hat to the person who is able to wear out an 850 Pro in a client environment during my lifetime."

Stämmer det där är det bra jäkla imponerande!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas de rear ut 840 pro 256gb så jag kan köpa en till och köra raid 0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

Lite häftigt att dom gått bak till 40nm (antagligen pga knepig ny process), write endurance verkar vara grym!
"In fact, Samsung said that they have a 128GB 850 Pro in their internal testing with over eight petabytes (that is 8,000TB) of writes and the drive still keeps going, so I tip my hat to the person who is able to wear out an 850 Pro in a client environment during my lifetime."

Det står i artikeln varför de gått upp till 40nm.

Permalänk
Medlem

Riktigt usel reklam.. Men roliga nyheter

Permalänk
Medlem

Tycker de ska sluta tillverka så små SSDer som 128 GB. Spel och program tar bara mer och mer plats.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Ja man blir lite suget på två stycken som man kör i Raid 0.

Men fråge tecken ??? kommer jag märka någon skillnad hm...

Kör med två Corsair 120G GT i Raid 0 och det går som fa.....

I tester så ligger ju GT lägre prestanda.

Sen nu när M.2-baserad SSD eller något är på ingång så tycker man det är lite fel att köpa nytt nu.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter! Härligt när saker går på rätt håll utan direkta kompromisser.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Suck presterar aningen bättre än dom förra ganska ointressant så länge det är sata när släpps deras M.2 & pci-e korten det är av större intresse för mig åtminstone

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ibland borde jag sluta läsa/hänga så mycket på sweclockers... Någon som har ett nytt jobb med fetare lön så man hinner med?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Riktigt usel reklam.. Men roliga nyheter

Håller med. Krystad video. Men fräsig teknik.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Suck presterar aningen bättre än dom förra ganska ointressant så länge det är sata när släpps deras M.2 & pci-e korten det är av större intresse för mig åtminstone

Jag tror du missar den stora bilden här. Det intressanta är inte 850 Pro i sig utan det är prestandan och hela konceptet med V-NAND som nu äntligen finns till konsument och inte bara enterprise. Vidare har de gjort en del intressant med sin styrkrets som att ha väldigt lite prestandavariation. Det kommer vi antagligen se i alla nya styrkretsar för det brukar inte skilja sig så mycket på den nivån från Samsung. De brukar använda NAND mer för att differentiera sina produkter.

Sen är V-NAND som koncept extremt intressant. Att tillverka NAND mindre än 19 nm är problematiskt för att de håller så dåligt och det ställer väldigt höga krav på styrkretsen som måste hålla på med massa felkorrigering. Nu har Samsung ett nytt sätt att öka densiteten utan alla nackdelar som mindre tillverkningstekniker medför. Nu kan vi fortsätta få större och billigare enheter samtidigt som de håller längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

vore nice att sätta tänderna i en 512 eller 1TB när de går ner i pris! med tanke på att 256 börjar ligga runt 1000 nu borde väll det snart vara möjligt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag väntade på just 850 serien för att uppgradera. Blir garanterat en 256 eller 512GB.

Permalänk
Medlem

Klart intressant. Förutom på en punkt: varför inte släppa en på 1,5 eller 2 TB om v-nand nu är så utrymmesbesparande som de säger? Då skulle jag köpa.

Edit: Pga att det är 40 nm antar jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de här är 40 nm undrar man vad de kan komma upp till om de krympte den men använder nya v-nand tekniken.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-850-pro....

NHW recension,,,

..."Samsung 850 Pro är mer en evolution, än en revolution. Man har tagit prestandan som man lade grunden för med 840 Pro och kombinerat det med alla funktioner som utvecklades för 840 Evo. Resultatet är en SSD som presterar bättre än båda föregångarna och det är framförallt vid tung belastning som vi har sett den största utvecklingen..."

..."Detta tillsammans med ännu lägre strömförbrukning och 10 års garanti gör 850 Pro till den bästa SATA 6Gbps-baserade SSD-enheten som vi har testat hittills..."

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Om det flyter på så kanske vi har ännu bättre grejer inom ett år eller två. 3D RRAM låter ruskigt intressant: http://www.theregister.co.uk/2014/07/01/the_end_of_flash_is_n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tycker de ska sluta tillverka så små SSDer som 128 GB. Spel och program tar bara mer och mer plats.

Jaså? Jag tycker helt tvärtemot, använder inte mer än kanske max 50GB (har inte exakt koll, men inte > 120 i alla fall) på mina datorer,så för mig är större än 120/128 GB pengar i sjön. Välkomnar därför dessa som inte har en faktor 10 av utrymmet jag faktiskt behöver.

Allt beror på vad den används till. Bara för att du har många filer och program som tar mycket plats så betyder det inte att alla har det.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Spännande men lite besviken på att de in toppar högre än 1TB.
Dags att kliva upp till 2TB topp så att prisklasserna kan ta ett steg upp kapacitetsmässigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Jaså? Jag tycker helt tvärtemot, använder inte mer än kanske max 50GB (har inte exakt koll, men inte > 120 i alla fall) på mina datorer,så för mig är större än 120/128 GB pengar i sjön. Välkomnar därför dessa som inte har en faktor 10 av utrymmet jag faktiskt behöver.

Allt beror på vad den används till. Bara för att du har många filer och program som tar mycket plats så betyder det inte att alla har det.

Skrivet av sgtspiff:

Spännande men lite besviken på att de in toppar högre än 1TB.
Dags att kliva upp till 2TB topp så att prisklasserna kan ta ett steg upp kapacitetsmässigt.

Det är detta jag menar. Om de fortsätter att trampa runt på samma storlekar kommer priserna inte sänkas.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan vi vänta oss SSD Express inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du missar den stora bilden här. Det intressanta är inte 850 Pro i sig utan det är prestandan och hela konceptet med V-NAND som nu äntligen finns till konsument och inte bara enterprise. Vidare har de gjort en del intressant med sin styrkrets som att ha väldigt lite prestandavariation. Det kommer vi antagligen se i alla nya styrkretsar för det brukar inte skilja sig så mycket på den nivån från Samsung. De brukar använda NAND mer för att differentiera sina produkter.

Sen är V-NAND som koncept extremt intressant. Att tillverka NAND mindre än 19 nm är problematiskt för att de håller så dåligt och det ställer väldigt höga krav på styrkretsen som måste hålla på med massa felkorrigering. Nu har Samsung ett nytt sätt att öka densiteten utan alla nackdelar som mindre tillverkningstekniker medför. Nu kan vi fortsätta få större och billigare enheter samtidigt som de håller längre.

jag har läst om den nya tekniken det är Sata gränssnittet jag irriterar mig på är ganska ointressant ssd aningen bättre än deras förra.
tekniken är intressant men begränsas av Sata gränssnittet så igen undrar när deras pci-E & M.2 kommer dom har ju visat dom på. Sin presentation

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Min htpc har en 40GB ssd, bästa 200kr jag spenderat...;o)

Permalänk

Den dramatiska musiken ger mig rysningar!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Entusiast
Skrivet av orginallinus:

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-850-pro....

NHW recension,,,

..."Samsung 850 Pro är mer en evolution, än en revolution. Man har tagit prestandan som man lade grunden för med 840 Pro och kombinerat det med alla funktioner som utvecklades för 840 Evo. Resultatet är en SSD som presterar bättre än båda föregångarna och det är framförallt vid tung belastning som vi har sett den största utvecklingen..."

..."Detta tillsammans med ännu lägre strömförbrukning och 10 års garanti gör 850 Pro till den bästa SATA 6Gbps-baserade SSD-enheten som vi har testat hittills..."

"Detta tillsammans med ännu lägre strömförbrukning och 10 års garanti gör 850 Pro till den bästa SATA 6Gbps-baserade SSD-enheten som vi har testat hittills och den kan därför stolt ta över vår utmärkelse "Bäst i Test" i Svenska SSD-Guiden."

"Även om SSD-enheten Samsung 850 Pro är mer evolution än revolution, så är minneschippen som sitter i enheten inget annat än en revolution."

Tänk vilken skillnad det blir i ton om man är lite selektiv när man citerar.

Skrivet av Ase:

jag har läst om den nya tekniken det är Sata gränssnittet jag irriterar mig på är ganska ointressant ssd aningen bättre än deras förra tekniken är intressant men begränsas av Sata gränssnittet så igen undrar när deras pci-E & M.2 kommer dom har ju visat dom på. Sin presentation

Verkar som om de flesta sitter och väntar på att fler moderkort kommer ut på marknaden och att moderkortstillverkarna ska uppdatera UEFI så att det faktiskt går att boota från PCIe. Eventuellt väntar de också för att se vilka storlekar som kommer gälla. Det finns totalt 32 olika storlekar på M.2 fast verkar som om 22 mm bredd och 30, 42, 60, 80 och 110 mm längd blir någon sorts defacto standard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Spännande men lite besviken på att de in toppar högre än 1TB.
Dags att kliva upp till 2TB topp så att prisklasserna kan ta ett steg upp kapacitetsmässigt.

Skrivet av MakeCoke:

Det är detta jag menar. Om de fortsätter att trampa runt på samma storlekar kommer priserna inte sänkas.

Det kanske kommer större ssder nu om de fått upp tillförlitligheten på minnena, att lagra saker "länge" på dagens ssder är inget att lita på, de är för instabila för att man ska våga lita på att datan överlever mer än nått år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

10 år var då inte dåligt må jag säga, tummen upp för samsung!