Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fel temperatur på 760K?

Jag var nyss och köpte ny kylpasta till min CPU eftersom den var väldigt varm enligt alla program jag kollat med(speccy,HWmonitor och core temp) men den är fortfarande 55C i idle(enligt de progammen).
Jag la ut som ett riskorn med kylpasta och jag har avmonterat kylaren för att kolla om det har spridit ut sig rätt och det har det, jag kände också på CPUn och den var inte varm alls trots att datorn nyss hade varit på. Jag har känt inne i datorn med handen och den är väldigt kall. Visar programmen fel?
Kylpasta: Arctic MX2
CPU kylare: Cooler master hyper TX3 evo

Visa signatur

| i5 4670K @ 4.4 Ghz | MSI GTX 770 2GB | Corsair XMS3 8GB | GA-Z87P-D3 | Kingston SSDNow V300 120 GB | Seagate 1 TB | Corsair Carbide 330R | XFX 550W | Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeForce9999:

Jag var nyss och köpte ny kylpasta till min CPU eftersom den var väldigt varm enligt alla program jag kollat med(speccy,HWmonitor och core temp) men den är fortfarande 55C i idle(enligt de progammen).
Jag la ut som ett riskorn med kylpasta och jag har avmonterat kylaren för att kolla om det har spridit ut sig rätt och det har det, jag kände också på CPUn och den var inte varm alls trots att datorn nyss hade varit på. Jag har känt inne i datorn med handen och den är väldigt kall. Visar programmen fel?
Kylpasta: Arctic MX2
CPU kylare: Cooler master hyper TX3 evo

Viktigt också att när du applicerar ny kylpasta att du tar bort den gamla. Annars bryter helvete lös. Har du en gång monterat kylaren på pastan och tar bort kylaren därefter måste du ta bort den och applicera ny innan du monterar den igen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

"jag har avmonterat kylaren för att kolla om det har spridit ut sig rätt och det har det, jag kände också på CPUn och den var inte varm alls trots att datorn nyss hade varit på."

Vänta va? Du monterade kylaren, tog av den för att se om den spridit sig och kände på CPU:n? Om detta stämmer så har du gjort grova fel.

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Viktigt också att när du applicerar ny kylpasta att du tar bort den gamla. Annars bryter helvete lös. Har du en gång monterat kylaren på pastan och tar bort kylaren därefter måste du ta bort den och applicera ny innan du monterar den igen.

Ja jag tog bort nästan allt med en linjal på både cpu och kylare

Visa signatur

| i5 4670K @ 4.4 Ghz | MSI GTX 770 2GB | Corsair XMS3 8GB | GA-Z87P-D3 | Kingston SSDNow V300 120 GB | Seagate 1 TB | Corsair Carbide 330R | XFX 550W | Win 7

Permalänk
Skrivet av GeForce9999:

Ja jag tog bort nästan allt med en linjal på både cpu och kylare

Du måste ta bort pastan med Isopropylalkohol eller likande och INTE skrapa av något. nicht git!

Permalänk
Skrivet av catchmeifyoucan:

Du måste ta bort pastan med Isopropylalkohol eller likande och INTE skrapa av något. nicht git!

Måste och måste.. Jag torkar av med kaffefilter och har bra temps.

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Måste och måste.. Jag torkar av med kaffefilter och har bra temps.

Och det fungerar med majonäs som kylpasta, ger bra temps med

Permalänk
Skrivet av catchmeifyoucan:

Och det fungerar med majonäs som kylpasta, ger bra temps med

Bra poäng, det jag menar är iaf att dom små små (osyndliga?) resterna gör nog inte skillnad mer än 1-2 grader max.

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Bra poäng, det jag menar är iaf att dom små små (osyndliga?) resterna gör nog inte skillnad mer än 1-2 grader max.

Nej det är sant, säkerligen ingen större skillnad egentligen, tänker mest säkra före det osäkra

Permalänk

Å andra sidan är väl 50grader idle rätt ok med ts överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Å andra sidan är väl 50grader idle rätt ok med ts överklockning.

Men processorn ska ju klocka ner vid idle och om den är nedklockad så är det ju horribla temperaturer, jag kör en h80i pnp och ligger på 28-29 grader idle (strax över rumstemp). Spelar jag går den upp mot 45-46 grader.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Programmen visar fel. Jag kör själv en 760k med corsair vattenkylning. HW monitor etc visade på typ 60 grader idle etc och jag blev nojig. Montera om kylaren, köpte en till fläkt til radiatorn så det nu är push pull etc men fick ej ner tempen och kylaren kändes sval så kunde inte få rätt på det.

Sen märkte jag att i BIOSen visade den CPUn på typ 25-30 grader, dvs hälften av vad HW monitor visar. Har ett gigabyte mobo och laddade ner deras Easy Tune 6 och det visar också en cpu temp på 25-30 grader medan HW monitor visar på det dubbla.

Såg ngn youtube film om en som byggde en 760k data och klocka lite och han nämnde med att programmet visar för högt på AMD processorer.

Vad har du för mobo? Vad visar BIOSen för temp på processorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag har tagit två screen shots med HW monitor som jag tror visar fel och med Easy Tune 6 som jag tror visar rätt. Som du ser så är det rätt stor skillnad på vad de olika programmen visar. Och man ser att systemp, fläktstatus etc är identisk mellan programmen men CPU tempen är helt off i HW monitor.

Jag kör Corsair H60 vattenkylning med en 140mm noctua push och en 120mm noctua pull och kylaren är sval vid idle så jag tror 24 grader stämmer bättre än 44 grader som HW monitor visar för vid 44 grader borde man känna att kylaren blivit ljummen/varm iaf. Easy Tune stämmer bättre överens med vad BIOSen visar med.

Idle:
http://oi58.tinypic.com/4zszmq.jpg

Load:
http://oi61.tinypic.com/do1nd3.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync