"Hyffsad" gamingdator presterar inte som den borde i WoW

Permalänk
Avstängd

"Hyffsad" gamingdator presterar inte som den borde i WoW

Tja. Sitter på en relativt ny speldator men upplever ändå inte optimal upplevelse i WoW. Ligger på cirka 80-90 FPS med lägsta inställningar och 50-60 FPS på ultra med shadow på lägsta. Känner att jag borde ligga på 100+ med denna riggen och eftersom att jag har en 144hz skärm så utnyttjas egentligen inte den snabba uppdateringsfrekvensen.

Min burk atm:
GTX 660
Intel 4770k
8GB ram
Samsung SSD
Asus z87-g45
..och annan småplock som förmodligen inte är relevant.

Om jag förstått det rätt så är grafikmotorn i WoW otroligt ouppdaterad och det tar mer på processorn än grafikkortet, därför tycker jag att mitt 660 borde klara sig fint då jag har en 4770k. Har även förstått det som att WoW bara kan utnyttja 2 av mina 4 kärnor så även där kanske något borde fixas för att funka optimalt.

Är det någon som har liknande problem eller en lösning på problemet? Sitter inte på någon överklockning överhuvudtaget just nu - men det känns som att en överklockning på CPUn kan förbättra. Har även hört att det är lönt att stänga av hyper threading i BIOS, någon som är mer erfaren inom det? Kan jag ha kommit åt någon konstig inställning såsom Super-Sample AA eller liknande? (WoW är ju lite känslig med sådant)

Klarar som sagt andra spel galant och jag upplever detta bara när jag spelar WoW. Ligger på uppemot 300 FPS i CS:GO utan vertical sync och har spelat BF3, Assasins Creed, Watch Dogs och så vidare på högsta grafik med ~144 FPS.

Permalänk
Medlem

Wow är jävligt dåligt optimerat på nyare system

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

WoW körs över massor av trådar, minst 8.
Men tyvärr så är det bara en massa oviktiga saker som sprids över kärnorna så enkeltrådad prestanda är superviktigt ändå.

Se över dina addons, vissa kan sega ner väldigt mycket i onödan.
Och kolla även att du inte tvingar någon konstig inställning i grafiken via nvidias kontrollpanel, sätt allt som går på "application controlled".
Kolla även att du kör DX11.

Men om du får 50-60 fps (antar att du menar i tuffa raider) så är det faktiskt ett bra resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

WoW körs över massor av trådar, minst 8.
Men tyvärr så är det bara en massa oviktiga saker som sprids över kärnorna så enkeltrådad prestanda är superviktigt ändå.

Se över dina addons, vissa kan sega ner väldigt mycket i onödan.
Och kolla även att du inte tvingar någon konstig inställning i grafiken via nvidias kontrollpanel, sätt allt som går på "application controlled".
Kolla även att du kör DX11.

Men om du får 50-60 fps (antar att du menar i tuffa raider) så är det faktiskt ett bra resultat.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att WoW åtminstone brukade skala hyfsat upp till tre kärnor. Oavsett så har en 4770K knappast dålig enkeltrådad/fåtrådad prestanda.

Jag vet inte hur långt ett 660 borde räcka i dagens WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har för mig att WoW åtminstone brukade skala hyfsat upp till tre kärnor. Oavsett så har en 4770K knappast dålig enkeltrådad/fåtrådad prestanda.

Jag vet inte hur långt ett 660 borde räcka i dagens WoW.

660 räcker väldigt bra i WoW.
Kanske man måste sänka/stänga av någon oviktig grafiksak för att hålla fps'en över 30 i raider, men knappast nånting som förstör grafiken (som den nu är =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

660 räcker väldigt bra i WoW.
Kanske man måste sänka/stänga av någon oviktig grafiksak för att hålla fps'en över 30 i raider, men knappast nånting som förstör grafiken (som den nu är =).

OK, låter som att det handlar om taskig optimering och gammal motor då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, låter som att det handlar om taskig optimering och gammal motor då.

WoW är oerhört bra optimerat.
Det skalar kanske inte så bra med ny hårdvara (spelet är ju 9.5 år gammalt), men du kan köra det på i princip vad som hellst.
Det funkar t.ex helt OK på en i3'a med den interna grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WoW är oerhört bra optimerat.
Det skalar kanske inte så bra med ny hårdvara (spelet är ju 9.5 år gammalt), men du kan köra det på i princip vad som hellst.
Det funkar t.ex helt OK på en i3'a med den interna grafiken.

OK, det kanske är optimerat för nio år gammal hårdvara då. Jag bashar inte spelet, jag menar just bara det att man inte kan vänta sig att belönas så mycket för att man sitter på senaste hårdvaran. Jag har själv kört WoW på riktigt gammal hårdvara, så visst går det om inte är alltför kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rofliver:

Tja. Sitter på en relativt ny speldator men upplever ändå inte optimal upplevelse i WoW. Ligger på cirka 80-90 FPS med lägsta inställningar och 50-60 FPS på ultra med shadow på lägsta. Känner att jag borde ligga på 100+ med denna riggen och eftersom att jag har en 144hz skärm så utnyttjas egentligen inte den snabba uppdateringsfrekvensen.

Min burk atm:
GTX 660
Intel 4770k
8GB ram
Samsung SSD
Asus z87-g45
..och annan småplock som förmodligen inte är relevant.

Om jag förstått det rätt så är grafikmotorn i WoW otroligt ouppdaterad och det tar mer på processorn än grafikkortet, därför tycker jag att mitt 660 borde klara sig fint då jag har en 4770k. Har även förstått det som att WoW bara kan utnyttja 2 av mina 4 kärnor så även där kanske något borde fixas för att funka optimalt.

Är det någon som har liknande problem eller en lösning på problemet? Sitter inte på någon överklockning överhuvudtaget just nu - men det känns som att en överklockning på CPUn kan förbättra. Har även hört att det är lönt att stänga av hyper threading i BIOS, någon som är mer erfaren inom det? Kan jag ha kommit åt någon konstig inställning såsom Super-Sample AA eller liknande? (WoW är ju lite känslig med sådant)

Klarar som sagt andra spel galant och jag upplever detta bara när jag spelar WoW. Ligger på uppemot 300 FPS i CS:GO utan vertical sync och har spelat BF3, Assasins Creed, Watch Dogs och så vidare på högsta grafik med ~144 FPS.

Ta bort Shadows helt och hållet, brukar ge en hel jävla del.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WoW är oerhört bra optimerat.
Det skalar kanske inte så bra med ny hårdvara (spelet är ju 9.5 år gammalt), men du kan köra det på i princip vad som hellst.
Det funkar t.ex helt OK på en i3'a med den interna grafiken.

Blizzard började ju göra spelet 1998, så det bygger väl på 16 år gammal teknik från grunden men blev senare uppdaterad för att stödja tvåkärniga processorer

Permalänk

Draw distance / Lod ger mycket fps vid mellan instllningar.
Shadows på mellersta ger också en hel del fps

Sedan inne på avancerade inställningar finns det en funktion (minns inte vilken) som om du gör Enable på sänker din input lag och ökar kontrollernas respons men till priset av prestanda, denna kan vara en riktig bov beroende på hårdvaraoch resurser!

Permalänk
Medlem

WoW kräver mycket om man vill ha allt på max, det är inte sant att det bara kräver processor.
Undrar var den myten kom från.

TS resultat låter lite bättre än jag hade med 2500k och GTX570, och lite sämre än vad jag fick efter uppgradering till GTX680.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

WoW kräver mycket om man vill ha allt på max, det är inte sant att det bara kräver processor.
Undrar var den myten kom från.

TS resultat låter lite bättre än jag hade med 2500k och GTX570, och lite sämre än vad jag fick efter uppgradering till GTX680.

Utanför ally shrine tittandes utåt mot palace med allt maxxat i 2560x1080, 50% load på en gpu.
Wow är sjukt single-core krävande och tar inte mycket på gpu, det är ingen myt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Utanför ally shrine tittandes utåt mot palace med allt maxxat i 2560x1080, 50% load på en gpu.
Wow är sjukt single-core krävande och tar inte mycket på gpu, det är ingen myt.

Testa igen i raid med AoE spells igång.
Det beror helt på var i spelet man är om det är cpu eller gpu som blir flaskhals (och givetvis beroende på vad man har).
Absolut gillar WoW snabba cores (beroende på vad som hänt på senaste tiden så visar tomshardware eller om det var anandtech på att två snabba cores är det viktigaste, det lyfter lite till med fler men ganska marginellt), men det betyder inte att grafikkortet inte spelar någon roll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör du wow i helskärm eller i window mode eller vad det heter?
Kör jag i helskärmsläge så får jag något sämre fps. Men alt som oftast ligger jag på +110-120 i sw utanför ah när det är mycket folk inne.
Kör wow på datan sign nedan.

Permalänk
Medlem

Fråga till TS, vart är det du ligger på 50-60 FPS? Är det i Stormwind/Orgrimmar utanför AH, i 25man raid eller ute i världen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.