Köpa projektorduk (söker rekommendationer och åsikter om Kingpin)

Permalänk
Medlem

Köpa projektorduk (söker rekommendationer och åsikter om Kingpin)

Hej!

Jag har precis flyttat och ska nu införskaffa en duk till min projektor. Tidigare har jag projicerat direkt mot vägg (bodde i studentlägenhet, och har inte haft jättelust att skruva och mecka när jag vet att jag ska ut därifrån), innan dess på en Ikea Tupplur när den och jag bodde hemhemma.

Min uppskattning är att jag har cirka mellan 3,2 och 3,7 m till väggen från soffan. Jag har fritt ungefär 190 cm mellan mina högtalare där duken kan hänga ner. Det går att justera något, men inga extrema mängder. Då jag har en TV monterat på väggen är det en motordriven duk jag söker. Det bör vara lätt att hänga på något som styr duken - antingen en remotesignal eller fjärr. Om det är fjärr så vill jag gärna ha två, så jag kan skruva sönder en för att styra ifrån datorn.

Jag har i dagsläget kollat främst på Kingpin Crown i 77" och 90"-varianten. Vad är era åsikter om den? är 90 tum för stort på det avståndet?
Som sagt, jag har klarat mig med att sitta och titta på en taskig vägg i en studentlägenhet så allt är nog bättre.

Vänligen,
zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kingpins elektriska dukar är helt ok och matchar någorlunda kvalitetsnivån med den projektor du kör. Vill du ha något som är tydligt bättre behöver du kliva upp i prisklass ganska ordentligt och kliver du ned i prisklass är det väldigt mycket chansning ifråga om kvalitet.

Vill du ha högre kvalitet för minsta möjliga prislapp är det ramspänd duk som gäller.

Permalänk
Medlem

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/projektor/projektorduk/Dre...
Dessa har jag hört ska vara rätt bra för priset.
Vet inte hur stor budget du har dock, finns asbra dukar för 10k
90" tycker jag absolut inte är för stort för ~3,5m. Jag sitter på 3 meter ganska exakt och har 90" och det är rätt storlek för projektor imo, det ska ju vara stor bild

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kingpins elektriska dukar är helt ok och matchar någorlunda kvalitetsnivån med den projektor du kör. Vill du ha något som är tydligt bättre behöver du kliva upp i prisklass ganska ordentligt och kliver du ned i prisklass är det väldigt mycket chansning ifråga om kvalitet.

Vill du ha högre kvalitet för minsta möjliga prislapp är det ramspänd duk som gäller.

OK, tack för svar! Vet du hur Kingpins tab-tension-duk är? Är det värt att gå upp de tusenlapparna?

Ramspänd duk är ju helt klart att föredra, men hela lägenheten är på 35 kvm så jag har tyvärr inte plats

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.