Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Topklass på en skärm med TN-panel... Har inte sett skärmen i verkligheten själv men kan inte säga att jag sett någon bra TN-skärm dom senaste åren så detta måste verkligen vara något unikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte mindre lagg med trippel än v-synk?

Hur har nvidia löst det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har löst det med en g-syncmodul i monitorn + paketdata över displayport som antagligen tar med sig exakt timestamp när varje frame borde visas, och så sköter g-syncmodulen timings efter det, du slipper allt av vsync och buffers och får därför nära nog noll extra inputlag.

I directx när man kör vsync så kör man antingen double buffering eller triple buffering, och directx variant av double och triple buffering är bara rakt av hur många frames som köas upp, alla används och ger färför ett fast inputlag på 2-3 frames.

Jag tror att det borde gå att göra freesync med 1 frame inputlag, men amd själva har sagt att de körde med triple buffering. (3 frames lag i directx, dvs nästan alla spel, eller 1? frame lag i opengl/annat).

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte mindre lagg med trippel än v-synk?

Hur har nvidia löst det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du veta exakt hur G-Sync funkar så kolla videon. Den é lång men jäkligt intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=KhLYYYvFp9A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

AMD har sagt att deras variant kräver triple buffering, så nackdelen är saftigt input lag.

lol nån som gillar den kommentaren. Åh det är inte vad jag har hört!! Kan du backa det från nån pålitlig källa?
Det har iallafall (vad jag vet) inte kommit några officiella mätningar på det ännu.

Den här killen från AMD hävdar nämligen motsatsen, (en möjligtvis något outvecklad förklaring men ändå)
1:03:18 in i videon ---> https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

AMD har sagt att deras variant kräver triple buffering, så nackdelen är saftigt input lag.

Jasså?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

All sorts buffering ogillas, jag känner lätt skillnad mellan v-sync och inte v-sync. Kör alltid utan även om det kan bli lite tearing ibland, man vill ha den där "lätta" känslan i musen, inte att det går som i sirap.

När det gäller freesync och lagg kan det här vara läsvärt innan ni skriver för mycket: http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

lol nån som gillar den kommentaren. Åh det är inte vad jag har hört!! Kan du backa det från nån pålitlig källa?
Det har iallafall (vad jag vet) inte kommit några officiella mätningar på det ännu.

Den här killen från AMD hävdar nämligen motsatsen, (en möjligtvis något outvecklad förklaring men ändå)
1:03:18 in i videon ---> https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

De sade det i originalnyheterna om freesync på någon mässa (eller hotellrum?!), men har sedan ändrat sig ser det ut som och snackar om single eller double buffering. Officiellt på sin website har de noll info. (detta var nog originalnyheten - notera att det längst ned står att de ändrat referenser om triple buffering: http://techreport.com/news/25867/amd-could-counter-nvidia-g-s... - troligen är det pga denna som "alla" "vet" att det är så).

Den färskaste konkreta infon var faktiskt från sweclockers:
"We are told you are using triple buffering. There are some obvious drawbacks to this.

– I think this is a misunderstanding derived previous comments that AMD Catalyst can force-enable triple buffering in the driver’s control panel. Let me set the record straight: Project FreeSync does not require extensive buffering, because the need for such techniques is virtually eliminated when you can match the display timings to the framerate of the GPU on the fly. Within the range of refresh rates supported by a compatible display, Project FreeSync will allow the absolute minimum input lag with single- or double-buffered rendering."
http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Permalänk
Medlem

Gsync = 5% prestanda förlust.
källa på det tack?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Den artiklen beskriver en annan typ av triple buffering än vad som finns i directx, så om du inte bara spelar opengl-spel är den mer eller mindre irrelevant.
Det som beskrivs är korrekt, men eftersom directx (microsofts grafik-api) mer eller mindre är de facto standard så är det som står där inte sant i de flesta fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JBE:

AMD har sagt att deras variant kräver triple buffering, så nackdelen är saftigt input lag.

AMD har uttryckligen sagt att de INTE använder sig av trippelbuffring. Förstår inte riktigt varför folk envisas med att upprepa det.

"Det sägs att ni använder trippelbuffering, vilket ger högre fördröjningar. Hur hänger detta ihop?

– Jag tror det är en missuppfattning som kan härledas till att det går att tvinga användning av trippelbuffering i drivrutinernas kontrollpanel. En gång för alla; Project Freesync kräver ingen omfattande buffert eftersom behovet av sådana tekniker i praktiken försvinner när skärmens uppdateringsfrekvens kan gå i takt med grafikkortets bildfrekvens. Inom ramen för kompatibla bildskärmars förmåga ger Project Freesync ett absolut minimum av inmatningsfördröjning med enkel- eller dubbelbuffering."
http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Verkar att gälla att ligga på om man verkligen vill ha en, dom som Dustin och Komplett skulle ha fått in verkar ha blivit försenade.

Komplett har fått in i fredags men sålt alla, dyker upp någon enstaka då och då vid avbokningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Sli titan gtx moddad bios 1300mhz bör fixa biffen iaf nära nog.
Sli 780ti moddad bios lika så.

Oavsett ligger man runt 100-144 fps i spel är det behagligare än 60fps.

Precis, mao blir det en rätt fet upgrade pengamässigt

Skrivet av The-Architect:

AC4 är låst till max 63 fps, så det spelar ingen roll vilken hårdvara du slänger på det spelet.

Eftersom spelet inte har Triple Buffering blir 55fps 30fps vilket är störande. Som tur var finns D3DOverrider men hade helst velat slippa använda det.

Skrivet av elajt_1:

Självklart är det så, men du glömmer en viktigt punkt. Vill man ha tear-fritt så är de v-sync som gäller, och med v-sync får du även hög latency och även nackdelen när fps'n går under 60 så blir den automatiskt halverad som v-sync fungerar idag (30 istället för 60fps, viss skillnad). Flukturerar din fps mellan 50-60fps så kommer du förmodligen aldrig märka någon skillnad med G-sync aktiverat. Du får inte heller någon tearing och ingen input lag. Det är så mycket win win vilket de flesta här inte verkar förstå. Iallafall får man den uppfattningen när man läser mångas inlägg.

Kort sagt det ger fördelar för alla som inte har utrustning som hela tiden orkar hålla antingen över 60, 120 alt. 144hz lite beroende på spel och inställningar naturligtvis. Självfallet vill väl alla spela spel på en 144hz skärm med samma fps. Men tyvärr är detta inte möjligt idag oavsett vilken dator man har.

Nja det är ju inte många spel som inte har Triple Buffering och många har det valet så halverad FPS går att lösa i 97% av fallen.
Men sant det du säger om resten.

Skrivet av Videoapan:

...text...

Mycket bra förklaring och understryker det jag tidigare läst men aldrig helt förstått. Tack!

Skrivet av Atlas Tasume:

Kanske inte i 144 FPS konstant, men ändå bra mycket över 60 FPS, vilket i min mening är hela poängen med en skärm på över 60 Hz.

Jo efter att ha sett 120Hz kan jag inte annat än hålla med.

Skrivet av JagdKatzen:

Alltid lika roligt med folk som tror att alla spel fungerar likadant, och att man kan få mer och mer FPS genom att slänga renderingskraft på spelet.

Watch_Dogs, AC, GTA, ArmA, Elder Scrolls, DayZ etc. är open world-spel. De är CPU-beroende, så det bästa är att överklocka sin Intelprolle så mycket man kan, vattenkylt helst. I mer linjära och mycket mindre komplexa spel så funkar det att köpa fler grafikkort. Zhrooms skapade en tråd om just processorns betydelse vid SLI och Crossfire som gick igenom problemet väldigt bra.

Har klockat min nästan så mycket som det går och vill inte gå på vatten eftersom det låter mer än min prima Thermalright Silver Arrow

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sen ja visst har det betydelse på stora skärmar. Men vilken frisk människa spelar på något över 30tum?
Ja jo det finns dom som gillar konsoler och 30fps med TV apparater som har inputlag nå djävulskt!

Jag har suttit i soffan och spelat med blåtandsutrustning de senaste sex åren utan problem 60" LCD är det som gäller sen 1,5 år så jag kanske är extra långt ifrån frisk? Lider inte av något input lag, bara att muspekaren inte är helt hundra när pixelprecis precision krävs, så krypskytt är det svåraste att spela som i FPS men ändå inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har suttit i soffan och spelat med blåtandsutrustning de senaste sex åren utan problem 60" LCD är det som gäller sen 1,5 år så jag kanske är extra långt ifrån frisk? Lider inte av något input lag, bara att muspekaren inte är helt hundra när pixelprecis precision krävs, så krypskytt är det svåraste att spela som i FPS men ändå inte omöjligt.

Inte frisk var väl att ta i. Förstår dock inte varför du gör det, du skulle märka av skillnaden direkt om du bytte till en skärm med 1ms responstid. Din Kill death ratio skulle öka markant. Men spelar du endast FIFA, The Sims ja då påverkas ditt spelande inte så mycket.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Nvidia har löst det med en g-syncmodul i monitorn + paketdata över displayport som antagligen tar med sig exakt timestamp när varje frame borde visas, och så sköter g-syncmodulen timings efter det, du slipper allt av vsync och buffers och får därför nära nog noll extra inputlag.

I directx när man kör vsync så kör man antingen double buffering eller triple buffering, och directx variant av double och triple buffering är bara rakt av hur många frames som köas upp, alla används och ger färför ett fast inputlag på 2-3 frames.

Jag tror att det borde gå att göra freesync med 1 frame inputlag, men amd själva har sagt att de körde med triple buffering. (3 frames lag i directx, dvs nästan alla spel, eller 1? frame lag i opengl/annat).

Enigt info jag hittat på nyhetssidan så behövs ingen buffring häller och vore rätt dumt när detta ska ersätta v-synk

Men Hoppas nvidia inser och slutar med our way or no way. Speciell med tanke på vesa standarden är satt (har inte hindrat dom att köra mot strömmen som förut). Men med dagens konkurrens är det dumt att köra på kortsiktiga och tveksamma lösningar.

Bättre och lägga resurser där dom behövs drivers och grafikkort inte egen standard. en skärm för 3000kr+2000 för G-synk och +(sätt in valfri summa) för freesynk typ Blir onödigt dyrt för stora massan.

Sen tror jag det blir billigare för skärmtillverkarna och enklare att lägga till freesynk (när det nästan finns i var och varannan skärm redan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Reap:

Topklass på en skärm med TN-panel... Har inte sett skärmen i verkligheten själv men kan inte säga att jag sett någon bra TN-skärm dom senaste åren så detta måste verkligen vara något unikt.

Släpp tanken på gamla sunkpaneler som Fredde, 15 år köpte för en tusenlapp 2009.

Denna TN-panel hyllas världen över för sin sjuka kvalitet, och det är otroligt stor skillnad mot vad folk är vana vid.

Skrivet av Mocka:

Har klockat min nästan så mycket som det går och vill inte gå på vatten eftersom det låter mer än min prima Thermalright Silver Arrow

Ville enbart tipsa om att CPU > grafikkort när det gäller open world-spel, men om du vill ha låg ljudnivå så förstår jag hur du tänker.

Skrivet av Tobbbe__:

Inte frisk var väl att ta i. Förstår dock inte varför du gör det, du skulle märka av skillnaden direkt om du bytte till en skärm med 1ms responstid. Din Kill death ratio skulle öka markant. Men spelar du endast FIFA, The Sims ja då påverkas ditt spelande inte så mycket.

Word. Topp 3 när det gäller mest inverkan på spelupplevelsen:

  1. 120/144Hz

  2. Lightboost/Blur reduction

  3. SSD

Men å andra sidan kan jag säga att det går att spela på en IPS, om man väljer rätt spel och rätt skärm. Lirar själv t.ex DayZ på min överklockade QNIX, och eftersom det spelet inte kräver så mycket i form av snabba reaktioner så funkar det. Dessutom är spelet känt för dess tröga motor som ingen kan få upp i 120Hz+. Min FPS ligger oftast på runt 60-80 ute i skogen och 35-40 i städer (vilket anses bra för just DayZ), så jag slipper tearing till 95%.

Men med andra spel så är det TN-skärmen som får ta över

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inte frisk var väl att ta i. Förstår dock inte varför du gör det, du skulle märka av skillnaden direkt om du bytte till en skärm med 1ms responstid. Din Kill death ratio skulle öka markant. Men spelar du endast FIFA, The Sims ja då påverkas ditt spelande inte så mycket.

CSGO GLOBAL ELITE @ DELL U2411 :----))) EZ PZ

Alla som kör med 144 Hz är ju proffs, ellerlelrelrer? :----)))

Bara att man tror att ett teamplay (FPS) spel handlar om uppdateringsfrekvens säger mest om podboten till person som säger det :----)))

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

CSGO GLOBAL ELITE @ DELL U2411 :----))) EZ PZ

Alla som kör med 144 Hz är ju proffs, ellerlelrelrer? :----)))

Bara att man tror att ett teamplay (FPS) spel handlar om uppdateringsfrekvens säger mest om podboten till person som säger det :----)))

Alla spel där reaktionstid är viktigt så gagnas man av låg respons tid. Teamwork har inget med responstid eller hz å göra

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

All sorts buffering ogillas, jag känner lätt skillnad mellan v-sync och inte v-sync. Kör alltid utan även om det kan bli lite tearing ibland, man vill ha den där "lätta" känslan i musen, inte att det går som i sirap.

När det gäller freesync och lagg kan det här vara läsvärt innan ni skriver för mycket: http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

För det första, vem känner inte skillnad? Alla hade känt skillnad, det hade bara tagit längre tid att förstå vad som var skillnaden om man inte är insatt. Sen tror jag knappast AMD's teknik kommer introducera mer input lag. De hade knappast lagt tid och pengar på att få ut denna teknik om den skulle prestera mycket sämre än Nvidias teknik. Ingen hade velat skaffa freesync i sådana fall. Å andra sidan så finns det en hel del klåpare i det företaget, men ett sådant grovt misstag hade ju skadat dem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

faan, börjar få slut på popcorn nu, tur att min skärm landar på ICA för hämtning kl 18... (weeeeeeee!)

Jag kan inte förstår fanboyismen vad det gäller IPS vs TN. Tanken är väl att de har olika användningsområden, jag tar sämre färger och dåliga vinklar för bättre Hz på gaming burken - dock skulle jag gärna ha en IPS i min jobblaptop...

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inte frisk var väl att ta i. Förstår dock inte varför du gör det, du skulle märka av skillnaden direkt om du bytte till en skärm med 1ms responstid. Din Kill death ratio skulle öka markant. Men spelar du endast FIFA, The Sims ja då påverkas ditt spelande inte så mycket.

Tror inte skärmen är största problemet för mig, det är att mouse input inte är helt precist Jag gör det för att jag tycker det är hur skönt som helst att spela på en stor fet TV med ljud i hela rummet. Kan avslöja att det mesta ser rätt fint ut på en 60". Det är mer för ryggens skulle som jag nu ser över möjligheten att flytta in i sovrummet igen. Har redan börjat testa Steams streamingfunktion för att kunna ha en liten klient ute i vardagsrummet

Det jag saknar är en datorskärm och jag har länge spanat in den här. Tycker det är fantastiskt roande att se flame wars mellan olika paneltyper när jag sitter här och är supernöjd med min LCD TV utan att ha en jävla aning om vad den innehåller Jag kommer vara glatt ovetande om alla eventuella brister som finns i den skärmen jag köper, för den bör ändå vara bättre till dator än vad TV:n är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Alla spel där reaktionstid är viktigt så gagnas man av låg respons tid. Teamwork har inget med responstid eller hz å göra

Mm och du missade precis hela poängen, man behöver inte vara reaktionssnabb för att vara bra på CS och av den enkla anledningen så är det helt ointressant med en 144 Hz skärm.

...och detta säger snubben som satt med CRT fram till 2013! :---)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Ja, det är definitivt en nackdel. Finns många som hade köpt en Ferrari om den var prissatt som en Volvo.

Hade en Ferrari varit prissatt som en Volvo så hade inte den Ferrarin varit vad en Ferrari är idag. Ju billigare slutpris desto billigare produktionskostnad

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Gsync = 5% prestanda förlust.
källa på det tack?

Jag undrade också över detta påstående som kommer upp titt som tätt och misstänker att det i första hand beror på att Gsync tappar eventuella frames som kommer under samma tid som en skärmuppdatering. Det vill säga att om det på 1/144 sekunder slutrenderas två bilder så kommer bara en av dem visas och den andra kommer då inte förrän nästa 1/144 sekund vilket kan leda till ett tapp av den och således uppfattas som lägre prestanda jämfört med osynkat som då hade uppvisat en tearing. Det borde då innebära att det inte borde bli något prestandatapp när maxfrekvensen ligger runt 70 Hz men en artikel jag läst om detta på toms hardware visar att den även då kan dippa lite. Denna artikel visar dock även att det i dalarna snarast kan ses en förbättring av frame-raten vilket är lite udda, men sannolikt beroende på överslätningen som blir av synkningen.

Sen hur många procent tappet är på har jag inte orkat räkna

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Skärmen flimmrar när jag kör league of legends, någon som vet varför? där det är mörkt blir det snabbt flimmer till ljusare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Ville enbart tipsa om att CPU > grafikkort när det gäller open world-spel, men om du vill ha låg ljudnivå så förstår jag hur du tänker.

Absolut och det tackar jag för. Tror du vatten hade fått bettan att gå över 4,6GHz?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tjohej, beställde en precis! Snubblade in på Webhallens sida och såg att de hade 4 st i lager så var snabb som satan

Finns 3 kvar!

Permalänk
Medlem

Någon ångrade sig, 4st kvar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag undrade också över detta påstående som kommer upp titt som tätt och misstänker att det i första hand beror på att Gsync tappar eventuella frames som kommer under samma tid som en skärmuppdatering. Det vill säga att om det på 1/144 sekunder slutrenderas två bilder så kommer bara en av dem visas och den andra kommer då inte förrän nästa 1/144 sekund vilket kan leda till ett tapp av den och således uppfattas som lägre prestanda jämfört med osynkat som då hade uppvisat en tearing. Det borde då innebära att det inte borde bli något prestandatapp när maxfrekvensen ligger runt 70 Hz men en artikel jag läst om detta på toms hardware visar att den även då kan dippa lite. Denna artikel visar dock även att det i dalarna snarast kan ses en förbättring av frame-raten vilket är lite udda, men sannolikt beroende på överslätningen som blir av synkningen.

Sen hur många procent tappet är på har jag inte orkat räkna

Det finns rätt många källor på det bara att googla. Har även själv länkat till flera recensioner av G-sync där detta nämn. Mellan 3-5% prestanda förlust är det vilket jag har för mig beror på polling.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av UrbanHazard:

Skärmen flimmrar när jag kör league of legends, någon som vet varför? där det är mörkt blir det snabbt flimmer till ljusare

Kontrollera att du kör i full screen och inte har på någon form av fps-limiter eller v-sync i spelet.