MAXIMUS VII HERO = Statisk mikrofon
Så jag uppgraderade nyligen min dator med ett nytt moderkort (Asus MAXIMUS VII HERO) och processor (Intel i7 4790K). Innan jag börjar förklara problemet så vill jag bara säkerhetsställa att jag har installerat de senaste drivrutinerna för moderkortet (BIOS, Chipset, Audio mm).
Okej så ända sedan jag bytte ut komponenterna ovan så har min mikrofon givit ifrån sig ett väldigt störande statiskt ljud. Jag har mitt headset (Steelseries Siberia V2) kopplat i mitt tangentbord (Razer Blackwidow Ultimate), jag har även testat med att koppla in det direkt i moderkortet och på framsidan av datorn och får samma resultat. Flickvännen använder likadant headset som mig så jag testade att använda det men ingen skillnad.
Jämför jag hur mikrofonen är innan jag installerat drivrutinerna för ljudet på moderkortet så är volymen och det statiska ljudet väldigt lågt när jag till och med har den inställd på 100% +30db. När drivrutinerna är installerade så blir det ordentlig volym och självklart så ökar även det statiska ljudet. I Realtek HD-ljudkonfiguration (Asus SupremeFX programmet) så har man några inställningar för att justera mikrofonen. Det ända som jag har märkt är att mikrofonen mutas när man inte pratar, men så fort man säger nått så är det som vanligt. Ända sättet jag har hittat för att nästan få bort det statiska ljudet är att dra upp alla inställningar (Volume Stabilizer, Noise Gate och Noise Reduction) till nästa max men då måste jag bokstavligen skrika för att mikrofonen ska registrera min röst.
En annan sak som kanske är värt att tillägga är att när jag har aktiverat "Lyssna på den här enheten" i windows inställningarna för mikrofonen och drar sedan ur 3.5 kontakten för mikrofonen så är det statiska ljudet fortfarande kvar......
Jag läste för någon dag sen om nån som hade liknande problem och fick svar om att det kunde vara något problem mellan SupremeFX och antalet ohm från mikrofonen/hörlurarna, då min kunskap om ljud är ganska begränsad så hade jag ingen aning om varför det skulle vara så.
Slutligen vill jag säga att jag har redan beställt ett ljudkort och väntar på att få hem det, men jag vill samtidigt lösa problemet som jag har med detta moderkort.
Tack på förhand!