Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderkort dött efter grafikkortbyte.

Permalänk

Moderkort dött efter grafikkortbyte.

Idag fick jag hem mitt ASUS 780 GTX ihop med 16 GB ADATA RAM. Jag stängde av datorn och bytte ut allt på en gång. Jag satte in grafikkortet på en annan PCI-E plats än vart mitt förra satt och glömde av att sätta in de extra strömkablarna på g-kortet. Startade datorn och allt var svart. Efter det tog jag och öppnade datorn och satte i alla kablar igen och försökte igen. Inget händer. Skärmarna går inte ut ur strömsparningsläge ens. Efter det höll jag inne MemOK knappen för att se om RAM minnesinställningarna strulade, fortfarande helt svart. Vid detta laget så byter jag tillbaka till det gamla g-kortet till den gamla PCI-E platsen och de gamla RAM-minnena, men inget gör någon skillnad. Efter det så var jag lite dum och inte läste hur man egentligen skulle 0-ställa BIOS korrekt, jag tog bara bort batteriet och satte tillbaka det igen. Inget händer efter det heller. Vid detta laget tittar jag lite noggrannare vad som lyser på moderkortet, nu verkar det vara BOOT_Device_led som lyser. Kikar upp det på nätet och ser att det kan ha med BIOS inställningar att göra. Kikar lite gran i manualen och ser hur man faktiskt ska 0-ställa BIOS och gör så istället. Fortfarande inget resultat.

Nu har jag typ gett upp... Notera att datorn fungerade prima innan jag bytta g-kortet.

Spec:
ASUS p8p67 pro
Intel I5 2500K
Corsair Vengence 1600Mhz 2x4 ELLER ADATA XPG 1866 Mhz 2x8
ASUS 570 GTX ELLER ASUS 780 GTX

Ni ser här mina uppgraderingsköp. Sen det första bytet så har inget hjälpt att byta till.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Eller har mitt moderkort bara gett sig för alltid?

Tack i förhand!

Permalänk
Avstängd

Varför valde du inte samma pci plats som ditt förra kort från början?
Kolla så ALLA kablar sitter där dom ska,Någon kan ha lossnat utan du märkt det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Varför valde du inte samma pci plats som ditt förra kort från början?
Kolla så ALLA kablar sitter där dom ska,Någon kan ha lossnat utan du märkt det.

Mitt gamla kort är 3 PCI platser högt, mitt nya bara två. Kände att jag villa sprida ut mina komponenter lite bättre i lådan när möjligheten fanns... Har kollar alla sladdar, men jag ska göra det igen.

Permalänk

Jag fick det att fungera igen! Jag slog på två stycken brytare som skulle optimera minne och något mer bara för att testa. Och det löste problemet! Var slagit tillbaka dem nu och det fungerar fortfarande. Så det är ett litet mysterium varför det inte fungerade där...

Permalänk
Medlem

Låter som du hade en "no signal boot" eftersom du gjorde något med minnena och att det sen funkade.

Jag vet att jag tjatar om det mycket här men det är värt att repeteras...